Foto – Shutterstock

Kāds ir fizisko aktivitāšu minimums un ko tas dod 0

Kas īsti ir fizisko aktivitāšu minimums. Izrādās, tas nozīmē tikai drusciņ pārvarēt slinkumu un spert solīti ārpus ierastā dzīvesveida!

Vai Krievijas armija ir gana spēcīga, lai stātos pretī NATO armijai? Atbild NBS kapteinis
Sākotnēji brīvprātīgi: 2023. gadā profesionālajai armijai varētu piepulcēties ap 1000 jauniesaukto
VIDEO. Linda Mūrniece: “Beidzot man ir kārtīgs, stabils vīrietis, kurš nemēģina ievākties manā dzīvoklī vai aizņemties mašīnu…”
Lasīt citas ziņas

“Pirmais noteikums – ikvienam vajag kustēties pēc iespējas vairāk, neraugoties ne uz ko,” paskaidro Valsts sporta medicīnas centra speciāliste Melita Sauka. Fizisko aktivitāšu minimums nepieciešams ikvienam neatkarīgi no fiziskās sagatavotības un veselības stāvokļa. Tiesa, ne visas kustības var uzskatīt par fizisko aktivitāti. Šajā kontekstā ieskaitītas būs mērķtiecīgas, regulāras darbības, kas uzlabo dzīves kvalitāti – liek sirdij pukstēt spēcīgāk, asinīm riņķot straujāk un rada labu garastāvokli.

Atbilstīgi zinātniskos pētījumos secinātajam pieaugušajiem fiziskajām aktivitātēm ik dienu jāvelta vismaz 30 minūtes. Tas nenozīmē, ka tik ilgs laiks noteikti jāpavada fitnesa klubā vai aerobikas nodarbībās. Galvenais priekšnoteikums – izmantot katru iespēju izkustēties: iet kājām, nevis braukt ar automašīnu vai sabiedrisko transportu, kāpt pa kāpnēm, nevis izmantot liftu, skriet sunīšus ar mazbērniem vai vest pastaigā sunīti, uzrakt dārzu, uzkopt māju, pēc dušas norīvēties ar dvieli pēc Ineses Ziņģītes metodes. Ja ar to par maz, darīt vairāk – vingrot, nūjot, doties pārgājienos. Izklausās nenopietni? Tad jāspēlē sporta spēles – basketbols, futbols, badmintons vai teniss, jāskrien, jāvingro ar hantelēm vai jāizvēlas citas nodarbes ar augstāku intensitāti. “Var lūgt, lai piemērotākās aktivitātes iesaka ģimenes ārsts vai individuāli apmeklēt fizioterapeitu, tomēr jāņem vērā, ka katram ir savas iemīļotākās nodarbes. Fizisko aktivitāšu minimumam vajadzētu būt tādam, ko sevišķi patīk darīt,” akcentē Melita Sauka.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Minimums ir fiziskās aktivitātes 150 minūtes nedēļā, tomēr diez vai ārsts to ierakstīs receptē. Tad pacients var izdomāt visu nedēļu neko nedarīt un tikai pēdējā dienā sasparoties un divarpus stundas nepārtraukti vingrot. Šāds cilvēks nākamajā dienā būs slims!” saka Melita Sauka, kā piemēru minot tos, kuri visu ziemu pavada mazkustīgi, bet, tiklīdz zeme atkususi, metas dārza darbos. Kad no rīta līdz vakaram rakta zeme, pie slodzes nepieradušais tiek pie muguras sāpēm, saguruma un īgna noskaņojuma. “Tāpēc ir svarīgi fiziskās aktivitātes veikt regulāri – ideāli, ja katru dienu, bet 150 minūtes var sadalīt arī uz piecām vai sešām dienām. Aktivitātes nedrīkst būt vienveidīgas, tām jāmijas ar atpūtas brīžiem, turklāt pirms tam jāiesildās un pēc tam jāatsildās, ko gandrīz neviens nedara.” Pats svarīgākais – saņemties un sākt. “Tie, kuri kaut ko jau dara, zina, ka bez kustībām vairs nevar un negrib dzīvot. Izveidojas pozitīva atkarība,” pasmaida Valsts sporta medicīnas centra speciāliste.

