Foto – LETA/Edijs Pālēns

Daļa jau ir iestrādāti ceļos! RTU pētnieki izstrādājuši asfaltā iestrādājamus sensorus, kas kontrolēs ātrumu un situāciju uz ceļa 0

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) pētnieki veido asfaltā iestrādātus sensorus, kas spēj noteikt ceļa seguma stāvokli, transporta plūsmu, arī transportlīdzekļu ātrumu un svaru. Daļa no tiem jau ir ieklāti Latvijas ceļos, zinātnieki stāstīja Latvijas Televīzijai un vēsta LSM.LV.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Pirmdien pilnmēness! 3 zodiaka zīmes, kurām šajā laikā “aizbrauks jumts” – labāk turieties no viņiem pa gabalu 1
Labāk tos izslēgt no savas ēdienkartes! 5 produkti, kas kaitē aizkuņģa dziedzerim
VIDEO. Amazones džungļos nofilmēta milzīga anakonda – vairāk nekā 8 metrus gara
Lasīt citas ziņas

“Viens no veidiem ir segumā, vai tas būtu ceļš vai betona konstrukcijas, integrēt sensorus un reālā laikā iegūt informāciju, kā mainās temperatūra un deformācija – kādas izmaiņas notiek laika gaitā, transportlīdzekļiem pārvietojoties,” stāstīja RTU vadošais pētnieks Jānis Braunfelds.

Lai gan princips ir vienkāršs – kvalitatīvi iestrādāt sensoru asfaltbetonā tā, lai tas kalpotu daudzus jo daudzus gadus, to darīt joprojām ir sarežģīti.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Izmēģinām dažādus sensoru iekapsulēšanas materiālus, jo ievietošanas laikā tie ir pakļauti dažādiem ārējiem apstākļiem. Primārā funkcija ir nodrošināt sensoru aizsardzību. Otrs ir videi draudzīgums,” norādīja RTU profesors Remo Merijs-Meri.

Ceļā segumā jāiestrādā nevis viens sensors, bet sensoru tīkls, kas jāsaslēdz vienotā sistēmā. “Sensoru daudzums varētu būt ap desmit uz vienu asi, kur transportlīdzekļi pārvietojas un mēs varētu iegūt visu informāciju. Praktiski visa josla tiek noklāta ar sensoriem. Ja analizējam vairākās vietās, tad skaits uzreiz dubultojas. Tas, ko mēs vēl skatāmies, ir izkliedes sensori. Tas nozīmē, ja mums ir metru vai kilometru garš kabelis, tad vienlaikus varam iegūt visu informāciju, kas notiek pa visu posmu,” skaidroja Braunfelds.

Šādā veidā nākotnē varēs ne vien konstatēt ceļa seguma stāvokli, bet arī noteikt, vai, piemēram, kravas auto nepārsniedz pieļaujamo svaru.

“No automašīnas, neatkarīgi no tā, vai pārvietojas ar 100 kilometriem stundā vai 50 kilometriem stundā, mēs iegūstam datus. Nav jābrauc uz nekādiem svariem, un mēs varam automātiski iegūt datus,” sacīja Braunfelds.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.