Kā lietot Smart-ID elektronisko parakstu? Ērta un droša izvēle 14

Vairāk nekā miljons Latvijas valsts iedzīvotāju ir reģistrējuši Smart-ID kontu. Rīks ikdienā atvieglo identitātes apliecināšanu digitālajā vidē, ļaujot piekļūt dažādiem e-pakalpojumiem. Papildus autentifikācijas funkcijai Smart-ID ir arī kvalificēts elektroniskais paraksts, turklāt to lietojam ik dienu, lai apstiprinātu darījumus. Līdzīgi to var izmantot arī lai parakstītu dokumentus vai noslēgtu līgumus. Kādi ir nosacījumi, lai parakstītos elektroniski ar Smart-ID un kā tieši to izdarīt, plašāk šajā rakstā!

Reklāma
Reklāma
TV24
Lavrovam ir plāns, kā izbeigt karadarbību Ukrainā: “Vienīgie, kas pirms desmit gadiem iesējuši kara sēklu un tupina kurt kara liesmu, ir NATO”
Polija nikna: Baltijas valstis apdraud NATO drošību – iestrēdzis vēl viens liels projekts 162
Kokteilis
10 viltīgas frāzes, kuras manipulatori vienkārši dievina 4
Lasīt citas ziņas

Ikviens Smart-ID lietotājs zina, ka rīka izmantošanai ir nepieciešami divi atšķirīgi PIN kodi. Jāatgādina, ka PIN1 tiek izmantots, lai piekļūtu e-pakalpojumiem un saviem kontiem (piem., bankas kontam), respektīvi, tas pilda identitātes apliecināšanas funkciju. Kurpretim PIN2 ir elektroniskā paraksta funkcija – ar to gan apstiprinām darījumus, piemēram, pārskaitot naudu, gan varam parakstīt dokumentus.

Svarīgi atzīmēt, ka Smart-ID elektroniskais paraksts ir atzīts visā Eiropas Savienībā un ir ar tādu pašu juridisko spēku, kā ar roku veikts paraksts. To izmantot ir viegli un ērti.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pirmais solis: kurš var parakstīties ar Smart-ID?

Galvenais priekšnosacījums ir pārliecināties, vai jūsu Smart-ID līmenis atbilst kvalificētā elektroniskā paraksta izveidei. To ir pavisam vienkārši izdarīt – jāatver Smart-ID lietotnes sadaļa Lietotāja informācija, ja tajā norādīts Smart-ID kvalificēts elektroniskais paraksts, viss ir kārtībā, lietotni var izmantot, lai elektroniski parakstītos. Tomēr, ja šajā sadaļā redzams kas cits, ir jāatjauno savs konta līmenis, proti, jāatjauno lietotne, jāizdzēš esošais konts un jāreģistrē jauns. Šie līmeņi atšķiras arī vizuāli, jo kvalificētajā versijā lietotnes fons ir baltā krāsā, bet vienkāršotajā jeb ierobežotas funkcionalitātes versijā – zaļā.

Kā parakstīties ar Smart-ID?

Ir vairāki veidi, kā parakstīt dokumentus ar Smart-ID, tomēr svarīgi ņemt vērā, ka elektroniski parakstīti dokumenti var būt dažādos formātos, un ne visi no tiem tiek atbalstīti. Iesakām izmantot ASiCE failu formātu, kas lielākoties tiek izmantots visās Eiropas Savienības valstīs. Attiecīgi jau parakstītais dokuments izskatīsies šādi – dokumenta_nosaukums.ASiCE.

Lai parakstītu dokumentu ar Smart-ID tiešsaistē, izmantojiet kādu no dokumentu parakstīšanas portāliem, piemēram, Dokobit vai Mark Sign. Parakstīt dokumentu ar Dokobit ir ērti, tas ietaupa jūsu laiku, jo nav nepieciešamas papildu iekārtas, tikai viedtālrunis ar Smart-ID. To var paveikt piecos soļos:

  1. Atveriet tīmekļvietni www.dokobit.com. Pirmajā lietošanas reizē nepieciešams reģistrēties un to var izdarīt bez maksas, spiežot Reģistrēties bez maksas.
  2. Pie opcijām izvēlieties Smart-ID un reģistrējieties, ievadot savu personas kodu, apstiprinot identitāti ar Smart-ID PIN1 kodu. Ja gadījumā jau esat reģistrējies, tad portāla sākumlapā vienkārši jāizvēlas sadaļa Pieslēgties.
  3. Kad esat pieslēdzies, savā kontā redzēsiet gan iepriekš parakstītus dokumentus, gan varēsiet parakstīt jaunus. Augšupielādējiet dokumentu, ko vēlaties parakstīt. Lai būtu droši, ka dokumentu pieņems visās Eiropas Savienības valstīs, izvēlieties ASiCE dokumenta formātu.
  4.  Ja esat privātpersona un nav nepieciešams pievienot vairākus dokumenta dalībniekus vai iestatīt dokumenta opcijas, vienkārši spiediet Turpināt parakstīšanos.
  5. Nākamajā skatā spiediet Parakstīt, ievadiet Smart-ID PIN2 kodu jeb elektronisko parakstu, un dokuments ir parakstīts! Tagad varat lejupielādējiet parakstīto dokumentu.
Reklāma
Reklāma

Smart-ID – uzticamākais autentifikācijas risinājums Latvijā

Nesen veiktajā Baltijas valstu iedzīvotāju pētījumā par elektronisko identitāti un parakstīšanos Latvijas iedzīvotāji novērtējuši Smart-ID kā uzticamāko elektroniskās autentifikācijas rīku Latvijā. Smart-ID saņēmis arī augstāko rekomendācijas indeksu (NPS) starp visiem autentifikācijas risinājumiem, proti, iedzīvotāji to visbiežāk ieteiktu arī citiem. Pētījumā secināts, ka, izvēloties autentifikācijas risinājumu, iedzīvotāju prioritātes ir drošības aspekti, ērta lietošana un viegla uzstādīšana. Pie visbiežāk veiktajām darbībām ar elektroniskās autentifikācijas rīkiem Latvijas iedzīvotāji min piekļuvi banku un finanšu pakalpojumiem, kā arī iepirkšanos tiešsaistes veikalos.

Baltijas valstīs Smart-ID ir integrējuši vairāk nekā 1000 e-pakalpojumu sniedzēji, tostarp lielākās bankas. Ik mēnesi Latvijā ar rīka starpniecību tiek veiktas ap 20 miljoniem transakciju.

2023. gadā Smart-ID kļuvis vēl pieejamāks lietotājiem. Pavasarī Smart-ID ieguvis lokālo kvalificēto statusu autentifikācijai, kas nodrošina Smart-ID kā autentifikācijas risinājuma integrēšanu portālā latvija.gov.lv. Ar to iespējams izveidot un piekļūt arī savai e-adresei. Tāpat paplašinātas attālinātas Smart-ID konta reģistrēšanās iespējas bērniem no 13 gadu vecuma, un turpinās darbs, lai tuvā nākotnē arī bērni no 7 gadu vecuma ar vecāku apstiprinājumu varētu attālināti reģistrēt kontu. Šogad ieviests arī Smart-ID atbalsts Apple viedpulksteņiem.

 

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.