Izrādes sevišķa vērtība ir Lilitas Ozoliņas filigrānais tēlojums. Dēla lomā: Kaspars Dumburs.
Izrādes sevišķa vērtība ir Lilitas Ozoliņas filigrānais tēlojums. Dēla lomā: Kaspars Dumburs.
Publicitātes (Mārča Baltskara) foto

Melnbaltā mīlestība. Ieva Rodiņa vērtē iestudējumu “Māte” 0

Režisora Intara Rešetina mērķtiecīgā pievēršanās viena dramaturga daiļrades izzināšanai, no vienas puses, acīmredzot liecina par detektīvizmeklētāja cienīgu apņemšanos apgūt konkrētās dramaturģijas specifiku.

LA
LA.LV
Ziņas
“Problēmas ir ļoti nopietnas.” Vai Lietuva kļūdījusies, aizliedzot nevakcinētiem cilvēkiem apmeklēt lielveikalus? 169
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Man gribējās piecelties un teikt – ej tak tu!”: Igors Linga atklāj, kurš pašmāju mūziķis ir bijis visneciešamākais 6
15 stundas
AT
Arnis Terzens
Stāsti
“Laika gaitā šī Angelas fobija tikai pieņēmusies spēkā.” No kā paniski bail Angelai Merkelei?
8 stundas
Lasīt citas ziņas

No šī viedokļa Dailes teātrī tapušais iestudējums “Māte” tik tiešām ir visprecīzāk uzbūvētā izrāde Zelleriādes ciklā – tajā nav nevienas liekas vai nepiepildītas darbības vai vārda.

No otras puses, pati Zellera luga (franču La Mère, sarakstīta 2010. gadā) šķiet daļēji dublējam tās tēmas un tehnikas, kas izmantotas autora divus gadus vēlāk sarakstītajā lugā “Tēvs” (Intara Rešetina režijā iestudēta Latvijas Nacionālajā teātrī 2016. gadā ar nosaukumu “Ak, tētīt” un Valdi Lūriņu titullomā).

CITI ŠOBRĪD LASA

Novecošana, demence, deformētas attiecības ģimenē, pagātnes ielaušanās tagadnē, subjektīvā un “objektīvā” realitātes uztvere – šos motīvus Zellers atkārto gan lugā “Tēvs”, gan “Māte”, mainot vienīgi dzimumu skatpunktu.

Lugā mātei ir 45 gadi, un Zellers precīzi portretē šo vecumu vienlaikus kā fizioloģisku (ar ķermeņa dabiskajām pārmaiņām saistītu) procesu un kā brīdi, kad sieviete būtībā zaudē savu mātes lomu, tādējādi meklējot jaunu vietu ģimenes dzīvē.

Jāpiebilst, ka 2019. gadā Ņujorkā tapušajā uzvedumā mātes lomu spoži atveidojusi franču aktrise Izabella Ipēra, bet 2015. gadā Londonā – Džīna Makī, un abu iestudējumu centrā ir freidiski motīvi mātes un dēla attiecību līnijā.

Intars Rešetins principiāli mainījis galvenās varones vecumu, tādējādi notikumus novirzot no visumā novecojušās psihoanalītiskās pieejas (jo Zellera lugas sižets nudien nav nekas oriģināls) uz abstraktāku, simboliskāku laiktelpu, sižetu centrējot nevis ap seksuālu iekāri, bet mīlestību kā radošu un vienlaikus postošu spēku.

Mātes pasaule

Pati izrādes struktūra būvēta ap Lilitas Ozoliņas atveidoto varoni. Aktrise kamerzāles tuvplānā atrodas pāris metru attālumā no skatītāja, un tieši caur mātes mīmiku, ķermeņa valodu, plastiku, balss intonācijām, acu skatieniem mēs nolasām visu, kas notiek (vai, tikpat iespējams, nenotiek) ap un ar viņu.

