Izvēle Eduarda Smiļģa tēlu dekonstruēt jeb lomu sadalīt sešiem dažādu paaudžu aktieriem izrādes kontekstā ir efektīga stratēģija.
Izvēle Eduarda Smiļģa tēlu dekonstruēt jeb lomu sadalīt sešiem dažādu paaudžu aktieriem izrādes kontekstā ir efektīga stratēģija.
Publicitātes (Kristapa Kalna) foto

“Uz Marsa zied ābeles.” Kritiķe Ieva Rodiņa recenzē Dailes teātra izrādi “Smiļģis” 4

Ieva Rodiņa, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”

“Mums sola miljonu eiro, ja piekrītam slēgt vidusskolu.” Kas izrādīsies stiprāks – domnieki vai vecpiebaldzēnu spīts? 6
Noklausītā telefonsarunā dzirdētais atklāj iespējamu noziegumu – staltbrieža dēļ var nākties atvadīties no darba VUGD
VIDEO APTAUJA. Vai Jūs vēlētos, lai Egils Levits paliek Valsts prezidenta amatā uz otro termiņu? 42
Lasīt citas ziņas

Dailes teātrī augusta izskaņā pirmizrādi piedzīvojis teātra 100. jubilejas lielinscenējums. Dramaturģes Māras Zālītes, režisora Viestura Kairiša un radošās komandas sadarbībā tapušais jauniestudējums tiešām ir apveltīts ar smiļģisku vērienu gan formā, gan saturā.

Kaut arī sākotnējā, vēl Dž. Dž. Džilindžera lolotā iecere par Smiļģim veltītu mūziklu Latvijas kultūrvidē būtu izraisījusi vēl lielāku ažiotāžu, Dailes teātra pašreizējā mākslinieciskā vadītāja Viestura Kairiša “satikšanās” ar Eduardu Smiļģi – citu tikpat konceptuālu Latvijas režijas figūru – ir intriģējoša un a priori sola mākslinieciski un filozofiski daudzslāņainu skatuves darbu. Un tāds arī ir tapis.

CITI ŠOBRĪD LASA

Smiļģis – revolucionārs, ģēnijs, vīrietis

Kaut arī ar lugas pamattekstu kritiķiem nav bijusi iespēja iepazīties, tomēr skaidrs, ka Māras Zālītes lugu “Smiļģis” raksturo pētnieciska rūpība pret faktiem un vienlaikus ļoti plaša Smiļģa personības portretējuma panorāma.

Par lugas iedvesmas avotiem kļuvušas paša Smiļģa un viņa laikabiedru rak­stītas vēstules, atmiņu stāsti, dokumenti, Dailes teātra teorētiskie manifesti, recenzijas par Smiļģa iestudētajām izrādēm, iepriekš tapušu teātra zinātnes pētījumu atziņas u. c. avoti, kas savienoti ar Smiļģa iestudētās dramaturģijas klasikas (Ibsena “Pēra Ginta”, Raiņa “Spēlēju, dancoju” u. c.) motīviem.

Tādējādi jau koncepcijas līmenī Eduarda Smiļģa personība un radošā darbība jeb dzīve un teātris savīti ciešā mezglā, iemiesojot gan Smiļģa personības būtību, gan mūža traģiku.

“Smiļģa” sižets secīgi izved cauri dažādiem ģēnija dzīves posmiem – no agrīnās jaunības un aizrautības ar revolucionārām idejām, pieskaroties arī režisora biogrāfijas pētnieču Ritas Rotkales un Agras Straupenieces atklātajiem faktiem par Smiļģa kontrabandisko darbību Arhangeļskas ostā, cauri dažādām Dailes teātra attīstības fāzēm, paša Smiļģa privātās dzīves peripetijām, līdz nokļūstot pie režisora mūža izskaņas.

Tajā pašā laikā fakti ne vienmēr tiek portretēti hronoloģiskā secībā, tādējādi par galveno izvirzot mozaīkas principu.

