Foto – Evija Trifanova/LETA

Pavisam atklāti par sev piederošajiem uzņēmumiem 2010. gada novembrī Šlesers runājis ar uzņēmēju Ivo Zonni, piemēram, sarunā viņš ieskicējis, kā ticis pie ostas uzņēmuma. “Tā kā es satiksmes sektorā sēdēju, nu, būtu ļoti dīvaini, ja es nesaprastu, kur tur ir perspektīvas.” Savulaik ar norvēģu uzņēmumu “Varner” iesaistoties nekustamo īpašumu biznesā Rīgā, viņi noslēguši vienošanās ar ostu par Andrejsalas zemēm un izpirkuši daļas daudzās privātās kompānijās, kas tur darbojušās. “Mēs reāli izpirkām dafiga kompānijas privātas. Vajadzēja pirkt vēl, vēl un vēl, un gala rezultātā tika nopirktas kompānijas, kas nodarbojas arī ar transporta biznesu. Tāpatās RTO. Kad pirkām, tas bija mazs uzņēmums,” atklāj Šlesers. “Es koncentrējos uz to, ka šitas ir pamatbizness – jāuzbūvē viens ķīmijas kravu terminālis, viens konteineru terminālis, pa diviem gadiem no nulles uzcēlām līdz 50 000 gadā, graudu termināli uzbūvējām.” 9


Citās sarunās Šlesers skaidro, kāpēc 2011. gada sākumā veicis izmaiņas RTO vadībā un uzņēmuma valdē stājies bijušais Satiksmes ministrijas valsts sekretārs Jānis Maršāns. Turpmāko valdes pienākumu sadali Kļaviņam viņš raksturo šādi: “Tu vairāk esi “hozjaistveņņiks”, a Jānis tomēr nāk no ierēdniecības, viņš to lietu pārzina drusku savādāk – “nomenklaturščiks”.” Maršāna uzdevums esot komunikācija ar ierēdņiem un, “tikko kāds tur čakarē, tā uzreiz ziņot, un es attiecīgi pieslēdzos un skatos, kā mēs to risinām”, skaidrojis Šlesers.
Sarunas liecinot, ka biznesa jautājumu risināšanā iesaistās arī Šķēle. Piemēram, 2009. gada februārī Šlesers informē Kļaviņu par savu tikšanos ar Andri un dod norādes kāda jautājuma virzīšanai brīvostas valdē. Konkrētās problēmas risināšanā piedalīšoties Andris. “Tas nav tavs, tas ir viņa jautājums. Nu, tā nav tava svara kategorija,” pamāca Šlesers. Viņš arī atklāj, ka “nākamnedēļ Andris tiksies ar Južiļinu” un “ideja tāda, ka RTO par pašizmaksu pārņem” Krievijas partneru daļu kādā uzņēmumā. Visticamāk, runa bijusi par biznesa projektu Kundziņsalā, ko sākotnēji bija iecerējis Krievijas miljardieris Vitālijs Južiļins, bet 2010. gadā tam iznomāto zemi atvēlēja RTO, kas vēlāk sadarbībā ar Krievijas uzņēmumu “Uralhim” uzcēla minerālmēslu pārkraušanas termināli.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šo 5 vārdu īpašnieki liek sievietēm justies kā septītajās debesīs
Kokteilis
FOTO. Skolas direktors sašutis par Eirovīzijas “dibenu” vērtībām: “Ja Dons būtu skūpstījis kādu vai laizījis grīdu, tad noteikti ierakstītos standartā” 159
Kokteilis
10 iemesli, kāpēc japāņi “nenoresnē” 7
Lasīt citas ziņas

Tagad ne tikai Šlesers, bet arī Šķēle dalību RTO neslēpj. Kopš 2016. gada reģistrā oficiāli redzams, ka 60% ostas uzņēmuma pieder AS “MCH investīcijas”, kas tālāk pa ķēdīti uz pusēm pieder Šķēles un Šlesera ģimenes uzņēmumiem, turklāt Šlesers ir MCH valdē. RTO ir vēl divi īpašnieki – pa 20% daļu pieder Ralfa Kļaviņa firmai “Latmorporttrans” un firmai “Ostas parks”, kurā saimnieko Aivara Lemberga dēlam pazīstamais Jānis Lācis.

Visā izmeklētāju noklausītajā laikā Šlesers ir cieši iesaistīts RTO biznesa jautājumos – “Rīdzenē” regulāri ierodas RTO vadītājs Kļaviņš ar detalizētiem ziņojumiem par uzņēmuma aktualitātēm, finansiālo situāciju, problēmām ar darījumu partneriem un jauno projektu virzību. Interesantākā sarunu daļa ir tieši attīstības lietas, piemēram, Kundziņsalas minerālmēslu terminālis vai problēmas ar piestātņu projektu Krievu salā.

CITI ŠOBRĪD LASA

Svarīgs RTO biznesa pavērsiens ir sadarbība ar Krievijas minerālmēslu ražošanas gigantu “Uralhim”, kas pieder vienam no bagātākajiem Krievijas miljardieriem Dmitrijam Mazepinam. 2009. gada nogalē tiek publiskota vienošanās par kopuzņēmuma “Riga Fertilizer Terminal” dibināšanu. Šlesers ar Kļaviņu novembrī apspriež kopuzņēmuma dibināšanu, kas nemaz nerit tik raiti. “Es it kā to procesu mēģinu mazliet bremzēt, jo es saprotu, ka ne visi kolēģi, kā teikt, vēl ir devuši savu [atbalstu],” Kļaviņš ziņo Šleseram. Aizvakar esot ticies ar Aivaru, kurš projektu atbalstot, taču naudu ieguldīt negrib. Katrai pusei jāinvestē 2,4 miljoni eiro. Kļaviņš ir pārliecināts, ka projekts ir izdevīgs, turklāt tā izgāšana subjektīvu iemeslu dēļ dotu ļoti negatīvu signālu Krievijas pusei. Kļaviņš līgumu ar “Uralhim” esot nosūtījis arī Andrim, taču pagaidām ar viņu nav ticies. Šlesers atbild, ka tiksies ar Andri pats.
Vēlāk Kļaviņš ir noraizējies par iespējamām problēmām saņemt visas atļaujas, bet Šlesers mierina, ka negatīvu atzinumu nebūs. “To mēs nepieļausim, ne-pie-ļau-sim!” Šlesers saka 2011. gada februārī. Ralfam būšot jāsatiekas ar LPP/LC deputātu, Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas vadītāju Vjačeslavu Stepaņenko, kuram Šlesers uzticēs atbildību par projekta virzību domē. “Tu pasaki – šis ir tas projekts, par kuru Putins teica, ka šis ir ļoti svarīgs projekts,” pamāca Šlesers.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.