Visvienkāršākais – iešana

Ikdienas minimālo fizisko aktivitāšu ekvivalents – 30 minūšu gājiens ašā ikdienas solī, tādā, kā no darba izskrien līdz tuvējam veikalam. “ Lēna pastaiga gar veikala skatlogiem īsti nederēs,” saka Melita Sauka. Iešana ir ļoti vienkārša nodarbe, kas nav saistīta ar augstu risku gūt traumas vai pārgurt, nav vajadzīgas arī īpašas iemaņas vai smalks ekipējums, toties ieguldījums veselībā – ar zeltu neatsverams.

Bērniem fizisko aktivitāšu minimumam jābūt līdzvērtīgam vismaz stundu garai pastaigai raitā tempā. Jo agrāk bērni pieradīs pie kustībām, jo ilgāk saglabās šo refleksu. Visvienkāršākais veids, kā to iemācīt, – vecākiem un vecvecākiem jābūt aktīviem pašiem un ik dienu jāizkustas kopā ar bērniem.

Ikdienas 30 minūtes var sadalīt vēl sīkāk, piemēram,15 minūtes soļot no rīta, 15 minūtes – vakarā pēc darba. Ideāli, ja aktivitātes brīvdienās nevis apsīkst, bet pieaug – tad taču var atvēlēt laiku garākai pastaigai.

Svarīgi ņemt vērā, ka sākumā arī pusstunda dienā var būt par daudz. Pie kustībām sevi jāpieradina pakāpeniski. Pēc tam – neapstāties pie sasniegtā.

Ar laiku minimālo fizisko aktivitāšu kopumu vajadzētu papildināt arī ar regulāriem vingrojumiem muskuļu stāvokļa uzlabošanai, balsta un kustību sistēmas stiprināšanai, bet cilvēkiem gados – arī līdzsvara trenēšanai.

 

SAISTĪTIE RAKSTI

 

36,6 °C konsultante MELITA SAUKA, Valsts sporta medicīnas centra direktores vietniece metodikas, izglītības un statistikas jautājumos

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
Bērnu Dzirdes centra vadītāja: 1 no 15 cilvēkiem uz Zemes sirgst ar dzirdes traucējumiem
Pacienti no politiķiem prasa rīcību diabēta saslimstības katastrofālā pieauguma mazināšanai
VIDEO. Elektroniskās cigaretes apdraud jauno paaudzi, vērš uzmanību Šics
Kādas ir “burvju zāles” – rasaskrēsliņa dziedināšanas spējas?
Vai Krievijas armija ir gana spēcīga, lai stātos pretī NATO armijai? Atbild NBS kapteinis
Sākotnēji brīvprātīgi: 2023. gadā profesionālajai armijai varētu piepulcēties ap 1000 jauniesaukto
VIDEO. Linda Mūrniece: “Beidzot man ir kārtīgs, stabils vīrietis, kurš nemēģina ievākties manā dzīvoklī vai aizņemties mašīnu…”
VIDEO. Sieviete slimnīcā slepus ienes rumu, lai dalītos pēdējā dzērienā ar savu mirstošo tēvu
Ukraiņu partizānu darbība iedzinusi krievos bailes – atzīst Slaidiņš
Lasīt citas ziņas

