Lai pārliecinātos, vai, iepērkoties e-veikalos, tiek ievērotas patērētāju tiesības, PTAC pirmoreiz veicis praktisku pētījumu – pasūtītas 62 preces no trešo valstu tirgotājiem. Rezultāti šokējoši: 75% gadījumu precēm konstatētas dažādas neatbilstības, bet dažās preču grupās neatbilstības ir 100% gadījumu.
Lai pārliecinātos, vai, iepērkoties e-veikalos, tiek ievērotas patērētāju tiesības, PTAC pirmoreiz veicis praktisku pētījumu – pasūtītas 62 preces no trešo valstu tirgotājiem. Rezultāti šokējoši: 75% gadījumu precēm konstatētas dažādas neatbilstības, bet dažās preču grupās neatbilstības ir 100% gadījumu.
Foto: Sandra Dieziņa

PTAC iegādājas 52 preču paraugus internetā. Kādi ir secinājumi? 0

Sandra Dieziņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Notriektā tautumeita 7
Veselam
Zinātnieki atklājuši iemeslu, kas varētu izskaidrot gados jaunu cilvēku biežo saslimstību ar vēzi 57
Lasīt citas ziņas

Bīstami bērnu grabulīši ar nosmakšanas risku, ne­kvalitatīvas lampu virtenes un USB lādētāji – tās ir tikai dažas preces, ko Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) konstatējis, veicot iepirkšanos vairākos interneta veikalos.

Pavisam iepirkumi veikti piecos populārākajos e-veikalos, un eksperti pārbaudīja preču atbilstību un drošību, informāciju par tirgotāju, cenu un piegādes noteikumiem un līgumu pieejamību. PTAC šādu metodi – iepirkties e-veikalos – izmantoja pirmoreiz.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pavisam tika pasūtītas 62 preces no trešo valstu tirgotājiem. No pasūtītajām precēm tika piegādāti 52 paraugi, bet netika piegādāti 16% preču, par ko nauda vēlāk atmaksāta. Galvenokārt preces nepiegādāja “AliExpress” un “ebay”. PTAC iegādājās rotaļlietas, bērnu preces, elektroiekārtas – viedās spuldzes un Ziemassvētku lampu virtenes, radioiekārtas un dronus, ko vēlāk nosūtīja testēšanai un laboratoriskām pārbaudēm.

Daudz pārkāpumu

Pētījuma rezutltātā PTAC konstatētais ir diezgan šokējošs – 75% gadījumu precēm konstatētas dažādas neatbilstības, bet dažās preču grupās neatbilstības ir 100% gadījumu. Trešdaļā gadījumu neatbilstības ir ar nopietnu un augstu risku. Rotaļlietām no 15 gadījumiem pro­blēmas bija 12 gadījumos, bet elektroiekārtām pilnīgi visām precēm jeb 100% gadījumu bija neatbilstības, un līdzīgi bija ar radioiekārtām.

Radioiekārtas un bezpilota gaisa kuģi – kopumā 18 preces – netika nodrošināti ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir obligāta prasība. Eksperti konstatēja, ka 73% gadījumu nav informācijas par atbildīgo komersantu, bet 67% gadījumu nav informācijas par ražotāju. Tāpat konstatēts, ka pusei preču nav identifikācijas, savukārt katrai trešajai precei trūkst CE marķējuma vai tas ir neatbilstošs.

Tāpat nav brīdinājumu par vecuma ierobežojumiem un nav norādīti tehniskie raksturlielumi, kas ir būtiska informācija preču drošai lietošanai. Pārbaudot lampiņu virtenes, secināts, ka tās neatbilst attiecīgajam standartam, mirgošanas kontroles bloka korpuss neiztur sitienus ar noteiktu spēku, turklāt korpuss ātri sabrūk, bet daļas zem tīkla sprieguma ir brīvi pieejamas. Citā gadījumā lampiņu virtenes kontaktdakša nenodrošina drošu pieslēgšanu un vadi nav pietiekami stipri. Arī iegādātais USB lādētājs neatbilda drošuma prasībām, un tam nebija lietošanas instrukcijas.

