Foto: SHUTTERSTOCK

Artis Drēziņš: Vai naudas sodi glābs dzīvības? 35

Artis Drēziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

VIDEO. “Mazajai sanāk, man pašai nesanāk” – jauna sieviete ar zīdainīti un kritiski zemiem ienākumiem lūdz palīdzību
“Sū** būs lieli!” Pārtikas ražotāji satraukušies par nozares nākotni Latvijā 126
Šolcs: Skandināvus mūsu piens vienkārši neinteresē un viss. Tikai Latvija ir kā “iebraucamā sēta” 35
Lasīt citas ziņas

 

Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā jūlijā izskanējis ierosinājums, ka satiksmes dalībniekus turpmāk vajadzētu sodīt ar naudas sodu par jebkādu ātruma pārsniegšanu. Pagaidām Ceļu satiksmes likumā teikts skaidri un gaiši: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu līdz 10 kilometriem stundā ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, piemēro brīdinājumu transportlīdzekļa vadītājam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ierosinājums jau esot ceļā uz Saeimu. Naudas sods varētu būt 10 eiro. Tad braukšot lēnāk, atbilstoši zīmēm. Tas samazināšot negadījumu un to upuru skaitu. It kā loģiski. Fiziku un bioloģiju neviens nav atcēlis: jo ātrāk brauc, jo lielāka iespēja kaut kam ar smagām sekām notikt. Visdrošāk, ka nebrauc nekā. Jo smagas sekas var būt, pat braucot ar ātrumu daži kilometri stundā, jā, un pat nebraucot.

Zinu motobraucēju, kurš, stāvot uz vietas, salauza kāju tā, ka bija jāguļ slimnīcā, jo smagais motocikls sasvērās un uzkrita virsū. Taču automobiļi un citi mehāniskie transporta līdzekļi cilvēcei tik daudz labumu un patikas devuši, ka tie netiks aizliegti. Viduslaikos jau arī neaizliedza zirgus, kaut arī no tiem taču arī mēdza krist un lauzt sprandu.

Bet labāk tomēr, ka mazāks ātrums? Vienīgais, kurš Ceļu satiksmes drošības padomes domnīcā aktīvi iebildis pret minēto priekšlikumu, bija ceļu satiksmes eksperts Oskars Irbītis. Viņš uzskata, ka jautājumam, kā samazināt bojāgājušo un vispār negadījumu skaitu, neesot pieiets no pareizās puses, turklāt neesot jaunu, zinātniski pamatotu pētījumu, ka šis ierosinājums dos kādu efektu.

Pat iespējams pretējais: daļa vairs pat ne par kilometru nepārsniegs ātrumu, daļa brauks kā lielākā daļa šobrīd – plus desmit, un veidosies atšķirīga ātruma plūsmas, nebeidzamas apdzīšanas, kas vienmēr ir bīstamāk nekā braukt vienlaidu plūsmā. Pats to nesen izbaudīju. Pie Kauņas Lietuvā izbraucu lietus laikā uz ceļa ar motociklu un ieskrējos līdz 94 km/h – nekur “nelidoju”, jo bija jāsaprot, kā riepas turas uz slapjā asfalta. Tad palielināju ātrumu līdz 97 km/h (tik precīzi zinu, jo vadījos pēc GPS navigācijas).

Atļautais ātrums tur bija 90 km/h (piedodiet, laikam esmu viens no tiem ap 70%, pēc CSDD datiem, kas šad tad brauc tos “plus 10 km/h”). Pēkšņi man aizmugurē notaurēja liela fūre. Sapratu. Gribēja mani apdzīt, bet vairs nespēja, kad tikai minimāli paātrinājos. Fūrei ar visiem saviem ātrumu ierobežotājiem vispār ir stulbi apdzīt motociklu, kas ieskrienas, kaut arī lēnām. Bet galvenais – bīstama situācija uz līdzenas vietas, kaut gan pēc ceļu satiksmes noteikumiem neviens nedrīkstēja mani apdzīt. Lūk, viens ir noteikumi, otrs – paradumi. Mēs abi vienkārši bijām dažādās domās, cik ātri braukt.

