Foto: Kazantseva Olga/SHUTTERSTOCK

Modernās tehnoloģijas satiksmē. Ko aizliegt, ko izslēgt? 1

Pagājušajā nedēļā jandāliņš ap Deglava tiltu pārtrauca divas, manuprāt, ļoti būtiskas diskusijas par modernajām tehnoloģijām satiksmes drošībā. Slikti. Jo vaļā šis pārvads vai ciet – mobilais telefons, kura izslēgšanu kustībā esot ierosinājis CSDD vadītājs Andris Lukstiņš, ir un paliek.

LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 19
14 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 77
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc Covid-19 vakcīnas saņemšanas Norvēģijā miruši 23 cilvēki 41
9 stundas
Lasīt citas ziņas

Ja sastrēgumi lielāki, tas tiek lietots vēl vairāk. Ātruma limitu pārkāpumi, kurus daudz augstāka līmeņa Eiropas amatpersonas arī rosina novērst elektroniski, pēc piespiedu lēniem posmiem, izsprāgst kā korķis no pudeles. Tādēļ gribu runāt par tiem. Nevis Deglava un citu tiltu “būt vai nebūt”, kuru izlemšanu mums laikam jau tomēr vajadzētu atstāt profesionāļu ziņā. P

rofesors Paeglītis saka, ka tilti izturēšot. Un es viņam ticu. Bet kā tur paliek ar “telefona lietošanu”? Ar “atļautajiem” 50 vai 70 km/h?

Ne jau viedtālrunis ir bīstamākais

Ne jau Lukstiņš izdomāja kustībā esošajiem telefonus atslēgt (Saeimas komisijas protokols liecina, ka arī nekavējoties to darīt viņš nav rosinājis). Par to runā gan Anglijā, gan Zviedrijā, pavisam nopietni spriež par kustības drošību atbildīgas amatpersonas, kuras acīmredzami nonākušas pie secinājuma, ka citādi aplamas moderno iespēju izmantošanas sērgu iznīdēt nav iespējams.

Nu nelīdz plakāti ar “Izkāp no…”. Nelīdz filmiņas ar zombijiem. Pēc nedēļām ilgas to spolēšanas dažas policijas ekipāžas vienā dienā fiksē desmitiem ļautiņu ar viedierīci pie auss. Un nekā nespēj saskatīt (kur nu vēl apturēt) simtus, kuru uzmanības epicentri ir nevis braukšanas virzienā, bet skārienjutīgos ekrānos. Ko darīt?!

Digitāli izslēgt! Tehniski tas ir iespējams. Vai praktiski arī? Nez vai. Ne mobilo sakaru operatori, ne telefonu ražotāji nu nekādi nevar būt ieinteresēti savu produktu pārdošanas samazināšanā. Skaļi protestē arī transportlīdzekļu pasažieri – man taču uz ceļu nav jāskatās!!! Taisnība. Lai gan – neko jau neskādētu no tīmekļa kaut vai uz brauciena laiku izlīst un paskatīties, cik agri šogad ievas uzziedējušas…

Un īsa saruna stūrējot galu galā jau nemaz nav tik briesmīga un varmācīgi iznīdējama. Nav bīstamāka kā tankštellē nopirkta burgera gremošana (vai tad nevarēji apēst un tad braukt?), kā pārlieku emocionāla saruna ar blakussēdētāju, kā aizmugurē piesprādzēta niķīga sīča mierināšana, kā niknas domas par kārtējo neizdevušos biznesa projektu. Telefons nebūt nav vienīgais drošai kustībai nepieciešamās uzmanības kliedētājs. Tas ir tikai viens no tehniski izslēdzamajiem. Un tādēļ uzmanības centrā atkal nonācis.

Nevajag baidīt. Vajag mācīt

Vēlreiz – ko darīt? Varu vien atkārtot. Nevajag baidīt. Nevajag aizliegt. Vajag mācīt šo tehnikas brīnumu lietot pareizi. Ne tikai daiļās dāmas, kuru stūrētāju pulkā aizvien vairāk. Nupat atkal pārliecinājos par to, cik apbrīnojami trūcīgas ir pat “tehnisku veču” zināšanas šajā jomā. Stāvvietā iekāpa man blakus papļāpāt automehāniķis.

