Vācijas otrās lielākās pilsētas Hamburgas vadība plāno līdz 2034. gadam atbrīvot pilsētu no privātā autotransporta, lai priekšroka būtu gājējiem un riteņbraucējiem.
Vācijas otrās lielākās pilsētas Hamburgas vadība plāno līdz 2034. gadam atbrīvot pilsētu no privātā autotransporta, lai priekšroka būtu gājējiem un riteņbraucējiem.
Foto: IMAGO IMAGES/SCANPIX/LETA

Covid-19 uz mirkli apstādina transporta plūsmu, bet būs pilsētas, kurās mašīnas nekad neatgriezīsies 55

Rihards Vītols, “Mājas Viesis”, AS “Latvijas Mediji”

 

Covid-19 pandēmijas laikā daudzās Eiropas pilsētās dzīve kļuvusi klusāka, jo pārvietošanās ierobežojumi būtiski samazinājuši transporta plūsmu. Taču arī pēc pandēmijas beigām automašīnām daudzviet būs liegta iespēja atgriezties pilsētas centrā, jo arvien populārāks kļūst lozungs “pilsēta bez auto”.

 

LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ne visi supervaroņi valkā apmetņus”: vīrietis zem Dienvidu tilta aptur satiksmi, lai palīdzētu 33
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Morāli kropļi.” Ķirsis skarbi par protestu Gunāra Astras pieminekļa atklāšanas pasākumā 257
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ošlejs: Latvija ir starp trim valstīm pasaulē, kur prasa būt vakcinētam, lai strādātu. Esam ne tajā labākajā kompānijā…
13 stundas
Lasīt citas ziņas

Mūsdienu pilsētās dažkārt var rasties iespaids, ka tās būvētas automašīnu, nevis cilvēku vajadzībām, jo automobiļi nosaka pilsētas dzīves ritmu, tie aizņem ielas un bulvārus, radot nemitīgu fona troksni. Aizvadītais gadsimts patiešām bijis “automašīnu gadsimts”, kad automobiļi kļuva par galveno cilvēces pārvietošanās līdzekli, bez kura daudzi no mums justos kā bez kājām vai rokām.

Taču pēdējos gados Eiropas pilsētās arvien biežāk dzirdama kurnēšana, ka no automašīnām problēmu ir vairāk nekā ieguvumu. Izplūdes gāzes piesārņo gaisu, automašīnu radītais troksnis traucē iedzīvotāju naktsmieru, nemitīgi nākas uzmanīt bērnus, lai viņi neizskrietu priekšā mašīnai un nekļūtu par satiksmes negadījuma upuriem. Automašīnas nenāk par labu mūsu veselībai, jo daudzi pieraduši braukt ar auto pat pārsimts metru uz tuvāko veikalu, tādēļ ir mazāk kustību un veidojas liekais svars.

 

Venēcijā iztiek bez auto

CITI ŠOBRĪD LASA

Covid-19 pandēmija gan ir mainījusi daudzu eiropiešu dzīves ritmu, jo daudzviet aizliegts bez īpašas vajadzības pārvietoties pa pilsētu. Tādēļ pilsētu ielas kļuvušas daudz tukšākas, un šis skats iepriecina zaļā dzīvesveida atbalstītājus, kas šeit saskata iespēju, kā ilgtermiņā panākt automašīnu padzīšanu no pilsētām vai vismaz to centra.

“Eiropieši pieprasa vairāk veloceliņu, drošāku sabiedrisko transportu un mazāk piesārņojošo automašīnu,” vēsta nevalstiskās organizācijas “Transport & Environment” (“Transports un vide”) vadītājs Viljams Todss. Viņš atzinīgi vērtē Parīzes, Briseles un Londonas pašvaldību ierosinājumus paplašināt veloceliņu tīklu un ierobežot automašīnu pārvietošanos. “Tagad mums jāpanāk, lai šie pagaidu risinājumi kļūtu par pastāvīgiem, lai piesārņojošu auto vietā būtu elektromobiļi un arī citas pilsētas ieviestu šādus risinājumus.”