Atbilstoši Zellera lugai Rešetins izrādes vēstījumu būvē kā atkal un atkal atkārtojošos šķietami sadzīvisku situāciju virteni,

kas tieši caur izspēlētajām laika cilpām iegūst simbolisku nozīmi. Pētera Liepiņa atveidotais tēvs kravā koferus, lai brauktu prom uz konferenci. Naktī vecāku mājā negaidīti ieradies Kaspara Dumbura iemiesotais dēls. Pēc strīda ar Nikolā viņu meklēt ierodas draudzene – Initas Sondores atveidotā Elodī.

Māte pēc tablešu pārdozēšanas nokļūst slimnīcā. Dēls tur ierodas māti apciemot. To, kuri no šiem notikumiem ir patiesi, bet kuri norisinās tikai mātes deformētajā apziņā, ne luga, ne izrāde skaidri nepasaka priekšā, atstājot vietu intrigai.

Aktieransamblis dažādos scenārijus izspēlē gana precīzi, kaut arī, salīdzinot ar Lilitas Ozoliņas filigrāno tēlojumu, psiholoģisku nianšu nedaudz pietrūkst Pētera Liepiņa (Tēvs) un Kaspara Dumbura (Dēls) spēlē. Ar jūtamu pašironiju, plastiskumu un precizitāti epizodiskajā Elodī lomā uz skatuves efektīgi parādās Inita Sondore.

Dekoratīvisms

Dramaturgs, uzsverot mātes un dēla draudzenes “kopīgās intereses” un mātes hronisko greizsirdību, viņai baidoties pazaudēt Nikolā mīlestību, izmanto klišejisku, trafaretu paņēmienu – ieģērbj abas varones vienādās sarkanas krāsas kleitās.

Izrādē kleitas motīvs izspēlēts divās dažādās toņkārtās –

liriski sentimentālā (Lilitas Ozoliņas mātes izteiksmīgā deja ar Kaspara Dumbura atveidoto dēlu) un klaji ironiskā (Elodī parādīšanās prostitūtas veidolā), tādējādi pārvarot šī simbola neveiklumu. Spēli ar krāsām (melno un balto, realitāti un fantāziju, mīlestību un naidu) pārņēmušas arī mākslinieces Jana Čivžele (kostīmi) un Māra Vaļikova (gaismas). Taču gluži bez dekoratīvisma izrāde neiztiek.

Izrādes telpa iedalīta divās daļās. Priekšplānā scenogrāfs Kristaps Skulte visas skatuves platumā novietojis dīvainu sēžamobjektu, kas brīžam atgādina izgaismotu eskalatora lenti, brīžam – solārija lampas un vajadzīgajā epizodē rada iespaidu par slimnīcas vidi.

Akcentējot to, ka daļa darbības norisinās mātes zemapziņā, skatuves fonu brīžam dekorē melnbaltas, it kā salnas skartas augu lapas, kuras sabiezē nereālistiskākajos izrādes brīžos. Vēl dziļāku ietiekšanos zemapziņas slāņos iezīmē skatuves dziļumā esošā tumšā siena, caur kuras durvīm varoņi ieiet un iziet ne vairs sadzīviskajā, bet simboliskajā dimensijā.

Šajos brīžos izrādes fonogrammā parādās arī audiofragmenti no citām Zelleriādes izrādēm

(piemēram, atpazīstama ir Ģirta Ķestera Pjēra balss no Dailes teātra izrādes “Dēls”, 2019), tādējādi it kā kopsavelkot režisora iestudēto izrāžu triloģiju.

Kopumā gan šīs skaņu spēles, it īpaši fonā izmantotie ilustratīvie vārnu ķērcieni, šķiet gluži dekoratīvs elements, jo katru no Zelleriādes izrādēm iespējams uzlūkot kā suverēnu, dažādās estētikās risinātu skatuves darbu. Tālāk par ilustrāciju nepaceļas arī izmantotais mūzikas noformējums, kura niansētāka izstrāde varētu pastiprināt izrādes brīžam ne līdz galam pārliecinošo atmosfēriskumu.

Triloģijas noslēgums

Pēc izrādes “Māte” noskatīšanās nepārprotami iespējams secināt, ka Intars Rešetins pēdējo gadu laikā sevi Latvijas teātrī pieteicis kā konsekventi strādājošu režisoru. Dailes teātrī tapušais Zellera lugu iestudējumu triloģijas noslēgums liek cerēt, ka režisors pievērsīsies arī citu dramaturgu devumam, izejot ārpus no jau labi zināmām teritorijām.