Cena neatbilst

Tiesa, izvērtējot līgumu noteikumus un piedāvāto klientu atbalstu, eksperti secināja, ka lielākajā daļā gadījumu, izņemot platformu “Wish”, sadarbības noteikumus atrast bija viegli. Labā ziņa, ka visās pārbaudītajās platformās līguma noteikumi bija saprotami un nodrošināts klientu atbalsts.

Reklāma
Reklāma

Citādi bija ar informāciju par preces pārdevēju, kur ne visās vietnēs viegli varēja atrast reģistrācijas numuru un kontaktus. Tiesa, iespēja kontaktēties ar pārdevēju bija visās lapās, bet visās bija jāreģistrējas. Daļā lapu informācija bija ķīniešu valodā. Preces pasūtīšanas process bija vienkāršs un saprotams, taču ar cenu norādīšanu bija problēmas.

PTAC konstatēja, ka ne vienmēr preces reklāmas cena atbilst patiesai gala cenai. Piemēram, konkrēta drona cenā neietilpa pilna drona komplektācija. Tāpat sastopama maldinoša informācija – tiek piedāvāta jauna lietotāja atlaide, bet tā pieejama tikai vienai precei no visa iepirkumu groza.

“AliExpress” platformā novērots, ka preces cena var mainīties, izvēloties piegādātājvalsti. Dažās vietnēs konstatētas negodīgas prakses – cilvēki tiek mudināti ātrāk izdarīt pirkumu, tādējādi pircējs neiedziļinās un nenovērtē preces kvalitāti un informāciju par to.

Aicina būt piesardzīgiem

Tirgus izpētes kompānijas “Gemius Latvia” dati rāda – 65% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir iegādājušies preces un pakalpojumus ārvalstu tirdzniecības platformās un veikalos – Latvijā populārākie ir “AliExpress”, “Amazon” un “ebay”.

Tas liecina, ka iepirkšanās tiešsaistē ir populāra, tāpēc liela uzmanība jāpievērš preču kvalitātei un pakalpojumu drošībai. “Cilvēkam jābūt uzmanīgam un jāskatās informācija, ko viņš pērk un kas ir pārdevējs. Svarīgi atcerēties – ja pērkat no Ķīnas vai kādas citas trešās valsts un darbība ir vērsta uz Latvijas vai Eiropas patērētāju, tad Eiropas normatīvie akti ir jāievēro,” norāda PTAC direktore Baiba Vītoliņa. Iepērkoties šajos veikalos, patērētājam ir svarīgi noskaidrot, kas ir pārdevējs.

Nereti pārdevējs var būt fiziska persona, un, ja pircējs pērk no tās, viņam nav visu patērētāja tiesību, kā tas būtu gadījumā, ja viņš kaut ko iegādātos no juridiskas personas. Svarīgi, ka iepirkšanās platformai ir atbildība sazināties ar patērētāju strīdu gadījumos.

Tāpat jānodrošina efektīva strīdu risināšanas iespēja. Baiba Vītoliņa brīdina, ka, iepērkoties tiešsaistē, prece realitātē var atšķirties no platformā publicētās foto­grāfijas, preces var būt bojātas, turklāt ļoti viegli var nopirkt nedrošas un prasībām neatbilstošas preces, kā rezultātā pircējs saņem cita izskata preci, nekā gaidīts. PTAC kā piemēru min lampu, kas reklāmā ir milzīga, bet realitātē – pavisam neliela. Arī magnētiskajām bumbiņām, izrādās, izmērs ir pavisam niecīgs, nevis kā redzams preces fotogrāfijā tirgus placī.

Pērkot preces no trešajām valstīm, jābūt īpaši uzmanīgiem, lai nenāktos vilties. PTAC iesaka pārliecināties, ka ir norādīta atbildīgā persona ES, ja prece iegādāta pie trešo valstu pādevēja. Tāpat der rūpīgi iepazīties ar piegādes, naudas atgriešanas, atteikuma tiesību nosacījumiem, kā arī sekot līdzi, vai nav kādu slēpto izmaksu, kas parādās tikai maksājuma brīdī. Uzmanība jāpievērš arī negatīvajām atsauksmēm.

SAISTĪTIE RAKSTI