Slidens, ka pat Ņūtona likums neglābs. Labāk stāvi maliņā!
Slidens, ka pat Ņūtona likums neglābs. Labāk stāvi maliņā!
Foto: Edgars Zaķis

Šoferīšu bīstamais dancis ap nulli, kas beigsies tikai martā. Kā šobrīd braukt droši? 9

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

“Es esmu lasījis visu, ko viņš smagā reibumā krieviem epastos rakstīja!” Lapsa Adamsonu nosauc par nožēlojamu
“Sievietes dažreiz vakariņu vietā izvēlas kefīru, bet tā nedariet!” Dziedātāja atklāj, kā, atsakoties no cukura un piena, mainīja dzīvi
FOTO. Apcietina Bunkus slepkavības lietā aizdomās turēto uzņēmēju Babenko
Lasīt citas ziņas

 

Šī gada pirmās nedēļas piecās dienās – 630 negadījumi (dienā tātad virs simta). Un trīs nāves. Tātad par trešdaļu vairāk nekā pērn.

CITI ŠOBRĪD LASA

 

Kopš 2017. gada bijām arī slidenās ziemās spējuši turēties zem viena bojāgājušā 2,5 dienās. 2020. gadā pat vēl mazāk. Un kopējais policijas reģistrēto CSNg skaits janvārī tad ir bijis ap 50 dienā.

 

Saķere – nulle

Neapšaubāmi – viens no galvenajiem šādas ekstrēmas statistikas iemesliem ir laika apstākļi. Temperatūras gluži vai nenormālais, neticamais dancis ap nulli. Vissliktākais gan ceļiem (atkusnis plaisās un bedrēs ūdeni krāj, nāk sals un tās plēš – tā desmitiem un simtiem reižu), gan satiksmei. Un prognozes rāda – tas turpināsies līdz pat pavasarim, kurš atnākšot ne agrāk kā marta vidū.

 

Kā rīkoties braucējiem?

Optimistiskā versija. ŅŪTONA LIKUMS. “Katrs ķermenis saglabā miera vai vienmērīgas taisnvirziena kustības stāvokli, kamēr uz to neiedarbojas kāds spēks.” Tā ir fizika. Nepārkāpjama, nenovēršama, absolūta.

Pateicoties šim likumam, arī ziemā, arī pa spoguļspoži apledojušu līdzenu ceļu taisni braukt var ļoti ātri. Sevišķi ar labi apriepotu priekšējās piedziņas automobili. Ņūtons un inerce turēs jūs “vienmērīgajā kustībā”, un kaut ko sabojāt varēs tikai pēkšņs un negaidīts “spēks no malas” (vēja brāzma, ceļa nelīdzenums u.tml.) vai jūsu paša instinktīva, pārāk strauja reakcija uz īstu vai iedomātu briesmu signālu.

Tad spēku (mainot gāzes pedāļa stāvokli, bremzējot, pagriežot stūri) radīsiet jūs, un, ja tas būs lielāks, nekā pieļauj konkrētā riepu un ceļa seguma saķere, uzvarēs Ņūtons – auto turpinās virzīties taisni, tikai riteņiem slīdot, un, iespējams, ne gluži tā, kā jums gribētos. Varbūt sāniski, varbūt ar pakaļu pa priekšu, varbūt… Un šajā virpulī spēku kombinācijas, iespējams, kļūst tik daudzveidīgas un sarežģītas, ka tās atšifrēt pietiekami ātri neizdosies. Viss beigsies grāvī ar policijas secinājumu – “izvēlējies apstākļiem neatbilstošu ātrumu un nav spējis auto vadīt”.

Tātad – ja jūsu auto un nervu sistēma ir pietiekami labā kārtībā, taisni un vienmērīgi var braukt arī diezgan ātri.

