Ilustratīvs foto.
Ilustratīvs foto.
Foto: Ieva Lūka/LETA

Skaidrojam! Vai var atgriezt tirgotājam preci, ja tās iegādei noformēts līzings? 1

Vai var atgriezt tirgotājam preci, ja tās iegādei noformēts līzings? Ja tā, kas notiek ar līzinga maksājumiem? Vai noteiktu laiku pēc preces iegādes pircējs var atgriezt preci tirgotājam, ja saprot, ka tā neder vai vienkārši nepatīk, bet tai nav nekāda defekta. Jautā Linda V.

Reklāma
Reklāma

Preču atgriešanas noteikumi

Latvijai tuvojas aukstuma vilnis! Sinoptiķi par laiku jaunnedēļ
Kokteilis
15 saderīgākie zodiaka zīmju pāri: viņiem ir pa spēkam radīt ideālu ģimeni 8
Ķīna un Turcija sagādā Krievijai nepatīkamu “pārsteigumu” 34
Lasīt citas ziņas

Patērētāju attiecības ar dažādu preču pārdevējiem reglamentē Patērētāju tiesību aizsardzības likums, un tajā ir noteikti kritēriji, pēc kādiem prece var tikt atgriezta tirgotājam neatkarīgi no tās iegādāšanās veida.

Diemžēl lasītājas minētais iemesls “neder vai vienkārši nepatīk” preces iespējamo atgriešanu var apgrūtināt vai pat padarīt neiespējamu – neminot iemeslu, to var izdarīt tikai 14 dienu termiņā no preces iegādāšanās dienas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tomēr var arī gadīties, ka uz 14 dienām var atsaukties vien tad, ja prece iegādāta internetveikalā vai izbraukuma tirdzniecībā, jo tirgotājs no tirgotāja atšķiras. Savukārt pēc 14 dienu termiņa pilnu vai daļēju samaksu par preci var prasīt vien tad, ja tā ir sabojāta un to nav iespējams salabot vai aizstāt ar citu līdzīgu.

Lai arī garantijas laiks dažādām precēm ir divi gadi, tomēr vēlams, lai defekts tiktu atklāts pirmajos sešos mēnešos.

Pretējā gadījumā būs jāskaidro tirgotājam, ka pats neesat pārkāpis konkrētās mantas lietošanas noteikumus.

Tomēr, lai īstenotu 14 dienu atteikumu, jābūt ievērotiem arī dažādiem priekšnosacījumiem.

Pircējam ir tiesības pārbaudīt iegādāto preci un tās īpašības tādā apjomā, kādā tas izdarāms, to iegādājoties veikalā, proti, saudzīgi atverot iepakojumu un pārliecinoties, ka tā pilda savas funkcijas. Visas citas darbības noved pie preces vērtības samazināšanās, un tirgotājam ir tiesības to neņemt atpakaļ vai pieņemt, samazinot sākotnējo cenu.

Visu lielo tirgotāju mājaslapās internetā atrodama informācija, kāda ir to politika konkrētajā jautājumā, tāpēc pirms preces vai pakalpojuma iegādes ieteicams ar to iepazīties.

Piemēram, elektronikas tirgotāji var atteikties pieņemt atpakaļ preces, kurām ir sabojāts iepakojums, bet kuras domātas personīgās higiēnas vajadzībām, piemēram, elektriskā zobu suka, epilators, sejas un ķermeņa kopšanas ierīces, alkometri, inhalatori.

Tas attiecas arī uz Bluetooth austiņām un precēm, kas tiek uzskatītas par izejmateriāliem: printeru kārtridži, toneri, baterijas, akumulatori un citas līdzīgas preces. Arī gadījumā, ja būsiet sācis lietot iegādātu mobilo telefonu, ielādējot aplikācijas vai, nedod dievs, noķerot kādu vīrusu, tā vairs nebūs jauna, bet labākajā gadījumā mazlietota prece.

Reklāma
Reklāma

Savukārt mājaslapā europa.eu ir uzskaitīti vispārējie noteikumi par gadījumiem, kad 14 dienu atteikums nedarbojas:

avio, vilciena un koncertu biļetes, viesnīcu rezervācijas, autonomas un ēdināšanas pakalpojumi, kuri pasūtīti uz konkrētu datumu, kā arī regulāras pārtikas produktu piegādes,
preces, kas izgatavotas pēc speciāla pasūtījuma konkrētai personai individuālai lietošanai, piemēram, uzvalks vai kostīms (izņemot gadījumus, kad darbs paveikts nekvalitatīvi),
audio un video ieraksti, datorprogrammas vai datorspēles, kuru iepakojums ir atvērts, vai jebkurš digitāls saturs, ko sākts lejuplādēt vai straumēt,
preces, kas nopirktas no privātpersonas.
Katram līzinga veidam – savi noteikumi

Protams, ir iespēja atteikties no preces arī tad, ja tā iegādāta līzingā.

Iespējams atteikties pat no ātrā kredīta, taču arī šajos gadījumos darbojas 14 dienu princips, kad to var izdarīt, nesniedzot nekādu pamatojumu. Tiesa gan, bez zudumiem, visticamāk, neiztikt, jo Patērētāju tiesību aizsardzības likumā teikts: “Patērētāja pienākums ir nekavējoties, ne vēlāk kā 30 dienu laikā pēc tam, kad nosūtīts paziņojums par atteikuma tiesību izmantošanu, atmaksāt kredīta devējam saņemto kredīta summu un par kredīta izmantošanu no kredīta saņemšanas dienas līdz dienai, kad tas atmaksāts, uzkrātos procentus. Procentus aprēķina, pamatojoties uz kreditēšanas līgumā noteikto aizdevuma likmi.”

Protams, daudzi tirgotāji piedāvā arī bezprocentu līzingu, taču jebkurā gadījumā no kompensācijas par neatmaksājamām izmaksām būs jāšķiras.

Te var ieteikt pirms parakstīšanas ļoti rūpīgi izstudēt konkrētā tirgotāja piedāvāto līzinga līgumu un sevišķi tekstu, kas rakstīts maziem burtiņiem, jo ne velti ir sakāmvārds: “Velns parasti slēpjas detaļās.” Kaut arī šiem līgumiem ir jāatbilst vispārējai likumdošanai, sīkās detaļās tie var atšķirties.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.