“PAA” valdes priekšsēdētājs un dibinātājs Pēteris Treicis teic, ka ražošanas procesā viņu valdzinot divi aspekti – jaunu produktu veidošana un tehnoloģisko izaicinājumu risināšana.
“PAA” valdes priekšsēdētājs un dibinātājs Pēteris Treicis teic, ka ražošanas procesā viņu valdzinot divi aspekti – jaunu produktu veidošana un tehnoloģisko izaicinājumu risināšana.
Foto: Karīna Miezāja

Savulaik visi bijuši kā traki uz greznām džakuzi vannām. Tagad mode ir mainījusies. Latvijas uzņēmums, kas zina visu par vannām 20

Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 6
Lasīt citas ziņas

Daudzi to nezina, bet jau 30 gadus Latvijā ražo vienas no skaistākajām santehnikas precēm reģionā. Vienkāršas, askētiskas, plūdenas līnijas un elegance – tas raksturo SIA “PAA” produktus.

Kaut arī vannas ir uzņēmuma galvenais “jājamzirdziņš”, “PAA” produktu portfelis ir plašs – vannas, izlietnes, izlietņu paliktņi, masāžas sistēmas, vannasistabas mēbeles un virsmas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kaut gan Ķekavas pusē ražotais nebūt nav lētākais piedāvājums tirgū, ikviena no precēm ir iekārojama. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs un viens no dibinātājiem Pēteris Treicis atklāti teic, ka lētāk ražot neprotot.

Varbūt arī nemaz nevajag? Lētos Ķīnas vai poļu konkurentus cenas ziņā tāpat panākt nebūšot iespējams.

“Tagad ir moderni runāt par jaunuzņēmumiem. Būtībā jau toreiz bijām līdzīgi, tikai nebija ārēja finansējuma,” stāsta Pēteris.

“Draugs tolaik piestrādāja par pārdevēju veikalā, kas pārdeva importētu santehniku. Ieraudzīju tajā veikalā brīnišķīgu vannu. Kāpēc gan mēs paši nevaru uztaisīt ko līdzīgu? No tā paša veikala dabūjām 400 dolāru aizdevumu, nopirkām izejvielas un pēc diviem mēnešiem jau gatavu produktu pārdevām viņiem atpakaļ. Tā tas viss sākās.

Jāatzīst – pirmais produkts bija tīrā kopija, nokopējām to, ko redzējām veikalā. Tagad tas ir zem mūsu goda un ikviens produkts ir pašu zīmēts un domāts.

Protams, nevaram pretendēt uz kādu pilnīgi neiespējamu, atšķirīgu brīnumu, bet kā katrai precei – atšķiras nianses, atšķiras modes tendences.”

Vannu mode esot lēna. Kamēr pērnā gada kleita šogad jau skaitās novecojusi, vannu modes cikls pavisam nesen bija 20 gadi, bet Pēteris lēš, ka šobrīd tas jau sarucis līdz 10 gadiem. Šobrīd modē esot tīras līnijas, kuras nav kliedzošas.

Piemēram, pirms 15 gadiem visi bijuši kā traki uz greznām džakuzi vannām ar bagātīgām formām.

Tagad cilvēki ir gatavi maksāt vairāk, lai produkts būtu vienkāršs un nelēktu acīs. Ir jābūt kādai “odziņai”, bet tā nedrīkst krist uz nerviem.

Latvijas smilts un dolomīts neder

Kā ražo vannas? Vēl pirms ražošanas ir jābūt produkta skicei, dizainam. Parasti no pirmajiem uzmetumiem līdz ražošanai paiet pusgads. Lielā mērā ar to nodarbojas pats Pēteris, kurš sevi sauc par dizaineri diletantu.

“Vispār man patīk strādāt ar kādu kopā, nemāku vienkārši viens pats nolīst kaktā un atnākt ar brīnumu.

Esam izstrādājuši produktus arī ar slavenu itāliešu dizaineri Massimo Farinati. Vai tas bija veiksmīgs produkts? Diez vai. Skola gan bija lieliska.

Esam arī algojuši dizainerus kā štata darbiniekus. Tāpat esam sadarbojušies ar mākslas akadēmijas studentiem, arhitektiem. Man pašam joprojām patīk divas lietas – jaunu produktu veidošana un tehnoloģisko izaicinājumu risināšana.”