Bet – šķēršļu parādīšanos tad jāvar paredzēt, jo bremzēšanas ceļš, salīdzinot ar vasaru, pieaudzis pat desmitkārt, jāprot uzminēt līkumu konfigurāciju un ceļa segumu, jo bremzēt pagriezienā ziemā nevajadzētu mēģināt. Savukārt sniega sanesumus vajag pārbraukt dzelžaini, bet maigi… Varat? Tad brauciet ātri. Nevarat? Jūtat saspringumu, bailes? Tad brauciet lēni. Ļoti lēni.

 

Apstājies!

Vai pat apstājieties. Lūk, ko mums raksta satiksmes autobusa vadītājs Edgars Zaķis no Valmieras.

“Ar visu pieredzi un prasmēm šoreiz itin daudziem bija jāizšķiras – turpināt ceļu vai labāk ne! Kā autobusa vadītājam šī izšķiršanās ir ļoti smaga – arī tur, dziļos laukos, cilvēkiem ir svarīgi nokļūt uz darbu, uz skolu. Bet es nevaru riskēt ar uzticēto tehniku, nevaru riskēt ar cilvēku veselību un dzīvību. Tumsā esmu apstājies slidena ceļa vidū, jo bail tuvoties ceļa malai, citādi tur arī palikšu. Izrādās, šīs 16 tonnas izkustināt spēj viens cilvēks, tikai iekāpjot, un buss sāk slīdēt uz grāvja pusi… Bet esmu tikai pašā maršruta sākumā, kāds tas ceļš būs tālāk, vai varēšu kur apgriezties?”

Edgara prātīgā apstāšanās ir grūts lēmums, jo ietekmēs daudzu cilvēku plānus. Tavējā būs vienkāršāka. Nokavēsi darbu pats. Vai neaizvedīsi bērnus un skolu. Nu un tad?

Netrako! Paklausies mūziku. Vien bāka nedrīkstētu būt pustukša. Un izpūtēja truba jānovieto pa vējam, lai neiznāk kā tiem Pakistānas putenī uz mūžu aizmi­ gušajiem. Gan jau tie kaisītāji atbrauks…

 

Ko šie spēj

Jāsaprot un reizi par visām reizēm jāpieņem fakts, ka Latvijā ceļu ir vairāk, nekā spējam notīrīt vai vismaz nokaisīt. Ka šādos klimatiskajos apstākļos braukt daudzviet būs grūti vai pat neiespējami. Bet ko apkopēji varētu darīt citādi un labāk? Interesants šķiet Zaķa kunga ierosinājums:

SAISTĪTIE RAKSTI

“Jā, saprotu, visus ceļus nevar nokaisīt vienā mirklī. Bet kāpēc to nevar izdarīt, pirms autobuss ieslīdējis grāvī vai uz ceļa sagriezies? Katra ceļu uzturētāja iecirkņa dežurants taču zina šos apkārtnes problēmpunktus, un bieži pietiktu, ja nokaisītu vien tos, bet SAVLAICĪGI!!! Taču laikam ir vajadzīga atrakcija: tu vispirms piezvani… Domāju, ka Valmieras dienesta dispečers, ieraugot savā telefonā, ka zvana no autoostas, jau zina, ka problēma ir Vaidavas dzirnavkalnā vai Zilūžu līkumā pie Bērzaines.”

Labs priekšlikums. No savas puses varu vēl piebilst – labi būtu, ja kaisītāji par saviem nodomiem un tuvākajiem plāniem kaut vai tai pašā “Waze” lietotnē mani painformētu. Tad es zinātu – stundiņu jāsnauž vai līdz rītam…

