Publicitātes foto

Vijas Celmiņas “Dubultā realitāte” 0

Šīs nedēļas nogalē Rīgā sāksies no mākslas vēstures viedokļa nepārvērtējams notikums – 12. aprīlī mākslas muzejā “Rīgas birža” apmeklētājiem durvis vērs pirmā Latvijā dzimušās, ASV dzīvojošās mākslinieces Vijas Celmiņas izstāde “Dubultā realitāte”.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos 25
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 7
Lasīt citas ziņas

Tā notiek “Rīgas 2014” programmas “Force Majeure” ietvaros, tematiskajā daļā “Okeāna alkas”, kas atbilst Vijas Celmiņas okeāna viļņotās ūdens virsmas zīmējumiem.

Ekspozīcija aptver piecdesmit gadus mākslinieces radošajā darbībā – no 1964. līdz 2014. gadam. Kuratore Elita Ansone parūpējusies, lai izstāde būtu maksimāli daudzveidīga: uz Rīgu atvesti darbi atšķirīgos medijos, kādos strādājusi māksliniece; tiks parādīti mākslas virzieni, kas mainījušies šajos piecdesmit gados, iezīmējot arī Celmiņas mākslā dažādus periodus; skatītājus iepazīstinās ar tematiem, kas interesējuši autori. Ekspozīcijā ir skatāmas Vijas Celmiņas gleznas, skulptūras, objekti, zīmējumi grafīta un ogles tehnikā, kā arī iespiedgrafikas darbi – mecotintas, akvatintas, sausās adatas, oforta, kokgrebuma tehnikā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kopumā izstāde parāda gandrīz piecdesmit mākslinieces darbus, kas atvesti no Modernās mākslas muzeja Ņujorkā, Nacionālās māk­slas galerijas Vašingtonā, Sanfrancisko Modernās mākslas muzeja, Frankfurtes pie Mainas Modernās mākslas muzeja, Kartjē Mūsdienu mākslas centra Parīzē, Teita galerijas Londonā un Skotijas nacionālajām galerijām, ASV vēstniecības Latvijā kolekcijas, Mūkusalas Māk­slas salona kolekcijas, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājuma, Makī (McKee) galerijas Ņujorkā un pašas mākslinieces kolekcijas.

Vijas Celmiņas darbi man vienmēr atsauc atmiņā divas parādības, no kurām nevienai ar tiem, taisnību sakot, nav nekādas ārējas vizuālas līdzības: viduslaiku inkunābulas un Aivazovska gleznas. Pirmās – ar neticami apjomīgo darbu, kas ieguldīts, lai sasniegtu šķietami vienkāršu iznākumu – Vija Celmiņa pie viena neliela izmēra darba pavada vairākus mēnešus. Otrās – ar klātbūtnes – nē, drīzāk, iekšābūtnes sajūtu, kas rodas, vērojot bezgalīgās zvaigžņotās debesis, tuksneša smiltis, zirnekļa tīklus un jūras viļņus – telpu, kurā ir ritms un harmonija, taču trūkst dziļuma un jebkādu atskaites punktu. Vijas Celmiņas mākslas pasauli pamatā veido monohromas krāsas – pārsvarā, kaut arī ne tikai, melns, balts un neskaitāmi pelēkā starptoņi.

Īsā mākslinieces biogrāfija vēsta, ka viņa dzimusi Rīgā 1938. gadā, kara laikā kopā ar ģimeni emigrējusi vispirms uz Vāciju, tad – ASV, desmit gadu vecumā nokļūstot Indianā. Studējusi mākslu Džona Herona institūtā Indianapolē, pēc tam Kalifornijas universitātē Losandželosā. Pēc studijām pārcēlusies uz Ņujorku. Kopš 20. gadsimta 60. gadu vidus viņai pasaulē notikušas vairāk nekā 40 izstādes. Latvijā tik apjomīga Vijas Celmiņas darbu ekspozīcija nav bijusi iepriekšējā gadsimtā un nevar prognozēt, vai atkārtosies šajā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.