Reklāmraksti

Lietoti auto – kā kopt to ādas un auduma salona materiālus?0

Foto:Shutterstock.com

Lai arī automašīnas āriene ir tā, kas apkārtējiem nodod iespaidu par autovadītāju, tieši auto salons ir vieta, kur šoferi un pasažieri pavada visvairāk laika, tāpēc tā pareiza kopšana un uzturēšana nebūt nav mazāk svarīga. Lietoti auto, atkarībā no vecuma, ir tie, kuru salonu stāvoklis vai nu samazina vai palielina to vērtību, tāpēc tīra un kopta salona uzturēšanai nevar piešķirt pārāk mazu vērību. Šajā rakstā uzzināsi kā kopt sava auto ādas vai auduma salonu, lai tas ilgāk saglabātu mazlietotas automašīnas sajūtu pat pēc daudziem gadiem!

Sagatavošanās darbi pirms jebkura salona tīrīšanas

Pirms sākt darbu ar kāda konkrēta materiāla salona apdares elementiem, ir jāveic daži sagatavošanās darbi, kuri ir universāli un palīdzēs sasniegt labāko rezultātu jebkurā salonā. Pirms sākt darbu pie virsmu kopšanas vispirms:

automašīnas salons ir jāatbrīvo no jebkādiem atkritumiem vai liekām mantām, kuras var traucēt pieeju salona apdares elementiem. Lietoti auto šājā ziņā, nereti, mēdz būt piekrauti ar nevajadzīgām mantām – uz tīrīšanas laiku, salonu no tam jāatbrīvo;

sēdekļi, grīda un visas grūti pieejamās vietas jāizsūc ar putekļu sūcēju, izmantojot piemērotus uzgaļus ērtai piekļuvei vietām, kur netīrumi uzkrājušies.

Sagatavošanas posms ir svarīgs, jo vēlāk, tīrot un kopjot salona virsmas, atstātās smiltis un netīrumi var darboties kā smilšpapīrs un nopietni bojāt materiālus. Šis posms nereti ir laikietilpīgs, taču rūpīgs darbs šajā posmā, noteikti atmaksāsies nākamajos!

Populārākie salonu materiāli un to kopšana

Automašīnas salona apdares materiālu daudzveidība ir visai liela, tomēr šajā rakstā koncentrēsimies uz sērijveidā ražoto automobiļu salonos visbiežāk izmantoto materiālu kopšanu. Kā var nojaust, tie savā starpā atšķiras ne tikai izskatā, bet arī prasībās to tīrīšanā un kopšanā. Zemāk apskatīsim populārākos materiālus un tehnikas to apkopei, koncentrējoties uz salonu problēmām, kuras novēro lietotām automašīnām.

Āda

Dabīgā āda un tās izstrādājumi jau izsenis tiek lietoti auto salonu apdarē – āda ir dabīgs un izturīgs materiāls, kurš, pareizi kopts, kalpo pat gadu desmitus. Āda tāpat joprojām tiek uzskatīts par vienu no ekskluzīvākajiem salonu materiāliem. Auto saloniem izmantoto ādu iegūst miecējot jēlādu, kuru visbiežāk iegūst no govīm. Miecēšanas process aptur ādas dabīgo tendenci gadiem ejot sadalīties, kā arī padara to izturīgāku pret vides ārējo apstākļu ietekmi.

Foto: Shutterstock.com

Auto industrijā izmantotā āda parasti tiek tonēta to pieskaņojot salona apdares un virsbūves krāsu paletei. Krāsa visbiežāk ādai tiek uzklāta tās augšējām slānim, kuru nereti pārklāj ar papildu aizsargslāni. Pretēji maldīgam uzskatam, ka āda ar krāsu ir piesūcināta, der zināt, ka krāsu visbiežāk uzklāj tikai uz ādas virskārtas, kura ilggadējas lietošanas ietekmē to zaudēs. Piemēram, runājot par auto sēdekļiem, var novērot, ka lietoti auto nereti ir sastopami ar problēmu, kad vadītāja krēsla viens atbalsts un sēžamvietas apvidus ir izbalējis vai nobružāts, ko ir radījušas neskaitāmas šofera iekāpšanas-izkāpšanas reizes. Ādas krēslu nekopjot, ar laiku krāsa izbalēs pavisam, atsedzot neapstrādāto ādu. To kā noteikt vai āda jau ir atsegusies pilnība ir, ja uz krēsla samitrinātā vieta paliek tumšāka.

Daļa automašīnu “ādas salona” vietā gudri izmanto terminu “ādas apdare”, kas nozīmē, ka āda izmantota vien atsevišķos salona elementos, pārējos izmantojot tādus materiālus kā vinils, mākslīgā āda vai audums. Dažkārt ir problemātiski noteikt vai materiāls acu priekšā ir īsta āda vai imitācija, jo, piemēram, jaunākās vinila faktūras iespiešanas tehnikas šo materiālu ir padarījušas tik līdzīgu īstajai ādai izskata un sajūtu ziņā, ka pat ekspertam nāktos palauzīt galvu.

