Foto: Timurs Subhankulovs

“Zaļiem” autobusiem jāved zelta pasažieri. Valsts iepirkumu politika ved uz “zaļināšanas” nesamērīgu sadārdzinājumu 3

Ilmārs Randers, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Transports ir viens no lielākajiem gaisa piesārņotājiem un klimata pārmaiņu veicinātājiem pasaulē. Saskaņā ar VARAM datiem arī Latvijā gandrīz vienu trešo daļu (29%) no kopējā siltumnīcas efektu izraisošo gāzu (SEG) emisiju daudzuma rada tieši transports.

LA
LA.LV
Ziņas
40 dienas pēc vakcinācijas mirusi 30 gadus veca skolotāja, trīs bērnu mamma 344
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Ir jau ļoti viegli pateikt – tu drīksti atlaist bez brīdinājuma.” Uzņēmēja par obligātu pedagogu vakcināciju 82
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Lai viņi par savu naudu katru nedēļu nodod testu, staigā maskās, cimdos.” Deputāts par skolotājiem, kuri nevēlas vakcinēties 196
15 stundas
Lasīt citas ziņas

Dažādi avoti norāda, ka kopš pandēmijas sākuma visā pasaulē gaisa kvalitāte ir uzlabojusies un SEG emisijas samazinājušās. Viens no iemesliem – daudzās valstīs mazāk izmanto privāto autotransportu.

Eiropas Zaļā kursa mērķus pandēmija nav atcēlusi. “Latvijas Biznesa” sāktajā rakstu sērijā par Latvijas uzņēmumu gatavību jaunajiem izaicinājumiem šoreiz par tendencēm sabiedriskajā transportā.

CITI ŠOBRĪD LASA
Sabiedriskais transports kursēja un kursēs – par to nevienam nav šaubu. Tikai kāds?

Pēc plašākas šīs tēmas izpētes nākas secināt, ka pieejamo finanšu resursu un ES atbalsta projektu ietvaros uzņēmumi paši jau ir sākuši loģiskus soļus savu autoparku modernizēšanai, iepērkot ar dabasgāzi (CNG), elektrību un pat ūdeņradi darbināmus transporta līdzekļus.

Kā rāda Igaunijas, Lietuvas un Vācijas pieredze, Zaļā kursa mērķu pakāpeniskā un racionālā sasniegšanā patlaban visatbilstošākais būtu ar CNG darbināms transports.

To jau ekspluatē simtos un tūkstošos vienību, paralēli ieviešot arī pagaidām vēl divas un vairākas reizes dārgāko elektrobateriju un ūdeņraža transportu.

LA.LV Aptauja

Kādi sabiedriskā transporta autobusi Latvijas reģionos nākamojos 10 gados būtu vispiemērotākie?

  • Dīzelis/benzīns
  • CNG
  • Elektriskie
  • H2

Jēkabpils ar CNG apmierināta

Nu jau otro gadu arī Latvijā ir ne vien teorētiska, bet arī praktiska CNG sabiedriskā transporta ekspluatācijas pieredze. SIA “Jēkabpils autobusu parks” septiņus ar CNG darbināmus autobusus iegādājās ES atbalsta projekta ietvaros.

Uzņēmuma valdes locekle Aija Vetere stāsta: “Īstenotais projekts ir pilnībā attaisnojis ekonomiskos un ekoloģiskos mērķus. Jaunie autobusi salīdzinājumā ar dīzeļdegvielas dzinējiem par 30% mazāk patērē degvielu un rada par 23% mazāk CO2 izmešus.

Ir arī visas ērtības pasažieriem, jo CNG autobusi aprīkoti atbilstoši mūsdienu prasībām – ar kondicionieriem, videokamerām, elektroniskām maršruta zīmēm, pieturvietu nosaukumu vizuālu attēlošanu, ērtu piekļūšanu personām ar kustību traucējumiem u. c.

