Kristapa Kramiņa iekārtotajā skatuves telpā, mainoties ainām, no vienas puses uz otru pamazām kustas stilizēts rats, kura iekšienē abi varoņi reizi gadā satiekas un patveras.
Kristapa Kramiņa iekārtotajā skatuves telpā, mainoties ainām, no vienas puses uz otru pamazām kustas stilizēts rats, kura iekšienē abi varoņi reizi gadā satiekas un patveras.
Publicitātes (Justīnes Grinbergas) foto

Divdesmit gadi vienā cēlienā. Ieva Rodiņa vērtē izrādi “Nākamgad tai pašā laikā” 0

Kaut arī Liepājas teātrim nav savas mazās spēles telpas, jau vairākas sezonas paralēli lielo zāļu uzvedumiem kamerrepertuāru nodrošina koncertzāles “Lielais dzintars” mazajā zālē tapušās izrādes.

LA
LA.LV
Ziņas
“Valdības lēmums principā bija vērsts, lai veicinātu saslimstību!” Rungainis par to, kāpēc veikali ir jāatver, ne jāslēdz 250
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
“Jā, ir temperatūra, slikta pašsajūta un drebuļi!” Infektoloģe Vīksna par sajūtām pēc Covid-19 vakcīnas 29
18 stundas
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Mēs abas ar Astrīdu Kairišu izmisušas vai vienā balsī pretim – nē, nekādu politiku!” Saruna ar košo Guntu Virkavu 3
1 diena
Lasīt citas ziņas

Dmitrija Petrenko asprātīgajam cilvēku-dzīvnieku tēmai veltītajam iestudējumam “Kur pazuda saimnieks?” šīgada februārī pievienojusies viesrežisora Sergeja Ščipicina izrāde “Nākamgad tai pašā laikā”.

Iestudējums balstīts kanādiešu dramaturga un kinoscenārista Bernarda Sleida tāda paša nosaukuma lugā (1975), kas piedzīvojusi arī kino ekranizāciju (1978) un joprojām tiek uzskatīta par vienu no visvairāk iestudētajiem darbiem ne tikai ASV, bet visā pasaulē.

Sleida darba veiksmes pamatā ir romantiskās komēdijas žanram raksturīgi viegli, asprātīgi dialogi un uzmanību noturoša sižetiskā intriga – divu laimīgi (ne savā starpā) precētu cilvēku Džordža un Dorisas paradoksālās attiecības, tiekoties tikai reizi gadā vienā un tajā pašā laikā un vietā, taču nemainīgi mīlot vienam otru cauri desmitgadēm.

Sleida lugas sižets risinās laika posmā no 20. gadsimta 50. līdz 70. gadiem.

Autors paralēli abu varoņu mīlestības līnijai tekstā ieaudis arī konkrētas atsauces uz ASV sociālpolitisko situāciju.

Piemēram, hipiju kustību un Vjetnamas karu, kas atstājis traumējošus nospiedumus ne tikai ASV sabiedrībā, bet arī konkrētu cilvēku, tostarp Džordža, dzīvē.

Liepājas teātra iestudējumā lugas sociālpolitiskā konteksta nozīme būtiski mazināta, režisoram konceptuāli izvēloties strādāt melodrāmas atslēgā (uz žanra maiņu recenzijā kroders.lv precīzi norādījusi Vēsma Lēvalde). Skatuviskā darbība organizēta kā teatralizēts priekšnesums, kura izpildītāji ir četri aktieri – Agnese Jēkabsone, Laura Jeruma, Kaspars Kārkliņš un Sandis Pēcis.

No vienas puses, režisora izvēle Džordža un Dorisas lomas iedalīt diviem aktieriem neļauj izrādes vēstījumam kļūt pārlieku sentimentālam, jo skatītājam nemitīgi tiek atgādināts, ka viss acu priekšā notiekošais ir nosacīts – aktieri uz skatuves darbojas ar jūtamu pašironiju, situācijas un galveno varoņu sejas nemitīgi mainās, skaidri liekot noprast, ka, režisoraprāt, Džordžs un Dorisa tikpat labi var būt jebkurš no skatītājiem.