Viens veids kā noteikt vai salona apdarē izmantotā āda ir īsta ir iespiest kādā no paneļiem ar īkšķi un meklēt ap to izveidojušās “grumbas”. Ja to nav, visticamāk tas ir ādas aizvietotājs. Vinils tāpat laika gaitā neiegūst novecošanās rakstus kā āda, kas nozīmē ka šie materiāli, kuri lietoti auto apdarē nav dabīgas izcelsmes.

Ja tomēr nav iespējams precīzi noteikt vai āda ir īsta vai mākslīga, labāk ir pieņemt, ka tā tāda ir un kopšanas procesā pret to attiecīgi attiekties. Iemesls tam ir tāds, ka līdzekļi, kuri tiek lietoti auto ādas kopšanai der arī vinilam, taču ne vienmēr otrādi. Daži no vinilam paredzētajiem kopšanas līdzekļiem īsto ādu var sabojāt!

Foto: Shutterstock.com

Tīrīšanas process

Pēc iepriekš pieminētajiem sagatavošanās darbiem, nākamais solis lietotas mašīnas ādas salona kopšanas procesā ir tās virsmas attīrīšana. Ādas apdares elementu tīrīšanai izmanto:

1. speciālus līdzekļus, kuri tiek lietoti auto ādas tīrīšanai

2. dabīgu saru birsti

3. dvieli vai mikrosķiedras lupatu

Līdzekli uzklāj uz virsmas un izberž ar mīkstu saru birsti. Pāri palikušo līdzekli kopā ar netīrumiem notīra ar vien šim darbam paredzētu dvieli. Daži no auto ādas kopšanas speciālistiem iesaka lietot mikrošķiedras lupatiņu, tomēr abas opcijas ļaus izpildīt uzdevumu.

Veikalos šobrīd pieejami arī speciāli berzšanas rīki, kuri tiek lietoti auto ādas tīrīšanai sevišķi nolietotas ādas gadījumos. Cilvēka ķermeņa taukvielas, sviedri un dažādi ādas kopšanas līdzekļi nereti ādas sēdekļos iespiežas tik dziļi, ka šķiet tie ir uzkrāsoti uz auto ādas un to iztīrīšanai ar parastu birsti var nepietikt. Ar šiem rīkiem gan jābūt piesardzīgam, jo tie mēdz būt ļoti abrazīvi, kas no sēdekļiem attīrīs ne tikai netīrumus, bet arī daļu ādas slāņa!

Vēl viena opcija īpaši netīru ādas apdares elementu tīrīšanai ir tvaiks. Tvaika aparāti, kuri tiek lietoti auto salonu tīrīšanai ir šim darbam speciāli pielāgoti, lai samazinātu risku pārlieku bojāt ādu. Tvaika tīrīšanai, tostarp, ir vēl kāds liels pluss – tīrot virsmu, karstais tvaiks to vienlaikus arī dezinficē. Te gan jābrīdina, ka ādas pakļaušana pārāk ilgstošai karsta tvaika ietekmei var bojāt ārējo ādas slāni, tāpēc ir ieteicams sekot tvaika ierīču ražotāju sniegtajiem norādījumiem!

Smagi iesēdušos un grūti tīrāmu traipu tīrīšanai var izmantot spēcīgākus ķīmiskos tīrīšanas līdzekļus. Šādos gadījumos ķimikālija ir jāuzklāj uz dvieļa, nevis paša traipa un tā uzmanīgi jāieklāj traipā. Ik pa laikam nepieciešams pievērst uzmanību vai uz dvieļa neuzkrājas ādas daļiņas, kas var norādīt, ka līdzeklis bojā ādu. Šādā gadījumā tīrīšana ir jāpārtrauc un jāmeklē mazāk kaitīgs līdzeklis vai jāsamierinās, ka daži traipi ādā ir iespiedušies pārāk dziļi un bez dārgas apstrādes nebūs iztīrāmi.

Atceries, ka tīrot ādas salonu, pret to ir jāattiecas tieši tāpat kā pret auto virsbūves virsmām – jāizmanto “mazāk kaitīgā metode, kura strādā”. Saprotams, ka jaunu auto saloni “izspruks sveikā” vien ar tīrīšanas līdzekli un lupatiņu, bet mazlietoti un lietoti auto, visticamāk, būs jāpaskubina ar agresīvākiem tīrīšanas līdzekļiem.

