
Jaunlatviešu ceļazvaigzne 1
Latvijas pamatiedzīvotāju sabiedrisko domu XIX gadsimtā lielā mērā veidoja trīs laikraksti – “Latviešu Avīzes”, “Pēterburgas Avīzes” un “Dienas Lapa”. Tie savā nozīmē pacēlās pāri visiem citiem tālaika preses izdevumiem.
“Latviešu Avīzes” bija feodāli klerikāls vācu muižnieku un mācītāju lolojums, bet “Pēterburgas Avīzes” – jaunlatviešu preses orgāns, kas lika pamatus latviešu nacionālajai atmodai. “Pēterburgas Avīzes” bija augošās latviešu nacionālās pilsonības inteliģences un zemniecības galvenā tribīne.
Kaut gan laikraksts iznāca tikai četrus gadus (1862 – 1865) un tam bija mēreni reformistiska ievirze, progresīvās sabiedriskās domas attīstībā un popularizēšanā tas paveica vairāk nekā jebkura cita latviešu avīze līdz pat jaunstrāvnieku “Dienas Lapai” gadsimtu (1886 – 1905) maiņā.
Kāpēc ne Rīgā, bet Pēterburgā
Domas par sava laikraksta izdošanu radās 50. – 60. gadu mijā, kad jaunlatviešu un veclatviskās avīzes “Mājas Viesis” (1856 – 1908) starpā izveidojas nepārvaramas pretrunas. Tā kā “Mājas Viesis” pārtrauca antifeodāla rakstura darbu publicēšanu, aktīvākie jaunlatvieši, vispirms K. Valdemārs, kam bija plaši sakari krievu oficiālajās aprindās, nolēma savu uzskatu paušanai dibināt jaunu latviešu laikrakstu. Par tā iznākšanas vietu viņš izraudzījās Pēterburgu, kur pats tolaik dzīvoja un kur bija iespējama samērā lielāka neatkarība no vācbaltiešu muižniekiem.
Jau iepriekš – 1862. gada aprīlī – K. Valdemāram bija izdevies panākt, ka Pēterburgas Cenzūras komitejā nodibināja jaunu posteni – latviešu valodā iespiesto izdevumu cenzora amatu. Turklāt šis pienākums tika uzticēts viņam pašam…
“Pēterburgas Avīžu” redaktora postenī bija paredzēts J. Alunāns. Taču slimības dēļ viņš šajā amatā strādāja tikai dažus mēnešus. Laikraksta pirmais numurs iznāca 1852. gada 14. jūlijā. 10 – 15 sākumlaidienus rediģēja pats K. Valdemārs, bet tad redakcijas stūre pārgāja K. Barona rokās.
Literatūras kritiķis T. Zeiferts 1923. gadā rakstīja: “Valdemārs bija “Pēterburgas Avīžu” dibinātājs un virziena noteicējs, bet viņu aizņēma visādi darbi, plāni un cīniņi, tā ka viņam neatlika vaļas sīkumos ar avīzi nodarboties. Barons tad nu sēdēja dienu pie dienas, nereti arī naktīs pie avīžnieka darbiem, kārtoja, laboja, strīpoja, rakstīja (..) Pie tam bija visos sīkumos, katrā rindā, visniecīgākā atbildē jāpatur prātā lielie mērķi, kas stāvēja priekšā “Pēterburgas Avīzēm”: nest patiesību, gaismu, nest cīņas garu latviešu vidū par cilvēciskām tiesībām, par brīvību, par labāku nākotni.”
“Kas zemniekam jāzina?”
Programmatisks raksts ar tādu nosaukumu bija ievietots jau “PA” 4. numurā. Tā nezināmais autors vispirms norādīja, ka zemnieks ir tāds pats cilvēks kā tie, kas līdz šim skaitīti par “augstākas” kārtas ļaudīm, ka tagad, kad viņam ar likumu atļauts par zemturi kļūt, pienācis laiks viņam tapt par zemes kungu. Zemnieki iet tādu pašu attīstības gaitu kā visas citas līdzšinējās kārtas un viņu progresa iespējām nekādas robežas nav nospraužamas.
Citā publikācijā bija atzīmēts, ka zemnieks ir ne tikai cilvēks, bet arī derīgākais, nepieciešamākais loceklis tautā un valstī. Bez viena otra vēl var iztikt, rakstīja atmodas izdevums, bet “bez zemnieka mūsu klimatā un apstākļos nevar iztikt”. Rakstā “Zemniecība” uzsvērta doma, ka zeme ir ne vien tas pamats, “uz kura cilvēks visu savu miesīgu (ārīgu) būšanu gruntē, bet arī viņa garīga būšana pēc zemes dažādības daudzkārtīgi izrādās. Prasīsim, uz ko gruntējas vienmēr valstības, tautas un cilts lielums?” Un materiāla sacerētājs atbild: “Kas stipru valstību un tautu grib, tam ar’ vajag prāta apgaismošanas un ļaužu laicīgas labklāšanas gribēt – zeme ir tas avots (izcēlums mans. – R. T.).”