No otras puses, izrādes aktieriskajā kvartetā emocionāli niansētāks, savstarpēji jūtīgāks ir Agneses Jēkabsones un Sanda Pēča duets, kamēr Lauras Jerumas un Kaspara Kārkliņa saspēlē dominē viegli teatrāla raksturu spēlēšana dramaturga dotajās situācijās. Izrādes darbības sadrumstalotība, aktieriem nemitīgi nomainot citam citu, tā arī neļauj izaugt pilnvērtīgiem skatuves tēliem, kuru mīlestības stāstam būtu iespējams sekot līdzi ne tikai sižeta, bet arī emocionālā līmenī.

Izrādei dinamiku piešķir aktieru dzīvajā izpildītie muzikālie numuri, kuru uzdevums ir ne tikai papildināt pamatdarbību, veicot nosacītu komentāra funkciju (un tādējādi paspilgtinot vai nu komisko, vai lirisko noskaņu), bet arī iezīmēt laika ritumu.

Izpildītais repertuārs ir žanriski daudzveidīgs un aptver tādu kultūrikonu kā Džona Lenona, Merilinas Monro, Elvisa Preslija, Dženisas Džoplinas, Frenka Sinatras u. c. sarakstītos hitus. Aktieriem dots sarežģīts uzdevums – ne tikai sacensties ar oriģinālo izpildījumu, kas vairumam skatītāju ir labi zināms, bet arī daļēji iemiesoties konkrētās dziesmas tēlā, līdz ar to katru dziedājumu iespējams uzskatīt par nelielu monopriekšnesumu.

No četrotnes atmiņā paliekošākā ir Agnese Jēkabsone, kura savu vokālo meistarību un spēju vienas dziesmas ietvaros atklāt tēla iekšējās pasaules pārdzīvojumu jau iepriekš pierādījusi Piafas lomā.

Kaut arī sižetiski uz skatuves izspēlētā darbība aptver vairāk nekā 20 gadus ilgu laika posmu divu cilvēku dzīvē, ietverot tādus būtiskus notikumus kā bērnu piedzimšana, ģimenes un darba nebūšanas, mīlestība, nāve, politiskās pārmaiņas u. tml. –, zināmu iepriekšparedzamības faktoru iestudējumam piešķir gan scenogrāfiskais risinājums, gan kostīmi.

Kristapa Kramiņa iekārtoto skatuves telpu veido visā zāles garumā skatītāju acu priekšā uzbūvēta platforma, uz kuras, mainoties ainām, no vienas puses uz otru pamazām kustas (precīzāk, muzikālo numuru laikā ar skatuves strādnieku palīdzību tiek pārcelts) stilizēts rats, kura iekšienē abi varoņi reizi gadā satiekas un patveras kā no ārpasaules un dzīves realitātes izolētā telpā.

Scenogrāfijas metaforiskā nozīme – “laika rata” simbols – kļūst skaidrs līdz ar pirmajiem mirkļiem un dziļākas, sarežģītākas asociācijas nepiedāvā.

Desmitgažu modes un dzīvesstila maiņu precīzi iezīmē kostīmu mākslinieces Elīnas Valdmanes tērpi, kuri līdzās muzikālajam noformējumam lielā mērā kļūst par izrādes atmosfēras radītājiem – tieši ar kostīma palīdzību atrisināta varoņu vecuma, sociālā statusa, savstarpējo attiecību attīstība (piemēram, kamēr Lauras Jerumas Dorisa “pieslēdzas” jauniešu hipijiskajai modei, Kaspara Kārkliņa Džordžs, kura dēls kritis Vjetnamas karā, jau kostīmā un ķermeņa valodā ir opozīcijā Dorisas pārliecībai).

