Valmieriešu izrādē “Nekas” režisors un izpildītāji mēģina nojaukt distanci starp skatuvi un skatītāju, un viņiem tas izdodas.
Valmieriešu izrādē “Nekas” režisors un izpildītāji mēģina nojaukt distanci starp skatuvi un skatītāju, un viņiem tas izdodas.
Publicitātes (Matīsa Markovska) foto

Provokācija ar “Neko” 0

Jaunais iestudējums pusaudžiem pēc dāņu rakstnieces Jannes Telleres grāmatas “Nekas” motīviem iekļaujas Valmieras Drāmas teātra repertuārā kā spilgts papildinājums jau esošai un publikas pieprasītai bērnu un jauniešu programmai.

“Kad šis murgs vienreiz beigsies?” Vecāki klases čatos atkal mēģina vienoties par dāvanām pedagogiem 67
Kokteilis
VIDEO. “Visatļautība pārsniedz visas saprāta un arī vājprāta robežas!” Daugavpils mēra “nakts izklaides” rada jautājumus
TV24
Vai tā ir patiesība, ka skursteni var iztīrīt ar kartupeļu mizām?
Lasīt citas ziņas

Režisoram Jānim Znotiņam tā ir trešā izrāde, kas veltīta valmieriešu jaunajiem skatītājiem. Abas līdzšinējās ir plaši atzītas. Izrādi “Staburaga bērni” LTV parādīja raidījumā “teātris.zip” janvāra sākumā, savukārt Annas Brigaderes “Dievs. Daba. Darbs” ieguva nomināciju 2017./2018. gada sezonas Latvijas Teātra balvai “Spēlmaņu nakts” kategorijā “Gada izrāde bērniem”.

Precīzs trāpījums

CITI ŠOBRĪD LASA

Režisors iestudējis vairākas bērnu izrādes arī “Istabas” teātrī, Latvijas Nacionālajā un Rīgas Krievu teātrī. Lai arī katrs no minētajiem darbiem adresēts atšķirīgam vecumposmam, jāatzīmē, ka ikreiz iestudējums rēķinās ar skatītāju gatavību konkrētai formai. Izrādes uzrunā ar emocionālu un precīzu vēstījumu.

“Nekas” vēlamā auditorija ir trīspadsmit gadus veci pusaudži un viņu ģimenes, kuriem stāsts par dāņu skolēnu atgadījumiem būs provokatīvs dažādās nozīmēs. Rosinājums nopietnai sarunai vai vismaz pārdomas par dzīves vērtībām ir gaidītas skatītāju reakcijas no izrādes autoru puses.

Dramatiskos notikumus atklāj nosacīts dialogs starp diviem pusaudžiem (lomās Pauls Iklāvs un Aigars Apinis), ko no Ingas Mežaraupes tulkotās grāmatas izveidojusi dramatizējuma autore Ance Muižniece. Scenogrāfe un kostīmu māksliniece Pamela Butāne iekārtojusi augstu sienu ap skatītāju rindām, radot noslēgta apļa eksistenciāli nolemtu sajūtu.

Centrā esošie četri skolas soli pamazām pārvēršas par to, ko vēlāk nosauc par “jēgas kaudzi”.

Vienlaikus soli, kas darināti no stikla un ir caurspīdīgi, ļauj redzēt zem tiem paslēpušos skolēnus (aktieri stāsta laikā atveido vairākus varoņus) un viņu emocionālos stāvokļus.

Opera vai dokumentāla šausmene

Sižeta kopsavilkums pārstāstāms īsi: “Vai vispār kas ir jebko vērts.” Un tieši to pusaudzis Pjērs Antons paziņo: “Nekam nav jēgas,” uzkāpj plūmē un tur arī paliek. Viņa klasesbiedri mēģina Pjēru Antonu nodabūt lejā. Sākumā metot ar akmeņiem, pēc tam cenšoties ar praktiskiem piemēriem pierādīt, ka jēga pastāv.

Shematiski vienkāršā stāsta konstrukcija atļauj diezgan lielas žanru interpretācijas. No vienas puses, tas ir reālistisks jauniešu “gabals”, no otras – gandrīz fantastiska pasaka. Jauniešu operas “Nekas” iestudējumā Lielbritānijas Glyndebourne operas festivālā 2016. gada vasarā “jēgas kaudze” tika atveidota provokatīvā un simboliskā formā – kā Ziemassvētku egle.