O. Irbītis norāda arī uz citiem kritiskiem aspektiem. Ja ierosinājums tiks pieņemts, reāli sodīs par pārkāpumu plus 4 km/h, nevis plus 1 km/h, jo tiek ņemta vērā ātruma mērīšanas radara iespējamā kļūda. Vēl var gadīties, ka ātruma palielināšana virs atļautā nepieciešama apdzīšanas beigās, kas var būt ne tikai drošības, bet pat dzīvības cenā.

Pēc O. Irbīša domām, daudz svarīgāk būtu mazināt autovadītāju neuzticību ātrumu mazinošām zīmēm, daudzviet tās esot nepamatotas, ceļu būves vietās tās formālu iemeslu dēļ uzkavējoties pārāk ilgi, piemēram, nepabeigtu autobusu pieturu dēļ.Vienlaikus biezi apdzīvotās vietās ātrumu vajadzētu samazināt zem 50 km/h.

Tātad ātruma ierobežojumiem, kontrolei un sodiem jāpieiet pētnieciski, nevis mehāniski. O. Irbītis pieļauj, ka varētu ar naudas sodiem sodīt recidīvistus: vadītājus, kuri regulāri noteiktā laika periodā bieži brauc “plus 10 km/h”. Bet jautājums atkal: radars nešķiro vadītājus, kas vienam transporta līdzeklim var būt vairāki.

Par ierosinājumu vēl varētu diskutēt, ja uz ceļiem būtu policisti – viņu tur praktiski nav, jo ir gandrīz puse brīvu štata vietu. Izskatās, ka tā nav tikai Latvijas problēma. Nesen pa Latviju, Lietuvu un Poliju braucu trīs dienas tūkstoš kilometru un neredzēju nevienu ceļu policistu un nevienu viņu transporta līdzekli.

Tomēr Eiropā un pasaulē ir valstis, kur jāatver maks jau par niecīgiem ātruma pārkāpumiem. Zinu motobraucēju, kurš pa vienu vasaru vien Norvēģijā iedzīvojies pāris tūkstošos eiro soda naudā.

SAISTĪTIE RAKSTI

Neapšaubāmi, ka ātrums nogalina, bet bieži vien nogalina nevis pārsniegts atļautais ātrums, bet nepareizi izvēlēts, piemēram, ja ir slidens, nepietiekama redzamība, blīva satiksme utt.

