
Priekšnieku 9 rupjas kļūdas, kas aizbiedē labākos darbiniekus 0
Daudzi priekšnieki bieži žēlojas, ka uzņēmumu pamet labākie darbinieki. Ja tā ir arī tavā uzņēmumā, vērts uztraukties un meklēt šādas tendences iemeslus, jo kompānijai nav nekā ļaunāka kā labāko speciālistu zaudējums.
Var šo problēmu attaisnot ar visu ko, bet fakts paliek fakts: cilvēki neaiziet, ja viņiem nepatīk darbs; cilvēki aiziet, ja viņiem nepatīk vadītājs. Starp citu, no šīs problēmas iespējams izvairīties, ja paskatīsies uz situāciju ar “svaigu aci” un ieguldīsi mazliet pūļu. Bet vispirms jāsaprot, kāda vadības rīcība visvairāk tracina labus darbiniekus.
1. Pārmērīga slodze
Pārmērīga slodze ir galvenais emocionālas izdegšanas iemesls. Ja tu strādā ar labākajiem speciālistiem, vilinājums no viņiem “izspiest maksimumu” ir ļoti liels, tomēr šādi centieni darbiniekus mulsina – viņiem rodas iespaids, ka tiek sodīti par labi padarītu darbu. Turklāt pārslodzes mazina darba produktivitāti.
Stenfordas universitātes pētījums liecina, ka darba nedēļa, kas ilgāka nekā 50 stundas, nozīmē krasi samazinātu darba efektivitāti, bet vairāk nekā 55 stundas darbu padara ļoti neefektīvu.
Ja nepieciešams talantīgam darbiniekam deleģēt papildu darba apjomu, nāksies paaugstināt viņa statusu. Ja to neizdarīsi, darbs drīz kļūs viņiem par nastu, un galu galā viņi aizies no uzņēmuma.
Pārmērīgu slodzi var kompensēt ar piemaksu vai amata nosaukuma maiņu. Nevajadzētu paļauties uz to, ka talantīgi cilvēki “tāpat vien” strādās vairāk nekā pārējie. Visdrīzāk viņi vienkārši atradīs citu vietu, kur tos novērtēs pēc nopelniem.
2. Atzinības un prēmiju nepiešķiršana par labu darbu
Sākotnēji varētu rasties iespaids, ka labvēlīga uzsišana pa plecu neko nenozīmē, jo īpaši labākajam darbiniekam ar lielisku iekšējo motivāciju. Šis iespaids ir maldīgs, jo uzslavas patīk visiem, tostarp tiem, kas sevi visu atdod darbam.
Vadītājiem biežāk jākomunicē ar darbiniekiem un jānoskaidro, kas tos uzmundrina, jāapbalvo par panākumiem (piemēram, jāizsniedz prēmija vai jāuzslavē kolēģu klātbūtnē). Atceries: ar talantīgiem darbiniekiem to nāksies atkārtot patiešām bieži!
3. Cilvēciskas gādības trūkums
Vairāk nekā puse darbinieki aiziet no darba, jo viņiem neizdodas izveidot uzticības pilnas attiecības ar priekšniecību. Gudri vadītāji prot noturēt līdzsvaru starp profesionalitāti un cilvēciskumu. Viņi svin darbinieku panākumus kopā ar viņiem, cenšas atbalstīt tos, kuriem pienākuši grūtāki laiki, un liek strādāt uz spēju robežas, ja tas nepieciešamas. Tie, kas to neprot, turpina žēloties par augstu darbinieku mainību. Diez vai daudzi gribēs strādāt pie tevis, ja nejutīs no tavas puses emocionālu iesaistīšanos un rūpes par viņu labklājību.
