“Mēs nekad neuzvarēsim lielos monstrus, kas ražo lētus šķidros dzērienus. Mums ir kvalitatīvs graudu dzēriens, un varbūt tāpēc ir tik liela interese par mūsu produktiem,” stāsta “Ilgezeem” pārdošanas un mārketinga nodaļas vadītājs Rihards Jablokovs.
“Mēs nekad neuzvarēsim lielos monstrus, kas ražo lētus šķidros dzērienus. Mums ir kvalitatīvs graudu dzēriens, un varbūt tāpēc ir tik liela interese par mūsu produktiem,” stāsta “Ilgezeem” pārdošanas un mārketinga nodaļas vadītājs Rihards Jablokovs.
Foto: Valdis Semjonovs

Ar kvasu – uz Kuveitu un Maldivu salām 0

Iļģuciema ražotne jau izsenis pazīstama kā alus ražotne, bet mūsdienās tā specializējusies kvasa un veselības dzērienu ražošanā. “Ilgezeem” ir vietējā kapitāla uzņēmums, tā īpašniekiem uzņēmumu izdevās atdzīvināt 1997. gadā. Tolaik uzņēmumā tika ražots iesala ekstrakts un kvasa koncentrāts, kas ļāva sākt eksperimentus, un kopš tā laika ražošanā aizvien nozīmīgāku apjomu ieņem tieši kvass un veselības dzērieni. 2013. gadā “Ilgezeem” starp visiem Latvijas zīmoliem ierindojās visvairāk mīlēto zīmolu topa 29. vietā un eksperti šo zīmolu novērtēja ar vislielāko potenciālu Latvijā. Visu dzērienu vidū, tostarp tēju, kafiju, sulu, alkoholisko, “Ilgezeem” kļuva par vispopulārāko šajā kategorijā. Pašlaik uzņēmums attīstās pašu spēkiem, tas neietilpst nevienā pasaules korporācijā ar lieliem uzkrājumiem.

Reklāma
Reklāma

Stabils gads

“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 124
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas?
Seni un spēcīgi ticējumi: šīs lietas nekad nedrīkst ne aizņemties, ne aizdot 9
Lasīt citas ziņas

2018. gads kompānijai bijis labs, stāsta uzņēmuma pārdošanas un mārketinga nodaļas vadītājs Rihards Jablokovs. Bezalkoholisko dzērienu grupā Latvijā uzņēmumam bijis 8% pieaugums pret iepriekšējo gadu, ko var skaidrot ar ļoti labajiem laika apstākļiem. Tomēr karstajā vasarā bijusi savdabīga tendence – no veikalu plauktiem bieži vien dzērieni bija izpirkti, bet paši veikali nav mainījuši piegāžu režīmu, kas ļautu palielināt piegāžu apjomus. Lai arī kvasa un iesala dzērienu grupā “Ilgezeem” produkcija ir visdārgākā, tirgus daļa nemazinās. Graudu dzērieni ar 10% tirgus ir nedaudz arhaiski pretstatā limonāžu un kokakolas grupai, kas aizņem vairāk nekā pusi tirgus, vērtē Jablokovs. Pēc realizētā apjoma “Ilgezeem” kvass ieņem otro vietu aiz “Senču” kvasa, kas ir lētāks.

