
1969. gada 3. janvārī. Pirmais gaisa trosu ceļš Baltijā 0
Pirms 50 gadiem Siguldā atklāja gaisa trosu tramvaja līniju pār Gaujas senleju. Tas bija pirmais un vienīgais gaisa trošu ceļš Baltijas republikās. 30 vietu vagoniņš bija tapis Tramvaju un trolejbusu pārvaldes darbnīcās Rīgā. Svinīgo mītiņu sākot, runu teica Siguldas pilsētas izpildkomitejas priekšsēdētāja Ausma Skripa, minot, ka lielais darbs paveikts sadarbībā ar Gruzijas un “varoņpilsētas Volgogradas” speciālistiem. Tādēļ runās tika cildināta “draudzība un sadarbība, kas saista padomju tautas cildenu mērķu labā”. Augstākais viesis bija Latvijas PSR Ministru padomes priekšsēdētāja vietnieks, Valsts plāna komisijas priekšsēdētājs Miervaldis Ramāns, kurš arī atklāja tūrisma objektu un devās pirmajā braucienā. Entuziastu grupai, kuras rindās bija siguldietis Aivars Janelsītis un Rīgas rajona remonta un celtniecības pārvaldes galvenais inženieris Voldemārs Meļķis, iecere par gaisa trosu ceļu bija radusies vēl 1957. gadā, vērojot līdzīgas līnijas Gruzijā. Gruzīnu speciālisti bija tie, kas projektēja trasi un vairumu vajadzīgo iekārtu. 42 metru augstumā virs upes iekārtais braucamais spēja pārvietoties ar pieciem dažādiem ātrumiem, no kuriem maksimālais bija 6 m/sek. Ceļš no Siguldas līdz Krimuldai tagad aizņēma apmēram trīs minūtes. Kājām būtu jāmēro četri kilometri, kamēr pa gaisu – viens. Plānā bija iekārtot vēl citu vagoniņu līniju tāpat no Gleznotājkalna uz tūristu bāzi un tālāk uz Turaidas pili.