“Jau no pašiem pirmsākumiem “Mammastudio” orientējās uz starptautisko tirgu un vēlējās iekļauties pasaules dizaina telpā. To ir izdevies veiksmīgi īstenot. Šobrīd 90% no “Mammalampas” kolekciju lampām tiek eksportēti un iekļaujas nozīmīgos un ambiciozos interjera projektos līdzās pasaules vadošajiem dizaineriem,” ir gandarīta zīmola “Mammalampa” radītāja, SIA “Mammastudio” radošā direktore Ieva Kalēja.
“Jau no pašiem pirmsākumiem “Mammastudio” orientējās uz starptautisko tirgu un vēlējās iekļauties pasaules dizaina telpā. To ir izdevies veiksmīgi īstenot. Šobrīd 90% no “Mammalampas” kolekciju lampām tiek eksportēti un iekļaujas nozīmīgos un ambiciozos interjera projektos līdzās pasaules vadošajiem dizaineriem,” ir gandarīta zīmola “Mammalampa” radītāja, SIA “Mammastudio” radošā direktore Ieva Kalēja.
Foto: Karīna Miezāja

Šie dizaina gaismekļi ir gan “Michelin” restorānos, gan Jordānijas karaļnamā! Uzņēmuma “Mammalampa” veiksmes stāsts 9

Kristīne Stepiņa, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Cilvēkstāsts
“Man draudēja publiski, ka mani izkropļos” – saimniecības “Jaunapšenieki” saimniece Agnese par nievām un ļaunumu, ar ko sastopas ikdienā 58
“Ko var iemācīt šādi ģērbušās lektores?” Dzejniece un lektore publiski šausminās un ņirgājas par pasniedzēju apģērbu 499
Ēdam katru dienu! Kuros pārtikas produktos ir visvairāk plastmasas? 32
Lasīt citas ziņas

Zīmola “Mammalampa” dizaina gaismekļi grezno telpas teju vai visā pasaulē, sākot no “Michelin” zvaigžņotajiem restorāniem Eiropā līdz pat Jordānijas karaļnamam.

Tie reprezentē mūsu valsts dizaineru veikumu Latvijas pārstāvniecībā Briselē un vēstniecībā ASV. Turklāt ietekmīgais Ņujorkas dizaina žurnāls “ELLE Decor” zīmola “Mammalampa” radītāju, SIA “Mammastudio” radošo direktori Ievu Kalēju ir iekļāvis starp pagājušās dekādes desmit pasaules vadošajām laikmetu definējošām dizainerēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēc vizuālās komunikācijas studijām Latvijas Mākslas akadēmijā I. Kalēja ir sapratusi, ka viņas aicinājums ir dizains. Tāpēc ņēmusi kredītu, lai dotos to apgūt uz Itāliju pie pasaules vadošajiem dizaineriem. Domus akadēmijā Milānā I. Kalēja ieguvusi maģistra grādu, turklāt viņas maģistra darba vadītājs bijis Frančesko Binfare – viens no “MADE IN ITALY” fenomena pamatlicējiem. Tā kā šī augstskola ir orientēta uz sadarbību ar ražotājiem, studiju procesā viņai bija iespēja iepazīties ar vadošajiem pasaules uzņēmumiem, kas darbojas mēbeļu, apgaismojuma un aksesuāru dizaina laukā. Pēc Domus akadēmijas absolvēšanas viņa bijusi izvēles priekšā – vai nu palikt Itālijā, vai baukt atpakaļ uz Latviju. Izvēle tomēr izrādījusies par labu dzimtenei.

“Kad mācījos, Latvijā bija “treknie” gadi, bet, kad atgriezos, bija jau sākusies krīze. Taču man bija ambīcija pēc kāda laika ar saviem darbiem atgriezties dizaina epicentrā. Tā kā tobrīd Latvijā vēl nebija uzņēmumu, kas produktu dizainu lietotu kā stratēģisko instrumentu savā attīstībā, man Itālijā iegūtās zināšanas nebija īsti kur pielietot, nevarēju atrast darba devēju, pie kura strādāt, tāpēc, lai varētu īstenot savas idejas un sapņus, man neatlika nekas cits kā kļūt par uzņēmēju,” atceras I. Kalēja, kura SIA “Mammastudio” izveidoja visnotaļ grūtā laikā – 2008. gadā. Uzņēmuma veidošanā iesaistījušies arī viņas ģimenes locekļi – mamma, māsa un tētis, kurš, būdams elektroinženieris, varējis palīdzēt apgaismes ķermeņu izgatavošanā.

Šobrīd dizaina studija ir ģimenes uzņēmums.

