Nikolajs Pūliņš pie savas lidmašīnas pēc atgriešanās Spilvē.
Nikolajs Pūliņš pie savas lidmašīnas pēc atgriešanās Spilvē.
Foto: “Jaunākās Ziņas”

1932. gada 29. jūlijā. Pāri Baltijas jūrai 0

Viesturs Sprūde, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Pirms 90 gadiem ap plkst. 14 dienā Rīgas aerodromā Spilvē nolaidās lidošanas entuziasta Nikolaja Pūliņa pašbūvētā lidmašīna “Ikars II”, ar kuru viņš bija veicis Latvijas aviācijas vēsturē pirmo tāllidojumu uz ārzemēm, pirmo reizi pārlidojot Baltijas jūru. Tas bija ārkārtējs notikums, tādēļ lidotāju Latvijā godināja kā varoni, kas Pūliņš, ņemot vērā, kā lidojums tika gatavots un noritēja, arī bija.

Degvielu turpceļam ar aprēķinu, lai pietiktu sešu stundu lidojumam, cik noprotams, bija uzsaukusi “Shell” Latvijas pārstāvniecība. Mūsdienu skatījumā tā bija absolūta avantūra un paļaušanās uz veiksmi. Censonim tā uzsmaidīja. No Rīgas Pūliņš bija izlidojis 25. jūlijā un vispirms veica starpnosēšanos Ventspilī, lai nākamās dienas agrā rītā no turienes pāri Baltijas jūrai dotos uz Zviedriju.

CITI ŠOBRĪD LASA

Lidotāja rīcībā nebija ne radiosakaru, ne navigācijas. Aviācijas kompasu pret 500 latu drošības naudu viņš bija aizņēmies no Latvijas armijas kara aviācijas pulka. Orientēšanās bija paredzēta pēc Zviedrijas piekrastes kartes, kuru Pūliņš lidojuma laikā pazaudēja. Ar nelielu motora niķošanos pārvarējis jūru, “Ikars II” virs Zviedrijas galu galā apmaldījās un nolaidās 70 km no sākumā plānotā lidlauka.

Pūliņa nolaišanās aizkavēšanās tostarp Latvijā jau bija raisījusi drūmas nojausmas, ka viņš varētu būt gājis bojā, jo kādas zviedru bākas radiostacija ziņoja uz Ventspili, ka lidmašīna manīta ar slikti strādājošu motoru. Par laimi, viss beidzās labi, un par viņu rakstīja arī zviedru avīzes. Pēc degvielas uzpildīšanas sešu stundu atpakaļceļš notika bez incidentiem. Kopumā Pūliņa “Ikars II” bija nolidojis 14 stundas, veicot 1128 km.