Sadarbības projekts
Trīs īpašie acu veselības riski vasarā
“Mēness aptieka” – labākā darbavieta Latvijā. Ko nozīmē šāda apbalvojuma iegūšana?
Mēness aptieka: 14% Latvijas iedzīvotāju šogad nesvinēs Jāņus
Mēness aptieka: Gandrīz pusei aptaujāto Latvijas iedzīvotāju dzēriens Nr.1 Jāņos būs alus
21% “Centrālajā laboratorijā” testēto ērču šogad konstatēta Laimas slimība
„Mēness aptieka”: uz mājām vai biroju aptiekas produktus tagad var piegādāt „Wolt”
Ar Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas attīstības biedrības atbalstu Ukrainas iedzīvotāji Mēness aptiekās varēs iegādāties recepšu medikamentus 10 000 eiro apmērā
Lielākajai aptaujāto daļai nav pietiekamas informācijas par savu vecāku sirds veselību
Bērniem jāzina rīcība gadījumos, ja sagriezts pirksts vai jāizsauc neatliekamā medicīniskā palīdzība
Piecas lietas, ko, iespējams, nezināji par farmaceita profesiju
„Mēness aptiekas” farmaceitu un ratiņkērlinga komandas spēlē uzvar draudzība
„Mēness aptieka” saņem starptautisko Best Places To Work sertifikātu
Darbu sākusi „Centrālās laboratorijas” filiāle Olainē
Vingrošana un speciāli pielāgoti vingrojumi pretsāpju terapijai
Par katru labdarības akcijā „Pērkot tu ziedo!” iegādāto RFF produktu divdesmit centus ziedo bēgļiem
Labestības tablete ikvienam
Medus sastāvs un īpašības mūsdienīgā skatījumā
Kolagēns – veselām locītavām un ādai
Kādi mēdz būt iemesli matu izkrišanai
Trīs mutes higiēnas vaļi jeb mutes dobuma higiēnas minimums
„Mēness aptiekas” komanda Rimi Rīgas maratonā skries kopā ar Bērnu un jauniešu parasporta apvienības jauniešiem
Galveno nosacījumu komplekss ikdienas sportošanai, nekaitējot locītavām
Kā jauninājumi ērtībai pamazām top par ierastu ikdienu aptiekā
Ja locītavas smeldz no pārslodzes
Piens, lakrica vai šokolāde. Ar ko varētu konfliktēt tavas zāles
Mēness aptieka: Visbiežāk iedzīvotājiem ārsta palīdzība nepieciešama sadzīves un sporta traumu dēļ
Labestības tablete ikvienam
Vai uzturs apgādā ar visu, kas tavam organismam vajadzīgs?
Sāp mugura. Tableti, ortozi, masāžu vai tomēr pie ārsta
Atzīmējot Latvijas olimpiskā un paralimpiskā sporta sasniegumus
Uzmundrinoši zaļais brokolis: gan salātos, gan konservos un pat ar muskatriekstiem
Ledusskapī uzglabājamas arī noteiktas zāles
Viss būs labi, jo kombinētā balstvakcīna jau ir izgudrota, apgalvo Ģimenes Ārstu asociācijas vadītāja
Veselība dārgāka, kaut tādēļ E-cigarešu tirgotājiem iestāsies smagi laiki
Sarežģītā saules aizsardzības aritmētika
“Vislielākā nelaime ir ar uztura bagātinātājiem.” Ārste par to, kādu postu var nodarīt “brīnumlīdzekļi”
Nodrošināt Latvijas mediju nepārtrauktu darbību šobrīd ir valstiski svarīgi
NATO spēku uzņemšanai būvēs jaunu poligonu “Zalves” – Aizkraukles un Jēkabpils novados
Čirjevskis: “Food Union” sarāvis pēdējās saites ar Krievijas tirgu
Jautājam lasītājiem: Kāda ir autoceļu kvalitāte jūspusē? Vai esat pamanījuši ceļu remontus?
Tie nav viegli darbiņi! Prinča Viljama un Keitas Midltones trim bērniem mājās ir savi pienākumi
Pussolītis ceļā uz uzticēšanos jeb pret ko protestē putnu draugi?
Dimanta: optimistiski pateicām, ka varam uzņemt 30 000 bēgļu. Neko mēs nevaram!
Pasteidzies par 20 eiro uzbraukt augšā: Eifeļa tornim gaidāma pārkrāsošana
VIDEO. Aleksandrs Lukašenko pie sevis ciemos uzaicinājis gubernatorus: viesi spiesti vakariņot pie galda, uz kura atrodas… suns
Darbu plānošana pēc Austrumu horoskopa no 21. līdz 26.jūnijam
Emīls, Egita un Monvīds – šīs dienas gaviļnieki. Kā vārds ietekmē tavu dzīvi?
Megana Mārkla pēc viesošanās Londonā gaužām neapmierināta ar 96 gadus vecās karalienes Elizabetes II “uzvedību”
VIDEO, FOTO. “Tu esi mans varonis!”: Holivudas aktieris Bens Stillers devies uz Ukrainu, lai satiktu tur Zelenski
Mūsējie uzvar īpašā auto rallijā Dānijā
Tukuma pusē teju par 40% varētu pieaugt siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifs
Pasteidzies par 20 eiro uzbraukt augšā: Eifeļa tornim gaidāma pārkrāsošana
22:46
Nodrošināt Latvijas mediju nepārtrauktu darbību šobrīd ir valstiski svarīgi
22:15
Atliek minēt, kāpēc sirmgalvim tāds naids pret ukraiņiem, ka gandrīz nonāk cietumā
21:35