Izrādes darbībā ir daudz teatralizētu detaļu, taču, līdzīgi kā pirms vairākiem gadiem JRT tapušajās Vladislava Nastavševa “Tumšajās alejās”, no pārējās darbības gan estētiski, gan idejiski atšķirīga ir noslēdzošā epizode, kurā visi četri aktieri satiekas uz skatuves platformas, būdami Džordža un Dorisas lomās, un, atšķirībā no pārējām epizodēm, ļaudamies vieglai patētikai. Iestudējuma vēstījums ir nesarežģīts – mīlestība uzvar laika ritējumu un dzīves paradoksus.

Bernards Sleids, “Nākamgad tai pašā laikā”, iestudējums Liepājas teātra mazajā zālē koncertzālē “Lielais dzintars”

Režisors: Sergejs Ščipicins, scenogrāfs Kristaps Kramiņš, kostīmu māksliniece Elīna Valdmane, horeogrāfe Liene Grava, gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis, no angļu valodas tulkojis Raimonds Auškāps.

Lomās: Agnese Jēkabsone un Laura Jeruma; Sandis Pēcis un Kaspars Kārkliņš.

Nākamā izrāde: 30. maijā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Valdības lēmums principā bija vērsts, lai veicinātu saslimstību!” Rungainis par to, kāpēc veikali ir jāatver, ne jāslēdz 250
1 diena
LA
LA.LV
Veselam
“Jā, ir temperatūra, slikta pašsajūta un drebuļi!” Infektoloģe Vīksna par sajūtām pēc Covid-19 vakcīnas 29
18 stundas
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Mēs abas ar Astrīdu Kairišu izmisušas vai vienā balsī pretim – nē, nekādu politiku!” Saruna ar košo Guntu Virkavu 3
1 diena
LK
Linda Krāģe
Kokteilis
Šonedēļ tev būs daudz darba un ikdienas rūpju, tas var radīt stresu! Horoskopi no 25. līdz 31. janvārim
18 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Viņķele sapņo saldus sapnīšus, bet Pavļuts kustas kā dzīvsudrabs!” Egila Līcīša feļetons 10
10 stundas
Lasīt citas ziņas
SK
Skaties.lv
Ziņas
“Korupcija ir absolūtais ļaunums!” GRECO Latviju kritizē par atklātības trūkumu Saeimas deputātu darbā 14
6 stundas
SK
Skaties.lv
Ziņas
Prokuratūrā iestrēgusi lieta pret LAU šefu Kononovu; Udalovai apsūdzība nav celta
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kurās pilsētās pēdējā diennaktī atklāti jaunie Covid-19 gadījumi Latvijā? 1
8 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Stāsti
“Par Rīgu gan jāpiekrīt – te situācija ir kritiski slikta!” Saruna ar ekonomikas ministru Jāni Vitenbergu 2
10 stundas
DA
Dr. Apinis
Veselam
Miegainība, kam nav nekāda sakara ar nogurumu. Kas ir maz pazīstamā narkolepsija? 2
22:57
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
Latvija apsteidz Izraēlu, ASV un Lielbritāniju, kuras ilgstoši daudzinātas kā jaunuzņēmumiem labvēlīgas zemes 4
22:26
AK
Atis Klimovičs
Ziņas
Atis Klimovičs: Nevajadzētu koncentrēties Ādažos, līdz kurienei no bāzes Krievijas teritorijā “Iskander” raķete atlido sešās minūtēs 5
22:00
EL
Egils Līcītis
Ziņas
“Viņķele sapņo saldus sapnīšus, bet Pavļuts kustas kā dzīvsudrabs!” Egila Līcīša feļetons 10
10 stundas
VK
Vita Krauja
Ziņas
“Katrai mūsdienīgai sievietei iekšā uguntiņa – ne jau tikai Jāņu naktī!” Saruna ar Aurēliju Rancāni 4
10 stundas
LA
LA.LV
Veselam
Circene: Cilvēkam, kurš nevakcinējas, ir vieglprātīga attieksme pret savu un līdzcilvēku veselību 84
13 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