Ja jums šķiet, ka pilsēta bez auto ir kaut kas neiedomājams, tad pietiek palūkoties simt gadu senā pagātnē, kad arī Latvijas pilsētu ielās automobiļi bija liels retums un savu auto varēja atļauties tikai īpaši turīgi cilvēki. Un arī mūsdienu Eiropā ir kāda pilsēta, kur iedzīvotāji un pilsētas viesi diezgan labi iztiek bez automašīnām: tā ir Venēcija, kur pilsētas centrā pārvietošanās notiek pa kanāliem, bet sauszemes ielas ir atvēlētas gājējiem.

Amerikāņu rakstnieks Dž. H. Krofords, kurš sarakstījis grāmatu par pilsētām bez auto, ir pārliecināts, ka arī citām Eiropas pilsētām nāktu par labu, ja tās par prioritāti uzskatītu cilvēkus, nevis automašīnas. “Ikvienā pilsētā mēs redzam, ka cilvēku iecienītākās vietas ir tās, kur nav automašīnu. Tie ir parki, skvēri, gājēju ielas.”

 

Autovadītāju ciešanas

Viena no pilsētām, kas mērķtiecīgi ir ķērusies pie auto padzīšanas no pilsētas centra, ir Norvēģijas galvaspilsēta Oslo, kas likvidē automašīnu stāvvietas un to vietā ierīko veloceliņus, parkus, soliņus. “Mūsu galvenais mērķis ir atdot pilsētas ielas atpakaļ cilvēkiem. Manuprāt, pilsētas ielām jābūt vietai, kur varam satikties ar cilvēkiem, ieturēt maltīti āra kafejnīcā, arī bērniem ir vieta, kur droši spēlēties,” raidsabiedrībai “BBC” stāsta Oslo mēra vietniece Zaļās partijas pārstāve Hanna Markūzena.

Viņa atzīst, ka mainīt pilsētas iekārtojumu nebūs viegli, jo automašīnu īpašnieki pretojas pārmaiņām un negrasās padoties bez cīņas. “Mainīt paradumus nekad nav viegli. Pilsētas jau daudzus gadu desmitus ir pielāgotas automašīnām, un daudzi cilvēki automašīnu uzskata par statusa simbolu. Mums ir nepieciešama labāka pilsētas plānošana, lai privātais auto vairs nebūtu galvenais faktors, kas nosaka pilsētas dzīvi,” secina Markūzena.

Lai gan auto īpašnieki protestē pret viņu tiesību ierobežošanu, patiesībā arī viņi nav apmierināti ar tagadējo situāciju, jo arvien augošais automobiļu skaits pārvietošanos pilsētā padarījis par nemitīgām ciešanām: autovadītājiem stundām ilgi nākas sēdēt sastrēgumos, bet pilsētas centrā nākas ilgi riņķot, līdz izdodas atrast brīvu stāvvietu. Turklāt auto uzturēšana pilsētā ir dārgs prieks, un daudzas pašvaldības padara to vēl dārgāku ar dažādiem ierobežojumiem. Piemēram, Londonas centrā ir izveidota īpaša “zemo emisiju” zona, kur autovadītājiem par iebraukšanu jāmaksā 12,5 mārciņas (ap 15 eiro).

 

Dīzeļus iznīdēs pirmos

Atšķirīgu pieeju izvēlējusies Spānijas lielpilsēta Barselona, kas auto satiksmi pilsētas centrā veido saskaņā ar tā saukto superkvartālu principu. Tas nozīmē, ka auto kustība ir atļauta tikai pa kvartāla perimetru, bet kvartāla iekšpusē izveidota gājēju zona, kur cilvēki var brīvi pārvietoties, nebaidoties no automašīnām. Šajās zonās tiek stādīti koki, lai uzlabotu gaisa kvalitāti.

Zinātnieki aprēķinājuši, ka ar auto satiksmes ierobežošanu un gaisa kvalitātes uzlabošanu Barselonā varētu glābt līdz pat 700 cilvēku dzīvību gadā. Eiropas mērogā efekts būtu vēl daudz lielāks: Eiropas Vides aģentūras aprēķini rāda, ka Eiropas Savienības valstīs gaisa piesārņojums izraisa līdz pat 400 000 pāragras nāves gadījumu gadā.

