Draudavu krustakmens. Jau 1979. gadā akmenim bija atlauzts stūris. Mēs akmeni apkopām un iekaluma rievās iebērām dzeltenu smilti, lai attēla līnijas būtu labi saskatāmas.
Draudavu krustakmens. Jau 1979. gadā akmenim bija atlauzts stūris. Mēs akmeni apkopām un iekaluma rievās iebērām dzeltenu smilti, lai attēla līnijas būtu labi saskatāmas.
Foto – Guntis Eniņš

Pašu pirmo publikāciju par šo savādo krustakmeni un Draudavu mājvietu uzrakstījis skolotājs Siliņš jau 1876. gada 2. jūnijā “Baltijas Vēstnesī”. Viņš stāsta romantizētu un paša izpušķotu teiku par kādu tēvu un māti ar trijiem maziem bērniņiem, kas ļoti senos laikos dzīvojuši milzīgā ozola dobumā. Tēvam bija jāaiziet karā. Bet māte pēc kāda laika nomirusi. Tomēr bērni tēvu sagaidījuši un tas uztaisījis māju, jo karā bija dabūjis dzelzs cirvi. Siliņš, kas tolaik dzīvoja un strādāja par skolotāju Draudavu mājās, savā rakstā piemin arī “kādu 4 pēdu garu un vienu pēdu platu akmeni ar cilvēka tēlu…”. 2

Profesors Juris Urtāns turpina meklēt pierādījumus un apzināt tās vietas, kur Latvijā kādreiz ir stāvējuši šādi Svētā Antonija krustakmeņi ar apaļām cilpām krusta augšējā zara vietā. Tāds krustakmens ir atradies pie Skultes Kursīšiem. Uz šā 150 cm garā akmeņa bija iekalti trīs tādi paši cilpu krusti kā Draudavu krustakmenī – uz katras akmeņa šķautnes savs krusts. Šo krustu pētījis, zīmējis un fotografējis A. Gusars un 1932. gadā materiālus nodevis Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Arheoloģiskā departamenta krājumos. Tālāk pētot šā visnotaļ interesantā krusta likteni, Juris Urtāns ir uzzinājis, ka pagājušā gadsimta 60. gadu vidū Kursīšu krustakmens sadauzīts un aizvests iemūrēt kādas ēkas pamatos. Pie akmens bijusi baznīcas vieta un kapsēta. Līdzīgas zīmes ir konstatētas arī netālu no Draudavām pie Vietalvas Kapmaļiem un Dricānu Apšeniekos. Ir vairākas nepārbaudītas ziņas par šādu zīmju esamību vēl citos Latvijas akmeņos.

Mūsu kulta vietu speciālists profesors Juris Urtāns pie Draudavu dīvainā krustakmeņa 1976. gadā veica arheoloģiskos izrakumus, kas deva interesantus rezultātus tālākām pārdomām, pētījumiem un publikācijām, kurus viņš turpina arī šodien. Tāpēc es pateicos profesoram par iespēju šeit pastāstīt viņa darbā atklātos pārsteigumus.

Reklāma
Reklāma

Jura Urtāna atklājumi

7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos 25
4 ikdienišķas un efektīvas lietas: tās palīdz tikt vaļā no liekā svara, ja tev nepatīk sportot 3
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot
Lasīt citas ziņas

Zem akmens tika atklāts dzīvnieka, šķiet, vērša galvaskauss un citi kauli, ko var skaidrot kā ziedojumu. Bet, rokot dziļāk, atradumi parādīja, ka šī vieta ir divu dažādu laikmetu kapsēta.

Arheoloģiski tika noskaidrots, ka sākotnēji še bijis 3. – 5. gadsimta baltu senkapu uzkalniņš. Kad pagāja tūkstoš gadu, 15. – 16. gadsimtā, šeit atkal sāka apglabāt mirušos kā vietējo zemnieku kapsētā. Profesors, turpinādams pētījumus par Draudavu dubultkapsētu, domā, ka šeit, iespējams, viduslaikos apglabāti mērī vai kādā citā sērgā miruši zemnieki. Uz to vedina savādā krustakmeņa zīme. Šāds krusts kristīgajā ikonogrāfijā tiek saukts par ēģiptiešu jeb Svētā Antonija krustu. Livonijā Sv. Antonijs bija svētais, ko piesauca aizsardzībai pret mēri. Šim svētajam par godu 15. gadsimtā dibināti altāri un vikārijas Rīgas baznīcās, celtas viņa vārdā sauktas lauku kapelas. Rīgā 1514. gadā bija sērga, un tad pat Lielvārdē ierīkots antonītu klosteris, kas darbojās kā hospitālis ar sērgām saslimušo kopšanai. Latviešu un igauņu tradīcijās šis svētais bija ļoti populārs. Pēc reformācijas Sv. Antonijs pārvertās par cūku Teni un kļuva ļoti iemīļots kā cūkkopības aizbildnis. Antonija dienu 17. janvārī kā cūku svētkus ar dažādām tradīcijām svinēja līdz pat 20. gadsimta sākumam. Līdzīga nozīme Sv. Antonijam bija arī citās katoļu zemēs, par ko liecina bagātīgā Sv. Antonija ikonogrāfija.
Profesors Juris Urtāns turpina meklēt pierādījumus un apzināt tās vietas, kur Latvijā kādreiz ir stāvējuši šādi Svētā Antonija krustakmeņi ar apaļām cilpām krusta augšējā zara vietā. Tāds krustakmens ir atradies pie Skultes Kursīšiem. Uz šā 150 cm garā akmeņa bija iekalti trīs tādi paši cilpu krusti kā Draudavu krustakmenī – uz katras akmeņa šķautnes savs krusts. Šo krustu pētījis, zīmējis un fotografējis A. Gusars un 1932. gadā materiālus nodevis Latvijas Nacionālā vēstures muzeja Arheoloģiskā departamenta krājumos. Tālāk pētot šā visnotaļ interesantā krusta likteni, Juris Urtāns ir uzzinājis, ka pagājušā gadsimta 60. gadu vidū Kursīšu krustakmens sadauzīts un aizvests iemūrēt kādas ēkas pamatos. Pie akmens bijusi baznīcas vieta un kapsēta. Līdzīgas zīmes ir konstatētas arī netālu no Draudavām pie Vietalvas Kapmaļiem un Dricānu Apšeniekos. Ir vairākas nepārbaudītas ziņas par šādu zīmju esamību vēl citos Latvijas akmeņos.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.