Piemēram, Smiļģa konsultantu Jāņa Munča un Felicitas Ertneres sarunā, kurā Muncis paziņo, ka grib braukt uz Ameriku, un kas tādējādi notiek pirms viņa aiziešanas no Dailes teātra 1926. gadā, tiek citēta recenzija par 1931. gadā tapušo Šekspīra lugas “Sapnis vasaras naktī” iestudējumu.

Aptvertais informācijas apjoms ir milzīgs, tādēļ gluži saprotami vēstījumā brīžam ieskanas zināms plakātisms, proti, steidzīgums, izskrienot cauri visiem “obligātajiem” ar Smiļģi saistāmajiem atslēgvārdiem. Iespējams, Kairiša režijas ietekmē šis iespaids pastiprinās, jo par vienu no galvenajiem izrādes paņēmieniem kļuvusi dekonstrukcija.

Bindes efekts

Izvēle Eduarda Smiļģa tēlu dekonstruēt jeb lomu sadalīt sešiem dažādu paaudžu aktieriem nav novatoriska, taču izrādes kontekstā efektīga stratēģija. Artūrs Skrastiņš, Lauris Dzelzītis, Gints Grāvelis, Kaspars Dumburs, Kārlis Arnolds Avots un Toms Veličko ir aktieri ar dažādu skatuvisko temperamentu un psihofiziku, un katram izdodas akcentēt citu Smiļģa personisko vai profesionālo vaibstu kopējā tēla portretā.

Kamēr Artūra Skrastiņa Smiļģis ir pārņemts ar ģēnija vērienu, tikmēr Kaspara Dumbura atveidojumā izpaužas Smiļģa personības neirotiskās šķautnes u. tml.

Iespējams, katram skatītājam par “īsto” jeb vienīgo Smiļģi kļūs cits aktieris. Subjektīvi mani ar psiholoģiski niansētu un vienlaikus enerģētiski piepildītu tēlojumu visvairāk pārliecina jaunais aktieris Kārlis Arnolds Avots, kuram visprecīzāk izdevies notvert Smiļģa personībai raksturīgos galējos pretstatus – vīrišķību un bērnišķīgumu, despotismu un maigumu.

Mākslinieces Ilzes Vītoliņas un horeogrāfes Janas Jacukas radītais lomas vizuālais zīmējums balstīts hameleonisma principā, Smiļģa “sešgalvainajā” skatuviskajā veidolā atdarinot leģendāro Gunāra Bindes portretu sēriju un brīžiem stilizējot dzīvnieku un putnu kustības.

Viegli izspūrusi, iesirma parūka, ekspresīvi sejas vaibsti, plaši žesti, īpaši uzsvērta plastiska neveiklība un fiziski deformēta gaita – šie izteiksmes līdzekļi kļūst par Smiļģa atpazīstamības zīmi viscaur izrādei, līdzīgi kā Alvja Hermaņa “Ziedonī un Visumā” Kaspara Znotiņa Ziedoņa salīkusī mugura un pelēkā parūka.

Vienlaikus stāsta izstāstīšanā fascinē Oskara Pauliņa gaismu partitūra, kas skatuvi vienā mirklī transformē no Smiļģa figūru iekļaujošas tumsas līdz ziemeļblāzmas ilūzijai, no kamerformāta līdz lielinscenējuma cienīgam gaismu šovam.

Ne par Smiļģi

Izrādes otrais cēliens savukārt piedāvā uz Smiļģi paraudzīties ne vairs no leģendas skatpunkta, bet pretendējot atklāt ģēnija dzīves ēnas puses.

Vienlaikus pirmizrādē šī fokusa maiņa priekšplānā izvirzīja ne vairs pašu Smiļģi, kā to paģēr izrādes nosaukums, bet gan viņa laikabiedrus.

Pirmajā cēlienā skatuves telpa ir gandrīz tukša un iemieso ideju par Dailes teātra dzimšanu no idejas dzirksteles, kas aizdedzina mūžīgo mākslas uguni, bet otrajā izrādes daļā skatītāju acu priekšā ir stilizēta māja – elektrozilā krāsā izgaismotas bišu stropa šūnas, kurās mitinās Smiļģa sievietes.

