Gunārs Krollis “Bēgšana uz Ēģipti”. 2002. g. Kartons, eļļa. 80 x 80 cm.
Gunārs Krollis “Bēgšana uz Ēģipti”. 2002. g. Kartons, eļļa. 80 x 80 cm.
Publicitātes (Māra Morkāna) foto

Leģendas un mīti. Minotaurs, Kleopatra, Bābele… 0

Ceturtdien, 30. martā, Jūrmalas pilsētas muzejā (Majoros, Tirgoņu ielā 29) durvis vērs latviešu mākslas klasiķa Gunāra Kroļļa (1932) izstāde “Notikumu arēnas. Pārdomas krāsās”.

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 33
Lasīt citas ziņas

Lai gan grafika ir mākslinieka mūža mīlestība, viņa radošajā izpausmē laiku pa laikam kā krāšņs mūzikas akords ieskanas arī glezniecība – no krāsainās grafikas, guaša un akrila tehnikās veidotām ilustrācijām, akvareļa stājdarbu cikliem līdz pat eļļas glezniecībai uz audekla un koka. Izstādē apmeklētājus sagaidīs izsmalcināti detalizēti, emocionāli piesātināti, krāšņi un askētiski liela izmēra eļļas tehnikā gleznoti darbi. Eksponēto gleznu kolekcija reprezentē mākslinieka radošo posmu glezniecībā no 1999. līdz 2017. gadam.

Gunārs Krollis piedāvā uztvert savus darbus ar vienkāršu formulu, kurā vispirms uztveram norises telpu, tad asociācijā ar šo telpu un laiku ir tēls vai simbols un – visu­beidzot – pats attēlotais notikums. Gleznas uzskatāmi parāda mākslinieka domāšanas veidu, kam raksturīga dziļa pietāte tēmai un savai profesijai, – augstu prasīgumu, kas atspoguļojas detaļu izstrādē. Mākslas darbos pārdomāti spēcīgi tiek raksturota vide, kurā kompozicionāli klasiski iesēdināti tēli. Izmantojot eļļas glezniecības tehniskos paņēmienus, G. Krollis hiperreāli attēlo materiālu daudzveidību, imitējot gan dārgakmeņus un zeltu, gan stiklu un tuksneša smiltis. “Tēmas, kas mani uzrunā, ir ļoti dažādas. Vienojošais tām visām ir vēsture, kas manī raisa spēcīgu interesi izprast kontekstu ar šodienu. Tēmas var būt gan atpazīstamas, gan mazāk zināmas. Bet, cik populāras tās ir, lielākoties nosaka sabiedrības veidotie uzstādījumi,” teic pats mākslinieks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Izstādes nosaukums ilustrē viņa aizraušanos ar senatnes attēlošanu, kur Ādams un Ieva, Tēzejs un Minotaurs, Danaja un naudas lietus, Rems un Romuls, Kleopatra, Bābele, un Mezopotāmija kaleidoskopiski nomaina cits citu. “Līdzko esmu iegājis šajā laikmetā, zemapziņā man veidojas dialogs ar uzbūvēto vidi, objektiem, tēliem, ko risinu uz audekla, papīra vai koka,” teic G. Krollis.

Māksliniekam civilizācijas pirmsākumi saistās ar Ēģipti un diviem būtiskiem simboliem – Kleopatru un Faraonu. Kleopatra iemieso varaskāri, skaistumu, gudrību, emocionalitāti. Šis ir visbiežāk redzamais tēls Gunāra Kroļļa daiļradē. Izstādē skatāma viena no Kleopatras liktenīgām epizodēm. Otra tēma ir Roma, kas ir bijusi nežēlības, asinskārības, bet tajā pašā laikā augstas kultūras arēna. Rodas sajūta, ka mākslinieks, atainojot vēsturi, patiesībā tver mūsdienu pasaules notikumus. Izstādes darbi ir kā epizodes, kuras skatītājs vēro, iedziļinās, izdara savus secinājumus vai paskrien garām. Šī ir Gunāra Kroļļa pasaule, kurā ik detaļai gleznās ir sava nozīme. Mākslinieka Gunāra Kroļļa izstāde “Notikumu arēnas. Pārdomas krāsās” Jūrmalas pilsētas muzejā būs apskatāma līdz 30. aprīlim.