Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto: Jarek Kilian/SHUTTERSTOCK

Breksits rada darbinieku trūkumu: šoferis tagad saņem vairāk nekā jurists 60

Ilze Kalve, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Lasīt citas ziņas

Pateicoties breksita un pandēmijas izraisītajam darbinieku trūkumam, kravas auto vadītāju algas Apvienotajā Karalistē (AK) ir sasniegušas nebijušus augstumus, vairākām lielveikalu ķēdēm piedāvājot pat 56 670 sterliņu mārciņu (65 967 eiro) algu gadā šoferiem, kuru kvalifikācija C+E ļauj vadīt smagsvara kravas automašīnas ar piekabi. Kopumā valstī trūkst 90 000 kravas auto vadītāju, tādēļ nav iespējams laikus piegādāt ne tikai pārtiku, bet pat vakcīnas.

Breksits rada darbinieku trūkumu

Eksperti brīdina, ka darbinieku trūkums varētu turpināties vismaz divus gadus, jo breksita un pandēmijas dēļ daudzi eiropieši atgriezušies mājās, tādējādi radot nopietnu darbinieku trūkumu vairākās profesijās.

CITI ŠOBRĪD LASA
Īpaši sāpīga ir situācija ar kravas auto vadītājiem, oficiantiem, šefpavāriem un celtniekiem.

“Confederation of British Industry”, kas apvieno 190 000 britu kompānijas, ģenerāldirektors Tonijs Daners brīdina, ka britu valdībai nāksies ieviest īstermiņa izmaiņas imigrācijas likumos, lai atrisinātu hronisko darbinieku trūkumu. “Valdības mērķis orientēt AK ekonomiku uz augsti kvalificētu un produktīvu ir pareizs, taču iedomāties, ka tas var notikt vienas dienas laikā, ir nepareizi.”

Daudzas kafejnīcas un restorāni ir spiesti saīsināt darbalaiku par spīti tam, ka pieprasījums tikai aug, arī viesnīcām nākas samazināt piedāvāto istabu skaitu, jo trūkst darbinieku, kas izmazgātu gultasveļu. Dažviet viesnīcās ir ieviesti noteikumi viesiem, cik bieži drīkst prasīt nomainīt gultasveļu, viesnīcas vadošajiem darbiniekiem netīro veļu pat nesot mazgāt uz mājām. Savukārt lielveikalos nu jau ierasts, ka atsevišķu preču grupu plaukti ir tukši, bet ne tādēļ, ka viss izpirkts, bet tādēļ, ka nav kas piegādā.

Pat “IKEA” nācies atvainoties pircējiem, jo apmēram tūkstoš preču nav sasniegušas veikalus, vietām izpirkti visi matrači.

Lai kaut kā risinātu radušos situāciju, lielveikalu ķēdes “Tesco” un “ASDA” piedāvā 1000 mārciņu (1164 eiro) bonusu jaunajiem šoferiem, arī “Amazon” noliktava gatava pievilināt jaunus darbiniekus ar tādu pašu summu.

Populārajai restorānu ķēdei “Wagamamai” trūkst šefpavāru 30 restorānos, taču arī alga nav no lielākajām – 10,45 mārciņas stundā (12,16 eiro), kamēr minimālā alga, ar ko var izdzīvot Londonā, ir 10,85 (12,63 eiro). Un darba ņēmēji māk rēķināt, daudzi zemu atalgotie darbinieki pārkvalificējas par noliktavu strādniekiem vai pat smago auto šoferiem un labprāt izmanto kompāniju piedāvātos bonusus, iestājoties jaunajā darbā.

Tāpat vismaz 18 pašvaldībās (no 333) krājas atkritumu kalni, jo nav kas tos izved. Aizkavēsies arī iedzīvotāju vakcinācija pret gripu, jo vadošais vakcīnu piegādātājs “Seqirus” ziņo, ka piegādes būs jāgaida vienu divas nedēļas, vairākās pilsētās ģimenes ārsti atceļ plānotās vakcinācijas.

Vidējais šoferu vecums – 55 gadi

Smago auto, tautā dēvētu par fūrēm, vadītāja darbs nav viegls, jo pie stūres nākas pavadīt deviņas līdz desmit stundas, nereti guļot turpat transportlīdzeklī. Britu jaunieši šādu darbu ne visai kāro, jo autovadītājs ir prom no mājas līdz pat 15 stundām diennaktī, tādēļ vidējais kravas autovadītāju vecums ir 55 gadi.

