Tēlnieks Edvīns Krūmiņš
Tēlnieks Edvīns Krūmiņš
Foto – Timurs Subhankulovs

Kā no jauna piedzimuši 0

Tēlnieks Edvīns Krūmiņš ir pabeidzis darbu pie Latvijai unikālo viduslaiku mākslas pieminekļu, vēlās gotikas ciļņa “Madonna ar bērnu” un mestra Voltera fon Pletenberga tēla kopiju izgatavošanas. Iespējams, abi Rīgas pils simboli nišā virs pils konventa vārtiem atgriezīsies jau oktobra beigās.

Reklāma
Reklāma
Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 58
TESTS prātvēderiem: ja zini atbildes uz vismaz 8 jautājumiem, tev ir pārsteidzoši attīstīts intelekts
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas? 32
Lasīt citas ziņas

“Prezidenti nāks un mainīsies, bet šitais paliks,” ar savu veikumu lepojas Edvīns Krūmiņš. Madonnas un Pletenberga kopijas izgatavotas no blīva smilšakmens, tiesa, ievesta, jo Latvijā atrodamais nav tik kvalitatīvs. Jautāts par garantiju, meistars padomā un saka: “Nu kādi 300 gadi.” Oriģināli bija cirsti dolomītā, un laikazobs bija tos smagi skāris. Speciālisti uzskata, ka Voltera fon Pletenberga figūra izgatavota un uzstādīta ap 1515. gadu, bet Sv. Marija, lai arī iemūrēta pils nišā reizē ar mestru, varētu būt vēl senāka. Voltera fon Pletenberga (1450 – 1535) valdīšanas laiks no 1494. līdz 1535. gadam bija ilgāks nekā jebkuram citam mestram, tāpat militāro un diplomātisko spēju ziņā viņam ierādīta īpaša vieta Livonijas ordeņa pastāvēšanas vēsturē. Turklāt Pletenberga figūra Rīgas pilī ir vienīgais līdz mūsdienām saglabātais ordeņa mestra attēlojums, būtībā portretējums.

Edvīns Krūmiņš Latvijā ir viens no pieredzējušākajiem tamlīdzīgu vēsturisku akmens tēlu kopiju izgatavošanā. Viņa darbu skaitā ir Rīgas Rātslaukuma Rolands, taisnības dieve Temīda Rātsnama frontonā un Melngalvju nama piedurvju akmeņi: “Kaut kā sanācis, ka visu laiku esmu pie tās restaurācijas. Un tā ir laime, jo tur viss ir reāli – tās lauvas un tā… To visu taisījuši vecie meistari, un no viņiem ir ko pamācīties.” Mūsdienās darbnīcā programmējamā ierīce vispirms no smilšakmens bluķa izfrēzē vajadzīgo tēlu, bet pēc tam pie darba ķeras tēlnieks. Tas esot kā ar ziepēm – no sākuma ir gabals ar asiem stūriem, bet meistara rokas Pletenbergu piegludina, piestrādā, iekaļ tik sīkas detaļas kā apmetņa saspraude, bruņu kniedes un sprādzes. Gatavs arī mestra dzelzs zobena asmens. Kamēr Sv. Marijas tēlu slīpē, ap 2 m augstā un nepilnu tonnu smagā mestra figūra stāv īpašā būdiņā pie darbnīcas, pasargāta no nokrišņiem. Smilšakmenim, lai tas ziemas salā nesaplaisātu, jāizžūst, tādēļ figūru paredzēts drīzumā pārvest uz kādu siltāku vietu.

CITI ŠOBRĪD LASA
Tēlniekam Edvīnam Krūmiņam tādu vēsturisku darbu kā Livonijas ordeņa mestra Voltera fon Pletenberga figūras izgatavošana sagādā īpašu prieku. Šobrīd tēls vēl mājo akmens apstrādes uzņēmumā “Vaben” Katlakalna ielā. Foto – Timurs Subhankulovs

Darbu pasūtītājs pilnsabiedrību “SBRE” un SIA “RE&RE” veiktajos Rīgas pils restaurācijas un pārbūves darbos ir VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (VNĪ). Valsts prezidentam paredzētā pils daļa – priekšpils un austrumu piebūves – jāpabeidz līdz 1. novembrim. VNĪ vecākais būvniecības projektu vadītājs Kārlis Mucenieks informēja, ka līdz tam laikam vietā Rīgas pils nišā jānostājas arī Pletenberga un Sv. Marijas tēlu kopijām. Tomēr, ja tēlu smilšakmens nebūs izžuvis līdz pieļaujamajai mitruma pakāpei, atgriešanās var notikt arī vēlāk, jo pretējā gadījumā sals tēlus sabojās. Kopijas, kas atradīsies prezidentam domātajā slēgtajā pils daļā, parastam apmeklētājam nebūs apskatāmas. Oriģināli, visticamāk, gan būs publikai redzami. Speciālisti vēl nav nolēmuši, kur tos novietot, taču tās varētu būt publiski pieejamās Rīgas pils iekštelpas.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.