Ļoti iespējams, ka šie bleķi saņurcīti atļauta, bet vadītāja manierēm un vēlmēm nepietiekama riepas protektora dziļuma dēļ.
Ļoti iespējams, ka šie bleķi saņurcīti atļauta, bet vadītāja manierēm un vēlmēm nepietiekama riepas protektora dziļuma dēļ.
Foto: Atis Jansons

Riepas martā. Ziemas? Vasaras? 0

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”,  AS “Latvijas Mediji”

Vai Krievijas armija ir gana spēcīga, lai stātos pretī NATO armijai? Atbild NBS kapteinis
Ukraiņu partizānu darbība iedzinusi krievos bailes – atzīst Slaidiņš
Fani uzslavē dziedātāju Adeli, kas pārtrauca koncertu, lai palīdzētu grūtībās nonākušam fanam
Lasīt citas ziņas

 

Diena tiešam savāda. Vēl vakar šis zēns piesardzīgi zagās pa nomaļām taciņām, cītīgi pētīja WAZE karti – vai tikai kāda zila cepure neparādās… Viņam draudēja bargi sodi, pat tālākas kustības liegums, jo riepu protektora atlikums nu nekādi vairs neatbilda ziemas prasībai (4 mm). Šodien? Šodien viņš drīkst vālēt ar smaidu un uz nebēdu. Jo spēkā stājies vasaras limits – nepilni divi milimetri. Un tie viņam ir!!!

CITI ŠOBRĪD LASA

Drīkst… Diemžēl drīkst. Noteikumi ļauj. Tāpat kā ļauj apdzīt krustojumos. Ļauj braukt ar tuvajām gaismām 90 km/h tumsā, miglā, slapjdraņķī. Noteikumi nav visaptveroši pilnīgi. Un bez vesela saprāta un piesardzības piedevas no nepatikšanām, iespējams – traģiskām, neglābj.

Tādēļ – drīkst, bet tikai tad, ja saproti sekojošo.

 

Pat 4 mm peļķēs ir maz!

Sevišķi, ja tavi riteņi plati. Un tādi tie diemžēl ir daudziem mūsu importa topa lietotajiem limuzīniem. Pirms gadiem desmit divpadsmit zemprofila ātrgaitas riepu mode jau darbojās pilnā sparā. Mazāk gan “Audi” automobiļiem, kuri (pat lielie “A6”) spēja noturēties, tikai mazliet pārkāpjot 200 mm platuma robežu. Bet BMW… 3. sērijas sedans – 225/45 R17, 5. sērijas – 245/45 R18, “sapņu auto” “X5” – 255/55 R18. Un tā tālāk…

Šie stilīgi smukie riteņi ar atlikušu 2 mm rakstu marta peļķēs uzpeldēs jau pie atļautiem ātrumiem, tie krasi mainīs saķeri, ne tikai ceļa seguma stāvoklim mainoties, bet arī jebkura strauja apbraukšanas vai bremzēšanas manevra dažādās fāzēs. Un tādēļ prasa atteikšanos no azar­tiskas zīmēšanās, piesardzību, kuras (tāpat kā naudas labu, jaunu vasaras riepu iegādei) daudziem nepietiek.

 

Vai vasaras riteņiem jau laiks?

Vēlreiz – universālas receptes nav. Precīzas laika prognozes visam martam nav iespējamas. Lēmums jāpieņem katram pašam – atbilstošs braucienu laikiem un maršrutiem. Rīdzinieks vai kurzemnieks, kurš brauc tikai dienā, šķiet, darīs pareizi, ja labas ziemenes vairs neplēsīs.

Vidzemnieks, kurš katru rītu pirms saules lēkta brauc uz patālu darba vietu, būs, piedodiet, dulls, ja no ne pārāk nodilušiem ziemas apaviem jau atteiksies.

Vai ar ziemas riepām var braukt vasarā?