Kā notiek pats ražošanas process? Viens no uzņēmuma dārgumiem ir pašiem savas vannu u. c. produktu formas. Tajās sākotnēji tiek iepildīta šķidrā vannu veidojošā masa, kas sacietē dažu stundu laikā. Kopumā dienas laikā var iepakošanai nodot 2–3 vannas.

Reklāma
Reklāma

Šobrīd uzņēmums lielākoties strādā ar divām tehnoloģijām. Pirmā ir akmens masa, kas būtībā ir malts marmors ar sintētisku poliestera sveķu piejaukumu, kas kalpo kā ķīmiskā saistviela un ir izturīgāka par cementu.

Otra tehnoloģija ir t. s. “silkstone” (zīdakmens – angļu val.) – jaunākās paaudzes kompozītu materiāls, kura popularitāte šobrīd strauji aug. Jāatzīst, ka tas ir arī visdārgākais.

Maltā marmora vietā ir alumīnija rūda, kas ir ļoti balta, neuzsūc mitrumu un ļauj produktus nepārklāt ar emalju jeb krāsu.

Rezultātā produkts ir viendabīgs un vannā bez problēmām var, piemēram, izurbt caurumu.

Latvijā nepieciešamo izejvielu nav, viss tiek importēts. Tikai iepakojumā tiekot izmantots Latvijas koks. “Esam mēģinājuši izmantot vietējās smiltis un dolomītu, bet mums nav izdevies,” atzīst Pēteris.

Atgriežoties pie ražošanas procesa, kad minētās vielas iepildītas formās, tām jāsacietē. Pēcāk jau viss ir puslīdz vienkārši – pie darba ķeras kāds no “PAA” speciālistiem, kurš virsmu vēl apstrādā ar savām rokām, tādējādi katru produktu padarot unikālu.

Pētera vērtējumā uzņēmuma stiprās puses esot plašais produktu klāsts, kas ļauj veikaliem nosegt uzreiz lielu daļu sortimenta, un kvalitāte.

Izlīda caur adatas aci

“PAA” produktus ražo Ķekavas novadā, kur atradies lauksamniecības komplekss un kūtis. Sākums esot bijis visai dramatisks – silto gaisu pūtis dīzeļa sildītājs.

“Tad kāds pateica, ka, vienkārši novelkot apkārt polietilēna plēvi, temperatūra palielināsies par 10 grādiem. Tā nu dzīvojām kādu laiku tādās plēves būdās,” atceras Pēteris.

Tolaik attīstība bijusi grūtāka nekā šobrīd, jo neeksistēja ne “Altum” atbalsts, nedz biznesa inkubatori, nedz riska kapitāls. Neviens tolaik arī neesot bijis īpaši ieinteresēts naudas aizdošanā. Kam tā ražošana vajadzīga?

“Strādā, paēd un visu pārējo ieguldi ražošanā,” tā laika realitāti iezīmē Pēteris.

Vēlāk jau, protams, aizdevumi bijuši. “PAA” bija viens no uzņēmumiem, kam bija kredīts “Krājbankā”. Tā bijusi pirmā banka, kas uzņēmumam noticēja. Tomēr ekonomiskā krīze, kas “paņēma” “Krājbanku”, gandrīz nogremdēja arī “PAA”.

“PAA” kredītsaistības “Krājbankā” bija ap diviem miljoniem latu. Uzņēmums izlīdis caur adatas aci, saka Pēteris. Bijis liels kredītu slogs, apgrozījums krities par 70% pusgada laikā.

Nācies atlaist darbiniekus, jo uzņēmums neesot spējis samaksāt algas.

Par laimi, visu vajadzīgo piegādātāji uzņēmumam turpināja dot uz parāda, arī “Krājbanka” nāca pretī un “PAA” noticēja kāds zviedru uzņēmums, kuram vajadzēja ražot viņu zīmola dušas paliktņus.

“Pakāpeniski izlīdām un jau dažus gadus dzīvojam droši un stabili. Tomēr otrreiz tam iziet cauri man spēka vairs nebūtu. Tāpēc nobijāmies, kad sākās Covid-19 krīze,” notikumus pirms nu jau vairāk nekā 10 gadiem atstāsta “PAA” valdes priekšsēdētājs.