Lai samazinātu gaisa piesārņojumu, daudzas Eiropas pilsētas jau paziņojušas, ka laika gaitā aizliegs izmantot automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem, it sevišķi dīzeļmotoriem. Piemēram, Francijas galvaspilsētā Parīzē jau pirms vairākiem gadiem tika pieņemts lēmums, kas aizliedz iebraukt pilsētā ar vecām automašīnām (vecākām par 20 gadiem).

Ierobežojumi arvien tiek pastiprināti, un paredzams, ka līdz 2024. gadam, kad Parīze uzņems vasaras olimpiskās spēles, pilsētā būs stājies spēkā pilnīgs dīzeļauto aizliegums, bet līdz 2030. gadam būs iznīdēti visi auto ar iekšdedzes dzinēju. Parīzes pašvaldības vadītāja Anē Idalgo vēlas padarīt Parīzi par “15 minūšu pilsētu”, kur viss dzīvei nepieciešamais būtu 15 minūšu attālumā un iedzīvotāji varēs vispār iztikt bez auto.

 

Pārsteidzošais ir klusums

Līdzīgu cīņu pret automašīnām sākusi arī Beļģijas pilsētas Ģentes vadība. “Mums bija cilvēki, kas sūdzējās, ka pēc ierobežojumu ieviešanas 300 metru vietā tagad jābrauc divus kilometrus tālu. Mēs centāmies izskaidrot, ka 300 metrus mierīgi var noiet kājām, tam nevajag auto,” laikrakstam “The Guardian” stāsta Ģentes mēra vietnieks Filips Vatēvs.

Lielākā daļa pilsētas iedzīvotāju esot apmierināti ar auto ierobežošanas rezultātiem. “Visvairāk izceļas klusums, jo vairs nav dzirdams automašīnu radītais troksnis. Arī gaiss smaržo labāk. Cilvēki iziet ielās, kas tagad vairāk līdzinās viesistabai vai dārzam. Bez automašīnām pilsētā parādās tik daudz brīvas vietas!” secina beļģu žurnāliste Tīne Hensa.

Līdzīgs eksperiments veikts arī Spānijas pilsētā Pontebedrā, kas ir aptuveni Daugavpils lieluma pilsēta ar 80 000 iedzīvotāju. “Agrāk pa šo ielu izbrauca 14 000 automašīnu dienā, auto šeit bija vairāk nekā cilvēku. Pilsētas vēsturiskais centrs bija miris. Vairums cilvēku to pameta pie pirmās izdevības,” sarunā ar “The Guardian” stāsta pilsētas mērs Migels Ankso Fernandess Loress.

Sākumā viņš domājis par ielu infrastruktūras paplašināšanu, bet tad sapratis, ka daudz vienkāršāk un lētāk būs ierobežot automašīnu pārvietošanos pilsētas centrā. Pēc auto padzīšanas pilsētas centrs atdzīvojies, uzlabojusies gaisa kvalitāte, bijis daudz mazāk satiksmes negadījumu. Kamēr citas pilsētas žēlojas par iedzīvotāju skaita samazināšanos, Pontebedra ieguvusi 12 000 jaunu iedzīvotāju. “Agrāk es dzīvoju Madridē, bet šeit ir paradīze. Tagad pat lietus laikā es visur eju kājām,” stāsta pilsētas iedzīvotāja Rakele Garsija.

Auto īpašnieki iebilst, ka ne visiem ir iespēja iztikt bez auto, piemēram, tas ir nepieciešams cilvēkiem ar kustību traucējumiem un ģimenēm ar maziem bērniem. Pilsētu plānotāji uzsver, ka viņu mērķis nav par 100% iznīdēt auto no pilsētām, jo tāpat būs ātrās palīdzības auto, veikalu un restorānu piegādes auto utt. Taču visiem pārējiem pilsētas iedzīvotājiem jāpiedāvā alternatīva, lai viņi būtu ieinteresēti pārvietoties ar velo vai sabiedrisko transportu, nevis privāto auto. Piemēram, Milānā īstenots eksperiments, kura dalībniekiem bija iespēja saņemt nelielu piemaksu, ja viņi uz darbu devās ar velosipēdu vai sabiedrisko transportu.