Nesasniedzama un pašradītas mistikas apdvesta ir Rēzijas Kalniņas skatuves dīva Lilija Štengele, kas ieģērbta plandošā zīdā un atgādina sastingušu gleznu ar aktrises pielūdzēju dāvinātajiem ziediem fonā.

Sadzīviski brūnā krādziņkleitā ikdienišķo dimensiju, kurā Smiļģis nespēj eksistēt, iemieso Kristīnes Nevarauskas Berta. Mūžīgā attīstībā un mainībā esošo radošo procesu pārstāv Ilzes Ķuzules-Skrastiņas jūtīgi iemiesotā Felicita Ertnere.

Smiļģim būtisko ģimenes sakņu un ticības dimensiju pārstāv Lidijas Pupures māte (Oze). Savukārt komiskas, bet vēlāk performatīvi dramatiskas notis Smiļģa sieviešu paletē ienes Dārtas Danevičas pašironiskā precizitātē atveidotā jūsmīgā Smiļģa pielūdzēja Eleonora (Spīdola).

Piedevām šai tēlu galerijai par vienu no vadošajiem skatuves varoņiem kļūst Ievas Segliņas Rainis – apmaldījies simbols, kura veidolā aktrisei izdodas akcentēt paralēlo ģēnija dzīves traģēdiju.

Skatuve – zārks

Izrādes finālā redzam Eduardu Smiļģi viņa radošā mūža un dzīves finālā. Tonāli vienoto pelēko kostīmu nomainījušas dažādu krāsu bikses, ilustrējot Smiļģa nevērību pret ārējo izskatu brīdī, kad viņam aizvērušās paša vadītā teātra durvis.

Pēc neveiklas dekorāciju pārbūves skatuve atkal ir tukša, un uz tās ir tikai Smiļģis ar savu personību, aci pret aci ar skatītāju, pats ar sevi, ar mākslu un… ar nāvi.
SAISTĪTIE RAKSTI

Skatuve, kas bijusi Smiļģa patiesā mājvieta visa mūža garumā, nu pārtop par viņa mūža mājām, Smiļģim iekāpjot zārka karkasā, kas visu izrādes laiku kā atgādinājums par neizbēgamo skrejceļa finišu atradās skatuves dziļumā.