Finansiāli izdevīgi, psiholoģiski – graujoši

Šī krīze, vismaz finansiāli, uzņēmumam pat nākusi par labu – apgrozījums joprojām turpina pieaugt, kaut gan izejvielu piegāžu ziņā ir liela neskaidrība un to cena trīs mēnešu laikā augusi par 50%.

“Iekšēji ir liela spriedze saistībā ar visām pašizolācijām, darba ierobežojumiem, maskām u. c. lietām. Pie cilvēku savstarpējām attiecībām, komforta atgūšanas būs jāpiestrādā.”

Šobrīd uzņēmums lielāko daļu produktu ražo ar “PAA” zīmolu, bet atlikusī daļa joprojām tiek ražota ar citiem zīmoliem. Pēteris norāda, ka šī portfeļa daļa uzņēmumam vairs nav tik būtiska, kas ir labi, jo ražot citam nozīmē ražot nerentabli, sedzot tikai izmaksas.

Ražot ar savu zīmolu esot grūtāk, bet Pēteris procesu izbauda krietni vairāk

“Eksporta tirgi ir sarežģīti – jāiegulda daudz laika un naudas. Nepalīdz tas, ka santehnikas tirgus ir arī konservatīvs.

Ja vectētiņam Zviedrijā bija “GustavsBerg” pods, tad arī dēlam un mazdēlam tāds būs.

Un tas ir forši, viņiem ir stabila vieta saviem ražotājiem, un mēs kā tādi nejaucēni lienam iekšā.”

UZZIŅA:

SIA “PAA” dibināts 1993. gadā. Šobrīd vienīgais uzņēmuma īpašnieks ir Pēteris Treicis, kurš arī patiesais labuma guvējs.

Pirmajā gadā izdevies saražot 50 vannas.

1996. gadā uzņēmumā ievieš akmens masas izstrādājumu ražošanas tehnoloģiju.

1999. gadā uzņēmums ievācas 2000 m2 plašā rūpnīcā Ķekavas pievārtē, sākas eksports uz Lietuvu un Ukrainu. Šobrīd rūpnīca paplašināta līdz 5000 m2.

2006. gadā atklāja salonu “PAA Vannu fabrika”, kur var apskatīt uzņēmuma produkciju dzīvē.

2013. gadā uzņēmums sāk ražot produktus, izmantojot “silkstone” tehnoloģiju.

Uzņēmums saņēmis vairākas LIAA “Eksporta un inovāciju” balvas, kā arī Latvijas Eksporta asociācijas rīkotā “The Red Jackets” sarkanās žaketes titulu.

SIA “PAA” 2019. gadā apgrozīja 4,3 miljonus un nopelnīja 360 tūkstošus. 2020. gadā apgrozījums sasniegs apmēram piecus miljonus eiro.

Uzņēmuma lielākie noieta tirgi ir Latvija, Lietuva, Igaunija, Ukraina, Krievija un Skandināvijas valstis.

Ražo apmēram 5000 vannu gadā.

“PAA” nodarbina apmēram 100 cilvēku.

Vērtējums

Cilvēcīgi un atšķirīgi

Zane Biteniece, LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas vecākā projektu vadītāja: “”PAA” ir uzņēmums ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi un savā nozarē ir viens no atpazīstamākajiem uzņēmumiem Latvijā. Tas četras reizes iekļuvis LIAA Eksporta un inovāciju gada balvas finālā.

Uzņēmuma vadītājs Pēteris Treicis kādā no intervijām savu ceļu uz panākumiem uzņēmējdarbībā raksturoja ar vārdiem: būt cilvēcīgiem un atšķirties. Augstā atpazīstamība Latvijas tirgū ļauj “PAA” daudz eksperimentēt un strādāt pie jauniem produktiem, lai pēc tam ar tiem startētu ārvalstīs.

Rūpīga tirgus izpēte ir pamats veiksmīgam startam jaunos eksporta tirgos, un savus labos eksporta rādītājus uzņēmums lielā mērā sasniedz tieši ar iedziļināšanos katras valsts specifikā. Lai sasniegtu klientu tik sarežģītā segmentā kā santehnika, nepietiek tikai ar skaistu dizainu un funkcionalitāti, ir jāizprot arī konkrētās valsts kultūra, mājokļu īpatnības un cilvēku ieradumi, un “PAA” tas ir izdevies.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.