“Sākums bija ļoti grūts, jo produktu dizainā ir nepieciešamas lielas investīcijas. Tās ir gan materiālu izmaksas, gan nepieciešamie eksperimenti un testi. To mēs varējām paveikt tikai ar nesavtīgu, pašaizliedzīgu ģimenes entuziasmu un iesaisti,” atzīst uzņēmēja. Tas, ka uzņēmuma nosaukuma pamatā ir vārds “mamma”, ir saistīts ar Itāliju, kur šī vārda nozīme un rakstība saskan ar latviešu valodu. “Itālijā ir ļoti šarmants sievietes kults. Matriarhāta pamatā ir dzimtas kopā saturēšana, kas balstīta tradīcijās un vērtībās un vērsta uz ilgtspēju. Arī dizainā šobrīd rezonē ilgtspējas aspekts, ētiskie principi, atgriešanās pie saknēm, dabas pirmatnīguma, kas sakrīt ar mammas lomu katra cilvēka dzīvē,” zīmola nosaukumu skaidro I. Kalēja.

Nojauc robežas

Tā kā apgaismes ķermeņos iespējams atspoguļot dažādas radošās idejas, “Mammastudio” pievērsās lampu dizainam. Ir radītas piecas kolekcijas – “The Queen”, “The Bride”, “The Wise One”, “The Sisters” un “The Duchess”. Tā kā zīmols ir nodēvēts par “Mammalampu”, visas kolekcijas caurstrāvo sievišķīga enerģija. To nosaukumi – “Karaliene”, “Līgava”, “Viedā”, “Māsas” un “Hercogiene” – atspoguļo dažādas sieviešu pozīcijas un lomas sabiedrībā. Kolekciju “The Queen” raksturo kontrastu spēle ar materiāliem – dizaina objektos sastopas rūsa ar zeltu. “The Bride” kolekcijas lampas ir veidotas no bizēm, kas pītas no papīra, “The Wise One” – dominē koks, “The Duchess” – izmantotas marmora šķembas un “Swarovski” kristāli, bet “The Sisters” – apgleznots audekls.

Reklāma
Reklāma

Gadu gaitā šīs kolekcijas ir papildinātas ar dažādiem dizaina objektiem, produktu sērijas joprojām tiek attīstītas.

“Izmantojam tikai dabiskus un ilgtspējīgus materiālus – tas ir zīmola “Mammalampa” mākslinieciskais rokraksts, sava veida laikmetīga amatniecības izpausme, kas tiek pretnostatīta rūpnieciskajai ražošanai. Ar dabisku korozijas procesu spējam radīt vienu no skaistākajām un estētiskākajām rūsām pasaulē,” ir gandarīta I. Kalēja. Žurnāls “ELLE Decor” īpaši izcēlis stāvlampu no “Mammalampas” kolekcijas “The Queen”, uzsverot, ka izmantotie materiāli ne tikai izceļ viens otru, bet arī nojauc stereotipu robežu starp vērtīgo un bezvērtīgo, mainot attieksmi un izpratni gan par dizainu, gan ražošanu.

“Mammalampas” kolekciju abažūri, kas ir lampu galvenā sastāvdaļa, tiek izgatavoti ražotnē, kas atrodas VEF Kvartālā. Tā kā lampas tiek izgatavotas ar roku darba palīdzību, lampas nav lētas. To izgatavošanā tiek izmantotas no dažādām pasaules valstīm importētas sastāvdaļas – elek­tronika, slēdži, skrūves, stiprinājumi u. c.

Līdzās pasaules vadošajiem dizaineriem

Pirmās “Mammalampas” kolekcijas prezentācija notika Milānas dizaina nedēļā. Jau no pašiem pirmsākumiem uzņēmums bija orientēts uz starptautisko tirgu un vēlējās iekļauties pasaules dizaina telpā. To ir izdevies veiksmīgi īstenot. Šobrīd 90% no “Mammalampas” kolekciju lampām tiek eksportēti un iekļaujas nozīmīgos un ambiciozos interjera projektos līdzās pasaules vadošajiem dizaineriem. “Mammalampas” gaismekļi ir aizceļojuši uz visiem pasaules kontinentiem, izņemot Antarktīdu.

Tie ir atrodami gan “Michelin” restorānos un dizaina viesnīcās dažādās pasaules valstīs, gan ASV modes salonos, gan Jordānijas karaļnamā. Pamatā lampas ir izvietotas publiskajā telpā – restorānu zālēs un viesnīcu lobijos, taču tās labi iederas arī dzīvojamajās telpās. I. Kalēja teic, ka nemaz nezina, kādos pasaules valstu interjeros lampas ir iekļautas, jo to izvēlas arhitekti un interjera dizaineri, un bieži vien ir patīkami pārsteigta, kad kāds pastāsta, kurās pasaules valstīs viņas izgatavotās lampas redzētas.