Galvenie konkurenti Iļģuciema ražotājam ir ārvalstu korporācijas, kam graudu dzērieni biznesa portfelī aizņem ļoti nelielu daļu, kas spēj būt elastīgi cenu jautājumā. Tomēr, neskatoties uz konkurentu centieniem, “Ilgezeem” lepojas ar patērētāju uzticību un lojalitāti. “Mūsu situācija Latvijā ir stabila un labvēlīga,” neslēpj Jablokovs. Alus tirgū 7% aizņem alus šķirnes ar dažādām garšām, un šajā grupā darbojas “Ilgezeem” ar saviem saldalus veidiem. Šī grupa pamazām kļūstot aizvien populārāka, jo tie ir nišas produkti, kas attīstās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Jablokovs atklāj, ka uzņēmums veicis izmaiņas savā stratēģijā, kas paredz ne mazāk kā 50% pieaugumu šajā grupā. Uzņēmums sola kļūt progresīvāks cenu akcijās, jau ieviesti jaunu garšu dzērieni. Arī bezalkoholisko dzērienu grupā plānots apjomu palielinājums. Uzņēmums pēdējo mēnešu laikā radījis “Balto kvasu”, kas ļauj cerēt uz realizācijas kāpumu šajā segmentā. “Baltais kvass” radīts no miežiem, tā sastāvā ir nedaudz ābolu sulas, kas būtiski atšķiras no oriģinālā kvasa un ļauj plānot pārdošanas rādītāju pieaugumu. Iespējams, šis produkts pat varētu kļūt par stratēģisko produktu kompānijas produktu portfelī. Jau panākta pirmā vienošanās ar Vācijas partneriem, kas šo produktu realizēs veikalu ķēdē ar privāto zīmolu. Savukārt marta nogalē ar “Ilgezeem” zīmolu jaunais produkts varētu startēt lokālā 300 veikalu ķēdē Krievijā.

“Mēs vēl varētu pastrīdēties, kurš radīja kvasu – vai mēs iemācījām Krievijai brūvēt kvasu vai viņi mums. Jāņem vērā, ka arī somi brūvē kvasu. Eiropā daudzas tautas kvasu ražojušas, bet ne visas šo tradīciju saglabājušas,” stāsta Jablokovs. Jaunā produkta ieviešana ražošanā nav prasījusi būtiskus ieguldījumus, jo to ražo ar esošajām raudzēto dzērienu iekārtām.

Labas izredzes uzņēmums saredz arī viegli fermentēta sulas dzēriena “Sulunāde” ieviešanā tirgū. Divu veidu jaunais dzēriens paredzēts visai ģimenei, un tā cena būšot konkurētspējīga. Ar šo produktu uzņēmums plāno tirgu iekarot samērā agresīvi, lai varētu sasniegt plānotos pārdošanas apjomus. Kopš uzņēmums atjaunojis ražošanu, tas nekad vēl nav bijis limonāžu plauktā, un “Sulunāde” ir pirmais produkts, ar ko uzņēmums startē šajā segmentā.

Medalus eksports aug

Arī eksportā “Ilgezeem” pērn veicies labi – eksports pieaudzis par 35%. Tas ir rezultāts 11 starptautisko izstāžu apmeklējumiem 2017. gadā, kur gūti jauni kontakti un sadarbības partneri. Savukārt 2018. gadā izdevies startēt sešās starptautiskās izstādēs –Amsterdamā, Maskavā, Dubaijā, Barselonā, Madridē, Dienvidkorejā, kā arī bija tikšanās Sanktpēterburgā. Šomēnes jau atkārtoti uzņēmuma menedžeri dosies uz Dienvidkoreju, lai parakstītu līgumu par sadarbību. Nule kā interese par iļģuciemiešu dzērieniem radusies Indijā.

Eksportu izdevies būtiski palielināt, pateicoties medalus “Tanheiser” eksportam uz Tuvo Austrumu valstīm, Eiropu un Krieviju. Savukārt bezalkoholiskā alus “Tanheiser” pārdošanas apjomi veiksmīgi bijuši Maldivu salās, Palestīnā, Irākā, Kuveitā. Liels potenciāls ir Kuveitā, kur jau šobrīd iļģuciemiešu produkciju var iegādāties valsts lielākajā dižveikalā. Šomēnes šis produkts tika piegādāts arī Šrilankas tirgum.

Reklāma
Reklāma

“Mēs nekad neuzvarēsim lielos monstrus, kas ražo lētus šķidros dzērienus. Mums ir biezs dzēriens, bet citu ražotāju dzērieniem blīvums ir divreiz mazāks. Mums ir kvalitatīvs graudu dzēriens, un varbūt tāpēc ir tik liela interese par mūsu produktiem,” skaidro Jablokovs. Ideja par bezalkoholisko dzērienu ražošanu radās pirms diviem gadiem, un jau tagad redzams, ka tai ir potenciāls un drīzumā varētu noslēgt vēl vairākus līgumus par šo produktu piegādi. Uzņēmuma lielākie eksporta tirgi ir Igaunija, Vācija un Polija. “Igauņiem garšo “Tanheiser”, viņi zina, ka tas ir Rīgas produkts, un viņiem tas patīk,” stāsta Jablokovs. Tomēr viss varot strauji mainīties, jo nule rasti jauni kontakti Krievijā – to vidū divi izplatītāji Maskavā un Sanktpēterburgā, kas ļauj cerēt uz strauju apjomu kāpumu jau tuvākajā laikā.

