Latvijas komanda – Jēkabs Gritāns (no labās), Roberts Ralfs Vārslavs, Emīls Šmits, Valts Vītums-Jaunzems un Andris Dalbiņš spriež, ko ražotu “RAF”, ja atsāktu savu darbību.
Latvijas komanda – Jēkabs Gritāns (no labās), Roberts Ralfs Vārslavs, Emīls Šmits, Valts Vītums-Jaunzems un Andris Dalbiņš spriež, ko ražotu “RAF”, ja atsāktu savu darbību.
Foto: Timurs Subhankulovs

Latvijas skolēniem Starptautiskajā ekonomikas olimpiādē piecas sudraba medaļas 0

Ilze Kuzmina, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
10 produkti, kuri traucē notievēt. Arī tādi, kurus uzskatām par veselīgiem
VIDEO. Ovācijas un neviltota sajūsma! Dons iekļūst Eirovīzijas finālā 7
Krievijas drošības iestādēm “mati stāvus”. No kara atgriežas atbrīvotie cietumnieki – tos nevar savaldīt
Lasīt citas ziņas

Nedēļas nogalē beidzās Starptautiskā ekonomikas olimpiāde, ko rīkoja Latvijas Universitātes (LU) Biznesa, vadības un ekonomikas fakultāte.

Latvijas pārstāvji 44 komandu konkurencē ieņēma 4. vietu, bet individuālajā vērtējumā katrs no pieciem Latvijas komandas dalībniekiem tika pie sudraba medaļām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Latviju olimpiādē pārstāvēja Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolēni Andris Dalbiņš un Jēkabs Gritāns, kā arī Valts Vītums-Jaunzems no Rīgas Tehniskās universitātes Inženierzinātņu vidusskolas, Roberts Ralfs Vārslavs no Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas un Emīls Šmits no Austrumlatvijas Tehnoloģiju vidusskolas.

Komandu kopvērtējumā pirmo vietu ieguva Brazīlijas komanda, otro vietu Kanādas, trešo – Amerikas Savienoto Valstu (ASV) komanda. Individuālā vērtējumā labāko sniegumu uzrādījis Kanādas skolēns Endijs Vejs. No Latvijas visaugstāk – 18. vietā – tika V. Vītols-Jaunzems.

Mācību olimpiādēs zelta, sudraba un bronzas medaļas saņem vairāki dalībnieki: svarīgi, lai tiktu sasniegta noteikta punktu summa. Kopumā šajā olimpiādē 15 skolēni saņēmuši zelta medaļas, 38 – sudraba medaļas, bet 54 dalībnieki ieguva bronzas medaļas. Kopumā olimpiādē piedalījās 215 skolēni.

Uzmanīja vismaz divas kameras

Starptautiskā ekonomikas olimpiāde noritēja ceturto reizi. Pandēmijas ierobežojumu dēļ tā notika attālināti: olimpiādes dalībnieki palika savās valstīs un uzdevumus pildīja tiešsaistē.

“Katru skolēnu novēroja vismaz divas kameras, un Latvijā bija vairāki desmiti brīvprātīgo palīgu, kas daudzas stundas pavadīja pie ekrāniem, novērojot, vai neviens nešmaucas. Tas bija tehnoloģisks izaicinājums, taču LU IT speciālisti visu sakārtoja tā, ka varējām to paveikt,” “Latvijas Avīzei” pastāstīja Starptautiskās ekonomikas olimpiādes Latvijas orgkomitejas vadītājs un LU Biznesa, vadības un ekonomikas fakultātes lektors Mārtiņš Danusēvičs.

Olimpiādes uzdevumi sastāv no trim daļām: finanšu pratības spēles, ekonomikas zināšanu pārbaudes un biznesa situācijas izpētes.

Reklāma
Reklāma

Finanšu pratības pārbaudījumā skolēniem bija jāpiedalās tiešsaistes datorspēlē, kurā tiek dota starta nauda, kura veiksmīgi jāiegulda, kā arī jāizmanto savu mērķu sasniegšanai. Uzvar tas, kam beigās ir visvairāk naudas.