4. Solījumu nepildīšana
Dodot darbiniekam kādu solījumu, tu vari viņu aplaimot vai sarūgtināt, provocējot aiziešanu no darba. Izpildot solīto, tu attaisno uzticēšanos un audz darbinieku acīs, kas ir ļoti svarīgi. Izvairoties no solītā pildīšanas tu izskaties pēc slidena tipa, kas neciena citu jūtas. Ja vadītājs netur savus solījumus, agri vai vēlu visi darbinieki sāks sekot viņa piemēram.
5. Nepiemērotu speciālistu pieņemšana un virzīšana
Labi, darbu mīloši darbinieki vēlas sev blakus redzēt tādus pašus godprātīgus kolēģus. Ja vadītājs nerūpīgi izvēlas jaunus darbiniekus, tas demotivē tos, kas uzņēmumā jau strādā. Nepiemērotu speciālistu virzīšana pa karjeras kāpnēm vienmēr ir nepareizs lēmums ar bēdīgām sekām. Cilvēks, kas čakli strādājis, bet palicis bez paaugstinājuma, visticamāk, apvainosies un sāks meklēt savam talantam atbilstošāku pielietojumu.
6. Šķēršli mēģinājumiem īstenot sapņus
Talantīgi cilvēki vienmēr ir apsēsti ar savu lietu. Viņiem ir cerības un sapņi, uz kuriem viņi tiecas. Šie centieni viņiem ļauj produktīvi strādāt un gūt prieku no darba. Daudzi vadītāji ierobežo savus padotos. Viņi baidās, ka cilvēki, kuri par kaut ko “deg”, strādās sliktāk, ja viņiem ļaus sekot šai kaislībai. Šīs bailes ir pilnībā nepamatotas. Pētnieki noskaidrojuši, ka eiforija, dzenoties pakaļ sapnim, paaugstina produktivitāti pat piecas reizes!
7. Apmācības trūkums
Atbildot uz jautājumiem par paviršu attieksmi pret padotajiem, daudzi vadītāji meklē sev attaisnojumu, lietojot tādus vārdus kā “uzticēšanās”, “patstāvīgs darbs” un “pilnvaru deleģēšana”. Tās ir pilnīgas muļķības. Vadītāja uzdevums ir vadīt, neatkarīgi no tā, cik talantīgi ir padotie. Viņiem pastāvīgi jāklausās un jāizsaka savs viedoklis.
Vadības process ir nebeidzams. Ja tavā vadībā strādā talantīgs darbinieks, tev jānosaka viņam attīstības ceļš. Labākie speciālisti vienmēr rēķinās ar atgriezenisku saikni, un tavs uzdevums ir to nodrošināt. Ja tas nenotiks, darbinieks drīz sāks garlaikoties un atslābināsies.
8. Pretdarbība radošai pieejai
Talantīgi darbinieki vienmēr tiecas uzlabot visu, ar ko nonāk saskarē. Ja neatļausi viņiem to darīt, baidoties no jauninājumiem, viņi drīz sāks neieredzēt savu darbu. Mēģinājumi bremzēt radošus risinājumus kaitē visiem, tostarp pašam vadītājam.
9. Grūtu un interesantu uzdevumu trūkums
Labākie vadītāji bieži dod saviem darbiniekiem uzdevumus, kas no pirmā skata šķiet neizpildāmi. Viņi atsakās no triviāliem projektiem un to vietā cenšas izgrūst cilvēkus no komforta zonas, bet pēc tam pieliek maksimālas pūles, lai palīdzētu sasniegt maksimāli labāko rezultātu. Ja talantīgi un gudri cilvēki spiesti nodarboties ar vienkāršu vai garlaicīgu darbu, viņi sāks meklēt citu, lai liktu lietā savas spējas.
Nobeiguma vietā
Ja vēlies noturēt vērtīgus darbiniekus, nāksies pārskatīt savu attieksmi pret viņiem. Atceries, ka talants sniedz bezgalīgas izvēles iespējas. Dari tā, lai izvēlētos tieši tavu uzņēmumu!
Sagatavots pēc www.neveril.net