SIA “Booking Group Corporation” valdes priekšsēdētājs Alens Baibekovs: “Viss sasniegtais nācis ar smagu ikdienas darbu – strādājam nozarē jau 15 gadus un sajūtas, ka beidzot “lidojam”, joprojām nav. Kādreiz priecājāmies par vienu pasūtījumu dienā, pagājušajā gadā pasūtījumu skaits caur mūsu platformu jau tuvojās miljonam, bet viegluma sajūtas joprojām nav. Bija ne viens vien brīdis, kad sāc zaudēt ticību, ka tev izdosies. Un recepte šādos brīžos ir viena – sakost zobus, katru dienu braukt uz darbu, darīt rutīnas lietas un strādāt, strādāt, strādāt.”
SIA “Booking Group Corporation” valdes priekšsēdētājs Alens Baibekovs: “Viss sasniegtais nācis ar smagu ikdienas darbu – strādājam nozarē jau 15 gadus un sajūtas, ka beidzot “lidojam”, joprojām nav. Kādreiz priecājāmies par vienu pasūtījumu dienā, pagājušajā gadā pasūtījumu skaits caur mūsu platformu jau tuvojās miljonam, bet viegluma sajūtas joprojām nav. Bija ne viens vien brīdis, kad sāc zaudēt ticību, ka tev izdosies. Un recepte šādos brīžos ir viena – sakost zobus, katru dienu braukt uz darbu, darīt rutīnas lietas un strādāt, strādāt, strādāt.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Vai starptautiskajā automašīnu nomas tirgū viss jau sen ir sadalīts? Latvijas uzņēmēju stāsts 3

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija 174
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā 55
Neizmet, turpini izmantot – 10 praktiski pielietojumi ikdienā tavam vecajam viedtālrunim 7
Lasīt citas ziņas

Cilvēkam no malas varētu šķist, ka starptautiskajā automašīnu nomas tirgū viss jau sen ir sadalīts, lielie starptautiskie milži pievākuši katrs savu tirgus daļu un jaun­ienācējiem vietas tajā vairs nav. Taču dažiem Latvijas uzņēmējiem tā nešķiet vis.

Latvijas uzņēmums “Booking Group” ir dibināts jau pasen – 2008. gadā.
CITI ŠOBRĪD LASA

To izveidoja Alens Baibekovs kopā ar savu partneri Igoru Demčakovu. Abi ir bijušie sportisti airētāji un pazīst viens otru no aktīvā sporta gaitām.

Abi divi jau iepriekš darbojušies auto nomas nozarē, iznomājuši automašīnas gan ārzemniekiem, gan vietējiem klientiem Latvijā – šis sākotnējais uzņēmums dibināts vēl senāk, 2004. gadā, un darbojās ar nosaukumu “Autonoma Silver”.

Faktiski ar auto nomāšanas biznesu abi partneri puslegāli nodarbojušies arī pirms tam – ņēmuši mašīnas no pazīstama autodīlera un, iekasējot komisijas maksu, piegādājuši tās auto nomas uzņēmumiem.

2004. gadā, padzirdējuši par kāda auto nomas uzņēmuma pārdošanu, apsvēruši tā pirkšanu, taču, iepazīstoties ar dokumentiem, no šīs idejas atteikušies un nolēmuši dibināt jaunu uzņēmumu. Tā sācies “īstais” bizness – uzņēmējdarbības pirmsākumus atceras tagadējais “Booking Group Corporation” valdes priekšsēdētājs A. Baibekovs.

Caur ērkšķiem

“Sākām iedziļināties biznesā, pētīt, cik ārzemnieku, kas tolaik bija galvenie auto nomu klienti, brauc uz Latviju. Ātri sapratām, ka tirgus ir mazs un vienīgie tolaik vērtīgie klienti bija tūristi. Vietējie klienti tolaik bija ļoti riskanti, jo plaši izplatītas bija tādas parādības kā nemaksāšana un braukšana dzērumā, kas bieži beidzās ar avārijām.

Ar skaudību skatījāmies uz lidostu, kur savus birojus bija ierīkojuši lielie auto nomas uzņēmumi, tādi kā “Sixt” un “Avis”, kuru klienti maksāja ar kredītkartēm.

Mūsu ikdiena bija maksājumi skaidrā naudā kasē, un gadījumos, kad klients atdeva saskrāpētu mašīnu, bija lielas problēmas ar zaudējumu piedzīšanu. Taču galvenais, ko tolaik sapratām, bija saistīts ar jautājumu – no kurienes lielajiem auto nomas uzņēmumiem rodas rezervācijas?

