Vai skolēna vecākiem ir tiesības nelietot e-klasi, vai tomēr tas ir viņu pienākums? 28
Vai skolēna vecākiem ir tiesības nelietot e-klasi, vai tomēr tas ir viņu pienākums? Ko darīt, ja vecāki nelieto e-klasi? Vai skolas pienākums tādā gadījumā ir nodrošināt bērnu ar drukātu dienasgrāmatu? Jautā Zane S.
Vecāku un skolas atbildība
Izglītības kvalitātes valsts dienesta vecākā eksperte Jana Veinberga stāsta, ka Izglītības likumā noteikts – vecākiem ir pienākums sadarboties ar izglītības iestādi, kurā mācās bērns, ievērot izglītības iestādes iekšējās kārtības noteikumus, vispārējās uzvedības un ētikas normas.
Noteikts, ka vecāki ir atbildīgi ne vien par to, lai bērns iegūtu obligāto izglītību, par savlaicīgas informācijas sniegšanu par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt izglītības programmas apguvi un tajā iesaistītās personas, bet arī par sadarbību ar izglītības iestādi, tās pedagogiem un citām izglītības procesa īstenošanā iesaistītajām personām.
Vienlaikus Ministru kabineta (MK) noteikumos par obligāto dokumentāciju vispārējās izglītības iestādē (MK noteikumi nr. 528 Vispārējās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu pedagoģiskā procesa un eksaminācijas centru profesionālās kvalifikācijas ieguves organizēšanai obligāti nepieciešamā dokumentācija) noteikts, ka izglītības iestādei, kas īsteno vispārējās izglītības programmu, pedagoģiskā procesa organizēšanai cita starpā nepieciešams arī šāds dokuments elektroniskā vai papīra formā – izglītības iestādes noteikts dokuments informācijas apmaiņai ar vecāku, pilngadīgo izglītojamo vai atbildīgo amatpersonu. Dokumenta saturu un formu nosaka izglītības iestādes vadītājs.
Ja skola kā dokumentu informācijas apmaiņai ar vecāku noteikusi e-klasi, vecākam, ņemot vērā Izglītības likumā noteikto pienākumu sadarboties ar izglītības iestādi, jāiepazīstas ar informāciju, ko skola publicējusi e-klasē. Skolas pienākums šajā gadījumā nav nodrošināt drukātu dienasgrāmatu.
Situācija jārisina
Ja vecāki nelieto e-klasi – faktiski nesadarbojas ar skolu, vispirms komunikācijā ar vecākiem jānoskaidro šādas rīcības iemesli, jācenšas vienoties par optimālu sadarbības formu, vienlaikus vēršot viņu uzmanību, ka vecāku sadarbība ar skolu vai sadarbības trūkums var būtiski ietekmēt viņu bērna mācību procesu un nākotnes izredzes.
Būtiski arī noskaidrot, vai e-klases nelietošana saistīta ar kādu tehnisku problēmu, piemēram, datora vai interneta trūkums mājās, zemām datorprasmēm vai veselības problēmām, kuru dēļ datora lietošana ir apgrūtināta.
Šajā gadījumā, savstarpēji sadarbojoties, jārod pusēm pieņemams risinājums.
Ja vecāki neieklausās izglītības iestādes aicinājumos uz sadarbību, skola var vērsties sociālajā dienestā vai bāriņtiesā, jo Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteikts, ka vecākiem jārūpējas par savu bērnu izglītības nodrošināšanu.