Iestudējuma autori Deivids Brūss un Glens Maksvels izcēla “Nekas” filozofiskās līdzības motīvus. Simboliska žanra nosacījumos bāzētā opera nesa vēsti par sabiedrības vērtību krīzi un atsvešināšanos. Tomēr citi grāmatas motīvi to cieši saista ar realitāti. Piemēram, “Nekas” saturā īpaši izkāpinātā, dzīvē atpazīstamā un bieži sastopamā spontāni emocionālā un neadekvātā uzvedība, kas vairāk vai mazāk raksturo visu pusaudžu svārstīgos gadus. Tā izpaužas kā kūlenis pēc pamatskolas laika paklausības un izlaužas kā protests vai vienaldzība.

Starp iztēli un fizisko teātri

Valmieriešu izrāde “Nekas” rāda sižetu kā reālu, ko divi pusaudži – bijušo notikumu dalībnieki – izrādes laikā izklāsta skatītājiem. Aktieru spēle balansē starp stāsta stāstīšanu un atveidotā personāža raksturu, reakcijām, emocijām, lēmumiem.

Aktiera Paula Iklāva varoņu intonācijās nolasāms emociju spektrs no šausmām līdz svētai patiesībai. Noteicošās ir divas sajūtas – iekšējs izbrīns par to, kā kaut kas tik šausmīgs varēja notikt, un nožēla, kas tomēr neatceļ vainas apziņu. Aktiera Aigara Apiņa atveidotais Pjēra Antona tēls aizkustina un aizrauj ar ārēji lakonisku, taču iekšēji piepildītu bērnišķīgu naivumu un spītīgu maksimālismu.

Līdzīgi citām Znotiņa izrādēm, arī šajā daudz kas no fiziskā teātra, aktieri saskaras ar priekšmetiem, smērējas ar dažādām vielām.

Tā vien šķiet, ka režisors un izpildītāji mēģina nojaukt distanci starp skatuvi un skatītāju un viņiem tas izdodas.

Darbības pārliecina ar šeit un tagad sajūtu. Līdzīgi kā citās Znotiņa izrādēs, “Nekas” iestudējumā atpazīstami mākslinieciskā rokraksta paņēmieni. Skatuves darba pamatelementi balstās uz plašu teksta apjomu un darbības organizēšanu gandrīz tukšā, tikai ar dažiem priekšmetiem iekārtotā telpā. Pārsteidzoši, cik daudz vietas atvēlēts skatītāju iztēlei, kas, kā izrādās, ir tik iedarbīga līdzpārdzīvojuma daļa.

Viss notiekošais – gan redzamais, gan iztēlotais – savijas personisku sajūtu kamolā, atstājot iespaidu, ka izrāde ir atgadījums arī manā personiskajā dzīvē. Izrādes pēcgarša rada ko līdzīgu apstulbumam. Nepieciešamību pēc atskārsmes un zināmas sakārtotības es manīju arī citos skatītājos. Zināmu spriedzes mazināšanu būtu ieviesusi saruna ar skatītājiem pēc izrādes.

To, ka reakcijas ir jāsakārto, acīmredzami atzīst paši izrādes autori, jo, izejot no Valmieras teātra, katram apmeklētājam tiek dota aizzīmogota vēstule. Tās ir divējādas – vēstules vecākiem un vēstules pusaudžiem. Tajās rakstītais dod zināmu recepti par to, ko darīt sarežģītā attiecību mudžeklī. Lasīt, skatīties, sarunāties – izrādes mudinājumā lasāms milzīgs, lai arī didaktisks, tomēr veselīgs spēks.

“Nekas”, izrāde pusaudžiem vienā daļā pēc Jannes Telleres grāmatas “Nekas” motīviem

Valmieras Drāmas teātra LMT Mansarda zālē.

Režisors: Jānis Znotiņš, scenogrāfe un kostīmu māksliniece Pamela Butāne, dramatizējuma autore Ance Muižniece, gaismu mākslinieks Mareks Lužinskis, Ingas Mežaraupes tulkojums.

Lomās: Pauls Iklāvs, Aigars Apinis, Inese Ramute, Baiba Valante.

Nākamās izrādes: 17., 27., 30., 31. janvārī.

Vārds skatītājiem

Agita Zariņa: “Kad neko dižu negaidi, tad blieziens ir vēl jo spēcīgāks. Izrādē izvirzīti svarīgi jautājumi, jādomā arī pēc tam. Spēcīgi, vajadzīgi, trāpīgi izvēlēti galvenie aktieri (Paulam Iklāvam līdz šim spēcīgākā loma).”

