Publicitātes foto

Vilinošais “g-spēks” – cik tas maksā? 1

Februāra globālo auto jaunumu plūsmā izceļas divas ziņas ar pievienotām zilām bildēm. Un jaudas kontrolskaitļiem, lielākiem par 300 ZS. Ar ieskrējienu līdz 100 km/h ātrāku par piecām sekundēm. Ar maksimālo ātrumu tuvu 300 km/h “Audi RS Q3” un “Ford Focus RS”. Nākotnes “ielas auto”?

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Dzimšanas gada pēdējā ciparā slēpjas svarīgs vēstījums – piederība stihijai 4
TV24
Tavars: “Bailēs no militāriem draudiem pietiekoši situētas ģimenes pieņem lēmumu pārcelties tālāk no iespējamās frontes līnijas”
Veselam
Ne vienmēr uzreiz jāķeras pie medikamentiem: 10 produkti, kas palīdz atbrīvoties no sāpēm
Lasīt citas ziņas

Racionāli un lietišķi – sen zināms, ka kustībai Latvijā (un vairumā Eiropas valstu) atļautajos ātrumos pat trīsreiz mazāka jauda ir pietiekama. 100 ZS (nelielā un vieglā korpusā) spēj visu, kas tev nepieciešams. 10 – 12 sekundes līdz simtam. 170 – 200 km/h “griestus”.

Tas, racionāli spriežot. Tas pareizi, ja būtu dzīvs gandrīz gadsimtu senais Ostapa Bendera sauklis – auto nav greznībai, auto ir pārvietošanās līdzeklis. Faktiski – modernā autobūve jau sen velk cilvēci baudas pavadā. Un tā paklausīgi seko. Jo jauda ir bauda. Ieskatieties tabulā – 25 gadu laikā vieglo auto vidējā jauda Eiropā pieaugusi no 64 līdz 90 kW (no 85 līdz 120 ZS). Luksemburgā, Vācijā, Zviedrijā līdz 150 ZS.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ko reāli nozīmē 150 ZS? Pirms dažiem gadiem mēs kāda “Gada auto” konkursa piknika ietvaros sarīkojām dinamikas sacensības. Atmetot kā praktiski bezjēdzīgu (un komisku) klasiskās statistikas 0 – 100 km/h sacīksti, mēs mērījām laiku, kurš nepieciešams, lai auto no ātruma 70 km/h sasniegtu 110 km/h – robežu, kuru Latvijai vēl uzskatām par “puslīdz lojālu”. Tātad veiktu aktīvu un skaistu manevru plūsmā.

Uzvarēja toreiz “Audi RS4”, kas vienīgais dažos mēģinājumos par mata tiesu izbrauca no trim sekundēm. Arī robežās no trim līdz četrām sekundēm sapulcējās visnotaļ sportiski viesi – turbomašīnas “Mitsubishi Evo” un “Opel GT”, atmosfēriskie sešcilindrinieki “BMW 330i” un “Nissan 350z”. Starp četrām un piecām parādījās pirmais “Gada auto” titula pretendents – “Audi A4” ar 2,8 litru dzinēju, kuram līdzās stājās “Honda Civic type R” un – interesanti – no skata visai rāms un ģimenisks minivens “Ford S-max” (2,5 litru turbodzinējs!) un tikai 16 000 eiro vērta “Ford Fiesta ST”. “Normāliem” auto pieejamie dinamikas plaukti sākas virs sešām un sniedzas līdz 12 sekundēm. “Nissan Qashqai” ar 2,0 l benzīna motoru un variatoru spēj visai cienījamas 6,4. Svarā un jaudā līdzīgie “VW Tiguan” un “Subaru Forester” attiecīgi 7,1 un 7,3 . Un tā tālāk.

Faktiski šos rezultātus ar diezgan augstu precizitāti var aprēķināt uz papīra. Sešām septiņām sekundēm šajā testā ir nepieciešami aptuveni 100 zirgspēki uz auto svara tonnu. Lai tiktu zem piecām, zem četrām, zem trim sekundēm vajag, vai nu mazu svaru (“Fiesta ST” – 1160 kg un 150 ZS), vai milzu jaudu (“type R” – 200, “Nissan 35 0z” – 285 ZS, “Audi RS4” – vairāk nekā 400 ZS). Tātad jau savu auto, tā teikt, teorētiski izvēloties, jums ir iespēja iekārtoties vēlamajā dinamikas plauktā.