Uzņēmuma nākotnes plānos ir iegādāties papildus trīs CNG darbināmus autobusus, lai ik dienu Jēkabpils pilsētas maršrutu apkalpošanā varētu izmantot tikai dabai draudzīgus autobusus.”

Daugavpils plāno

Daugavpils domes izpilddirektore Sabīne Šņepste: “Izanalizējot pilsētas resursus, secinājām, ka esam gatavi realizēt CNG autobusu iegādes projektu.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Pēc Latvijā šogad notikušās ES fondu finansējuma pārdales (piemēram, iepriekš rezervētie līdzekļi atceltajam dzelzceļa elektrifikācijas projektam) ar savu autoparka atjaunošanas un “zaļināšanas” priekšlikumu Satiksmes ministrijā vērsusies Latvijas otrās lielākās pilsētas – Daugavpils – dome.

“Izanalizējot pilsētas resursus, secinājām, ka esam gatavi īstenot CNG autobusu iegādes projektu,” stāsta Daugavpils domes izpilddirektore Sabīne Šņepste.

“Videi draudzīgu transporta līdzekļu atbalsta projektu ietvaros esam jau atjaunojuši savu tramvaju parku, iepērkot astoņus jaunus vagonus. Taču Daugavpils tramvaja līniju tīkls nenodrošina visas pilsētas teritorijas pārklājumu.

Vairāku lielu pilsētas dzīvojamo rajonu apkalpošanu Daugavpils pašvaldības uzņēmums AS “Daugavpils satiksme” nodrošina, izmantojot autobusus. Uzņēmuma rīcībā šobrīd ir 55 ar dīzeļdegvielu darbināmi autobusi ar vidējo vecumu 16 gadi.

Esošo autobusu degvielas patēriņš ir par 15–20% augstāks nekā pašreiz tirgū esošajām alternatīvām, kas darbojas ar atjaunojamajiem enerģijas resursiem, piemēram, saspiesto dabasgāzi, biogāzi, elektroenerģiju.”

S. Šņepste stāsta, ka AS “Daugavpils satiksme” plāno iepirkt 35 jaunus (20 lielos ar ietilpību līdz 50 pasažieriem un 15 mazietilpības) ar CNG aprīkotus autobusus, kā arī uzbūvēt CNG uzpildes staciju.

“Degvielu izvēlējāmies, vadoties pēc Satiksmes ministrijas pētījuma par alternatīvo degvielu, kur CNG atzīta par šobrīd Latvijas apstākļiem ekonomiski pamatotāko.

Esam interesējušies arī par Jēkabpils, Igaunijas un Lietuvas pieredzi, kur CNG autobusu tīkls attīstīts diezgan plaši. Ja būs tehnoloģija, ka uzpildes tīklā var novadīt biogāzi, ko ražojam arī paši Daugavpils novadā, tad principā var iznākt, ka CNG varam izmantot arī tīru zaļo enerģiju.”

Ja valdība Daugavpils domes iesniegto priekšlikumu apstiprinās, projekts būs jārealizē līdz 2023. gada 31. decembrim. Plānotās izmaksas: 8,9 miljoni eiro 35 autobusu iegādei un 400 000 eiro CNG uzpildes stacijas izbūvei.

Pasaulē pirmie ūdeņraža trolejbusi!

Pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” ar 500 autobusiem, 330 trolejbusiem un 100 tramvajiem noteikti ir pats lielākais transporta uzņēmums mūsu valstī.

Pēdējā laika aizdomīgo iepirkumu, korupcijas un citu ar uzņēmumu saistīto skandālu ēnā palicis plašākas, turklāt pozitīvas ievērības cienīgs fakts, ka Rīga ir pirmā vieta pasaulē, kur sākuši kursēt ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi!

Pirmajā brīdī šķiet visai neloģiski: nu kā – trolejbuss jau pats pēc definīcijas ir “zaļš”, jo to taču darbina elektromotori.