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Es esmu lasījis visu, ko viņš smagā reibumā krieviem epastos rakstīja!” Lapsa Adamsonu nosauc par nožēlojamu
“Sievietes dažreiz vakariņu vietā izvēlas kefīru, bet tā nedariet!” Dziedātāja atklāj, kā, atsakoties no cukura un piena, mainīja dzīvi
FOTO. Apcietina Bunkus slepkavības lietā aizdomās turēto uzņēmēju Babenko
“Ir ziņas, ar ko Mariupolē šobrīd nodarbojas krievu karaspēks,” Rajeva dienas notikumu apskats
Maskava paziņo, kādā gadījumā varētu notikt “Azovstaļ” aizstāvju apmaiņa
Lasīt citas ziņas
“Ir ziņas, ar ko Mariupolē šobrīd nodarbojas krievu karaspēks,” Rajeva dienas notikumu apskats
FOTO. Apcietina Bunkus slepkavības lietā aizdomās turēto uzņēmēju Babenko
“Es esmu lasījis visu, ko viņš smagā reibumā krieviem epastos rakstīja!” Lapsa Adamsonu nosauc par nožēlojamu
Sprūds: Krievija ir pierādījusi, ka tai nav izpratnes un vēlmes iestāties par cilvēku dzīvībām
nezaudēt renovācijas efektu?
22:03
Militārie eksperti: Ukrainas armijai būtu prātīgi atkāpties no atsevišķām pozīcijām, lai nenonāktu ielenkumā
21:38
“Ir ziņas, ar ko Mariupolē šobrīd nodarbojas krievu karaspēks,” Rajeva dienas notikumu apskats
21:30
SPECIĀLIZLAIDUMS. Jaunākais par karu Ukrainā ar Igoru Rajevu
Šmidre: “Ja būs noslēgts pamiers, tad aizmirsīs par visiem noziegumiem”
Krievija atceļ vecuma ierobežojumus līgumkaravīriem
Lucavsalā par 2,4 miljoniem eiro izbūvēs jaunas ielas
Ukrainā kaujas sasniegušas Severodoneckas robežas
Uzvaras parkā esošais piemineklis pašvaldībai būs jādemontē līdz 15.novembrim
Kārlis Šadurskis: LKS ļoti cenšas balansēt krimināllikuma pareizajā pusē, bet es gaidu, kad viņi šo robežšķirtni pārkāps
Naktī daudzviet bagātīgi līs
Kārlis Streips: Tādas katastrofas var atkārtoties vēl un vēl
VIDEO. Traģēdija vai sakritība? Kādā Rīgas skolā audzēknis iesit skolotājam pa žokli: pedagogs nokļūst slimnīcā, bet vēlāk nomirst
VIDEO. Patiess un ļoti emocionāls video: ko postošais karš ir atņēmis ukraiņu ģimenēm
Maskava paziņo, kādā gadījumā varētu notikt “Azovstaļ” aizstāvju apmaiņa
“Mani visvairāk apbēdina, ka tā puse, kura ir par labiem zēniem, baidās to izteikt.” Aivars Broks par sabiedrības saliedētību Daugavpilī
Kremļa plānotais zibenskarš izvērties par krievu karaspēka barbarisku vardarbību pret civiliedzīvotājiem
Ukraiņu režisors Kannu kinofestivālā protestē pret Krieviju
Raža līdz pat septembrim! Labākās “vēlās” zemeņu šķirnes, ko audzēt Latvijā
Nodarbināto iedzīvotāju īpatsvars pirmajā ceturksnī Latvijā pieaudzis līdz 63,2%
Kā nezaudēt renovācijas efektu?
Uzņēmumiem draudzīgāko pašvaldību balvas saņem Bauskas novads un Jūrmala
Māra Libeka: Netrūkst tādu, kuriem gluži vienalga, ka stāv tur kaut kāds tēls no 50 okupācijas gadiem
“Ir nepiemērots brīdis tautas tracināšanai.” Kilbloka par Maskavas ielas pārdēvēšanu
“Situācija ir smaga vairākās vietās.” Rajevs par pēdējās diennakts notikumiem Ukrainā
Nākamās divas ziemas ir īpaši būtiskas, jādomā, kā nodrošināties ar resursiem – komentē Roberts Zīle
Ja Ukraina ir mobilizējusi 700 000 karavīru, kas ir pret 200 000 krievu, tad kāpēc ukraiņi neuzvar?