Ignorē patērētāju tiesības? PTAC skaidro, par kādiem pārkāpumiem var nonākt “melnajā sarakstā” 0
Uzņēmumi, kas atsakās pildīt neatkarīgās Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumus par labu patērētājiem, var nonākt Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) veidotajā “melnajā sarakstā”. Šis saraksts nav par sīkumiem — tajā iekļauj tikai tos, kuri ignorē patērētāju tiesības, TV24 raidijumā “Uz līnijas” skaidro Zaiga Liepiņa, Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore.
“”Melnais saraksts” ir saraksts, kurā PTAC iekļauj tās kompānijas, kas nepilda ārpustiesas strīdu risināšanas komisijas lēmumus. Ārpustiesas strīdu risināšanas komisija ir neatkarīga koleģiāla institūcija,” pauž Liepiņa. Lai arī PTAC apkalpo šo institūciju, tā darbojas neatkarīgi.
Komisijā darbojas trīs personas – komisijas priekšsēdētājs, pārstāvis no uzņēmēju puses un pārstāvis no patērētāju puses. Tajā izskata gadījumus, kuros patērētājam nav sniegta pietiekama palīdzība vai arī viņa prasība nav apmierināta.
Pie komisijas patērētājs var vērsties tad, ja PTAC nav izdevies atrisināt konkrēto situāciju.
“”Melnajā sarakstā” iekļauj tikai tos, kas pēc strīdu risināšanas komisijas lēmuma – tad, kad eksperti no abām pusēm ir izvērtējuši šo lietu un atzinuši, ka patērētājam ir taisnība – nav vēlējušies pildīt šīs saistības,” skaidro PTAC direktore. Šajā sarakstā nenonāk uzņēmumi par nelieliem pārkāpumiem vai, piemēram, nekvalitatīvas preces pārdošanu. Liepiņa uzsver, ka tajā nonāk tikai tie uzņēmēji, kas apzināti nesadarbojas un pamatoti atsakās izpildīt patērētāju tiesības, ko atzinusi neatkarīga komisija.
Piemēram, PTAC “melnajā sarakstā” ir iekļāvis uzņēmumu “Padaram”, ziņo LETA. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) “melnajā sarakstā” ir iekļāvis SIA “Padaram”, jo komersants nav izpildījis Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu.
Patērētājs 2024.gada 28.janvārī noslēdza līgumu ar “Padaram” par remontdarbiem dzīvoklī, bet pēc darbu izpildes termiņa beigām remonts nebija pabeigts. Arī pagarinātajā termiņā – līdz 2024.gada 15.martam – uzņēmums joprojām nebija izpildījis darbus pilnā apmērā, kā arī nebija iegādājies materiālus, par kuriem patērētājs jau bija samaksājis.
Patērētājs 2024.gada 10.aprīlī vērsās pie uzņēmuma ar rakstisku prasību atmaksāt naudu par neizpildītajiem darbiem un neiegādātajiem materiāliem, bet “Padaram” uz šo prasību nereaģēja un nesniedza atbildi.
Patērētājs vērsās PTAC un pēc tam Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, kas, izvērtējot lietas apstākļus un iesniegtos pierādījumus, atzina patērētāja pretenzijas par pamatotām un uzdeva “Padaram” atmaksāt patērētājam 2108 eiro par nepabeigtajiem remontdarbiem un neiegādātajiem materiāliem.
“Padaram” reģistrēts 2023.gadā, un uzņēmuma pamatkapitāls ir viens eiro, liecina informācija “Firmas.lv”. Kompānijas īpašnieks ir Gvidis Baško.