Tomēr izrādās, ka ne vien Rīgā, bet arī daudzviet pasaulē ir tādi trolejbusu maršruti, kur strāvas līnijas šo transporta līdzekļu “ragiem” ir tikai atsevišķos posmos, bet iztrūkstošajos visumā “zaļais” trolejbuss parasti brauc ar dīzeļmotora palīdzību.

Tā nu tagad, īstenojot Eiropas Savienības “H2Nodes” projektu, kura mērķis ir ūdeņraža degvielas uzpildes staciju izbūve gar Ziemeļjūras–Baltijas jūras Eiropas transporta tīkla koridoru (TEN-T) un ūdeņraža transportlīdzekļu pieprasījuma un izmantošanas veicināšana dalībvalstīs, no šā gada februāra Rīgas trolejbusu 4. maršrutā Ziepniekkalns–Jugla kursē pasaulē pirmie “Solaris” (Polijas ražotājs) firmas ūdeņraža jeb H2 trolejbusi.

Te gan arī uzreiz jāpiebilst, ka šī projekta unikalitāte ir tieši šie trolejbusi, jo H2 degvielas ražošana, uzpildes stacijas un autobusi jau labu laiku nekāds jaunums nav.

“RS” valdes loceklis Jānis Golubevs: “Redzam, ka H2 tehnoloģija ir perspektīva, un pie desmit trolejbusiem neapstāsimies pilnīgi noteikti.”
Foto: Timurs Subhankulovs

Rīgas pašvaldības SIA “Rīgas satiksme” valdes loceklis Jānis Golubevs: “”H2Nodes” projektā ir iegādāti desmit trolejbusi. Ekspluatēt tos sākām šā gada februārī. Šis transports apkalpo 4. maršrutu, kur abos galos tagad braucam ar ūdeņradi.

Vienā uzpildē šis “Solaris” modelis paņem 19 kg H2, ar ko var nobraukt 180 kilometrus. Ar pilnu stacijas noslodzi izmaksas uz 100 km ir apmēram 70 eiro (dīzelim – ne mazāk par 90 eiro).

Redzam, ka tehnoloģija ir perspektīva, un pie desmit trolejbusiem neapstāsimies pilnīgi noteikti, jo arī projekta ietvaros uzceltās H2 ražošanas un uzpildes stacijas jauda ir domāta 20 sabiedriskā transporta līdzekļiem. Kārtējā ES projektā jau startējam.

Nav gan vēl skaidrs – atbalstu saņemsim autobusu vai trolejbusu iegādei.”

Parastais trolejbuss maksā apmēram 400 000 eiro, ar ūdeņradi darbināmais – ap 600 000 eiro. Tad, kad tos pasūtījusi “RS” projekta “H2Nodes” ietvaros, viena vienība izmaksājusi ap miljonu, jo tie esot bijuši pirmie un unikāli.

Ūdeņraža ražošanas, uzpildes un uzglabāšanas stacija atrodas Rīgā, Vienības gatvē 6, blakus 2. trolejbusu parkam. Tā paredzēta H2 “Solaris” uzpildei, kā arī būs pieejama publiskai lietošanai.

Latvijā “H2Nodes” projekta izmaksas plānotas 16,1 miljons eiro, no kuriem 50% līdzfinansē ES. Projekts vienlaikus notiek trīs valstīs: Igaunijā, Nīderlandē un Latvijā.

Pirmās divas projektā iesaistījušās tikai ar H2 ražošanas un uzpildes staciju uzstādīšanu.

Igaunijā projektam esot lielas korekcijas, jo sākotnēji igauņi H2 ražošanu gribējuši veidot, izdalot ūdeņraža molekulu no ūdens ar elektrolīzes palīdzību, kas neesot sekmējies.

Latvijā H2 ražošana notiekot ar plaši lietoto dabasgāzes tehnoloģiju.