Vīrs, kurš jau gadu desmitiem remontē auto citiem, kurš pats brauc ar tipisku Latvijas auto – 15 gadus vecu audi. Iedzinkstējās mana “Nissan” brīvroku zvans. Nospiedu podziņu, parunāju – skaļi, arī čomam dzirdami. Šis saka – eu, tu šitā vari?!

Var. Un vajag. Jebkuram vecam auto par 100 vai nedaudz vairāk eiro var nomainīt oriģinālo rādžiņu pret telefonsavienojamu. Ar visu kontaktu katalogu. Un tad var atbildēt uz zvanu un piezvanīt, nenovēršot uzmanību no ceļa vairāk, kā cigareti meklējot vai konču no papīrīša iztinot. Un tas taču laikam nav aizliegts?

Mana programma – veidoju savu droša brauciena kodeksu. Labas prakses likumus. Tālruni joprojām braucot lietošu. Brīvroku sistēma man ir. Bet sarunas būs īsas. Tālruņa turētājs labs un visērtākajā vietā novietots (pašlaik man tas pa kreisi no stūres, liku tur, jo piestiprināt bija vienkāršāk; īsti labi nav, jo kreisā roka tomēr neveiklāka). Laikam jau jāliek pa labi līdzās stikla tīrītāju sviriņai, ne pārāk augstu, lai ceļa skatā nelīstu.

Uz vajadzīgiem zvaniem (autora seja ekrānā redzama) atbildu. Citiem atzvanīšu stāvvietā vai mērķi sasniedzis. Pats braucot zvanu tikai galējas nepieciešamības gadījumos. Runāju īsi (ja vien nesēžu bezgalīgā sastrēgumā vai neesmu viens pats uz tukšas šosejas). Īsziņām “aci uzmetu”. Atbildēšu vēlāk. Mūziku straumēju. No laikus sagatavotām “pleilistēm”. Jaunumus braucot nemeklēju. TV? Ja grib, lai skatās pasažieri. Skaņa man netraucēs.

Ja jau braucēju tiešām no visiem uzmanības novērsējiem tiešām vajag izolēt, tad ko tur niekoties ar telefonu atslēgšanu. Jātaisa visos nākotnes auto ap kreiso priekšējo sēdekli tāds maktens būris. Gaismas un skaņas necaurlaidīgs. No WiFi un citiem starojumiem izolēts. Ar alko detektoru aprīkots… Jo cilvēku uzvesties saprātīgi jau iemācīt nav iespējams…

Ātrums nogalina?

Eiropas kungi lēmuši vēl bargāk. Ne tikai telefonus atslēgsim. Zirgspēkus arī. Jau ne visai tālā nākotnē visi jaunie auto tikšot aprīkoti ar kustības ātrumu un attiecīgajā vietā eksistējošos ātruma limitus saskaņojošām ierīcēm. Obligāti tādas būšot jāuzstāda arī jau ekspluatācijā esošajiem automobiļiem. Un vēl “melnās kastes” – kā lidmašīnās…

Nu, nu. Diez ko reāli neizklausās. Bet jāatzīst – paši vien esam vainīgi. Ne jau visi. Vainīgi tie, kas “iebrauca pretējā joslā un sadūrās…”, “nobrauca no ceļa un apgāzās…”, “izkrita no stāvvietas trešā stāva…”, un tā tālāk un tā joprojām. Tie, kuri ne tikai nositas paši, bet parauj līdzi arī citus nevainīgus, tie, kuru dēļ lielceļu statistika uzlabojas pārāk lēni. Ko citu darīt izeju meklējošām amatpersonām kā meklēt digitalizētas un robotizētas glābiņa versijas? Mācīt cilvēkus taču ir pārāk sarežģīti. Esmu dzirdējis viedokli – neiespējami…

Diemžēl nespēju noticēt, ka tehniska, mehāniska, formāla daudzviet pārāk piesardzīgu limitu ievērošanas ieviešana garantēs drošību. Vispārējos ātruma ierobežojumus (kuri Latvijā ir – domājams, jums tas zināms – 50 km/h apdzīvotās vietās un 90 km/h citur) saprātīgi domājošs cilvēks nevar uztvert citādi kā neizbēgami vajadzīgu, bet jau pašā būtībā smieklīgi (bēdīgi) nepilnīgu mēģinājumu ar vienkāršiem “aritmētiskiem” paņēmieniem risināt augstākās matemātikas uzdevumu.

