Tehnika
Auto un moto

“Stop! Ar šo jūs tālāk nebrauksiet!”. Izmaiņas, kas jāzina autovadītājiem 271

LETA

Izmaiņas, ko vajadzētu zināt

Pagājušajā nedēļā izziņotas dažas izmaiņas noteikumos par auto un vadītāja pārbaudēm uz ceļa. Viena vienkārša un formāla. Agrāk nebija īsti skaidrs, kas tad jādara, frāzi “jūsu dokumentus, lūdzu!” dzirdot. Tagad tas precizēts. Otra, daudz būtiskāka, skar auto tehnisko stāvokli.


Dod rokā!

Inspektoram nav jācenšas saburtot vadītāja apliecībā vai auto tehniskajā pasē rakstīto, kad šos dokumentus jūs turat savā rokā. Nepietiek vairs ar “uzrādīšanu”. “Jānodod” tie pārbaudei. Tātad kontrolētājam papīri rokā jādod. Kā to jau līdz šim parasti darījām. Ietiepīgi pie “uzrādīšanas” turējās tikai nedaudzi spītīgi savu tiesību sargātāji. Nu vairs tā nedrīkst.

Vienīgais, ko joprojām vari, ja vēlies kaut mazliet savu pašapziņu stutēt un “priekšnieka” augstprātību šķobīt, drīksti prasīt arī tu – viņa dienesta apliecību. Tā gan amatpersonai ir tikai “jāuzrāda”, nevis tev rokā jādod. Gribi vēl pakašķēties – pajautā, kāpēc esi apturēts. Tāpat vien “dokumentu pārbaudei” to nemaz nedrīkst darīt. Tā ir tavu pilsonisko brīvību nepamatota ierobežošana.

Tālāk iesi kājām!

Ja iepriekš skaidrotais ir tikai tāda “matu skaldīšana”, izmaiņas noteikumos par tehniskā stāvokļa kontroli uz ceļa var uzskatīt par revolūcijas mēģinājumu. Ja inspektors uzskatīs, ka esi bīstams sev un apkārtējiem, viņš turpmāk drīkstēs tevi vienkārši un skarbi “noņemt no trases”. Nolikt maliņā – bez tiesībām kustību turpināt. Noņemt numura zīmes.

Šādi kontrolētājiem nu atļauts rīkoties, ja auto stāvoklī atrodamas līdz šim tikai gadskārtējās tehniskās apskates laikā lietotās 3. līmeņa pazīmes. Mazliet vieglāk jums klāsies, ja defekti atbildīs 2. līmenim. Tad braukt tālāk varēsiet. Bet bez apskates uzlīmes, kura tiks anulēta. Noplēsta. Mēnesis laika dots tās atjaunošanai.

Tā, lūk. Bargi. Bet laikam jau taisnīgi. Ceļš nav tā vieta, kur pašnāvnieciski eksperimenti veicami. Problēma tikai viena. Bojājumu atšifrējumi un klasifikācija diemžēl nav pieejami vienkāršā, drukātā veidā. Tos var atrast internetā, arī tur dikti jau plaši izklāstītus un nepārskatāmus. Mēģinu palīdzēt ar dažiem piemēriem.

Riepas

Nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, tomēr konkrētajam transportlīdzeklim tas nav mazāks par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta. 2. vērtējums. Tālāk braukt drīksti.

Nepietiekams riepas protektora dziļums obligātas ziemas riepu lietošanas periodā, turklāt konkrētajam transportlīdzeklim tas ir mazāks arī par tam minimāli pieļaujamo riepas protektora dziļumu periodā, kad ziemas riepu lietošana nav obligāta. 3. vērtējums. Kāp laukā!


Bremzes

3. vērtējums tiek piemērots, ja konstatēts bremžu trumuļa vai diska pārmērīgs nodilums un ar to saistīts lūzuma risks, ja nav bremzēšanas spēka uz vienu vai vairākiem riteņiem, ja konstatēta noplūde no bremžu pārvada šļūtenes un ir ietekmēta bremžu iekārtas darbība, ja nedeg neviens bremžu lukturis.

Uz otro vērtējumu varat “uzrauties” par šķietamiem niekiem. Piemēram, rokas bremze nefiksējas, bremžu uzlikas vai kluča darba virsma netīra, eļļaina. Pat šitāds punktiņš noteikumu pielikumā atrodams – “bremžu pedāļa kājas atbalsta virsma nav nodrošināta pret slīdēšanu; pedāļa pretslīdēšanas pārklājums vaļīgs vai nodilis, vai bojāts”. Sapratāt? Tā gumijiņa uz pedāļa nodilusi. Uzlīmi nost! Tas, protams, gadījumos, kad inspektors gauži nikni noskaņots.

Uz formalitātes robežas

Divnieku iespējams nopelnīt par avārijas trīsstūra trūkumu, par skaņas signālu, par nenostiprinātu akumulatoru, pat par – “Nav pretšļakatu ierīces; nedrošs pretšļakatu ierīces stiprinājums vai bojājumi, kas var apdraudēt citus satiksmes dalībniekus”… Saprati? “Pretšļakatu ierīce”, šķiet, ir tas gumijas gabals aiz riteņa. Noplīsīs, aizlidos, kādam trāpīs…

Saistītie raksti

Vējstikla apskalotājs nedarbojas vai strūkla nav virzīta uz vējstiklu – otrais vērtējums, nav transportlīdzekļa izgatavotāja paredzētā saules sarga vadītāja pusē; redzamības traucēkļi vējstikla laukumā, ko var notīrīt stikla tīrītāji; nedarbojas spidometra apgaismojums; pil jebkāds šķidrums, kas nav ūdens vai nav reglamentēts šajos noteikumos un kas varētu atstāt nelabvēlīgu ietekmi uz vidi vai radīt draudus citu ceļu satiksmes dalībnieku drošībai – otrais vērtējums… Trūkst riteņa skrūves – otrais, divu skrūvju – trešais vērtējums…

Viss jau it kā pareizi. Kārtībai jābūt. Taču paredzu nejauku konfliktu jūru, ja kontrolētāji sāks piekasīties un plēst nost apskates uzlīmes par “vējstikla tīrītāja slotiņas (gumijas) bojājumu, kas ietekmē redzamību”, piemēram. Un – vēl sliktāks variants – gluži iespējams, ka regulāri un ilgstoši bojāt nervus, lai attīrītu ceļus no apšaubāmas kvalitātes automobiļiem un nosūtītu tos uz CSDD kontroles stacijām, viņi nemaz negribēs. Vecie soda naudu protokoli bija ierastāki… Ja tā – pastiprinātas tehniskās kontroles revolūcijas mēģinājums izgāzīsies. Turpināsim ar ātrumu 100 km/h sēdēt virs “plašiem mehāniskiem vai korozijas bojājumiem grīdā, kas apdraud tās stiprību un izturību” (3. vērtējums)…

LA.lv