Kārtis sajauc iepirkums

Zaļā kursa mērķu ieviešana sabiedriskā transporta uzņēmumos, kuru balstītu gan ES nauda, gan pašu uzņēmumu racionālie apsvērumi, droši vien mierīgi turpinātos, ja vien maija beigās Autotransporta direkcija (ATD), kas veido valsts politiku šajā jomā, nenāktu klajā ar daudzus šokējošiem konkursa rezultātiem par reģionu autobusu satiksmi nākamajiem desmit gadiem.

Par nesamērīgi augstajiem kvalitātes un citiem standartiem šajā konkursā jau esam informējuši.

Vācot materiālu šim rakstam, esmu aprunājies ar ļoti daudziem šīs nozares ekspertiem, un nevienam nav izskaidrojuma, kādēļ ATD jau konkursa nolikumā neparedzēja pretendentiem piešķirt punktus par pārejas periodam piemērotajiem un pārbaudītajiem CNG autobusiem, bet gan tikai H2 un elektriskajiem?

Tie, kuri konkursam bija nopietni gatavojušies, atklāja, ka, piemēram, jaunu CNG autobusu varot nopirkt apmēram par 7000 eiro dārgāk nekā ar dīzeli darbināmu, bet tāds pats H2 vai elektriskais autobuss būs no divām līdz pat četrām reizēm dārgāks.

Nemaz nerunāsim par infrastruktūru (“RS” H2 ražošanas un uzpildes stacija izmaksājusi 5,2 miljonus eiro), kuras sabiedriskajam transportam vienkārši vēl nav! Nevajag aizmirst, ka šobrīd pandēmijas novārdzinātajā ES arī prot rēķināt.

Izskatās, ka Latvijā starppilsētu maršrutos zaļie autobusi būs paredzēti tikai VIP vai zelta kredītkartes pasažieriem.