Nevar būt viens droša ātruma limits dzidrā vasaras dienā, rudens miglas ķīselī un janvāra putenī. Pat katrā šīs ieskicētās gadalaiku shēmas zariņā ir nianšu desmiti (piemēram – piebraukts sniegs 30 grādu salā “tur” gandrīz tikpat labi kā tīrs asfalts, bet vieglu pārslu klāts ledus atkusnī “netur” nemaz). Nevar ne rekomendēt, ne par drošiem uzskatīt 90 km/h naktī, lietū antīkam dzelzim ar sarūsējušiem lukturu reflektoriem, kuros turklāt ieslēgtas tikai tuvās gaismas.

Bet var apgalvot, ka vidusmēra vadītāja stūrēta labi apriepota “AUDI quattro” kustība pa piesnigušu Ventspils šoseju ar ātrumu 120 km/h būs pilnīgi droša pretstatā likumīgos 90 km/h izmisīgi turošam pusplikās riepās apauta veca bembja dancim, kuru vada lecīgs puišelis vai nervozs pensionārs. Un īsts meistars bez liela riska ar minēto “kvatru” vai pat vienkāršāku un lētāku (bet labā stāvoklī esošu) auto spēs braukt arī divreiz ātrāk.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šajā spēlē, plašā, sarežģītā un bagātā kā pati dzīve, viena vienkārša formula nelīdzēs. Mēs pieminam un atceramies pedantiskus likuma kalpus, kuri, noteikumus nepārkāpuši un tikai reizi, bet fatāli kļūdījušies, atdusas smiltājā blakus dullajiem. Mēs dzīvojam līdzās trakiem skrējējiem, kurus par spīti šķietamai loģikai velns nerauj un nerauj.