Krievijā joprojām ar nostalģiju atceras Latvijas pārtikas produktu labo slavu, līdz ar to ir labas izredzes palielināt apjomus Krievijas Federācijā. “Graudu dzērienu tirgus ir sarežģīts, tas ir šaurs, bet ar to ir interesanti strādāt,” piebilst uzņēmuma pārstāvis. No kopējā ražošanas apjoma eksports aizņem 25%, bet mērķis ir to palielināt līdz 50%.

Investēs ražošanā

Jāatgādina, ka 2017. gadā “Ilgezeem” atsāka klasiskā alus ražošanu, un ar šo produktu uzņēmumam saistās lieli attīstības plāni. Pašlaik uzņēmums vāra 17–18 tonnas alus mēnesī, kas nav daudz eksporta tirgu iekarošanai. Lai palielinātu apjomus, paredzēts atgriezties klasiskā alus ražošanā, ieguldot teju 1,5 miljonus eiro. “Ja viss notiks pēc plāna, domājam šo risināt 2019. gadā, būvēt 2020. gadā, lai klasiskā alus tirgū atgrieztos 2021. gadā,” stāsta Jablokovs. Ja izdosies, projekta realizēšanā paredzēts piesaistīt ES līdzfinansējumu. Atgriežoties šajā segmentā, “Ilgezeem” plāno trīs līdz piecu gadu laikā aizņemt divus līdz četrus procentus klasiskā alus tirgus Latvijā, kā arī eksportēt. Jau šobrīd par to ir interese Krievijā, Spānijā, Lietuvā un Igaunijā.

“Ilgezeem” pērn strādājis ar piecu miljonu eiro apgrozījumu, kas ir vairāk nekā gadu iepriekš, liecina provizoriskie dati. Savukārt 2017. gadu noslēdza ar 4,412 miljonu eiro apgrozījumu, kas bija par 10,3% mazāk nekā gadu iepriekš, savukārt kompānijas peļņa samazinājās par 12,8% – līdz 154 939 eiro. Jāatgādina – kompānija dibināta 1995. gadā un tās pamatkapitāls ir 2800 eiro. Uzņēmums vienādās daļās pieder divām privātpersonām – Robertam Volfam un Viktoram Ogņanovam.

Sēkla
Dibināts 1995. gadā, bet divtūkstošo gadu sākumā tirgū ieguva atpazīstamību kā dabiskā kvasa ražotājs.

Dīgšana
2007. gadā uzņēmums atgūst savu vēsturisko nosaukumu SIA “Ilgezeem”. Paplašina produktu sortimentu.

Augļi
2012. gadā sāk ražot medalu, tādējādi atgriežoties alus grupā. 2017. gadā uzsāk klasiskā alus ražošanu nelielos apjomos. Pašlaik uzņēmumā nodarbināti ap 100 strādājošo. 2021. gadā plāno sākt klasiskā alus ražošanu modernizētā ražotnē lielākos apjomos.

VĒRTĒJUMS: stipras pozīcijas tirgū
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Ingūna Gulbe: “Kvasa un alus tirgū “Ilgezeem” ir ļoti pieprasīts ražotājs, jo tam ir ļoti daudzveidīgi dzērieni ar dažādām garšām. Uzņēmums viens no pirmajiem sāka ražot dabisko kvasu, un viņiem ir saradušies sekotāji. “Ilgezeem” ir stipras pozīcijas kvasa un saldā alus segmentā, bet tie ir nišas produkti. Ja viņiem izdosies nostiprināt pozīcijas ārvalstu tirgos, tostarp Krievijā, tas būs tikai pozitīvi.”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.