Ko tad man vajag? Ko reāli dod, teiksim, trīs sekunžu pārsvars šādā ieskrējienā (“Nissan 350z” pret “Nissan Qashqai”)? Pārsvaru apdzīšanas manevrā? Dod. Bet pretēji gaidītajam – niecīgu. Aprēķini liecina, ka, startējot ar vienādiem 70 km/h, pēc 250 metriem “sportists” būs priekšā “demokrātam” (ja tas visus savus reti lietotos “zirgus” liks lietā) vien nieka 20 metrus, kas ir knapi pietiekami pieklājīgai apdzīšanas manevra pabeigšanai. Kaifu un jaudas pārsvaru limitē mūsu pašu noteiktie lojalitātes griesti – pēc sacensības un Latvijas ceļu situācijas diktētajiem noteikumiem arī “monstri” ne mirkli nedrīkst braukt ātrāk par 110 km/h. Baudu? Dod. Un visai devīgi. Kā zināms, cilvēka organisms fiziski vāji detektē absolūto ātrumu. Adrenalīnu ražojošiem orgāniem ir gluži vienalga, vai spidometrs rāda 80 vai 200. Toties uz paātrinājumu tie reaģē ar bagātīgu uzbudinājuma devu.

Reklāma
Reklāma

Kā auto sniegtās baudas mērvienību mēs varētu lietot tā saukto “g-spēku”. Viens “g” ir brīva kritiena paātrinājums jeb 9,8 metri sekundē ik sekundi. Tad, lūk, – “Audi RS4” katrā enerģiskā “gāzes” pedāļa nospiešanā spēj dot savam saimniekam gandrīz 0,4 g. “Honda type-R” tikai 0,25 g, “VW Tiguan” – vien 0,16 g.

Cik eiro maksā viens “g”? Izdaliet cenu ar augstāk minēto iegūstamo paātrinājumu. Iznāks – “Ford Fiesta” – 60 000 eiro. “Honda Civic type-R” – 85 000 eiro. “Audi RS4” – krietni vairāk par 100 000…

Nepārprotiet. Man arī šis kaifs patīk. Un ražotāju centieni superdinamikas jomā ir interesanti. 25 gados tātad audzis jaudas un dinamikas pieprasījums. Un tādēļ parādījušies fantastiski piedāvājumi, kuri vairs nemaksā 100 un vairāk tūkstošus. Bildē redzamā “Audi” cena ir zem 60 000, bet “Ford”, kas nepārprotami nolēmis kļūt par līderi “demokrātisko raķešu” segmentā, savu jaunumu piedāvāšot (pagaidām neoficiāls minējums) par 36 000. Un tas vairs nav tikai augstas klases profesionāļiem knapi savaldāms pārslogotas priekšpiedziņas monstrs, bet ar unikālu pilnpiedziņas sistēmu apgādāts visai “muļķudrošs” brīnums – tā apgalvo tie nedaudzie laimīgie, kam izdevies piedalīties jaunuma prezentācijā Spānijā. Mierīgā taisnvirziena kustībā – priekšpiedziņa. Detektējot darbības ar stūri un (vai) jebkura virziena “g-spēkus”, līdz 70 procentiem jaudas nonāk aizmugurē, tur savukārt līdz pat 100 procentiem vairāk slogotajam (līkumā ārējam) ritenim. Efekts esot gluži vai fantastisks. Tāpat kā unikālais “drift” režīms, kurš ļauj spēlēties vadāmās slīdēs pat uz sausa asfalta.

Veiksmi tiem, kuri šo prieku varēs atļauties, mācēs civilizēti izbaudīt (laikam jau vienīgi slēgtās trasēs vai Alpu kalnu serpentīnos), nevis agresīvi demonstrēt ikdienas satiksmē. Arī ar “RS” var braukt rātni un komfortabli.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.