Gaisa kuģis “LZ3” Bodenes ezerā.
Gaisa kuģis “LZ3” Bodenes ezerā.
Foto: Wikimedia Commons

1909. gada 3. februārī. Cepelīnu militarizācija 0

Pirms 110 gadiem ķeizariskās Vācijas Kara ministrija ieskaitīja armijas rindās grāfa Ferdinanda fon Cepelīna konstruēto gaisa kuģi “LZ3”, kas militāristu sarakstos tika iegrāmatots kā “Z1”. Līdz ar to Vācija bija spērusi soli priekšā daudzu citu valstu armijām, kas nevarēja ar ko tādu lepoties.

Reklāma
Reklāma
7 pārtikas produkti un dzērieni, kas veicina grumbu veidošanos un paātrina novecošanos
Krievu murgs Turcijā: turki Krievijas pilsoņus izsēdina no lidmašīnām un neļauj lidot uz citām valstīm
Ziemeļamerikas indiāņu zvēru horoskops. Uzzini, kurš dzīvnieks esi tu! 17
Lasīt citas ziņas

Salīdzinot ar tā laika primitīvajām, nedrošajām lidmašīnām, cepelīni šķita daudz uzticamāki un perspektīvāki. 126 metrus garš, nepilnus 12 metrus diametrā “LZ3” spēja turēties gaisā stundām ilgi, arī sliktos gaisa apstākļos. Tā divi dzinēji ļāva attīstīt ātrumu līdz 60 km/h. Gaisa kuģa gondolā satilpa 12 cilvēki

Fon Cepelīns bija pārliecināts, ka viņa konstruētais lidaparāts ir pilnībā piemērots kara resora vajadzībām, reāli pielietojams karadarbībā gan izlūkošanai, gan bombardēšanai un ka nākotnē Vācijas rīcībā jābūt veselai flotei šādu “cepelīnu”, tādēļ to apkalpes apmācāmas jau laikus.

CITI ŠOBRĪD LASA

Par visu to grāfs stāstīja ķeizaram Vilhelmam II un viņa ģenerāļiem. Kā zināms, runas nebija veltas. “LZ3” gan karot nepaspēja un tika norakstīts 1913. gadā, taču, Pirmajam pasaules karam sākoties, vācieši savas karaflotes un sauszemes spēku vajadzībām jau izmantoja 14 gaisa kuģus. Karš turklāt deva pamatīgu stimulu cepelīnu tālākajai tehniskajai attīstībai.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.