SAISTĪTIE RAKSTI

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
40 dienas pēc vakcinācijas mirusi 30 gadus veca skolotāja, trīs bērnu mamma 344
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
“Ir jau ļoti viegli pateikt – tu drīksti atlaist bez brīdinājuma.” Uzņēmēja par obligātu pedagogu vakcināciju 82
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Lai viņi par savu naudu katru nedēļu nodod testu, staigā maskās, cimdos.” Deputāts par skolotājiem, kuri nevēlas vakcinēties 196
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Šampanietis, dejas līdz tumsai, krāšņi klāti galdi: piknikā Siguldā ballējas mūziķi, TV personības, šovu zvaigznes un uzņēmēji 53
17 stundas
AL
Anda Līce
Ziņas
Anda Līce: Kamēr mēs ņemamies ar Covid-19, pavisam nemanāmi ir piezagusies cita nelaime 76
22 stundas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Kāpēc tas nabaga skolotājs ir “jānošpricē”? Petraviča par ieceri noteikt obligāto vakcināciju pedagogiem 144
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Brīvdienās gaidāmi vasarai neraksturīgi laikapstākļi 4
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Četras valstis vēl nav sākušas vakcināciju pret Covid-19 26
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Lai viņi par savu naudu katru nedēļu nodod testu, staigā maskās, cimdos.” Deputāts par skolotājiem, kuri nevēlas vakcinēties 196
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Portugāle pakāpeniski atvieglos cīņā ar Covid-19 ieviestos ierobežojumus 1
22:49
LE
LETA
Ziņas
Tokijas olimpisko spēļu medaļu tabulas līdera pozīcijās atgriežas Ķīna 1
22:15
LE
LETA
Ziņas
Izraēlā cilvēki virs 60 gadiem saņems trešo Covid-19 vakcīnas devu 18
22:02
LE
LETA
Ziņas
Pēc kontakta ar Covid-19 slimnieku Tokijā pašizolācijā nonākuši četri LTV pārstāvji 56
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
CVK lūgs juristiem un ministrijām vērtēt Gobzema partijas referenduma ierosinājumu par vakcinācijas brīvprātību 70
16 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. Šampanietis, dejas līdz tumsai, krāšņi klāti galdi: piknikā Siguldā ballējas mūziķi, TV personības, šovu zvaigznes un uzņēmēji 53
17 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vairums vakar atklāto Covid-19 gadījumu reģistrēti Rīgā un vēl divos novados 2
10 stundas
IS
Ilmārs Stūriška
Ziņas
Latvijas Paukošanas federācijas prezidente: Lai tiktu pie finansējuma paukošanā, rezultātiem ir jābūt izciliem 3
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
JRT paziņo, ar kādiem noteikumiem jārēķinās skatītājiem augustā 26
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Turpmāk par Covid-19 testiem būs jāmaksā! Stājas spēkā jauna kārtība 63
14 stundas
VS
Viesturs Sprūde
Ziņas
Ugunsgrēku sezona: Eiropas dienvidus piemeklējuši plaši un bīstami mežu ugunsgrēki 5
11 stundas
Tokijas olimpiskās spēles
LE
LETA
Ziņas
Tokijas olimpisko spēļu medaļu tabulas līdera pozīcijās atgriežas Ķīna 1
6 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Maļukai Tokijā pietrūka 0,82 sekundes līdz valsts rekordam 6
8 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
„Gājām uz 100%, jo plāns bija servēt agresīvi!” Kravčenoka par pirmo uzvaru olimpiskajās spēlēs 2
9 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Traucēta ceļa servitūta lietošana: kā rīkoties?
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ir jābūt ļoti uzmanīgiem ar solījumiem. Vilks par ieceri celt pensiju neatliekamo minimumu līdz 500 eiro 29
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vakcinācijas pret Covid-19 loterijai plāno novirzīt 1,218 miljonus eiro. Cik lieli laimesti plānoti? 86
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Noslēdza daudzmiljonu darījumus, pēc tam atteicās no pienākumiem karaliskajā ģimenē: princis Harijs un Megana plānoja savu “neatkarību” jau pirms kāzām? 13
16 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Nav pagājis vēl mēnesis, bet mēs saprotam – labi nebūs…” Egle par izmaiņām nodokļos 39
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
FOTO. VIDEO. Likvidēts paaugstinātās bīstamības ugunsgrēks Rumbulā 4
18 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Visam pieeju ar vieglu smaidu, kam paredzēts mirt, tas nomirs, kam jādzīvo, tas dzīvos,” Maestro Raimonds Pauls par uzkurināto tautu 90
21 stundas
AL
Anda Līce
Ziņas
Anda Līce: Kamēr mēs ņemamies ar Covid-19, pavisam nemanāmi ir piezagusies cita nelaime 76
22 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. “Esam pateicīgi par to, ka joprojām visi četri esam kopā un koncertējam!”. Uz skatuves atkal satiekas leģendārā grupa “Eolika” 12
18 stundas
AO
Andris Ozoliņš
Praktiski
Mitrina gaisu, samazina putekļu daudzumu gaisā, uzlabo augu stāvokli. Kā dārziem var noderēt mākslīgā migla 2
22 stundas
AK
Aija Kaukule
Kokteilis
Režisore Aija Strazdiņa laulības ostā iestūrējusi otro reizi: “Ir jāļauj vīrietim būt. Sievietes gudrība ir saprast, ka mēs visu varam, bet ne vienmēr visu vajag.” 7
Intervija 19 stundas
PR
Praktiski.lv
Praktiski
Gardēžu sapnis: 3 izcili jāņogu deserti – vienkāršas receptes pagatavošanai mājās 2
15 stundas
MB
Madara Briede
Praktiski
Traucēta ceļa servitūta lietošana: kā rīkoties?
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
40 dienas pēc vakcinācijas mirusi 30 gadus veca skolotāja, trīs bērnu mamma 344
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Edmunds, Edžus un Vidmants
17 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Bijušās svarcēlājas Rebekas Kohas un viņas vīra ģimenē notikusi traģēdija 12
1 diena