Florians Zellers, “Māte”, iestudējums Dailes teātra Kamerzālē

Režisors: Intars Rešetins, no franču valodas tulkojusi Agnese Kasparova, scenogrāfs Kristaps Skulte, kostīmu māksliniece Jana Čivžele, gaismu māksliniece Māra Vaļikova.

Lomās: Lilita Ozoliņa, Pēteris Liepiņš, Kaspars Dumburs, Inita Sondore.

Nākamās izrādes: 6., 13., 17. martā.

Vārds skatītājiem

Dana Zālīte (virtuālajā grupā #SkatītājsVērtē): “Izrādi “Māte” gaidīju teju vairāk nekā Ziemassvētkus. Galvenokārt tāpēc, ka iepriekšējie triloģijas iestudējumi “Ak, tētīt…” (Nacionālais teātris) un “Dēls” (Dailes teātris) ir absolūti teātra meistardarbi. Visi kopā tie rada veselumu, vienotu loku dažādām ģimenes problēmām.

SAISTĪTIE RAKSTI

“Mātei” pieaicinātie aktieri, sevišķi izceļot Lilitu Ozoliņu un Pēteri Liepiņu, ir vērtības paši par sevi. Šo pat var uztvert par sava veida Lilitas Ozoliņas monoizrādi, kur pārējie aktieri ir tikai tāpēc, lai padarītu viņas veikumu izcilāku. Pētera Liepiņa Tēvs raisa labvēlīgu iespaidu, pat ja brīžiem viņa tēls nemaz nav tik viennozīmīgs.

Kaspara Dumbura Nikolā ir pakļauts Mātei, Initas Sondores Elodī šoreiz ir tikai pakārtota loma. Scenogrāfijā izteikti dominē melnā krāsa, līdzīgi kā apģērbos. Īpaši vēlos uzteikt kostīmu mākslinieces Janas Čivželes izvēlētos Mātes baltos un stilīgos kreklus.”