Tā ka jautājums paliek atklāts: vai iespējamie jaunie naudas sodi tikai papildinās valsts kasi vai glābs arī dzīvības? Ja nostrādās pēdējais faktors, par savu skepsi atvainošanos. Labāk tomēr gribētu uz ceļiem redzēt vairāk policistu. Būtu drošāk visiem. Ak, un tad varētu ieviest tādu Austrālijā un ASV populāru soda veidu kā piespiedu apstādināšanu ceļa malā uz noteiktu laiku vienlaikus ar policista lekciju par to, cik slikti pārkāpt ātrumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VIDEO. “Mazajai sanāk, man pašai nesanāk” – jauna sieviete ar zīdainīti un kritiski zemiem ienākumiem lūdz palīdzību
“Sū** būs lieli!” Pārtikas ražotāji satraukušies par nozares nākotni Latvijā 126
Šolcs: Skandināvus mūsu piens vienkārši neinteresē un viss. Tikai Latvija ir kā “iebraucamā sēta” 35
Lukašenko brīdina: Ja kāds mums uzbruks, ne tikai Eiropa sāks trīcēt – atbilde būs momentāla 19
“Liels upuru skaits saliedēs krievus!” Putins mobilizēs vēl 2 miljonus iedzīvotāju, tostarp 300 000 sieviešu 225
Lasīt citas ziņas
Kremļa kontrolētajiem medijiem aizliedz ziņot par vīriešu izbraukšanu no valsts 58
Juris Lorencs: Tuvojas juku laiki. Kas ir pašas drošākās vietas pasaulē? 24
Sārts par iespējamām miera sarunām: “Ukraiņiem šobrīd būtu ļoti neizdevīgi iesaldēt situāciju”
Šodien Pirmā advente. Lai kluss šis Ziemassvētku gaidīšanas laiks! 4
Subjektīvi. Kā tērēt un piesārņot mazāk, ja mazu auto tomēr nevēlies?
13:39
Latvijā tiek audzētas ap 40 dārzeņu sugu. Vai Latvija spēj ar tiem sevi nodrošināt?
13:13
PLANĒTAS NOSLĒPUMI. Kam Antarktīdā aizliegts čurāt sniegā?
12:34
VIDEO. “Mazajai sanāk, man pašai nesanāk” – jauna sieviete ar zīdainīti un kritiski zemiem ienākumiem lūdz palīdzību
Jānis Vanags: Gaidot Ziemassvētkus, jāuzpoš sava iekšējā mājvieta
FOTO. 20+ radošas idejas adventes vainagiem: no tradicionāliem līdz ļoti oriģināliem
Jaunākā laika prognoze. Decembra sākumam sola pirmos jūtamos mīnusus
Mediķim par fiktīvu vakcināciju piespriež jau izciesto cietumsodu 41
Rīgas centrālās administrācijas 420 darbiniekus valsts svētkos prēmē ar 462 000 eiro 19
Visas Rīgas sapošana Ziemassvētkiem izmaksājusi 800 000 eiro; pilsēta atteiksies no zilās krāsas rotās 2
Skolotāja: “Jā, darbs nav viegls, tomēr tik liela čīkstēšana arī nav pamatota”
Igauņu autobusa un kravas auto sadursmē Ainažos cietuši 26 cilvēki, viens gājis bojā; ceļš bijis sniegots 14
Zagļi vienmēr ir bijuši un arī būs. Padomi, kā pasargāt mājokli gada tumšajā laikā
PLANĒTAS NOSLĒPUMI. Radioaktīvie atkritumi sāk raisīt bažas – pagaidu krātuves drīz būs pilnas
Armands Krauze: Jādomā par ministriju apvienošanu, nevis ministriju skaita palielināšanu
“Mēs esam bijuši spiesti iziet uz ļoti daudziem kompromisiem,” Smiltēns par stabilas valdības veidošanu šajos apstākļos
Galvas mežģis – kā atrast bērnam piemērotāko pulciņu? Šeit dažas atbildes
Tas ir galvenais iemesls, kāpēc cilvēki mirst… Ārsts atklāj, kurus produktus jāēd mazāk
Uztura speciālists: Piena tauki mūsu veselībai īstenībā ir labi 13
“Karu atbalsta daudzi, bet ne visi gatavi karot paši vai pat naudu ziedot!” Krievu aptauja izgaismo sabiedrības nostāju
Krievijā, Kemerovā, garlaikoti mobilizētie izraisa masu kautiņu, bet Melitopolē – savstarpēju apšaudi
Vai antisanitārie apstākļi krievu karavīru vidū var veicināt dažādas slimības?
PLANĒTAS NOSLĒPUMI. Kam Antarktīdā aizliegts čurāt sniegā?
Latvijā tiek audzētas ap 40 dārzeņu sugu. Vai Latvija spēj ar tiem sevi nodrošināt?
Ar mobilizētajiem jakutiem neauklējas – jāguļ gandrīz ārā un zemē, viņi pie aukstuma pieraduši
CSP: 2021.gadā latviešu īpatsvars Latvijā pieaudzis līdz 62,7% 126
Adventes ieskaņas pasākumi Rīgā – afiša svētku laikam