Foto: Wikimedia Commons

Izcelts polārpētnieka Amundsena kuģis 0

Pēc sešu gadu ilga darba Kanādas arktiskajos ūdeņos pie Kembridžbejas pilsētiņas norvēģu speciālistiem izdevies izcelt polārpētnieka Roalda Amundsena (1872 – 1928) leģendāro kuģi “Maud”, kas pavadījis zem ūdens 86 gadus, vēsta Kanādas raidkorporācija CBS.

Reklāma
Reklāma
Daudzas šo nezina! 15 populārākās sieviešu kļūdas seksā 11
Kokteilis
7 pārsteidzošas lietas, ko par jums atklāj apģērba krāsa
Kadirovam daudz nav atlicis – viņš mirst. Čečenijas līdera nāve var ievilkt Putinu jaunā karā 144
Lasīt citas ziņas

“Esam ļoti laimīgi, redzot, ka “Maud” ir ļoti labā stāvoklī,” žurnālistiem pavēstīja izcelšanas projekta vadītājs Jans Vangārds. Norvēģijas karalienes Modas vārdā nosaukto kuģi Amundsens uzbūvēja pats par saviem līdzekļiem. “Maud” koka korpusu veidoja it kā olas veidā, nevis garenu kā ierasts kuģiem. Tādējādi “Maud” spēja izturēt pat ārkārtīgi lielu ledāju spiedienu, jo spiediens no sāniem cēla kuģi uz augšu. Konstrukcija izrādījusies tik veiksmīga, ka, pat pēc teju gadsimta nogulēšanas arktiskajos ūdeņos, kuģa korpuss lielā mērā saglabājies.

“Maud” nolaida ūdenī 1917. gada 7. jūnija. Jau nākamajā gadā slavenais polārpētnieks devās divu gadu ilgā ekspedīcijā pa tā saucamo “Ziemeļaustrumu ceļu”, dreifējot ledājos no Norvēģijas polārajiem ūdeņiem, gar Krievijas ziemeļu robežām līdz Austrumsibīrijas jūrai starp Āzijas un Ziemeļamerikas kontinentiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

1925. gadā Amundsena kreditori kuģi pārdeva parādu dēļ. Turpmāk “Maud” izmantoja kravu pārvadājumiem Kanādas ziemeļos. Tomēr jau 1926. gada ziemā tas iestrēga ledājos līcī pie Kembridžbejas. Kuģi pameta un tas nostāvēja šajā vietā četrus gadus, līdz 1930. gadā nogrima. Vraka augšdaļa gadu desmitiem bija redzams piekrastē.

Izcelšanas process ar piepūšamu gaisa spilvenu un pontonu palīdzību sākās šī gada jūnijā, bet jūlijā “Maud” vraks beidzot uzpeldēja. Augustā to izcēla un novietoja liellaivā, sākot jūraszālēm un dubļiem klātā vraka attīrīšanu. Ziemu kuģis pavadīs turpat izcelšanas vietā.

“Tas patiesībā “Maud” ir labi, jo tam jāizžūst,” skaidrojis Vangārds. Izžūstot samazināsies vraka svars un mazināsies spiediens uz koka detaļām, turklāt procesam jānotiek pamazām, jo steidzināšana nodarītu tikai postu. Kuģi 2017. gada vasarā transportēs uz Norvēģiju, kur Amundsena personība un tāpat “Maud” ir ikoniski. Vraks tiks konservēts. “Lai saglabātu nākotnei, kuģi ir vērts vest atpakaļ uz mājām, jo citādi agri vai vēlu daba to iznīcinās,” paskaidroja Vangārds. Plāns paredz pārvietot kuģi uz Askeri, Ākešhūsas filkē (provincē) netālu no Oslo. Tā ir vieta, kur “Maud” reiz tika būvēts un kur tas pārtaps muzejā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.