Publicitātes foto

Organisma norūdīšana – biežākās kļūdas, ko nedarīt pirmajā reizē 0

Rūdīšanās un peldes vēsajā gada laikā kļūst arvien populārākas un pulcē arvien prāvāku piekritēju pulku. Taču vai tas ir vienīgais veids, kā varam norūdīt savu organismu?

“Mana maigā sirds to neizturēja, piekritu – lai ved šurp.” Vecmāmiņas – audžumammas stāsts
“Kad ir jāvakcinējas, mēs esam seniori, bet šajā gadījumā mēs neesam.” Pirmspensijas vecuma sieviete par neesošo atbalstu energokrīzē
APTAUJA: Latvijā 48% iedzīvotāju nav informēti par iespēju izņemt skaidru naudu veikalu kasē 48
Lasīt citas ziņas

Ko rūdīšanās nozīmē mūsu organismam un kā to veikt pareizi? Konsultē eksperts, viens no CrossFit kustības pamatlicējiem Latvijā, treneris Kaspars Zlidnis un farmaceite Zanda Ozoliņa.

No fiziskā viedokļa jebkāda veida rūdīšanās ir ķermeņa stiprināšana un imunitātes veicināšana, lai tā būtu noturīgāka pret dažādiem ārējiem kairinātājiem – vīrusiem, parazītiem un vides faktoriem, piemēram, temperatūras svārstībām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vienkārši sakot, rūdīšanās sagatavo ķermeni dažāda veida stresiem, lai tas nebūtu tik ievainojams, esot ārpus komforta zonas, skaidro Kaspars Zlidnis. Ieguvumi ir arī psiholoģiski, jo, regulāri rūdoties, ilgtermiņā mēs stiprinām nervu sistēmu un kļūstam emocionāli stabili un līdzsvaroti.

Kas norūda mūsu organismu?

Ķermeņa rūdīšana ir organisma pakļaušana stresam un zināmam šokam. Jebkuri fiziski un psiholoģiski pārbaudījumi ir organisma stiprināšana.

Tās var būt regulāras fiziskas aktivitātes, ziemas peldes, kontrastdušas, saunas apmeklējums, elpošanas vingrinājumi, meditācija, atteikšanās no uztura uz vienu vai vairākām dienām.

Šīs visas aktivitātes ilgtermiņā organismu spēcina, nomierina, atjauno un uzlādē. Rūdīšanās mērķis ir atslābināt, nomierināt un attīrīt ķermeni un prātu no lieka saspringuma.

Kā pareizi uzsākt rūdīšanos?

Arī vasarā peldoties, mēs rūdāmies, jo ķermenis tiek trenēts temperatūras svārstībām un vēlāk vieglāk tiek galā ar saaukstēšanās un dažādām vīrusu saslimšanām, taču, ja ir vēlme praktizēt ziemas peldes, tad vēlams tās vismaz reizi nedēļā turpināt arī rudenī un ziemā, lai ķermeni pieradinātu pie pakāpeniskas temperatūras pazemināšanās, stāsta K. Zlidnis.

Runājot par ziemas peldēm, labi atbilst teiciens “tas viss ir galvā”.

Cilvēks, kurš ūdenī dodas nesagatavots, baiļu pārņemts, visticamāk, saaukstēsies. Tādēļ rūdīšanās jāsāk ar fizisku iesildīšanos un psiholoģisku noskaņošanos. Iesildīšanos var veikt ar pāris dinamiskiem vingrojumiem vai lēnu skrējienu.

Psiholoģiski sagatavoties var palīdzēt dažādi elpošanas vingrinājumi, kas nomierina prātu un atslābina ķermeni.
Visbiežākā kļūda ir pakļaušanās modes tendencēm, rūdīšanos un ziemas peldes veicot sociālo mediju bildēm, nevis savai veselībai, darot to neregulāri un nesagatavojot organismu pakāpeniski.

Ieiešana ūdenī jāveic lēni un apzināti, nevis kliedzot un lecot ūdenī.

Kad ārā ir sals, vēlams vilkt čības, cimdus un cepuri, jo ķermenis siltumu visātrāk zaudē caur pirkstu galiem un galvu. Pēc peldes ātri jāsaģērbjas, īpaši, ja ārā ir sals un vējš. Apģērbam jābūt ērti un ātri uzvelkamam, jo vienā brīdī sasiet apavu auklu kļūst neiespējami, jo pirksti sāk no aukstuma sastingt.

Katram sava rūdīšanās!

Rūdīšanās ieteicama ir visiem, tikai jautājums ir par pakāpenisku organisma sagatavošanu, apjomu, intensitāti un regularitāti. Bērniem, pensionāriem, grūtniecēm vai sportistiem rūdīšanās atšķirsies pēc veida – vienam pietiks pastaigāt ar basām kājām rasā, otrs varēs gulēt ledus vannā piecas un vēl vairāk minūtes. Katram ir jāatrod sev piemērotākais veids, kā stiprināt savu organismu.

