
“Jau pirms gandrīz gada uzrakstīju vēstuli pašvaldībai savā un kaimiņu vārdā, lūdzot apsekot mūsu piebraucamo ceļu un rast iespēju to uzlabot, jo ceļš ir briesmīgā stāvoklī – bedre pie bedres. Nekādas atbildes nav. Pagājušā nedēļā rakstīju vēlreiz. Joprojām klusums,” stāstu par savu situāciju sāk Ingūna.
Viņai radušies vairāki jautājumi par pašvaldību pienākumiem: “Cik es atceros, pašvaldībām likumā noteikts pienākums reaģēt uz iedzīvotāju sūdzībām. Es varu saprast, ja pašvaldībai nav resursu šobrīd ceļu labot, taču vismaz atbildēt taču viņi varētu! Sakiet, kādi likumi regulē pašvaldību pienākumu atbildēt? Atzīšos, ka vēstuli rakstīju vienkārši e-pastā, nenoformējot to ar eParakstu. Varbūt tāpēc drīkst neatbildēt? Es gribētu saprast savas tiesības.”
Lai noskaidrotu, kādi ir pašvaldību pienākumi šajā ziņā, sazinājos ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju, kas sniedza atbildes uz neskaidrajiem jautājumiem.
Vai ir kāds likums, kas nosaka, ka pašvaldībai ir obligāti jāatbild uz savu iedzīvotāju vēstulēm?
Iesniegumu likums nosaka kārtību, kādā privātpersona iesniedz un iestāde vai privātpersona, kas īsteno valsts pārvaldes uzdevumus, izskata dokumentu, kurā ietverts iestādes kompetencē esošs lūgums, sūdzība, priekšlikums vai jautājums, un atbild uz to.
Vai e-pasta vēstule ar konkrētu lūgumu (piemēram, apsekot kādu ceļa posmu), kas nav eParakstīts, arī ir atbildama obligāti? Jeb arī drošāk ir noformēt to visu kā eParakstītu iesniegumu?
Saskaņā ar Iesniegumu likuma 2. panta trešo daļu šo likumu piemēro arī elektroniskā veidā saņemta iesnieguma izskatīšanai, ja tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir parakstīts ar elektronisko parakstu, kā arī tad, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras pieejamas Vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā (www.latvija.lv). Iesniegumu likuma 2. panta ceturtā daļa noteic, ka, ja elektroniskā veidā saņemtais iesniegums nav noformēts atbilstoši šā panta trešajai daļai, iestādes vadītājs nosaka kārtību, kādā sniedzama atbilde uz iesniegumu.Tādējādi būtu jānoskaidro tas, kāda kārtība ir noteikta konkrētajā pašvaldībā attiecībā uz iesniegumiem, kas iesniegti kā e-pasta vēstules.
Kādā termiņā pašvaldībai ir jāatbild iedzīvotājiem?
Saskaņā ar Iesniegumu likuma 5. panta trešo daļu iestāde atbildi pēc būtības sniedz saprātīgā termiņā, ņemot vērā iesniegumā minētā jautājuma risināšanas steidzamību, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas, ja likumā nav noteikts citādi.
Ko darīt iedzīvotājiem, ja atbilde tomēr netiek saņemta mēneša un pat gandrīz gada laikā?
Iesniedzēja tiesību saņemt atbildi pēc būtības aizsardzības mehānisms ir nostiprināts Iesniegumu likums 10. pantā, proti, ja iestāde nesniedz atbildi uz iesniegumu likumā noteiktajā kārtībā vai nesniedz atbildi vispār, tad iesniedzējs var vērsties ar attiecīgu pieteikumu Administratīvajā rajona tiesā. Ja atbilde uz iesniegumu sniegta, tomēr nav ievērots likumā noteiktais termiņš, iestādes rīcība ir pārsūdzama tiesā, ja privātpersona pamato, ka tādējādi tai radīts būtisks personas tiesību vai tiesisko interešu aizskārums.