Drīkst. Var. Lēmumam – turpinu braukt ar ziemas riepām – pat ir viena milzīga priekšrocība. Naudu riepām (jaunām ziemenēm) vajadzēs tikai rudenī. Un trūkumu nemaz nav daudz. Turklāt tie nav tik briesmīgi kā plikas vasaras riepas slīde pielijušās asfalta risās.

Vairākkārtējais Latvijas čempions rallijā Ivars Caune, lūgts komentēt šādu izvēli, savulaik teica: “Labākais variants tas, protams, nav. Bremzēšanas ceļš uz asfalta būs nedaudz garāks, stabilitāte līkumos karstā laikā un lielos ātrumos mazāka, rites troksnis nedaudz lielāks, rites pretestība un tātad degvielas patēriņš arī nedaudz lielāks. Taču braukt Latvijā atļautajos ātrumos ar ziemas riepām var droši visu gadu. Slapjā ceļā tās neapšaubāmi būs drošākas nekā pusplikas vasaras riepas.”

Varu vien piebilst – uz grants un meža ceļos pat pusbraukta ziemas riepa tur labāk par jaunu asfalta riepu. Kas attiecas uz bieži pieminēto “paātrināto dilumu” – uzdrošinos apgalvot, ka dažu ražotāju sasniegumi šajā jomā pēdējos gados ir fantastiski. Man ir zināms “Nissan x-trail” auto, kura “Dunlop Grandtrek” ziemas riepas bija jaunas 2018. gada rudenī, izcili labas pirmajā ziemā, ar lielu slodzi (30 000 ātru grants un asfalta kilometru) nokalpoja 2019. gada vasarā, gluži labi tika galā ar 2020. gada ziemas baltumu un joprojām bija derīgas nākamajai vasarai. Vienīgi priekšējie un pakaļējie riteņi jāsamaina vietām. Pirmie ir diluši nedaudz vairāk, un rezultāts – mērena nepietiekama pagriežamība – sportiska braukšanas stila piekritējiem nepatīk.

Labākās, protams, ir sezonai atbilstošas jaunas riepas. Bet ko darīt, ja naudas maz? Vispirms – ko nedarīt.

Lietotas – milzu risks

Ja ar tā paša interneta palīdzību skatām lētākās, meklētājs vispirms piedāvās simtus ar sarkanu atzīmi “lietotas”. Cenā tā ap 20 eiro. Pat zemāka. Ņemam? Ja galēja bezizeja… Citādi labāk ne. Pat ja protektora dziļums prāvs, pat ja uz sāniem atrastais ražošanas gada skaitlis nav pirms 2015 – risks ir milzīgs, jo mums nav zināmi ne šīs riepas ekspluatācijas, ne vēlākās uzglabāšanas apstākļi. Tā var izrādīties jau cieta, trausla, skaļa.

 

No Ķīnas nebaidies

Ķīna ir varena. Tā, senā sadarbībā ar gumijas industrijas milžiem pieredzi smēlusies, nu būvē pati savas milzu (un modernas) rūpnīcas. Nu jau puse no Eiropas brauc ar “Made in China”. Aizvien vairāk uz šādu vēl pirms dažiem gadiem par riskantu uzskatītu eksperimentu sadūšojas arī Latvijā. Lūk, kolēģis smaida par “Antarres”. Brīvkalnu trases slēgšanas ballītes reportāžā pieminētā meitene pa ledus līkločiem veiksmīgi stūrē “Sailun” riepās apautu prāvu un smagu “Mercedes”. Mani (“Nissan Qashqai” ar “Westlake” riepām) uz eksperimentālu sacīksti izaicina jauneklis (“VW Tiguan” un “Nokian”). Un paliek atpakaļskata spogulītī mazs maziņš.

Mums jau ir pozitīva pieredze ar Ķīnas riepām. Un uz populāru 205/65 R16 izmēra komplektu ietaupītie 200 eiro lieti noderēs citur.