Dailes teātra skatuves versija par Eduardu Smiļģi ir skaudra, kaut arī tajā netrūkst ironisku brīžu. Režisora Viestura Kairiša satikšanās ar Dailes teātra dižgaru ir notikusi, taču skaidrs, ka Smiļģis arī turpmāk vilinās teātra veidotājus radīt arvien jaunas viņa personības skatuviskās interpretācijas.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Mums sola miljonu eiro, ja piekrītam slēgt vidusskolu.” Kas izrādīsies stiprāks – domnieki vai vecpiebaldzēnu spīts?
Noklausītā telefonsarunā dzirdētais atklāj iespējamu noziegumu – staltbrieža dēļ var nākties atvadīties no darba VUGD
VIDEO APTAUJA. Vai Jūs vēlētos, lai Egils Levits paliek Valsts prezidenta amatā uz otro termiņu?
Aizdomīgās sakritības. Kas ir Ēriks Ezeriņš, kas lēma par armijas pārtikas iepirkuma līgumu?
Putins bija plānojis Ukrainā “totālu tīrīšanu no mājas uz māju”, to atklāj nopludināti dokumenti
Lasīt citas ziņas
“Mums sola miljonu eiro, ja piekrītam slēgt vidusskolu.” Kas izrādīsies stiprāks – domnieki vai vecpiebaldzēnu spīts?
Meņģelsone: Veselības nozarei šogad vajadzētu papildu 150 miljonus eiro
Kažociņš: Krievija jebkurā laikā var viegli un ātri izvietot taktisko kodolieročus Baltkrievijā
FOTO. Dabas varenība visā savā košumā – Gauja pie Zvārtavas izkāpusi no krastiem
Krapāne 2021. gadā parakstījusi vēstuli par informācijas nesniegšanu Covid-19 jautājumos – tiesas spriedums ir viņai par sliktu
23:09
Tu šodien būsi izlēmis, ka neatrisināmi jautājumi neeksistē! Horoskopi 28.martam
22:52
“Kariņa kabinets nr. 2 ir dāvana latviešu tautai ar domājošiem, saprotošiem, profesionāliem ministriem,” Egila Līcīša feļetons
22:29
VIDEO, FOTO. Ja satiksi Zelenski nodot viņam… Aktieris Orlando Blūms Ukrainas prezidentam nodod vēstījumu no savas mammas
Pedofils uz 15 gadiem aiz restēm: “tēvoča” Dmitrija noziedzīgie nodarījumi nāca gaismā pēc kādām Pierīgā notikušām viesībām
FOTO. Moderni materiāli, jaunas tehnoloģijas un idejas visiem, kas būvē vai remontē. Nedēļas nogalē aizvadīta izstāde “Māja I 2023”.
Labs ēdiens skolās un bērnudārzos – pašvaldību rokās
Nepatīkamu pārsteigumu vakar piedzīvojuši Rīgas koru skates dalībnieki: rezultāts augsts, bet uz “Koru kariem” viņi netiks
Live
TEKSTA TIEŠRAIDE. KARŠ UKRAINĀ. Krievija nodevusi Irānai kiberieročus apmaiņā pret droniem
Krapāne 2021. gadā parakstījusi vēstuli par informācijas nesniegšanu Covid-19 jautājumos – tiesas spriedums ir viņai par sliktu
VIDEO APTAUJA. Vai Jūs vēlētos, lai Egils Levits paliek Valsts prezidenta amatā uz otro termiņu?
Noklausītā telefonsarunā dzirdētais atklāj iespējamu noziegumu – staltbrieža dēļ var nākties atvadīties no darba VUGD
Vietām Latvijā gaidāma ilgstoša un stipra snigšana. Prognoze otrdienai
Visiem nav ģimnāzijās jāmācās! Soctīklos asas diskusijas par ieceri aizliegt iestājeksāmenu organizēšanu vidusskolās
FOTO. Kremlis nicīgi komentē prinča Viljama viesošanos Polijā, “aizmirstot” viņa titulu
Kā Krievijas troļļi ātri un vienkārši apmāna “Meta” robotu un ietekmē saturu. Eksperts: “Katram ir jāpiedomā, ko viņš publicē sociālajos tīklos!”
“Kariņa kabinets nr. 2 ir dāvana latviešu tautai ar domājošiem, saprotošiem, profesionāliem ministriem,” Egila Līcīša feļetons
“Pobeda” zem lupas: daudzās pašmāju tirdzniecības vietās pieejams visai plašs uzņēmumā ražoto saldumu sortiments
VIDEO. Populārā dziedātāja Laima Vaikule: “Būt vecam ir pretīgi! Pat nešaubieties!”
Sēj salātus, apstrādā augsni, pārstāda vasaras puķes. Kas darāms dārzā no 27.marta līdz 3.aprīlim?
Kur kompots? Izglītības iestādes pamazām atsakās no cukurotajiem dzērieniem
Rajevs par Putina dubultniekiem: “Tas laikam tomēr ir ar sazvērestības teoriju piegaršu”
Aizdomīgās sakritības. Kas ir Ēriks Ezeriņš, kas lēma par armijas pārtikas iepirkuma līgumu?
FOTO. “Pie manis no aizmugures piespiedās ķermenis”: apsūdzētā Gvineta Paltrova tiesā apgalvo, ka vīrietis ar lauztajām ribām viņai patiesībā esot uzmācies
Cilvēki mirst, zaudē redzi, dažiem pat jāizņem acu āboli – tirdzniecībā ASV nonākuši bīstami acu pilieni
Sakarā ar varoņu izmantošanu Krievijas kara propagandā Leļļu teātris atsakās no izrādes “Krokodils Gena un Pekausis”
Tu šodien būsi izlēmis, ka neatrisināmi jautājumi neeksistē! Horoskopi 28.martam