
“Tie, kuri nespēj sekot vielai, pārtrauc mācības!” Jaunas idejas, kā bērniem skolās iemācīt latviešu valodu 0
Lielu rezonansi sabiedrībā radīja kāda vēstures skolotāja Kaspara atklāta vēstule visiem Latvijas iedzīvotājiem par to, cik briesmīga situācija pašlaik patiesībā ir skolās. Viņš šīs pārdomas nosauca zem virsraksta “Bilde ir, skaņas nav” jeb atklāja, cik patiesībā situācija ir traģiska.
“Kā iespējams, ka 6.–9. klasē ir skolēni, kuri nespēj saprast latviski teikto? Vecāki un pedagogi ir pastrādājuši noziegumu pret bērniem, jo tagad viņu izglītošana ir teju neiespējama!” skolotājs pavēstīja.
Šī tēma ir sensitīva un viedokļi klaji pretēji. Tagad par to izveidojusies X jauna diskusija, kur Rīgas domes deputāte Rita Eva Našeniece uzskata, ka visās bijušajās krievu skolās bērniem ir jāveic valodas zināšanu pārbaude.
Lai izbeigtu pašapmānīšanos un mānīšanos VISĀS bij.krievu skolās ir jāveic visu skolēmu valodas zināšanu pārbaude. Un tā ir jāveic neatkarīgai valsts institūcijai. RD Izglītības pārvalde nebūs īstie šāda procesa koordinatori. Tie, kas nespēj sekot vielai, uz gadu pārtrauc mācības…
— 𝑅𝒾𝓉𝒶 𝐸𝓋𝒶 𝒩𝒶š𝑒𝓃𝒾𝑒𝒸𝑒 (@RitaEvaNa) September 27, 2025
Neila komentāros uzskata, ka “krievu ( un jebkurās citās) skolās ar likumu būtu jāpārtrauc saziņa krieviski arī ārpus mācību stundām. Skolotājiem, skolēniem, apkopējām, visiem! Ex-Tiesībsarga lēmums, ka starpbrīdī runā kādā valodā grib, ir īsta kaitniecība, jo par 2/3 nobloķē valodas apguvi.”
Bet Alvīne norāda, ka “bērniem un vecākiem būtu jāsaprot, ka nesaņems skolas beigšanas atestātu, ja nepratīs valsts valodu. Bet visus šos gadus ir zēlis negodīgums. Un skolēni eksāmenus nolikuši ar visādām viltībām, gan jau pat ministrija to zina.”
Vēl kāds komentārā raksta: “Daudzi brīnās, ka krievu skolās līdz šim nav apgūta latviešu valoda. Es brīnījos, kā mani bērni tā arī neapguva krievu valodu, lai gan stundas bija un pat mācību materiāli. Toties angļu valodu apguva nemācoties…”
Viņam atbild: “Daudz ko, ja ne visu, nosaka vide, arī skolā. tāpēc priekš krieviem- arī starpbrīžos utt. visam jābūt latviski. formāli kaut ko mācīties, ja citādi tiek uzturēts komfortablais krievu gars skolā/dzīvē, skaidrs, ka nekas nebūs. angļu valodu vienkārši apgūst caur globālo tīklu.”
Cits iesaka: “Vienīgais pareizais risinājums! Studenti, piemēram, dodoties Erasmus apmaiņas programmā, ir spējīgi paši apgūt valodu, paši apjēgt, kā mācīties un ko darīt, lai viss noritētu sekmīgi, bet skolēni ir jāmāca! Tās skolotājas, kas to nav izdarījušas, nav sasniegušas mērķi- kāpēc viņas vēl strādā?”
“Deportētie latviešu bērni, kā arī latviešu bēgļu trimdas bērni vietās, kur tie nonāca, 3-4 mēnešu laikā spēja mācīties skolā attiecīgo zemju valodās. Tāpat arī tagadējās ekonomiskās emigrācijas diasporas bērni sāk mācīties mītnes zemes valodās bez pārejas perioda,” vēl kāds norāda.
Cits raksta: “Piekrītu. Bet ļoti sagaidu arī atbildību un sekas tiem, kas nekvalitatīvi ieviesuši pāreju, kas nav kontrolējuši procesu. Būtu jāizbeidz valsts pārvaldes bezatbildība. Tik daudz nekvalitatīvas pārejas, reformas izglītībā. Un visu laiku tās veic vieni un tie paši “eksperti”.”
“Ļoti labs izglītības sistēmas paraugs (nejokoju) bija padomju pārkrievošanas programma. Kā jūs domājat, kādēļ padomju laikos vidējās izglītības iegūšanai krievu skolās pietika ar 10 klasēm, bet latvieši mācījās 11 gadus?” kāda sieviete raksta.
“Vai Jūs zināt, ka skolā mācību gada beigās notiek pārbaudes darbi latviešu valodā? Pie reizes atzīmēt, cik ilgi dzīvo Latvijā? Kāda tautība? Būtu interesanti pētījumi,” komentētājs prasa.
“Šogad paziņoja, ka VISIEM gada beigās būs maģiskais PD latviešu valodā, jo “Jenota” skola mums. Respektīvi, 60% klases (latviešu bērni) rakstīs grandiozu, bezjēdzīgu un bez vērtējuma darbu, lai vienradži valdībā “pārbaudītu” 40% klases skolēnu (krievi) valsts valodas zināšanas,” cits saka.
“Latvijā sen vairs nav izglītības. Var mierīgi skolu neapmeklēt un rezultāts būs tāds pats,” vīrietis dusmīgs.
Kāds ir tavs viedoklis?