Ilustratīvs attēls.
Ilustratīvs attēls.
Foto: PantherMedia/Scanpix/LETA

Latvijas skolēni izceļas ar valodu zināšanām. Ko vēl atklāj pētījums? 0

Ilze Kuzmina, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

Latvijas 15 gadus veco skolēnu globālās kompetences ir viduvējas, taču svešvalodu prasmes – augstas.

Tā var secināt no Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas PISA 2018. gada datiem, kas tika publiskoti pagājušajā nedēļā.

CITI ŠOBRĪD LASA

No kopumā 27 OECD valstīm un partnervalstīm, kuru skolēni piedalījās OECD PISA 2018. gada pētījuma globālās kompetences modulī, Latvijas 15 gadus vecie skolēni ar 497 punktu rezultātu ierindojas 9. vietā, un viņu sniegums atbilst vidējam OECD dalībvalstu rādītājam.

Visaugstāko sniegumu testā uzrādījuši Singapūras skolēni, kam seko pusaudži no Kanādas un Honkongas Ķīnā. Šajās valstīs skolēnu rezultāti globālajā kompetencē bija nozīmīgi augstāki nekā OECD valstīs vidēji – attiecīgi 576, 554 un 542 punkti.

Globālās kompetences testā skolēniem uzdeva jautājumus par starptautiskiem notikumiem, ilgtspējīgu pasaules attīstību, citu kultūru izpratni un diskusiju prasmi. Salīdzinot ar citām OECD valstīm un partnervalstīm, Latvijas skolēnu sniegums bijis zemāks šādās jomās – izpratne par citu cilvēku pasaules uzskatiem un perspektīvām, rīcība, domājot par kopēju labumu un ilgtspējīgu attīstību.

Tāpat pētījuma rezultāti liecina, ka mūsu pusaudži mazāk iesaistījušies aktivitātēs globālās kompetences attīstībai, nekā tas novērojams citās valstīs.

Taču viena no jautājumu sadaļām bija par ikdienā lietoto valodu skaitu. Pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijā vairums jeb 93% skolēnu ikdienā sazinās divās vai vairāk valodās, kas ir augstākais radītājs 27 pētījuma dalībvalstu vidū.

Līdzīgi jeb vairāk nekā 90% jauniešu vismaz divās valodās ikdienā sazinās arī, piemēram, Horvātijā, Maltā un Igaunijā.

Kopumā jāsecina, ka OECD valstu un partnervalstu vidū valodu mācīšanās iespējas ir plaši pieejamas. Tikai 12% OECD valstu 15 gadus veco skolēnu norādījuši, ka nemācās nevienu svešvalodu, kamēr puse aptaujāto pusaudžu ikdienā apgūst divas vai vairākas svešvalodas. Latvijā 94% aptaujāto skolēnu apgūst vismaz divas svešvalodas.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.