Mēs smejamies, teikdami, ka viens ātruma ierobežojums, kas spētu pilnīgi un absolūti garantēt drošību, tomēr ir – 0 km/h… Un esam pavisam nopietni, kad runājam par drošas, ātras, skaistas braukšanas likumsakarībām, kuras kaut cik izzināt tomēr katram vajadzētu pamēģināt. Jo policistu, uzraugu un tehnisku asistentu allaž pietrūks. Bet veselā saprāta sava droša ātruma, sava stila izvēlei lielai līdzpilsoņu daļai tomēr varbūt varētu pietikt.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 19
14 stundas
LA
LA.LV
Stāsti
Policijas šefs skaidro, vai var sodīt par to, ka divi cilvēki dzīvo kopā, bet nav deklarēti vienā dzīvesvietā 77
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc Covid-19 vakcīnas saņemšanas Norvēģijā miruši 23 cilvēki 41
9 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Daktera vārds tiek izķengāts pa visu valsti!” Ecmanis parāda Jakovina Covid-19 testus un noliedz, ka viņš ārstējis, būdams inficējies 69
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“It kā valdībā netrūktu problēmu…”: jaunā veselības ministra Pavļuta mājoklī pamanītas neizskaidrojamas dīvainības 38
2 dienas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Divos Latvijas novados fiksēts straujš Covid-19 gadījumu pieaugums
5 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Koledžas baidās zaudēt prestižu un studentus. Kāpēc IZM vēlas tricināt to statusu? 2
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Komandantstundas laikā policijai izdevies notver vairākus noziedzniekus
4 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Pēc Covid-19 vakcīnas saņemšanas Norvēģijā miruši 23 cilvēki 41
9 stundas
IK
Ilze Kuzmina
Ziņas
Koledžas baidās zaudēt prestižu un studentus. Kāpēc IZM vēlas tricināt to statusu? 2
21:46
LE
LETA
Ziņas
Komandantstundas laikā policijai izdevies notver vairākus noziedzniekus
19:56
LE
LETA
Ziņas
Cilvēkiem bez negatīva Covid-19 testa neļauj lidot: pastāsta par situāciju “Rīgas” lidostā 3
19:18
LE
LETA
Ziņas
Gaidāma aukstākā nakts pēdējos gados. Cik zemu temperatūra kritīs? 1
8 stundas
LB
Latvijas Bizness
Ziņas
“Dzintars” atgriežas ar jaunu jaudu: jau pavasarī veikalu plauktos nonāks iecienītā zīmola produkcija 6
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cilvēkiem bez negatīva Covid-19 testa neļauj lidot: pastāsta par situāciju “Rīgas” lidostā 3
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Cilvēki masveidā pamet lietotni “WhatsApp”: uzņēmums nāk klajā ar paziņojumu 19
14 stundas
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Mēģinājums salabot pilnā gaitā ripojošu lokomotīvi, kurai atklājas arvien jauni defekti 6
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Eiropas čempioni brāļi Šici Pasaules kausa septītajā posmā izcīna bronzu
6 stundas
SK
Skaties.lv
Stāsti
”Piezvanīja, ka ir mirusi, bet izrādījās, ka vēl ir dzīva!” Atklāti par prestižā pansionātā notiekošo 26
14 stundas
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Gada necilvēks un vēl daži zvēri 50
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Iedzīvotāji vēsta par teju pusmetru dziļu sniegu! Nākamnedēļ tas strauji samazināsies
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Automašīna apgāzās un ieslīdēja upē: traģiskā negadījumā bojā gājusi auto vadītāja
13 stundas
IB
Ivars Bušmanis
Ziņas
Pārliecībai, ka “visu ražo Ķīnā”, vietējie ražotāji arvien biežāk spēj pretī likt savas preces 1
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Gobzems pošas uz Saeimu: atklāj, cik biedru jau ir topošajā partijā 23
12 stundas
LA
LA.LV
Veselam
“Daktera vārds tiek izķengāts pa visu valsti!” Ecmanis parāda Jakovina Covid-19 testus un noliedz, ka viņš ārstējis, būdams inficējies 69
1 diena
LE
LETA
Veselam
Latvijā atklāts 1031 Covid-19 gadījums, bet miruši vēl 26 sasirgušie 5
10 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Princis Viljams atzinies, ka “izgāzies” ar dzimšanas dienas dāvanu mīļotajai Keitai: tā viņai nepatika 1
1 diena
SK
Skaties.lv
Kokteilis
Izjukušas Sanas Timmas un hokejista Kaspara Saulieša attiecības: “Novēlu atrast to īsto un vienīgo!” 11
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Uzņēmējs Māris Gailis atklāj, ar ko “patiesībā” darba laikā nodarbojas valsts ierēdņi 27
1 diena
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Cīnās par Burtnieka ezeru vai par krēslu? Zvejnieki uzskata, ka pašvaldība melo un rīkojas beztiesiski 4
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieces – Lidija un Lida
14 stundas
AG
Andris Grīnbergs
Ziņas
Aptauja: Kura no Maestro Paula melodijām Tev ir vistuvākā? 60
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Izcilam brīvdienu ēdienam! Kalmāra gredzentiņi ar kokosriekstu pienu, kariju, ķiršu tomātiņiem un kabaci
1 diena
AK
Aija Kaukule
Ziņas
“Vakarā pirms aiziešanas mūžībā viņa teikusi māsiņai, lai telefonu vairs nelādē.” Kolēģi sēro par Astrīdas Kairišas nāvi 8
2 dienas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“It kā valdībā netrūktu problēmu…”: jaunā veselības ministra Pavļuta mājoklī pamanītas neizskaidrojamas dīvainības 38
2 dienas
LK
Linda Krāģe
Kokteilis
Šī nedēļa ienesīs negaidītus pavērsienus tavā dzīvē, garlaicīgi noteikti nebūs! Horoskopi no 18. līdz 24. janvārim
14 stundas