Jau minētajā publikācijā “Kas zemniekam jāzina?” “PA” akcentēja izglītības nepieciešamību laukos. Oponējot dažu mācītu vīru apgalvojumiem, ka zemniekam nevajagot neko vairāk zināt kā Bībelstāstus, katķismu un baznīcā dziedamus meldiņus, laikraksts norādīja, ka, zemniekam par cilvēku kļūstot, “mācības pirmais mērķis ir – viņu īsti par cilvēku audzināt, tas ir, saprātīgu cilvēku”.
Rakstā “Par skolām” “PA” aicināja savu lasītāju: “Audzē, vairo savu prātu (..), tad tu pats būsi pilnīgs vīrs, būsi cilvēks, pieaudzis cilvēks un vadītāja tev nevajadzēs.”
Latviešu zemnieki, īsti ņemot, tikai saimnieki, tie ap 40 tūkstoš zemturu, kas pēc dzimtbūšanas atcelšanas Kurzemē (1817. g.), Vidzemē (1819. g.) un citās Krievijas guberņās (1861. g.), piedzīvoja svarīgas pārmaiņas savā sociālajā un tiesiskajā stāvoklī, bija tā tautas daļa, uz kuru vispirms gribēja balstīties “PA”. Šis nācijas slānis tiešām kļuva par tautiskā laikmeta pamatu. Tur arī Pēterpils latviešu laikraksts atrada savu cienītāju lielum lielo daļu.
Otrais svarīgākais jautājums – nacionālais
Tīri politisku un cenzūras apstākļu dēļ “PA” nevarēja atklāti pieminēt latviešu brīvības un neatkarības centienus. Maz tolaik vēl bija latviešu vidū saimnieku, vēl mazāk amatnieku, tirgotāju un rūpnieku, par brīvo profesiju darbiniekiem nemaz nerunājot. Tādēļ avīze uzsvēra, ka latviešiem pirmām kārtām jāizraujas no absolūtas identifikācijas ar zemnieku kārtu un jāuzsver sava tautība, jāizkopj nacionālā apziņa un pašapziņa. Latviešu tautai bija jākļūst vispirms materiāli un tad arī garīgi patstāvīgai, un tikai tad tā varēja domāt par tālākajām konsekvencēm.
“Pēterburgas Avīzēs” pirmo reizi minēts arī Latvijas vārds. Kādā Valdemāra rakstā bija sacīts: “Latvija atrodas vidū starp lielo Krieviju un arī, pēc ļaužu skaita ņemot, diezgan lielo Vāciju.” Šis jaunais ģeogrāfiskais termins nebija patīkams krievu birokrātu un vācu baronu ausīm.
Viņi nevēlējās dzirdēt nosaukumus “Latvija” un “Igaunija”, kas apzīmētu vienas tautas vairākuma apdzīvotās teritorijas.
Jaunlatviešu laikraksts nesaudzīgi apkaroja savas tautas noliedzējus, t. s. kaunīgos vai kārklu vāciešus: “Jūs, kas kaunāties par savu tautību,” lasām šajā sakarā, “no citiem daudzreiz topat nievāti, latviešu tauta nevar tikt cieņā un godā, kad katrs, kas ticis augstākā vietā, aizliedz savu latviešu tautību un tādēļ nenāk tautai par godu, bet gan par kaunu.”

Zinību nesēja
J. Alunāns, pirms aiziešanas no dzīves 1864. gadā, paguva iepazīstināt auditoriju ar politekonomijas pamatjēdzieniem. Viņa spalvai piederēja tādi opusi, kā, piemēram, “Valsts jeb tautas saimniecība”, “Kapitāls”, “Manta” u. c. Dzejnieks un publicists uzrakstīja lielāko daļu atšifrējumu svešvārdiem, kuri sākumā bija lietoti “PA”. Tā ir sava veida enciklopēdija, kuru vēl tagad ir interesanti palasīt. Teiksim, deputāts – “no kādas draudzes vai kārtas izvēlēts un nosūtīts vīrs priekš draudzes, kārtas vai tautas aizstāvēšanas”. Vai parlaments – “augstākā ruņas vieta, kur likumus nogruntē, pārtaisa un atceļ un kur par visām svarīgām valsts lietām spriež”. Konstitūcija – “tāda valdīšanas vīze, ka valdnieks ar deputātiem, kas no tautas izvēlēti, kopā likumus dod”.
K. Barons, kas bija studējis Tērbatas universitātē matemātiku un astronomiju, publicēja laikrakstā ap 100 materiālu par dabaszinātņu, pedagoģijas, izglītības, politiskiem u. c. jautājumiem, kā arī pirmo apceri latviešu valodā par Č. Darvina mācību. Viņš skaidroja saviem tautiešiem, kas ir krītošās zvaigznes un jaunās komētas, uguns un degšana, vecais un jaunais kalendārs utt.