Gadās, ka, staigājot, piemēram, pa Ņujorku, viņa kādā ēkā ierauga savu veikumu. “Dizaina uzņēmumam nav nepieciešama kvantitāte. Tas var būt veiksmīgs arī ar vienu kolekciju. Šāda pieredze ir kādam Somijas uzņēmumam, kurš, startējot ar vienu kolekciju, ir spējis sa­sniegt vairāku desmitu miljonu eiro lielu apgrozījumu. Dizainā pats galvenais fokuss ir uz unikalitāti, tam ir jābūt atšķirīgam, jāspēj uzrunāt, kā arī tā pamatā ir jābūt kādam vēstījumam vai stāstam,” teic uzņēmēja.

Izmanto pārpalikumus no vannu ražošanas

I. Kalēja ir izveidojusi arī jauna formāta interjera aksesuāru dizaina zīmolu “DeTales”. Produktu izstrādē tiek izmantoti materiālu pārpalikumi, kas rodas vannu ražošanas procesā, tādējādi samazinot rūpniecisko atkritumu daudzumu un radot jaunu vērtību atbilstoši aprites ekonomikas principiem. “Pasaulei nevajag vairāk jaunu lietu, kuras kļūst nederīgas vai nolietojas jau pāris gadu laikā, tāpēc savās kolekcijās “DeTales” eksperimentē ar kvalitatīviem un ilgtspējīgiem materiāliem,” skaidro I. Kalēja.

Pirmā produktu sērija ir veidota no uzņēmuma “PAA Vannas” izstrādātās un vannu ražošanā izmantotās mākslīgā akmens masas “Silkstone” pārpalikumiem. Zīmola nosaukums “DeTales” radies, savienojot divus angļu valodas vārdus – “design” (dizains) un “tales” (stāsti). “Dievs ir sīkumos – tā varētu tulkot zīmola devīzi,” klāsta uzņēmēja. Zīmola pirmā kolekcija “Snow Tale” ir mūsdienīgi dizaina objekti – svečturi, ikebanas vāzes, ēterisko eļļu difuzori un trauki, kas veidoti no akmens masas.

Kolekcija veltīta sniegam kalnu galotnēs, kas nekad neizkūst. “Šī ir novatoriska pieeja dizainam un ražošanas procesam, kuras pamatā ir sadarbība starp dažādām nozarēm. Veiksmīga produktu dizaina īstenošanā nepieciešama sazobe starp dizaina estētiskajām un funkcionālajām kvalitātēm, ražošanas tehnoloģiskajiem aspektiem un mārketingu jeb tirgus un potenciālo produktu lietošanas scenāriju izpēti,” ir pārliecināta uzņēmēja.

Fokuss uz Āzijas tirgu

I. Kalēja ir nesen nodibinātās “Dizaina eksporta alianses” vadītāja. “Lai veiksmīgi startētu ārvalstu tirgos, ir nepieciešams apvienot spēkus, dizaina uzņēmumiem palīdzot viens otram ar zināšanām, kontaktiem, daloties ar pieredzi, tostarp klupieniem un šaubām. Turklāt beidzot ir jādefinē, kāds ir Latvijas dizains, jo tas ir arī valsts tēla jautājums,” uzsver alianses vadītāja.

Jautāta par “Mammastudio” nākotnes ambīcijām, viņa atzīst, ka pamati ir ielikti ļoti labi un atliek vien turpināt iesākto ceļu, fokusējoties uz produktu unikalitāti un ilgtspējas aspektiem. Dizaina studija turpmāk plāno eksportā vairāk pievērsties Āzijas tirgum, kas ir ne vien ļoti liels, bet arī mentāli tuvs kultūras un vērtību ziņā, turklāt Āzijās valstīs Eiropas dizainu vērtē ļoti augstu.

PĀRKĀPUMA BŪTĪBA

Sēkla

Studijas Domus akadēmijā Milānā pie vadošajiem pasaules dizaineriem.

Dīgsts

Pārliecība pa savām spējām radīt ko unikālu pasaules mērogā.

Augļi

Kolekcijas kļūst par dizaina ikonām gan Latvijā, gan tālu pāri tās robežām.

VĒRTĒJUMS: Reprezentē latvisko identitāti

Dizaina biroja “H2E” mākslinieciskā direktore, līdzdibinātāja Ingūna Elere: “”Mammalampas” zīmola lampas ir poētiskas, lieliski ataino latviešu dvēseli un reprezentē latvisko identitāti. Es ar prieku iekļauju tās dažādos interjeros, “The Bride” un “The Wise One” kolekcijas lampas, kas izsaka Latvijas kodu, būs arī jaunajā SEB bankas ēkā. Ieva ar savu darbu ir spējusi pierādīt, ka Latvijā var radīt dizainu, kas ir atšķirīgs un pieprasīts tālu aiz mūsu valsts robežām.”

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.