Jāpiebilst gan, ka pat vasaras “Made in China” mēdz būt paskaļas par noteikumos atļautajiem lielākos ātrumos uz sausa asfalta. Pat skaļākas par pusnobrauktām ziemenēm. To vajadzētu ņemt vērā ātruma, klusuma un komforta kārajiem, citādi var sanākt kā draugam Aināram, kurš, visai dārgu mazlietotu limuzīnu nesen no laipna tirgoņa ar jauniem apaviem saņēmis, pēc pirmā brauciena šo solījās tiesā sūdzēt: “Gaudo kā vilku bars! Murgs, ne riteņi…”

Svilpo jau drusku, svilpo. Taču to dziļais raksts neapšaubāmi ir labāks par šodien jau likumīgi atļauto riteņu pusplikumu.

Vai Krievijas armija ir gana spēcīga, lai stātos pretī NATO armijai? Atbild NBS kapteinis
Ukraiņu partizānu darbība iedzinusi krievos bailes – atzīst Slaidiņš
Fani uzslavē dziedātāju Adeli, kas pārtrauca koncertu, lai palīdzētu grūtībās nonākušam fanam
VIDEO. Linda Mūrniece: “Beidzot man ir kārtīgs, stabils vīrietis, kurš nemēģina ievākties manā dzīvoklī vai aizņemties mašīnu…”
VIDEO. Sieviete slimnīcā slepus ienes rumu, lai dalītos pēdējā dzērienā ar savu mirstošo tēvu
Lasīt citas ziņas
Nodrošināt Latvijas mediju nepārtrauktu darbību šobrīd ir valstiski svarīgi
NATO spēku uzņemšanai būvēs jaunu poligonu “Zalves” – Aizkraukles un Jēkabpils novados
Čirjevskis: “Food Union” sarāvis pēdējās saites ar Krievijas tirgu
Jautājam lasītājiem: Kāda ir autoceļu kvalitāte jūspusē? Vai esat pamanījuši ceļu remontus?
Pasteidzies par 20 eiro uzbraukt augšā: Eifeļa tornim gaidāma pārkrāsošana
22:46
Nodrošināt Latvijas mediju nepārtrauktu darbību šobrīd ir valstiski svarīgi
22:15
Atliek minēt, kāpēc sirmgalvim tāds naids pret ukraiņiem, ka gandrīz nonāk cietumā
21:35
Tie nav viegli darbiņi! Prinča Viljama un Keitas Midltones trim bērniem mājās ir savi pienākumi
Pussolītis ceļā uz uzticēšanos jeb pret ko protestē putnu draugi?
Dimanta: optimistiski pateicām, ka varam uzņemt 30 000 bēgļu. Neko mēs nevaram!
Pasteidzies par 20 eiro uzbraukt augšā: Eifeļa tornim gaidāma pārkrāsošana
Godinās pirmā prezidenta Čakstes veikumu ar piemiņas vietu uz AB dambja
Eirozonas inflācijai – sasniegti jauni antirekordi
Atliek minēt, kāpēc sirmgalvim tāds naids pret ukraiņiem, ka gandrīz nonāk cietumā
Krievu mediji: Laima Vaikule nekrietni izmanto savu valsti un nemaksā Latvijai nodokļus
VIDEO. Linda Mūrniece: “Beidzot man ir kārtīgs, stabils vīrietis, kurš nemēģina ievākties manā dzīvoklī vai aizņemties mašīnu…”
Dziedātājas Samantas Tīnas dzīvē noticis bēdīgs notikums
Sākotnēji brīvprātīgi: 2023. gadā profesionālajai armijai varētu piepulcēties ap 1000 jauniesaukto
“Baltijas valstīm vismazāk ir vajadzīgi kājinieki.” Rajevs atklāj, kas mums trūkst, bet ir primāri nepieciešams
Valdība pieļauj, ka pedagogus apmierinās ap 900 eiro mēnesī?
Īpašumu nepērkam vienam gadam: jāuzmanās no negodīgu mākleru slazdiem
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs