Sers Ernests Sekltons un kuģa “Endurance” nogrimšana.
Sers Ernests Sekltons un kuģa “Endurance” nogrimšana.
Foto: Wikimedia Commons

“Episks piedzīvojums!” Britu pētnieki devušies meklēt leģendāro Šekltona kuģi “Endurance” 0

Britu pētnieku ekspedīcija pagājušajā nedēļā devusies meklēt Antarktīdas pētnieka Ernesta Šekltona leģendārā kuģa “Endurance” vraku, ziņo pasaules mediji.

Reklāma
Reklāma
7 produkti, kurus nedrīkst otrreiz sildīt: tie var nodarīt būtisku kaitējumu veselībai
TV24
Ar ko Lukašenko uzjautrinājis Slaidiņu: “Tur veči stūma ezi ārā ar visām adatām!” 12
TV24
“Mēs ceram uz taisnību!” Sabiedrība sašutusi par soda apmēru ārstam, kura dēļ mira jauna sieviete 50
Lasīt citas ziņas

“Endurance” – viens no diviem kuģiem, kas sera Ernesta Šekltona vadībā devās transantarktiskajā ceļojumā. Viņam tā bija trešā antarktiskā ekspedīcija; šīs mērķis bija šķērsot visu Antarktīdu kājām. 1915. gada 21. februārī ekspedīcijas kuģis nonāca sava maršruta tālākajā dienvidu punktā – tikai mazliet pietrūka līdz galamērķim, taču kuģis bija iesalīs ledū un kopā ar to sāka dreifēt uz ziemeļiem. Šekltons saprata, ka ziemu nāksies pavadīt, iesprostotiem ledū.

Sākot ar augustu, vēju un straumju ietekmē “Endurance” atsāka kustību, taču Šekltonu darīja bažīgu milzu ledusgabalu svārstības abpus kuģim. Septembra beigās kuģis atkal nonāca ledus gūstā, bet 24. oktobrī spiediens salauza kuģa apšuvumu. No tā tika izkrauti ekspedīcijas krājumi un trīs glābšanas laivas. Trīs diennaktis komanda cīnījās par kuģa glābšanu, atsūknējot ūdeni (gaisa temperatūra bija nokritusies zem -25 grādiem) un cenšoties salabot kuģa sānus.

CITI ŠOBRĪD LASA

27. oktobrī, redzot pūliņu veltīgumu, Šekltons lika glābšanas darbus pārtraukt un sākt evakuāciju. Tā kā kuģa vraks vēl pāris nedēļas turējās uz ūdens, ekspedīcijai izdevās izglābt lielāko daļu aprīkojuma.

Šekltona ekspedīcijai neizdevās sasniegt nosprausto mērķi – šķērsot Antarktīdu, taču, no otras puses, vadītāja profesionālisms un komandas saliedētība to padara unikālu citu neveiksmīgo antarktisko ekspedīciju vidū ar to, ka Šekltonam izdevās aizglābt visus 28 savus ļaudis.

Kembridžas ekspedīcijai Šekltona pēdās būs jānokuģo aptuveni 120 jūdzes – gandrīz 200 kilometrus. Kuģis nogrima Vedela jūrā, kuras lielākā daļa klāta ar trīs metrus biezu ledus kārtu.

Šekltona skiperis Frenks Vorslijs bija ļoti zinošs navigators, kurš izmantoja sekstantu un hronometru, lai aprēķinātu grimstošā kuģa precīzas koordinātes – 68°39’30.0″ dienvidu platuma un 52°26’30.0″ rietumu garuma, un arī simt gadus vēlāk vraks nevar būt aizdreifējis vairāk kā pāris jūras jūdzes tālāk no šī punkta.

Ja ekspedīcijas ledlauzis “Agulhas II”, spēs nokļūt pietiekami tuvu norādītajām koordinātēm, meklējumi varēs sākties. Okeāna dzīlēs tiks sūtītas robotizētas zemūdenes, ar kuru palīdzību noskenēs apvidu.

Faktiski viss atkarīgs no tā, kā “Endurance” nogrima: ja tas notika pietiekami līgani, vraks varētu būt praktiski neskarts, tā kā ledainajā ūdenī nevar izdzīvot mikroorganismi, kuri bojā koku. Taču jūras arheologs Mensans Baunds pieļauj arī iespēju, ka trieciena rezultātā kuģa korpuss varētu būt “atvēries kā konfekšu kārba”.

Reklāma
Reklāma

Ekspedīcijas dalībnieki par iespēju ir sajūsmā un nodēvējuši to par “episku piedzīvojumu”. Ekspedīcijas vadītājs, profesors Džulians Daudsvels, norāda, ka jau šobrīd savākts ievērojams glacioloģijas, okeanogrāfijas, bioloģijas un ģeoloģijas datu apjoms.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.