Reklāma
Reklāma

Pārvadātāju intereses aizstāvošās kompānijas “Road Haulage Association” statistika rāda, ka AK ir 516 000 attiecīgās kategorijas autovadītāju, taču saskaņā ar jaunākajiem Transporta ministrijas datiem pagājušogad bija nodarbināti vien 278 700 smago auto šoferi, kas ir tikai 54% no visiem kvalificētajiem autovadītājiem. Tātad valstī ir 237 300 neaktīvu profesionālu autovadītāju, no kuriem būtu nepieciešama mazāk nekā puse, un industrijas eksperti uzskata, ka labākas algas un labāki darba apstākļi varētu aizpildīt vakances.

Daudzi profesionāļi ir devušies pensijā, tāpat aplēsts, ka 14 000 eiropiešu breksita un pandēmijas dēļ aizbraukuši, no tiem atgriezušies tikai 600.

Iespējams, ka problēmas radījuši arī Covid-19 ierobežojumi, kuru laikā bija aizliegtas jebkādas klātienes apmācības, tādējādi atceļot 40 000 jauno kravas autovadītāju eksāmenus.

Šoferis saņem vairāk nekā jurists

Populārā lielveikalu ķēde “Waitrose” apgalvo, ka pēdējā pusotra gada laikā autovadītāju algas pieaugušas par 7000 mārciņām gadā (8148 eiro), sasniedzot pat 53 674 gadā (62 480 eiro), kas tikai par dažiem tūkstošiem atpaliek no “Ocado”, “Aldi” un “Morrissons” algām. Salīdzinājumam, vidusskolas skolotājs vidēji pelna 40 880 gadā (47 587 eiro), jurists 43 190 (50 276 eiro), bet arhitekts – 42 930 (49 973 eiro). Savukārt pandēmijas laikā bankrotējušās aviokompānijas “Flybe” pilota alga bija 30 000 gadā (34 922 eiro), tādēļ bijušie piloti ar prieku pārkvalificējas par smago auto šoferiem.

Piemēram, darba sludinājumā “Indeed.com” “FXL Logistics” meklē sešus vadītājus smagsvara kravas auto ar piekabi, obligāta ir tikai attiecīgās kategorijas autovadītāja apliecība un CPC karte, kas nozīmē īpašu profesionālo autovadītāju 35 stundu apmācību kursu pabeigšanu, kaut gan tālāk sludinājumā teikts, ka CPC karte ir tikai vēlama. Ja tās nav, tad tiks piedāvāta apmācība. Arī angļu valodas zināšanas ir tikai vēlamas.

Iespējami varianti maiņu darbā – 10 vai 12 stundu maiņa, dienas maiņa, nakts maiņa, nedēļas nogales vai tikai darbadienas, arī virsstundas. Vismazāk nopelnīt var par darbu parastajā darbalaikā – 18,50 mārciņu stundā (21,53 eiro). Darbadienu naktīs jau būs nedaudz vairāk – 20,50 mārciņas stundā (23,86 eiro), bet pa dienu nedēļas nogalēs – 23,00 stundā (26,77 eiro). Naktī nedēļas nogalēs var saņemt visvairāk – 25 mārciņas stundā (29,10 eiro). Salīdzinājumam – minimālā alga pieaugušajiem ir 8,91 mārciņas stundā (10,37 eiro).

Imigrācijas nosacījumu maiņa nav paredzēta

Britu uzņēmēji nepārtraukti izdara spiedienu uz valdību, pieprasot pievienot trūkstošo profesiju darbiniekus kvalificēto profesiju sarakstam, atvieglojot viesstrādnieku ievešanu valstī, taču imigrācijas noteikumus tiek solīts pārskatīt ne agrāk kā nākamgad. Kvalificēto un steidzami nepieciešamo profesiju saraksts ir pamatīgi novecojis, jo tajā joprojām atrodas tādas pandēmijas laikā bezdarbnieku rindas papildinājušās profesijas kā klasiskās mūzikas izpildītāji un baletdejotāji.

Pagaidām ekonomikas ministrs Kvasi Kvartengs britu kompānijām iesaka meklēt starp AK dzīvojošajiem darbiniekiem, nevis paļauties uz viesstrādniekiem.

30. septembrī beigsies valsts atbalsts tiem, kuri pandēmijas laikā nevarēja strādāt, tādēļ gaidāms bezdarbnieku pieplūdums, kas, ekspertuprāt, diez vai aizpildīs visas trūkstošo darbinieku rindas.

Jāatgādina, ka pēc breksita ir stājusies spēkā jaunā imigrācijas sistēma, kas nozīmē, ka bez vīzas doties uz AK peļņā nav iespējams. Piemēram, kvalificēta viesstrādnieka vīzas iegūšanai nepieciešams darba piedāvājums no licencēta darba devēja, darbam jāatbilst attiecīgajai kvalifikācijai, tāpat arī algai un angļu valodas līmenim ir konkrētas prasības.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.