Lai rūdīšanās radītu pozitīvu efektu un ietekmi uz cilvēka dzīvi kopumā, jāsaprot, ka aukstuma peldes ir tikai viens no paņēmieniem, kā normalizēt un līdzsvarot organisma iekšējo orgānu sistēmas un dzīvības procesus.

Rūpes par veselību ir vesels dažādu aktivitāšu kopums, kas sevī ietver fizisku rūdīšanos, prāta attīrīšanu un kontroli, emocionālu stabilitāti, atvērtu un mīlošu sirdi un intelektuālu pilnveidi. Vesela miesa un gars ir cilvēka kvalitatīvas dzīves pamats.

Vērtīgs padoms

Farmaceite Zanda Ozoliņa uzsver – lai arī kādu rūdīšanās veidu esat iecerējuši, sāciet pakāpeniski un atcerieties par mērenību, vērojiet, kā reaģē Jūsu organisms.

Rūdīšanās ir procedūru kopums, kas palīdz palielināt izturību pret nelabvēlīgiem vides faktoriem un uzlabo termoregulāciju.

Svarīgi rūdīšanās procesu uzsākt jau bērnībā, kad termoregulācija ir attīstības stadijā un veidojas arī imūnbioloģiskās aizsardzības mehānismi.

Šī procedūra padara organismu izturīgu pret saaukstēšanos un dažādām citām slimībām, kā arī uzlabo vielmaiņu un asinsriti.

Taču katram rūdīšanās intensitāte un veids var atšķirties, tādēļ ir svarīgi sekot līdzi sava organisma reakcijai, tādējādi atrodot sev piemērotāko veidu.

SAISTĪTIE RAKSTI

Turklāt rūdīšanos savā ikdienā varam ieviest pamazām un sākotnēji ar pavisam nelielām ikdienas paradumu izmaiņām, piemēram, ilgākām pastaigām vēsā laikā, nepārtuntulēšanos, pakāpeniski nedaudz samazinot ūdens temperatūru dušā un citādi rodot veidus, kā nostiprināt un norūdīt savu organismu.