Vēl solis uz priekšu – un mēs sapratām, ka kaut kur internetā atrodas lieli brokeru uzņēmumi, kas tolaik mums nesaprotamā veidā atrod klientus un piegādā tos lielajiem auto nomas uzņēmumiem.

Mēs arī gribējām sadarboties ar tādiem un arī saņemt klientus. Sākām rak­stīt vienam, otram, trešajam un uzdot jautājumus. Rezultātā ātri vien noskaidrojās, ka neesam nevienam interesanti – tirgus mazs un atpazīstama zīmola mums nav. Tomēr nenolaidām rokas un mums izdevās kļūt par ASV auto nomas uzņēmuma “Dollar & Thrifty” franšīzes uzņēmumu.

Šobrīd šis uzņēmums vairs nepastāv, jo pirms dažiem gadiem to nopirka un sev pievienoja “Hertz”, bet tolaik tā mums bija liela uzvara.

Tagad mums bija zīmols, un mūsu pozīcijas sarunās ar lielajiem auto nomu brokeriem uzlabojās – pamazām tie arī mums sāka piešķirt klientus. No priekiem paņēmām līzingā daudz automašīnu un biroju lidostā – un gandrīz izputējām. Mums līzingā paņemtas 30 mašīnas, kas mirdzošas stāv pie lidostas, līzinga maksājumi jāveic katru mēnesi, bet klientu nav.

Reklāma
Reklāma

Nu, varbūt ne tā, ka pavisam nav, bet daudz par maz. Brokeriem ir saistības ar lielajiem auto nomas uzņēmumiem un mums atmeta pašu mazumiņu. To tūrisma sezonu mēs izdzīvojām par mata tiesu – ieguldot visus personiskos līdzekļus un ietaupījumus, lai samaksātu algas un līzinga maksājumus.

Kaut kas sāka mainīties uz labo pusi tikai tad, kad aizbraucu uz konferenci Londonā un iepazinos ar brokeru pārstāvjiem personiski. Mūsu situācija bija tik slikta, ka biju gatavs viņiem piedāvāt tik zemu cenu, cik vispār iespējams, lai mēs izdzīvotu.

Tas nostrādāja, noslēdzām līgumus, un klienti sāka nākt – brīžiem auto nomā stāvēja 30 cilvēku rinda.

Tikai tad īsti aptvērām brokeru spēku mūsu uzņēmējdarbības jomā,” stāsta Baibekovs.

Lēciens interneta dzīlēs

Abu partneru vadītā auto noma šādā režīmā nostrādāja gadu, pētot brokeru darbību, un tad nolēma, ka pašiem jāveido interneta brokeris. “Īsti jau nesapratām, ko un kā darīt, tomēr bija pārliecība, ka spēsim – zinājām, kur dabūt IT sistēmu, kur atrast vajadzīgos darbiniekus, kas spētu mums uzbūvēt vajadzīgo interneta platformu, sapratām, kā nopirkt domēnu.

Tā 2008. gadā dzima “Booking Group”.

Mūsu pirmais mērķis bija apkalpot Krievijas, Ukrainas un Baltkrievijas klientus, daudzi no kuriem bija sākuši braukt uz ārzemēm un bieži vien nesaprata, kā jārezervē automašīnas. Izmantojām valodas zināšanu priekšrocības – zvanu centrā telefons bija karsts, bieži vien sēdējām pie tā arī paši.

Pamazām veidojās attiecības ar pasaules auto nomas uzņēmumiem, kuriem tagad mēs varējām piedāvāt pašu vērtīgāko – klientus. Mēs vairs nebijām viņu konkurenti, mēs bijām vērtīgi sadarbības partneri – mums bija pieeja klientiem un tirgum, ko viņi vēl nebija pietiekami apguvuši!” stāsta Baibekovs. “Lai paplašinātu savu klientu loku, sākām reklamēties “Google” un “Yandex”.”

Tomēr ar NVS valstu klientu tirgu abiem partneriem nebija gana.

Lai iekļūtu rietumvalstu tirgos, tika reģistrēts domēns “EconomyBookings.com” un sākās Eiropas tirgus apgūšana.