Finanšu pratībā Emīls Šmits no Latvijas uzrādīja piekto labāko rezultātu. Ekonomikas zināšanu pārbaudē, kurā bija jautājumi par kovida pandēmijas ietekmi uz finansiālo labklājību un jāmeklē līdzsvars starp pandēmijas ierobežojumiem un ekonomikas izaugsmi, no Latvijas komandas vislabāk veicās Valtam Vītumam-Jaunzemam, kurš bija 21. vietā.

Ko varētu ražot “RAF”

Biznesa situācijas, ko komandas risina kopīgi, ik gadu izstrādā kāds rīkotājvalsts uzņēmums. Latvijā to izstrādāja “EY Latvija”. Jauniešiem tika piedāvāta hipotētiska situācija, ka Latvijā darbību atsāk mikroautobusu būvētājs “RAF”. Komandām bija jāizstrādā biznesa plāns un jāizprāto, kādas automašīnas atjaunotais “RAF” varētu ražot un kur tirgot, kādu cenu politiku piedāvāt utt.

Šajā sadaļā pirmo vietu ieguva Šveices komanda, otro vietu Kanāda, bet trešo – ASV.

SEB bankas speciālbalvu par ilgtspējīgāko risinājumu arī ieguva Šveices komanda, kas piedāvāja ražot modulārus autobusus, ko katrs pasūtītājs pats var sakombinēt no dažādām detaļām, tādējādi iegūstot tādu braucamo, kādu sirds kāro.

Amerikāņu komanda rosināja, ka Latvijā ražotā auto nosaukums varētu būt “RAF VĒTRA”: viņi bija meklējuši, kā šis vārds skan latviski.

Latvijas komanda šajā olimpiādes sadaļā arī ieguva ceturto vietu. Latvijas pārstāvis V. Vītums-Jaunzems stāsta, ka mūsējo komanda piedāvājuši “RAF” ražot nelielus – astoņvietīgus – mikroautobusus, kurus var veidot arī tā, ka ir tikai divas vietas priekšā un paliels kravas nodalījums.

Puiši izpētījuši, ka tirgū šāda piedāvājuma ir maz, bet pieprasījums liels: šāda izmēra auto lieti noderot pašvaldības policijai un dažādiem glābšanas dienestiem. Tiesa, pietrūcis laika, lai savu piedāvājumu izstrādātu tik perfektu, kā būtu gribējies.

Palīdzēja attālinātās mācības

V. Vītums-Jaunzems Inženierzinātņu vidusskolu šogad jau pabeidzis un plāno studēt RTU sastāvā esošajā Rīgas Biznesa skolā. Valts iepriekš aizrāvies ar matemātiku, bet, kad vidusskolā sāka mācīties ekonomiku, tā ieinteresējusi, un lūdzis skolotājai un RTU pasniedzējai Līgai Kamolai sagatavot viņu ekonomikas valsts olimpi­ādei.

Lasījis grāmatas par ekonomiku, risinājis uzdevumus. Sagatavoties starptautiskajai olimpiādei palīdzējušas attālinātās mācības: laiku, ko patērē ceļam uz skolu un atpakaļ, nu varējis izmantot lietderīgāk.

Kā vērtē M. Danusē­vičs, Latvijas pārstāvji ļoti labi spējuši prezentēt savas biznesa idejas, bijuši atraktīvi. “Latvijas komanda ir arī ļoti stabila: ik gadu mūsējiem ir medaļas,” viņš piebilda.

Interesanti, ka Brazīlijas komanda uzvar jau trešo gadu pēc kārtas. M. Danusēvičs kā šīs komandas stiprās puses min prasmi sevi prezentēt, kā arī domāt plašāk, “izkāpt ārpus rāmjiem”. Turklāt arī pašā Brazīlijā valsts ekonomikas olimpiāde norit ļoti augstā līmenī.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.