“Pumpēt” lūpas ir droši, bet vakcīna kaitīga un tās formulā atrodams “Lucifera skaitlis”. Nē, viduslaiki nav nekur pazuduši 60
17 stundas
IM
Ingrīda Mičāne
Ziņas
“Diennaktī pārstrādājam divus dzelzceļa vagonus ar kūtsmēsliem!” Kā vietējie lauksaimnieki gudri “bremzē” globālo sasilšanu 4
10 stundas
GN
Gunārs Nāgels
Ziņas
Gunārs Nāgels: Daudzas nesaprotamu lietu – dažu dienu mājsēde, ministri lemj par zeķ­biksēm, bet policija neļauj ar kolēģi braukt uz darbu 10
9 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Jā, ir temperatūra, slikta pašsajūta un drebuļi!” Infektoloģe Vīksna par sajūtām pēc Covid-19 vakcīnas 29
18 stundas
DA
Dr. Apinis
Veselam
Miegainība, kam nav nekāda sakara ar nogurumu. Kas ir maz pazīstamā narkolepsija? 2
4 stundas
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Cepties par to, kādā situācijā šobrīd esam, ir muļķīgi – tikpat nejēdzīgi kā sūdzēties, ka līst vai snieg,” mākslinieki runā par pandēmiju 12
15 stundas
IP
Ilze Pētersone
Ziņas
Cēsinieki pierāda, ka aprites ekonomika iederas arī vides mākslā, un izglīto apkārtējos par bezatkritumu dzīvesveidu 4
9 stundas
LA
Latvijas Avīze
Ziņas
“Zaudēju redzi un gribēja atņemt dzīvokli – aprakstītais burtiski “iededzināts ādā”!” Saruna ar Francisku Ermleru
10 stundas
OZ
Olafs Zvejnieks
Ziņas
Olafs Zvejnieks: Tie paši cilvēki, kas protestēja pret “Whatsapp”, jau desmitiem gadu nodod savus datus lielajam tehnoloģiju piecniekam 6
10 stundas
DA
Dr. Apinis
Veselam
“Ja bērni uz skolu ietu desmitos, sekmes būtu daudz labākas!” Miega speciālisti pamato, kāpēc mums nepareizs dienas ritms 51
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. Protestējot pret komandantstundu, jaunieši Nīderlandē nodedzina Covid-19 testēšanas centru 7
12 stundas
DZ
Dzintra Zālīte
Praktiski
Liepas kalna burvestību atklājot! Kā tēvs pēc atgriešanās no Sibīrijas uzcēla māju blakus septiņtūkstoš gadus vecajām smilšakmens alām 4
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Valdības lēmums principā bija vērsts, lai veicinātu saslimstību!” Rungainis par to, kāpēc veikali ir jāatver, ne jāslēdz 250
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Kleitu kari: Lēdijas Gāgas kleita esot “kopija” krievu dziedātājas Allas Pugačovas tērpam 14
18 stundas
"V
"Mājas Viesis"
Kokteilis
Pols Makartnijs atklāj, kurš no “Bītliem” bijis labs dārznieks un kāpēc viņš mēdz runāt ar koku 7
15 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
Jūrmalnieku dzīve bailēs: Apkārt klejo asinskāri suņi, kuri uzbrukuši arī bērniem 26
18 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
“Aptiekā zāles ir, bet tās nedod!” Emīlija nesaprot, kāpēc atsaka gadiem lietotās kompensējamās zāles 29
18 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Kašers un viņa mīļotais Jānis: attiecībās mēs esam līdzvērtīgi – nav neviens “sievišķīgāks” vai “vīrišķīgāks” 82
1 diena
Inita Šteinberga
Praktiski
Vai Mušmires raksturs burciņā mainās? Marinētu sēņu noslēpumi, kas jāzina katram latvietim 5
1 diena
VK
Vita Krauja
Stāsti
“Mēs abas ar Astrīdu Kairišu izmisušas vai vienā balsī pretim – nē, nekādu politiku!” Saruna ar košo Guntu Virkavu 3
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Tu varēsi šodien palīdzēt citiem un ieredzēsi gaismu tuneļa galā! Horoskopi 25.janvārim
10 stundas