 

Vai auto piemeklēs “auzu motoru” liktenis?

Vācijas pilsētā Heidelbergā iedzīvotājiem, kas atsakās no privātās automašīnas, tiek piedāvāts gadu bez maksas izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus. “Ja tev vajag auto, vari izmantot koplietošanas auto pakalpojumus. Ja dzīvo tālāk no pilsētas, tad ar savu auto vari atbraukt līdz dzelzceļa stacijai, bet ne līdz pilsētas centram,” laikrakstam “The New York Times” skaidro Heidelbergas mērs Ekarts Vircners.

Vērienīgus plānus par pilsētas atbrīvošanu no auto kaldina arī Vācijas otrā lielākā pilsēta Hamburga, kas šo mērķi grasās sa­sniegt līdz 2034. gadam. Pilsētas vadība izteikusies, ka iedzīvotājiem jārada iespēja visur pārvietoties kājām vai ar velosipēdu.

SAISTĪTIE RAKSTI

Šo pilsētu pieredze rāda, ka Eiropas pilsētu automobilizācija drīzāk bija 20. gadsimta tendence, kas 21. gadsimta laikā varētu būtiski mainīties. “Vēl pirms pārdesmit gadiem bija pilnīgi normāli smēķēt kafejnīcā, bet tagad tas vairs nav iedomājams. Manuprāt, tāpat būs ar automašīnām pilsētas centrā: kādu dienu mēs brīnīsimies, kāpēc tā kādreiz šķita laba doma,” žurnālam “Fast Company” atzīst Oslo mēra vietniece Hanna Markūzena.