“Varbūt no stāstītā šķiet, ka mums viss ir nācis samērā viegli, bet tas ir mānīgs iespaids,” atzīst Baibekovs. “Patiesībā viss sasniegtais nācis ar smagu ikdienas darbu – strādājam nozarē jau 15 gadus un sajūtas, ka beidzot “lidojam”, joprojām nav. Kādreiz priecājāmies par vienu pasūtījumu dienā, pagājušajā gadā pasūtījumu skaits caur mūsu platformu jau tuvojās miljonam, bet viegluma sajūtas joprojām nav.

Bija ne viens vien brīdis, kad sāc zaudēt ticību, ka tev izdosies. Un recepte šādos brīžos ir viena – sakost zobus, katru dienu braukt uz darbu, darīt rutīnas lietas un strādāt, strādāt, strādāt.”

Galvenais tirgus – Ziemeļamerika un Austrālija

Pēdējos gados lielas problēmas sagādājusi arī pandēmija, kas devusi smagu triecienu tūrismam.

“Sākumā šķita, ka neizdzīvosim vispār. Nācās pārskatīt visas izmaksas, rūpīgi izvērtēt, cik nepieciešams mums ir tas vai cits darbinieks. Palīdzēja arī valsts atbalsts – tas bija, manuprāt, organizēts nepareizi, jo no darbiniekiem tika prasīts sēdēt mājās un nestrādāt, kaut gan varēja atļaut arī nedaudz strādāt. Tomēr šis atbalsts nāca īstajā brīdī un palīdzēja izdzīvot.

Ļoti palīdzēja arī tas, ka bijām kļuvuši par globālu uzņēmumu, jo pasaulē pandēmijas ierobežojumi nestājās spēkā vienlaikus – tad, kad Eiropā viss bija slēgts, Amerikā un Austrālijā jau sāka atcelt ierobežojumus.

Un negaidītā kārtā mums palīdzīgu roku sniedza tas, ka daudz kur tika ļoti ierobežota sabiedriskā transporta – autobusu un vilcienu – darbība. Cilvēkiem tāpat vajadzēja pārvietoties, apciemot radus un kārtot citas lietas, un tas ļoti palīdzēja auto nomām, jo piedāvājām dezinficētas mašīnas,” stāsta Baibekovs.

Pakāpeniski par uzņēmuma galveno tirgu kļuvusi Ziemeļamerika, Austrālija un Jaunzēlande. Ātrai attīstībai Eiropā traucējot šo tirgu sadrumstalotība. 2022. gadā caur “Economy Bookings” nomāto automašīnu skaits pārsniedza pusmiljonu, uzņēmuma apgrozījums sasniedza 135 miljonus eiro.

Neskatoties uz globālo darbību, Baibekovs ir cieši pārliecināts, ka turpinās srādāt no Latvijas, jo, viņaprāt, apstākļi uzņēmējdarbības veidošanai šeit ir labvēlīgi – joprojām pieejams pietiekams talantu skaits par saprātīgu cenu, kas viņa biznesā esot galvenais attīstības faktors.

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

2004. gadā Alens Baibekovs un Igors Demčakovs dibina “Autonoma Silver” un sāk nodarboties ar auto iznomāšanu. Sākums nebūt nav viegls – uzņēmumam nav klientu, un tas karājas mata galā.

Dīgsts

Izdodas kļūt par ASV auto nomas uzņēmuma “Dollar & Thrifty” franšīzes uzņēmumu, pirmie sakari ar auto nomas brokeriem – ar tiem izdodas noslēgt sadarbības līgumu. Pirmie panākumi – Krievijas, Ukrainas, Baltkrievijas klientu apkalpošana. Tiek dibināta tiešsaistes platforma “EconomyBookins.com” rietumvalstu tirgus iekarošanai.

Augļi

“Economy Bookings” nodrošina automašīnu rezervācijas pakalpojumus Eiropā, Ziemeļamerikā un Dienvidamerikā, Āzijā, kā arī Austrālijā un Okeānijā. Uzņēmums sniedz pakalpojumus vairāk nekā 20 000 nomas vietās 180 pasaules valstīs, izmantojot interneta vietni.

Tam ir vairāk nekā 800 partneru visā pasaulē, tajā skaitā pasaules lielākie auto nomas uzņēmumi – “Sixt”, “Europcar”, “Hertz”, “Enterprise Holdings”. Uzņēmuma apgrozījums 2022. gadā pieaudzis virs 133 miljoniem eiro, tajā strādā 65 darbinieki.

2022. gads bijis rekordliels arī apkalpoto klientu un rezervāciju skaita ziņā, jo caur tiešsaistes auto rezervēšanas platformu tika veiktas vairāk nekā 500 000 rezervāciju.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.