Uzsākot rūdīšanos pakāpeniski un pārdomāti, to būs vieglāk ieviest kā ikdienas paradumu un dzīves sastāvdaļu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Pēteris Apinis: Cilvēka mikrobioms un rezistence pret mikrobiem, vīrusiem un vakcīnām
Āda zvīņaina un niez: tā iemesls var būt ne tikai dermatoloģiskas, bet arī citas saslimšanas 2
“Pidžamu novilku ar visu ādu!” Edijs stāsta, ko nozīmē sadzīvot ar atopisko dermatītu 4
Kur uzglabāt, cik ilgi “drošas”: kā pareizi rīkoties ar medicīniskajām sejas maskām un respiratoriem? 32
“Mana maigā sirds to neizturēja, piekritu – lai ved šurp.” Vecmāmiņas – audžumammas stāsts
“Kad ir jāvakcinējas, mēs esam seniori, bet šajā gadījumā mēs neesam.” Pirmspensijas vecuma sieviete par neesošo atbalstu energokrīzē
APTAUJA: Latvijā 48% iedzīvotāju nav informēti par iespēju izņemt skaidru naudu veikalu kasē 48
VIDEO. “Man likās, ka viņš ir apsēsts ar dēmoniem”: pēc dažu dienu padzīvošanas kopā ar aktieri Imantu Stradu saka Amuna Davis 30
Ak vai, cik zemu kritis buldozers, ka tam jāvelkas uz veikalu bez sertifikāta un jātirda apsargs, lai ielaiž šopingā. Egila Līcīša feļetons 48
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Attālināto konsultāciju skaits „Mēness aptiekā” trīskāršojies un turpina pieaugt
„Mēness aptieka”: individuāli veicamos Covid-19 antigēnu testus iedzīvotāji vairāk izmanto, lai testētos pirms ģimenes vai citiem pasākumiem
Vai bieža mazgāšanās ādai patiešām ir vēlama? 15
Kā pieciem soļiem tikt galā ar aukstumpumpu 4
Traumas šoziem vairāk vecumā virs 50 gadiem 3
„Centrālā laboratorija” paplašina laboratorisko pakalpojumu pieejamību, atverot vienu no lielākajām filiālēm ārpus Rīgas 4
„Mēness aptieka”: Jaunajā gadā veselība būs pirmajā vietā! 2
„Mēness aptieka”: 2% iedzīvotāju ziemā telpas nevēdina vispār – lielākā daļa svaigam gaisam telpās ļauj iekļūt tikai divreiz dienā 4
Jodam un briljantzaļajam – nē! 19
Senioriem un farmaceitiem Ziemassvētku priekšvakarā abpusējs dāvināšanas prieks 4
Mēness aptieka: 7 ieteikumi pareizai ādas kopšanai ziemā 2
„Mēness aptieka” paralimpiešiem Jaunajā gadā vēl labu veselību un izcilu startu ziemas paralimpiskajās spēlēs Pekinā 2
6 ieteikumi, lai droši un mierīgi sagaidām svētkus gadu mijā
“Veselības centru apvienība” vakcinēs pret Covid-19 arī 5-11 gadu vecuma bērnus 18
Būt svaigā gaisā veselības profilaksei ir populāri 4
Vitamīni un minerālvielas cilvēkiem gados 1
„Repharm” ieguldījums veselības aprūpes attīstībā atzīmēts ar Ministru kabineta balvu Stellai Lapiņai 6
VCA mobilais vakcinācijas punkts pirmajā mēnesī Rīgā un reģionos pret Covid-19 vakcinējis vairāk nekā 1300 iedzīvotājus 1
Veselības centru apvienība: Covid-19 pacienti novērtē ārsta izbraukumu uz mājām 3
Imunitāte iet roku rokā ar psihoemocionālo stāvokli 9
Kāpēc sargāt galvu un kaklu no aukstuma 9
VCA investē Latvijas jaunās ārstu paaudzes izglītībā 1
Rūpēs par vīriešu veselību 7
Ko darīt, ja oža pēc Covid-19 pārslimošanas ir patoloģiski mainīta 17
Trīs risinājumi, kā pirms ziemas stiprināt spēju pretoties vīrusiem
Aptieka ir drošības spilvens diabēta pacientam Covid-19 laikā 2
Elpceļu vīrusu sezonas laikā Covid-19 raksturīgo simptomu noteikšana vēl svarīgāka 8
Kā zināt pareizās devas vitamīniem? 7
Mājsēdē būtiski cieš pusaudžu miegs un emocionālā veselība 9
„Repharm” uzņēmumus novērtē ar valsts apbalvojumu vadītājai Stellai Lapiņai 2
Sauss gaiss rosina slimības. Kā parūpēties par elpceļiem apkures sezonā? 2
Armands Broks: Bizness nevar atļauties ignorēt darbinieku emocionālo veselību 5
Robežu vairs nav! Septiņu stunda ilga operācija, kas uz mūžiem varētu izmainīt mūsu medicīnu 24
Slido un peldi ziemā! Kur Rīgas apkaimē iespējas nodoties ziemas sportiem un kā to pareizi darīt? 2
“Esmu izmisumā, jo nesaprotu, kāpēc tā tieku sodīta…” Kļūdainu datu dēļ cilvēki paliek bez valsts apmaksātajām zālēm 69
Sals kož līdz kaulam: apsaldēšanās bieži vien notiek gandrīz nemanāmi 2
Latvijas kamaniņu braucēji izcīna zelta medaļu Eiropas čempionāta komandu stafetes sacensībās 3
VIDEO. “Vakcinēties man ir bail!” Ārstu konsīlijs arī pēc būtiskām vakcīnas radītām blaknēm par obligātu nosaka trešo poti
Gaidāms neliels sniegs, lietus un apledojums. Laika prognoze pirmdienai
Latvijas budžetā ieskaitīs arestētus 1,3 miljonus eiro, kas atradās “ABLV Bank”
Sestdien reģistrēti 4753 jauni Covid-19 gadījumi
Kamaniņu braucēja Elīna Ieva Vītola izcīna bronzas medaļu Eiropas čempionātā
Veļasmašīnu darbinām pilnu, ūdeni tējkannā vārām, cik nepieciešams: padomi, kā saimniecībā ietaupīt
APTAUJA. Ap trešdaļa Latvijas iedzīvotāju neapmierināti ar dzīves kvalitāti Covid-19 laikā
No pilngadīgajiem iedzīvotājiem vakcināciju pret Covid-19 pabeiguši ap 80% un gandrīz trešdaļa revakcinējušies 143
Kāpēc “Gaso”, izbūvējot dabasgāzes pieslēgumu, prasa uzstādīt patēriņa skatītājus ēku ārpusē? 31
“Rīgā ievāktais medus ir ļoti kvalitatīvs.” Pēdējos gados galvaspilsētā attīstījusies urbānā biškopība 20
“Čīliešus vieno ģimene, bet latviešus – māksla un kultūra.” Latviete pēc 10 gadiem Čīlē ar ģimeni atgriežas dzimtenē 48
Vējainu laiku prognozē arī februārī un martā 6
Nauris Puntulis: Žēl, ka pandēmijas situācija neļauj pulcēt seniorus uz semināriem, lai mācītu medijpratību 134
“Visa pamatā ir cilvēku iekšējais karš, katram pašam iekšpusē, meklējot ienaidnieku ārpusē!” Saruna ar publicistu Ilmāru Latkovski 53
“Esmu bijis cilvēks, kurš agrāk diezgan skaļi vīpsnājis par seriāliem…” – atzīstas aktieris Niklāvs Kurpnieks
VIDEO. Ar mammu labāk tā nejokot! Dēls par nešpetnu joku saņem slapju slotu sejā 5
ST priekšsēdētāja: Beidzot pēc vairāk nekā 20 gadiem valsts uzzināja, kāds ir iztikas minimums
17:23
Gaidāms neliels sniegs, lietus un apledojums. Laika prognoze pirmdienai
16:55
Veļasmašīnu darbinām pilnu, ūdeni tējkannā vārām, cik nepieciešams: padomi, kā saimniecībā ietaupīt
16:39