Publicitātes foto

Latvijas vēstures glābēja. Noskaties filmas “Mērijas ceļojums” pieteikumu 1

2. maijā uz kinoekrāniem nonāks dokumentāla filma “Mērijas ceļojums” – stāsts par jaunu sievieti Mēriju Grīnbergu, kas 2. pasaules kara laikā izglāba lielu daļu Latvijas muzeju kolekciju, LA.lv pastāstīja filmas veidotāji.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
FOTO. Mākslīgais intelekts nosauc 10 pasaules pievilcīgākos vīriešus. Starp tiem – pretrunīgi vērtēts Latvijas politiķis
Kokteilis
“Citreiz pirms koncerta nepieciešams atgādināt ētiku un pieklājības etiķeti” – Madara Raabe vīlusies par koncertā Siguldā pieredzēto
“Zeme tad trīcēs zem šo karu izvērsēju kājām!” Gaišreģis paredz Ukrainas kara uzvaras gadu
Lasīt citas ziņas

Otrā pasaules kara beigās vācu armija atkāpjoties ņēma līdzi arī 700 kastes ar Latvijas muzeju kolekciju vērtībām. Ja nebūtu bijis jaunas sievietes, vārdā Mērija Grīnberga, daudzas Latvijas muzeju zāles šobrīd būtu tukšas. Viņa bija vienīgā brīvprātīgā, kas 1944. gadā devās līdzi vilcienam ar Latvijas mākslas vērtībām un kopā ar tām atgriezās Rīgā.

Pateicības vietā par paveikto Mērija tika atlaista no darba muzejā un viņas turpmāko dzīvi pavadīja nerimstošās aizdomas. Jāņem vērā, ka Mērija Grīnberga bija pēctece Latvijā ļoti pazīstamajai Grosvaldu dzimtai: viņas vectēvs Fridrihs Grosvalds vairāk nekā 30 gadus vadīja Rīgas Latviešu biedrību, izglītotās vecāsmātes Marijas vadībā Grosvaldu dzīvoklis kļuva par Rīgas izsmalcinātāko kultūras salonu. Mērijas tēvs Jānis Grīnbergs bija latviešu Jēzus baznīcas luterāņu draudzes mācītājs un Pēterburgas latviešu sabiedrības pārstāvis. Mātei, arī Mērijai, piederēja pirmais latviešu tautas tērpu salons Rīgā, viņa bija Dziesmu svētku tautas tērpu komisiju locekle. Viens no mātes brāļiem bija slavens matemātiķis, otrs – Oļģerds Grosvalds – diplomāts, kurš 1919. gadā no februāra līdz jūlijam bija Latvijas delegācijas sekretārs Parīzes Miera konferencē. Trešais, Jāzpes Grosvalds, nomira jaunībā, taču paspēja aizsākt modernismu latviešu glezniecībā. Lielākā daļa Mērijas tuvinieku kara laikā devās trimdā uz Rietumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kāpēc jauna, izglītota sieviete no inteliģentas dzimtas ar tuviem radiem Rietumos atgriezās PSRS? Kā viņa varēja turpināt dzīvi šeit, kad ģimenes dzīvoklis bija pilns ar svešiniekiem, bet pašai vajadzēja strādāt rūpnīcā? Par jaunās dzīves paradoksiem liecina Mērijas mātes dienasgrāmatas, kas kolorīti atklāj gan dzimtas, gan mūsu valsts vēsturi. Pats Mērijas ceļojums līdz šim bija noslēpums un mīkla, kas tiek atrisināta filmā. Šis ir stāsts par dzīvesspēku, pašaizliedzību, inteliģenci un izturību, kas palīdzējusi izdzīvot mūsu tautai un tās kultūrai.


LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.