Matīss Purmalis: “Esmu apstājies pusaudža prātā, tik ļoti man patika.”

vdt.lv

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Kad šis murgs vienreiz beigsies?” Vecāki klases čatos atkal mēģina vienoties par dāvanām pedagogiem
Kokteilis
VIDEO. “Visatļautība pārsniedz visas saprāta un arī vājprāta robežas!” Daugavpils mēra “nakts izklaides” rada jautājumus
TV24
Vai tā ir patiesība, ka skursteni var iztīrīt ar kartupeļu mizām?
“Es varēšu paturēt pāris zobu un aci?” Nepilngadīgās transpersonas slepkavas bija sagatavojušas slimīgu plānu, kā nogalinās
Ukrainas Drošības dienests sarīkojis sprādzienu Krievijas Severomuiskas dzelzceļa tunelī
Lasīt citas ziņas
TV24
Izglītības ministre: Man ļoti simpātiska šķiet ideja par obligātu mācīšanos līdz 18 gadu vecumam
Traģisks negadījums pie Liepājas: ceļu satiksmes negadījumā gājusi bojā autobusa pasažiere
“Kad šis murgs vienreiz beigsies?” Vecāki klases čatos atkal mēģina vienoties par dāvanām pedagogiem
TV24
Horens Stalbe: “Tiklīdz jūs nonākat Rīgā, tā jūs saprotat, ka mašīna sadalīsies gabalos!”
Turcijā ceļa malā nogalinātu atrod palagā ietītu bijušo krievu modeli un viņas 15 gadus veco meitu. Pieļauj, ka slepkavību veicis Lietuvas pilsonis
11:05
Traģisks negadījums pie Liepājas: ceļu satiksmes negadījumā gājusi bojā autobusa pasažiere
10:55
Kāpēc sīpolus nedrīkst glabāt kopā ar kartupeļiem un citi padomi par sīpoliem
10:37
Turcijā ceļa malā nogalinātu atrod palagā ietītu bijušo krievu modeli un viņas 15 gadus veco meitu. Pieļauj, ka slepkavību veicis Lietuvas pilsonis
TV24
Kas notiks ar pastāvīgi dzīvojošiem Krievijas pilsoņiem Latvijā pēc 2. decembra?
Pašreizējās prognozes liecina, ka nākamnedēļ laikapstākļus Latvijā ietekmēs Krievijas anticiklons. Paliks krietni aukstāks?
Izraēlas armija paziņo par kauju atsākšanu Gazas joslā
“Es varēšu paturēt pāris zobu un aci?” Nepilngadīgās transpersonas slepkavas bija sagatavojušas slimīgu plānu, kā nogalinās
Ir divi scenāriji: bijušais Putina runu autors stāsta, kā var mainīties vara Krievijā
Kokteilis
FOTO. Slavenības un kino mīļotāji pulcējas Dž.Dž.Džilindžera pirmās spēlfilmas – erotiskās drāmas “Ekstāze” pirmizrādē
Pēc spēcīgās vētras Krimā pazuduši okupantu apmācītie kaujas delfīni
Dārzs
Alveja, zelta stīga un citi vērtīgi “dakteri” uz palodzes
VIDEO. Pilnīgi viens! Kataras lidostā neviens nesagaida Vācijas prezidentu
Kāpēc sīpolus nedrīkst glabāt kopā ar kartupeļiem un citi padomi par sīpoliem
Laikapstākļus nosaka ciklons – snigšana turpināsies arī piektdien. Kur prognozē visspēcīgākos nokrišņus
“Restorāna darbinieku vārdā izsakām lielu nožēlu par notikumiem.”Juško, kurš iesita sievietei, atkāpies no “COD” vadības
Piektdienas rītā visā Latvijā autoceļi sniegoti un apledo
Putinam Latvijā dzīvo vairāki uzvārda brāļi
Receptes
Sautēti kāposti visām gaumēm. 5 dažādas versijas
Knifi, kā pagatavot 24 dienu Adventes kalendāru
Izpētīts: suņi neuzticas meļiem un atpazīst sliktus cilvēkus
VIDEO. Izraēliešu mamma, kas piedāvājās kļūt par ķīlnieci, lai tikai redzētu nolaupītās meitas, beidzot ir atkal kopā ar viņām
“RB Rail” valdes priekšsēdētājs: Rīga pilnīgi noteikti būs dzelzceļa līnijas “Rail Baltica” sastāvdaļa
Kokteilis
FOTO. “Svešā zemē stādu rozes…” – Latvijā norisināsies leģendārās dziedātājas Larisas Mondrusas 80 gadu jubilejas koncerti
Uzņēmums atklāj, cik izmaksāja “Pasažieru vilciena” zīmola maiņa un kas to veica: “Iepirkums tika veikts jau 2019.gadā”
Kokteilis
VIDEO. “Visatļautība pārsniedz visas saprāta un arī vājprāta robežas!” Daugavpils mēra “nakts izklaides” rada jautājumus
Ukrainas Drošības dienests sarīkojis sprādzienu Krievijas Severomuiskas dzelzceļa tunelī