Kondicionēšana

Kad ādas salons ir iztīrīts, svarīgi to pareizi apstrādāt ar ādas kopšanas līdzekļiem. Šim nolūkam izmantojami speciāli kondicionēšanas līdzekļi, kuri tiek lietoti auto ādai. Līdzekļu izmantošana, kuri paredzēti, piemēram, mēbeļu ādai var bojāt automašīnas ādas salonu. Ādas kondicionēšanas vienkāršots process norit sekojoši:

kondicionēšanas līdzeklis tiek brīvi uzklāts uz ādas virsmas;

sekojot līdzi konkrētā kopšanas līdzekļa lietošanas pamācībai, to atstāj iesūkties ādā;

lieko līdzekli notīra izmantojot dvieli vai speciālu lupatu.

Speciālisti iesaka lietot kopšanas līdzekļus ar ultravioleto staru aizsardzību, jo saules stari ir viens no būtiskākajiem auto ādas bojājošajiem ārējiem apstākļiem. Īslaicīga ādas salona pakļaušana saules ietekmei nav bīstama, tomēr ja auto ilgstoši tiek turēts ārā, papildus aizsardzība ir nepieciešama! Tāpat nebūs par ļaunu atkārtoti atgādināt, ka vinilam domātie kondicionieri ādai nebūs piemēroti!

Zamšāda un mākslīgā āda

Nereti auto saloni, sevišķi uz auto krēsli, daļēji ir apvilkti ar zamšādu vai līdzīgiem mākslīgiem materiāliem. Īsta zamšāda ir ādas rupjā puse, kas ir speciāli apstrādāta, lai iegūtu velvetam līdzīgu faktūru. Vienkāršojot – parastās ādas virsmas ir gludas, bet zamšādas – mīkstas un nosacīti abrazīvas. Tāpat visai populāri, zamšādai līdzīgi, mākslīgi materiāli, kuri tiek lietoti auto salonos ir Alcantara un Ultrasuede. Šie materiāli patiesībā ir mikrošķiedras ādas imitācijas, kas tiek lietotas to izturības pret novalkāšanos un smērēšanos dēļ.

Neskatoties vai zamšāda ir īsta vai mākslīga, tās kopšanas process jebkurā gadījumā sākas ar “sauso” tīrīšanu izmantojot birsti. Vislabāk izmantot zamšādai paredzētu birsti, kuru iespējams iegādāties kurpju veikalos, bet arī tīra, stingra neilona birste ir izmantojama. Lai arī vairāki ražotāji piedāvā speciālus zamšādas tīrīšanas līdzekļus, nevajadzētu izvēlēties tādu, kurš tīrīšanas procesā izdala pārāk daudz mitruma, jo zamšādas pārlieku liela mitrināšana nav ieteicama! Ieteicams izvēlēties pēc iespējas sausākai tīrīšanas tehnikai paredzētus speciālus līdzekļus!

Foto: Shutterstock.com

Audums

Salīdzinot ar ādu un tās izstrādājumiem, kuri tiek lietoti auto salonos, audums parasti ir mazāk jutīgs pret stiprām ķimikālijām, tomēr tas nebūt nenozīmē, ka tās vienmēr būs nepieciešamas. Liela daļa salona tīrīšanas speciālistu, auduma salonu tīrīšanai izmanto jau iepriekš pieminēto tvaiku. Tvaika augstā temperatūra ļoti nodrošina efektīvu traipu tīrīšanu, kā arī dezinficē salona virsmas.

Īpaši netīru auduma salonu tīrīšanai ar tvaiku gan var nepietikt, tāpēc tirgū ir pieejami dažādi efektīvi līdzekļi tieši šādiem, smagākiem darbiem. Efektīvākie no tiem sastāv no vairākiem komponentiem, kuri tiek uzklāti atsevišķos soļos. Piemēram, enzīmu tīrītāji palīdz iesēdušos traipus ķīmiski pārvērst viegli notīrāmos netīrumos, savukārt sārmu līdzekļi tos traipus atmiekšķē, atvieglojot to likvidēšanu no auduma. Auduma ķīmiska apstrāde tāpat palīdz likvidēt salonā iestāvējušās smakas un nepatīkamos aromātus.

Nobeigumā

Kā jau ar vairumu lietu, arī materiālu, kuri tiek lietoti auto salonos, tīrīšanai, ir jāpieiet ar rūpību un nesteidzību. Ja māc šaubas par to no kāda materiāla auto salons ir izgatavots vai, kurš līdzeklis ir drošs, labāk vērsties pie speciālistiem. Pilna servisa autocentrs – BRC Autocentrs – tā ir ne vien lietotu auto tirdzniecība Rīgā, bet arī pilna auto tehniskā apkope un remonts jebkura auto salonam, balstiekārtai vai motoram. Ienāc un uzzini, kā BRC Autocentrs var palīdzēt Tev un Tavam auto!

LA.lv