
Vai tiešām visas Ilzes ar laiku kļūst līdzīgas viena otrai? Pārsteidzošā pētījumā atklāts, kā vārds ietekmē cilvēka ārējo izskatu 0
Izraēlas pētnieki secinājuši, ka cilvēka vārds var ietekmēt ne tikai personību, bet arī izskatu. Saskaņā ar pētījuma rezultātiem cilvēki ar vienādiem vārdiem, gadiem ejot, mēdz kļūt vizuāli līdzīgāki. Šis atklājums publicēts zinātniskajā žurnālā “Science Focus”.
Iedvesma jaunajam pētījumam bija parādība, ko dēvē par “vārda un sejas atbilstības efektu”. Tā apzīmē fenomenu, kad cilvēki, aplūkojot kāda seju, spēj ar pārsteidzošu precizitāti izvēlēties pareizo vārdu no vairākiem piedāvātajiem variantiem – daudz biežāk, nekā tas būtu iespējams vienkāršas minēšanas ceļā.
Šis novērojums vedina uz diviem iespējamiem skaidrojumiem.
Iespējams, vecāki, raugoties uz jaundzimušo, izvēlas tādu vārdu, kas viņam kaut kādā ziņā piestāv.
Vai arī – cilvēka vārds laika gaitā ietekmē viņa ārieni, un viņš pamazām sāk līdzināties savam vārdam tik lielā mērā, ka to pamana arī apkārtējie.”
Lai noskaidrotu, kāpēc tā notiek, zinātnieki veica vairākus eksperimentus.
Vienā no tiem dalībniekiem tika piedāvāts aplūkot fotogrāfijas un izvēlēties to vārdu, kas, viņuprāt, vislabāk atbilst attēlotajai personai.
Rezultāti liecināja, ka dalībnieki šo uzdevumu veica ievērojami precīzāk, kad bija jāatpazīst pieaugušo vārdi, nekā tad, kad bija runa par bērnu vārdiem.
Tas apstiprina hipotēzi, ka cilvēka āriene ar laiku tiešām var pielāgoties viņa vārdam.
Padziļināta analīze, kurā tika izmantoti mašīnmācīšanās algoritmi, atklāja, ka pieaugušajiem ar vienādiem vārdiem patiešām ir kopīgas sejas iezīmes — pretēji bērniem, kuru gadījumā šāda sakarība nebija novērojama.
Tas saskan ar pieņēmumu, ka laika gaitā cilvēki iegūst ārējo līdzību ar savu vārdu.
Vai tiešām vārds var veidot sejas vaibstus? Pētnieki uzskata, ka cilvēki, iespējams, iekšēji pieņem stereotipus, kas sabiedrībā saistīti ar viņu vārdu, un ar laiku uzvedas tā, lai atbilstu šiem priekšstatiem, kā rezultātā mainās arī āriene.
Piemēram, vārds “Tailers”, kas dažās kultūrās saistās ar izteiktu vīrišķību, var ietekmēt zēna pašuztveri – viņš var izvēlēties sportiskas nodarbes, aktīvu dzīvesveidu, justies pārliecinātāks.
Ar laiku šāds dzīvesveids un sejas izteiksme var veidot tipiski “Taileram” līdzīgu” atlētisku seju un žokļa līniju.
Vienlaikus arī sabiedrības attieksme pret konkrētu vārdu var ietekmēt cilvēka pieredzi.
Piemēram, ja skolotājam ir negatīvas asociācijas ar noteiktu vārdu, viņš var neapzināti izturēties aizspriedumaini pret bērnu ar šo vārdu, tādējādi ietekmējot bērna attieksmi pret skolu.
Šādi skaidrojumi saskan ar iepriekšējiem pētījumiem, kas rāda – cilvēka vārds var būtiski ietekmēt viņa dzīves gājumu.
Piemēram, 2011. gadā Vācijā veikts pētījums parādīja, ka cilvēki ar populāriem vārdiem, piemēram, Aleksandrs vai Sofija, apkārtējos raisīja lielāku uzticību un simpātijas, savukārt retu vārdu īpašnieki bija mazāk sociāli pievilcīgi.
Ir pat pētījumi, kas rāda: retāks vārds var būt saistīts ar lielāku iespēju izvēlēties neierastu vai nestandarta karjeras ceļu.