Ja šāds scenārijs jums nešķiet pārāk ticams, tad atcerēsimies 20. gadsimta sākumu, kad Eiropas pilsētu ielās vēl valdīja zirgu transports. Ja toreiz kāds būtu uzdrošinājies teikt, ka pavisam drīzā nākotnē “auzu motori” pazudīs no pilsētu ielām, viņu uzskatītu par naivu sapņotāju, bet mūsdienās ieraudzīt zirga pajūgu pilsētas ielās ir vēl lielāks brīnums, nekā toreiz bija automobilis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ne visi supervaroņi valkā apmetņus”: vīrietis zem Dienvidu tilta aptur satiksmi, lai palīdzētu 33
14 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Morāli kropļi.” Ķirsis skarbi par protestu Gunāra Astras pieminekļa atklāšanas pasākumā 257
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Ošlejs: Latvija ir starp trim valstīm pasaulē, kur prasa būt vakcinētam, lai strādātu. Esam ne tajā labākajā kompānijā…
13 stundas
KS
Kristīne Stepiņa
Ziņas
Katrs iedzīvotājs saņems uzreiz samazinātu rēķinu jau automātiski – viss, kas jāzina par valsts atbalstu energokrīzē 87
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Es tā īsti nevienu no viņām neatceros…”: rokmūziķis Ainars Virga atklāti par vienas nakts romāniem slavas “ziedu laikos” 1
12 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Diennaktī atklājot gandrīz 6000 jaunus Covid-19 gadījumus, atkal pārspēts līdzšinējais rekords 34
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Pastāv risks, ka daudzi skolēni “izkritīs” no mācībām un nepabeigs skolu!” Plāno četrkāršot centralizētā eksāmena nokārtošanai nepieciešamo vērtējumu
10 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Skumja ziņa: mūžībā devies iemīļotais un talantīgais latviešu aktieris Arnis Līcītis
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Uz autoceļa “Via Baltica” Lietuvā pie Polijas robežas snigšanas un avāriju dēļ paralizēta satiksme 55 kilometru garā posmā 7
8 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Skumja ziņa: mūžībā devies iemīļotais un talantīgais latviešu aktieris Arnis Līcītis
23:23
LE
LETA
Ziņas
Igaunijas prezidents: NATO atgriešanās 1997.gadā nav iedomājama 3
23:10
LE
LETA
Ziņas
Globālajā pandēmijā inficēšanās un nāves gadījumu skaits aug, bet ir palēnināšanās zīmes
22:41
LA
LA.LV
Ziņas
Ošlejs: Latvija ir starp trim valstīm pasaulē, kur prasa būt vakcinētam, lai strādātu. Esam ne tajā labākajā kompānijā…
13 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. “Ne visi supervaroņi valkā apmetņus”: vīrietis zem Dienvidu tilta aptur satiksmi, lai palīdzētu 33
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijā aizvien augstāka mirstība ar diagnosticētu Covid-19 nekā vidēji Eiropā
10 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Naktī tuksnesī rakties smiltīs: pēc 10 gadu pārtraukuma Dakārā atgriežas arī mūsu braucējs
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Latvijā piektdienas rītā no ceļa nobraukuši trīs satiksmes autobusi
11 stundas
LE
LETA
Ziņas
Iedzīvotāji iebilst pret “Rimi” tirdzniecības centra būvniecību Ikšķiles vēsturiskajā centrā 25
8 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Es tā īsti nevienu no viņām neatceros…”: rokmūziķis Ainars Virga atklāti par vienas nakts romāniem slavas “ziedu laikos” 1
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Morāli kropļi.” Ķirsis skarbi par protestu Gunāra Astras pieminekļa atklāšanas pasākumā 257
13 stundas
AC
Arta Ciša
Praktiski
Ziemas miegs? Tikai ne centīgam dārzniekam!
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Kauguros spēcīgais vējš norāvis dzīvojamās mājas jumtu
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Uz automašīnām uzkrituši koki, vējš atrāvis jumtu skārda gabalus. Vējš lielākos postījumus nodarījis Kurzemē 4
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Polijā reģistrēts jauns Covid-19 gadījumu rekords
10 stundas
EL
Egils Līcītis
Ziņas
Ak vai, cik zemu kritis buldozers, ka tam jāvelkas uz veikalu bez sertifikāta un jātirda apsargs, lai ielaiž šopingā. Egila Līcīša feļetons
13 stundas
Izcili gardas kotletītes rīvmaizē: bez gaļas!
12 stundas
SD
Sandra Dieziņa
Ziņas
Cilvēki domā par ilgtspēju, savu veselību, mieru! Trešdaļa pilsētnieku gatavi pārcelties uz dzīvi laukos 33
18 stundas
AL
Anda Līce
Ziņas
Anda Līce: Piedzīvojam aizvien jaunas prāta aptumsuma izpausmes 48
19 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Pārsteigums. Putins ir krietni sliktāks, nekā mēs iztēlojāmies.” Navaļnija komanda publicē “Putina pils” fotogrāfijas 58
17 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Štokenbergs: Vientuļi ļaudis bez bērniem ir pesimistiskāki par saviem nākotnes ienākumiem 34
19 stundas
KS
Kristīne Stepiņa
Ziņas
Katrs iedzīvotājs saņems uzreiz samazinātu rēķinu jau automātiski – viss, kas jāzina par valsts atbalstu energokrīzē 87
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Uz Liepājas šosejas avarējis satiksmes autobuss; ir cietušie 28
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Man likās, ka viņš ir apsēsts ar dēmoniem”: pēc dažu dienu padzīvošanas kopā ar aktieri Imantu Stradu saka Amuna Davis
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Daudzbērnu ģimenes tiešām sliktākā stāvoklī nekā pensionāri?” Soctīklotāji neizpratnē par valsts pabalstiem rēķinu nomaksāšanai 268
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Es negāju pa kreisi, es meklēju mierinājumu!”: dziedātājas Elīnas Gluzunovas bijušais dzīvesbiedrs Artjoms atzīst, ka kopdzīves laikā viņu krāpis 37
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Maģiskās eņģeļu stundas no no 22. līdz 28. janvārim: kādas vēlmes piepildīsies?
13 stundas