Valodnieciskie raksti,
kas ievietoti “Pēterburgas Avīzēs”, iestājās par latviešu valodas tiesībām un attīstību. Jaunlatvieši centās valodas jautājumus skaidrot arī teorētiski. Viņi uzsvēra, ka valoda ir cilvēka garīgo spēku galotne, sabiedrībai tā kalpo kā saziņas līdzeklis. Jaunlatvieši valodu izprata materiālistiski, saistīdami to ar cilvēka domāšanu. Laikrakstā aplūkoti arī valodas vēstures jautājumi. Viņi atzina latviešu un lietuviešu tautu un valodu radniecību, piemēram, K. Barona rakstā “Indo-eiropiešu tautu famīlija un īpaši leiši un latvieši”. Par ortogrāfijas un citiem jautājumiem rakstīja J. Alunāns. Viņš uzskatīja, ka latviešu valoda pielīdzināma “treknai, auglīgai zemei, kas, palaista un bez kopšanas būdama, ušņas un dadžus izaudzina, bet kas, ar prātu kopta, svarīgus zelta kviešus simtkārtīgos augļos atmet”.
Dzimst latviešu satīra
Tās kritikas bultas, cik nu tolaik bija iespējams, vispirms tika virzītas pret vācu baroniem un mācītājiem. Liela vieta ierādīta arī cīņai pret tumsonību un atpalicību pašu latviešu vidū. Pielikumā bija atrodami anonīmi publicēti “PA” vadītāju, kā arī Jēkaba Zvaigznītes, Ernesta Dinsberga, Jāņa Frīdemaņa u. c. autoru darbi. Satīras nodaļā bija samērā liela žanriska daudzveidība: feļetoni prozā, anekdotes, satīrisku teicienu virknes, dzejoļi, vēstules, pasakas, dialogi utt. Pietiekami bagāta bija satīriskā tēlojuma valodas līdzekļu palete. “Dzirkstelē” un “Zobugalā” bija ne mazums tēlu, kuri kļuva tradicionāli turpmākajā latviešu reālistiskās satīras un humora attīstībā. Muižniekus un melnsvārčus “PA” izsmēja Bizmaņa tēlā un Bizes alegorijā. Sevišķi raksturīgi bija latviešu zemnieku tipi, kuri darbojās galvenokārt kā pārinieki: Brencis un Žvingulis, Brencis un Tencis, Švāgers un Repis u. c. Viņu dialogos nereti izmantota izloksne, piemēram, malēniešu (J. Zvaigznīte) un dundadznieku (E. Dinsbergs).
Lasītāji

“PA” abonentu skaits pirmajā laikā bija īsti prāvs, kādu nebija gaidījuši ne to redaktori, ne izdevēji, kuru vidū bez K. Valdemāra sākumā atradās arī daži turīgi latvieši. Pirmajā iznākšanas gadā laikrakstu pasūtīja 4200 interesentu, bet pēc 1863. gada četru mēnešu garā aizlieguma – 3300. Cenzūras un citu apstākļu dēļ pēc tam interesentu skaits samazinājās. Salīdzinājumam: “Latviešu Avīzēm”, kuras pastāvēja jau 40 gadu, bija četri tūkstoši abonentu, lielajai dienas avīzei “Baltijas Vēstnesis”, kura sāka iznākt 1868. gadā, tikai nedaudz vairāk par tūkstoti. “PA” 1864. gadā Vidzemē bija 1357 pasūtītāji. Viscītīgākie lasītāji – 395 – dzīvoja Valmieras apriņķī. Kurzemnieki abonēja 905 laikraksta numurus. Pirmo vietu ar 216 “PA” cienītājiem ieņēma Dobeles apriņķis. Latgalē gan avīzi pasūtīja tikai septiņi cilvēki. Toties Krievijā latviešu laikrakstu lasīja 63 interesenti un Igaunijā – 9. Uz Lietuvu sūtīja četrus “PA” eksemplārus. 257 abonentu dzīvesvietas nebija zināmas.
Pirmo augstāko priedi nolauza…
Runājot K. Barona vārdiem, “PA” bija “dūriens vācu lapseņu pudurā”. Taču tām netrūka denunciantu un vajātāju arī patvaldības stutētāju vidū. Nevarēdami vairs brīvi paust savas idejas izdevumā, tā vadītāji bija spiesti 1865. gada 17. jūnijā piekāpties un laist klajā avīžu pēdējo numuru. Lai arī tā, “PA” pamatoti var uzskatīt par latviešu nacionālās žurnālistikas un publicistikas pamatlicēju. Tās bija mūsu tautas pirmās atmodas ceļazvaigznes.