Uzņēmēji Jānis un Zane Kuļikovski.
Uzņēmēji Jānis un Zane Kuļikovski.
Publicitātes foto

Bizness ar Āfriku: labāk vienas pusdienas nekā desmit e-pastu 1

Digitālajā laikmetā arvien svarīgāka kļūst tikšanās klātienē, novērojis uzņēmējs Jānis Kuļikovskis, kurš attīsta tirdzniecības sakarus starp Rietumeiropas un Āzijas valstīm, kā arī Āfriku.

Reklāma
Reklāma

Sākotnēji kontaktus meklēja internetā

10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
FOTO. Apskati, kāda automašīna bija pati populārākā tavā dzimšanas gadā! 69
Kokteilis
Vārdu maģija: ko par tevi atklāj burtu skaits tavā vārdā
Lasīt citas ziņas

“Laikā, kad vairākums cilvēku intensīvi sazinās virtuālajā vidē un lielu dienas daļu pavada internetā – sociālajos tīklos, saziņas aplikācijās un e-pastos, arvien nozīmīgāka kļūst kontaktēšanās klātienē. Tieši klātienes tikšanās un draudzīgas, kopā baudītas maltītes ir viens no svarīgākajiem nosacījumiem, lai veiksmīgi noslēgtu līgumu ar Āzijas un Āfrikas kontinentu biznesmeņiem,” secina J.Kuļikovskis.

Kad J.Kuļikovskis iesaistījās uzņēmējdarbībā pirms vairāk nekā piecpadsmit gadiem, atslēgas vārds panākumiem bija sameklēt kontaktus internetā. Kontaktinformācijas trūka, tādēļ katrs tīmekļa plašumos atrastais kontakts bija zelta vērtībā. Arī uzticēšanās internetā rastajiem partneriem bijusi diezgan augsta.

CITI ŠOBRĪD LASA

Taču mūsdienās, kad internets ir burtiski pārpildīts gan ar noderīgiem datiem, gan sēnalām un maldinošām ziņām, atrast ticamu kontaktinformāciju ir gandrīz neiespējami. Turklāt iespēja “uzrauties” uz viltus informāciju ir daudzkārt lielāka, nekā iegūt izmantojamus kontaktus, uz kuriem var paļauties.

Tirgošanās ar Āzijas pārstāvjiem nav vienkārša milzīgo kultūras un tradīciju atšķirību dēļ – par to pārliecinājušies daudzi Rietumu un arī Latvijas uzņēmēji. Nereti dzirdami dēku stāsti par biznesa partneriem, kas piekrāpuši un nav samaksājuši par piegādāto preci. Tādēļ papildu piesardzība nekad nebūs lieka, uzsver J.Kuļikovskis.

J. Kuļikovskis gandrīz vienmēr pats klātienē cenšas tikties ar potenciālajiem biznesa un tirdzniecības partneriem. Tādēļ, lai nodrošinātu tirdzniecības sakarus starp Rietumeiropas un Āzijas valstīm, lielāko dzīves daļu nākas pavadīt pārlidojumos. “Ja esmu ticies klātienē, aprunājies, esam nodibinājuši draudzīgas attiecības, tā ir gandrīz droša garantija, ka darījums izdosies, neviens nepiekrāps, nauda tiks pārskaitīta laikā un norunātajā apjomā, ” sadarbību raksturo uzņēmējs.

Uz Āfriku labāk braukt biežāk

Tā kā biznesa sakari ar Āfrikas valstīm vēl ir attīstības stadijā, uz Āfriku nākas doties bieži. Kā novērojis J.Kuļikovskis, austrumniekiem un afrikāņiem raksturīgi veidot kontaktus ar cilvēkiem, kuriem viņi uzticas.

“Vērtīgākie biznesa sakari veidojas, kad jau labi iepazīts biznesmenis, kuram tu uzticies un kurš uzticas tev, iepazīstina tevi ar kādu, kuram viņš arī uzticas. Tieši šāda kontaktu dibināšana ir visefektīvākā, ” skaidro uzņēmējs, kurš nodrošina saikni starp Rietumeiropu un Āzijas un Āfrikas valstīm.

Izturēties ar cieņu

“Rietumu civilizācijā cilvēki veido attiecības uz rakstiskiem līgumiem, kas prevalē pār visu pārējo, savukārt Āzijā cilvēki slēdz līgumu tikai tādā gadījumā, ja būs uzbūvēti uzticēšanās pamati, cilvēks iepazinis otru partneri un viņiem ir līdzīgs domāšanas veids un skatījums uz pasauli. Āzijas uzticēšanās kultūru ļoti labi raksturo ķīniešu domātāja un karavadoņa Suņdzi principi: “Mācies klausīties. Izturies pret citiem ar cieņu un pazemību, nelieli sevi. Tevi raksturo darbi un pastāvīgums.” Šāda pieeja Āzijai ir ļoti tipiska, šobrīd ar lielākajiem klientiem vienojamies par darījumu būtību mutiski, bet pats līgums tiek izveidots vēlāk, vairāk lietvedības nolūkā un grāmatvedībai,” saka J.Kuļikovskis.

Reklāma
Reklāma

Pēc uzņēmēja teiktā, tāpat arī visi kontakti veidoti no ieteikumiem – viens partneris iesaka nākamo, tālāk ķēdītei jeb tīklam pievienojas jauni dalībnieki, tāpat uz ieteikumu pamata. “Jāņem vērā, ka Āzijā cilvēki iesaka un iepazīstina tikai ar cilvēkiem, kuriem viņi paši uzticas un kuru godīgums ir pārbaudīts, ” atklāj “L.J. Linen” īpašnieks.

Kuļikovskis ar dzīvesbiedri Zani Kuļikovsku ir partneri uzņēmumā SIA “L.J. Linen”, kas Eiropas Savienības valstīs ražotas lopbarības piedevas pārdod Āzijas un Āfrikas valstīs. Uzņēmuma apgrozījums 2018. gadā Latvijā bija 17 miljoni eiro, bet visā pasaulē pārsniedza 50 miljonus. “L.J. Linen” ir vairāki uzņēmumi un pārstāvniecības daudzās pasaules valstīs visos kontinentos.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.