Vairāk: https://ej.uz/ygs3

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Problēmas ir ļoti nopietnas.” Vai Lietuva kļūdījusies, aizliedzot nevakcinētiem cilvēkiem apmeklēt lielveikalus? 169
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Man gribējās piecelties un teikt – ej tak tu!”: Igors Linga atklāj, kurš pašmāju mūziķis ir bijis visneciešamākais 6
15 stundas
AT
Arnis Terzens
Stāsti
“Laika gaitā šī Angelas fobija tikai pieņēmusies spēkā.” No kā paniski bail Angelai Merkelei?
8 stundas
LL
Lilija Limane
Stāsti
Tiesnesis Cimdiņš bij tā piedzēries un tik piedauzīgi uzvedās, ka kauns bij skatīties 3
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
“Esmu apbēdināta, ka mani tik viegli nodeva…”: dziedātāja Alise Haijima beidzot komentējusi internetā nopludināto video, kurā viņa un citi niekojas ar “balto pulverīti” 48
2 dienas
Lasīt citas ziņas
LA
LA.LV
Ziņas
Latvijā pret Covid-19 potēti desmit ilgdzīvotāji 121 gada vecumā. Kādas kļūdas vēl atklātas vakcinācijas pārskatā? 9
2 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pavļutu lūdz skaidrot 80 miljonu eiro izlietojumu Covid-19 pacientu gultu izveidei 32
6 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mūsā un Žūku strautā piesārņojuma izplatība ir ierobežota un tiek kontrolēta 1
3 stundas
ZB
Zigmunds Bekmanis
Laukos
“Latvijā pieejami vēl nebijuši tūrisma objekti!” Kurp doties zelta rudens laikā? 7
9 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
Latvijā pret Covid-19 potēti desmit ilgdzīvotāji 121 gada vecumā. Kādas kļūdas vēl atklātas vakcinācijas pārskatā? 9
22:21
GP
Guntars Pļavinskis
Stāsti
Pētniekiem izdevies atminēt Himalaju Skeletu ezera noslēpumu. Kas bija šie cilvēki, kuru mirstīgās atliekas atrodas ezerā?
21:51
LE
LETA
Ziņas
Mūsā un Žūku strautā piesārņojuma izplatība ir ierobežota un tiek kontrolēta 1
21:17
IP
Ilze Pētersone
Ziņas
“Ja nav dzimtās valodas, tas var būt ceļš arī uz depresiju.” Saruna ar skolotāju Ingu Zemīti
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Trīs bērnu mamma dalās ar aizkustinošu video, kā suns katru vakaru pārbauda, vai visi bērni saldi guļ 4
4 stundas
AT
Arnis Terzens
Stāsti
“Laika gaitā šī Angelas fobija tikai pieņēmusies spēkā.” No kā paniski bail Angelai Merkelei?
8 stundas
LA
Latvijas Avīze
Laukos
“Mācības dabā kļūst arvien populārākas!” Kad mežs ir veselīgākā klase un sporta zāle
4 stundas
LE
LETA
Ziņas
Koziols ievēlēts IIHF Padomē 4
6 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. “Man gribējās piecelties un teikt – ej tak tu!”: Igors Linga atklāj, kurš pašmāju mūziķis ir bijis visneciešamākais 6
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Paziņo, kur atklāti jaunie Covid-19 gadījumi 5
7 stundas
LE
LETA
Ziņas
VUGD autocisterna apgāzusies uz sāniem pēc sadursmes ar vieglo auto 5
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Maskavā simtiem cilvēku protestē pret vēlēšanu rezultātu falsifikāciju 15
7 stundas
DT
Dace Terzena
Ziņas
Dace Terzena: Nekad nebūtu varējusi iedomāties, ka mūs tik ļoti varēs sašķelt jautājums par potēšanos pret nāvējošo vīrusu 28
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Par Latvijas čempioniem šahā kļūst Rogule un Bērziņš 2
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Piektdien Latvijā reģistrēti 816 jauni Covid-19 gadījumi. Miruši septiņi sasirgušie 91
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Viņi vēl ir starp mums!” Kam jāapzina 1991. gada augusta puča dalībnieki? 19
15 stundas
KK
Kamita Kalniņa
Ziņas
VIDEO. “Laika ceļotājs” no 2027. gada uzskata, ka pēc apokalipses ir pēdējais cilvēks uz Zemes 30
14 stundas
GP
Guntars Pļavinskis
Stāsti
Pētniekiem izdevies atminēt Himalaju Skeletu ezera noslēpumu. Kas bija šie cilvēki, kuru mirstīgās atliekas atrodas ezerā?
2 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Taizemietis rūpējas par gandrīz 1000 uz ielas nonākušiem suņiem, daļa no tiem ir invalīdi 5
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Kā vārds ietekmē tavu dzīvi: šīs dienas gaviļnieki – Rodrigo un Rauls
15 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Problēmas ir ļoti nopietnas.” Vai Lietuva kļūdījusies, aizliedzot nevakcinētiem cilvēkiem apmeklēt lielveikalus? 169
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Par mata tiesu! Autobraucējs šķērso vairākas joslas, neaizskarot nevienu citu braucošo auto 2
1 diena
PR
Praktiski.lv
Praktiski
No omītes recepšu krājumiem: visgaršīgākais mājās gatavotais rasols 32
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
Krieķis gadu pēc Rebenoka slepkavības: Pirmos pierādījumus atrada pēc mēneša, tīrot māju 34
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. “Pēc uzmanības “izslāpušie”!”: princis Harijs un Megana dodoties vizītē uz Ņujorku, uzjautrinājuši soctīklu lietotājus 15
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Par interneta hītu kļuvis video, kurā Staķis pārsteigts par sportistiem, kas ieradušies uz apbalvošanu: “Kādā sakarā? Ā, īstais Pļaviņš un Točs!” 43
1 diena
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Bērnu rotaļu laukumā lāču mamma ar lācēnu spēlējoties šļūc pa slidkalniņu 22
1 diena