Firmas “Transneftj” naftas terminālis Nahodkas ostā Krievijas Tālajos Austrumos.
Firmas “Transneftj” naftas terminālis Nahodkas ostā Krievijas Tālajos Austrumos.
Foto: Tatiana Meel/REUTERS/SCANPIX

Rietumu sankcijas neaptur Krievijas kara mašīnu 75

Valdis Bērziņš, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 435
Lasīt citas ziņas

ASV, Eiropas Savienība un Britānija ir vainojamas par nepietiekami iedarbīgu sankciju vēršanu pret Krievijas gāzes, naftas un ogļu eksportu, uzskata Oļegs Ustenko, Ukrainas prezidenta Volodimira Zelenska padomnieks ekonomikas jautājumos.

Rietumu sankcijas Krievijas fosilajai degvielai ir tikai vīzija

CITI ŠOBRĪD LASA

Rakstā ietekmīgajā britu avīzē “The Financial Times” viņš apgalvo, ka Rietumu sankcijas Krievijas fosilajai degvielai ir tikai vīzija, jo līdz šim ieviestās sankcijas aptver mazāk nekā piecus procentus no Krievijas naftas eksporta apjoma pirms tās izraisītā kara ar Ukrainu 24. februārī.

Krievijas ienākumi no naftas, gāzes un ogļu eksporta kara pirmajās simt dienās ir dubultojušies.

Ustenko apšauba Rietumu sankciju režīma efektivitāti.

Pirms prezidenta Vladimira Putina veiktā plašā iebrukuma Ukrainā pirms pusgada Krievija bija pasaules lielākā fosilās degvielas eksportētāja. Arī šodien tā var pārdot naftu, gāzi un ogles jebkurai valstij, izņemot ASV, kas arī agrāk importēja niecīgu daudzumu Krievijas energoresursu.

Daži analītiķi ASV un Eiropā apgalvo, ka ierobežojumi Krievijas naftas eksportam rada pro­blēmas ierindas pilsoņiem rietumvalstīs, nesamazinot Kremļa ienākumus. Taču Rietumu sankcijas aptver tikai nepilnus piecus procentus no Krievijas naftas eksporta pirms kara ar Ukrainu.

Krievijas naftas eksports ar tankkuģiem, lai gan samazinājies kopš jūnija vidus, joprojām ir augstāks nekā iebrukuma sākumā februārī. Lielā mērā tas ir tāpēc, ka ievest Krievijas naftu Eiropas Savienībā un Britānijā joprojām var legāli un tā būs vismaz līdz decembrim, atzīmē Ustenko.

Katru nedēļu Eiropā tiek ievesti no 10 līdz 20 miljoniem barelu naftas no Krievijas ostām, Kremļa tirgoņiem uzkurinot spriedzi ar apgalvojumiem, ka degvielas krājumi varētu izsīkt.

Reklāma
Reklāma

Arī ASV brauc ar Krievijas benzīnu

Pat ASV, vienīgā valsts, kas līdz šim ieviesusi sankcijas Krievijas naftas tiešam importam, autobraucēji – iespējams, to nezinot – turpina uzpildīt savu spēkratu benzīna tvertnes ar Krievijas izcelsmes degvielu.

Izmantojot globālu degvielas izcelsmes atmazgāšanas operāciju, Krievijas nafta tiek nogādāta ārvalstu pārstrādes rūpnīcās un tad ievesta ASV kā benzīns.

Ja nafta ir pārstrādāta citos produktos, to var legāli ievest ASV, nepārkāpjot sankcijas. Arī Apvienotā Karaliste turpina importēt miljoniem barelu Krievijas naftas, kas sajaukta ar degvielu no citām valstīm.

Šī tirdzniecība varētu turpināties arī pēc tam, kad gada beigās Britānijā stāsies spēkā oficiāls aizliegums, jo noteikumos naftas pārstrādes firmām ir atļauts importēt naftu, kas ir Kazahstānas un Krievijas degvielas sajaukums, ko sūknē pa cauruļvadu Kaspijas jūrā.

Eksperti apšauba, ka šādi izņēmumi bija paredzēti martā, kad ASV prezidents Džo Baidens un Britānijas premjerministrs Boriss Džonsons paziņoja par sankcijām Krievijas naftas importam.

Nespēja ieviest reālu aizliegumu Krievijas naftas un gāzes importam vairo Putina režīma ienākumus un finansē kara noziegumus Ukrainā, secina Ustenko.

Analītiķi uzskata, ka šodienas augstās enerģijas cenas liecina par degvielas tirgotāju bažām, ka sankcijas Krievijas naftas importam varētu tikt paplašinātas.

Lielajām enerģētikas firmām, kas pēdējos sešos mēnešos guvušas milzīgu peļņu, jāuzņemas atbildība par patērētāju problēmām. Britu firmu “BP” un “Shell” peļņa šā gada otrajā ceturksnī bija attiecīgi 8,5 un 11,5 miljardi dolāru, vācu “Wintershall” nopelnīja 1,9 miljardus dolāru.

Ekonomisti atzīmē, ka šāda peļņa naftas nozarē nav nekas jauns, jo šajā sektorā pēdējā pusgadsimtā vienmēr bijuši augsti ienākumi.

Rietumiem jāizdara skaidra izvēle Krievijas degvielas importa jomā

Ukrainas prezidenta padomnieks Oļegs Ustenko uzskata, ka ES un Britānijas politiķi ir vājinājuši pieņemtās sankcijas, un tas noticis laikā, kad Krievija veic kara noziegumus Ukrainā. Izsakot partneriem pateicību par sniegto palīdzību, viņš uzsver, ka Rietumiem jāizdara skaidra izvēle Krievijas degvielas importa jomā.

Turpinot biznesu kā parasti, nozīmētu finansēt Putina režīmu un paildzināt karu, kas iedragājis pasaules ekonomiku.

Viņaprāt, visefektīvākais risinājums būtu ieviest pilnīgu un tūlītēju aizliegumu Krievijas fosilās degvielas importam Eiropā un īstenot G7 valstu priekšlikumus par globālas cenu robežas noteikšanu Krievijas naftai. Jo ātrāk Putins tiks apturēts, jo ātrāk varētu atsākt Ukrainas atjaunošanu.