Metro pasažiere “U-bahn” stacijā “Alexanderplatz” Berlīnē iet gar digitālo stendu, kurā redzama reklāma deviņu eiro mēnešbiļetei, kas ļauj pasažieriem izmantot reģionālos vilcienus, kā arī sabiedrisko transportu visā Vācijā.
Metro pasažiere “U-bahn” stacijā “Alexanderplatz” Berlīnē iet gar digitālo stendu, kurā redzama reklāma deviņu eiro mēnešbiļetei, kas ļauj pasažieriem izmantot reģionālos vilcienus, kā arī sabiedrisko transportu visā Vācijā.
Foto: John MacDougal/AFP/SCANPIX

Deviņu eiro mēnešbiļete sabiedriskajam transportam Vācijā rada skaļu ažiotāžu 0

Laine Aizupe, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
FOTO. “Mani, 71 gadu vecu buku, neviens nemācīs!” Drāma ap Andra Bērziņa lomu izrādē vēršas plašumā 1
Krievijas televīzijā parāda karti ar valstīm, kuras Putins varētu apbruņot, lai uzbruktu “jutīgiem mērķiem” Rietumvalstīs 196
Kokteilis
Radošs, īgns, ambiciozs vai egoistisks: ko par tavu raksturu atklāj dzimšanas mēnesis?
Lasīt citas ziņas

Krievijas karš Ukrainā ir izraisījis ievērojamu cenu kāpumu enerģētikas sektorā, tādēļ Vācijas valdība ir nolēmusi atbalstīt iedzīvotājus ar visaptverošu atvieglojumu paketi, kas stājusies spēkā no 1. jūnija. Visskaļāko ažiotāžu ir radījusi tā saucamā deviņu eiro biļete un atlaides šoferiem degvielas uzpildes stacijās.

Samazina nodokli

Jau pāris nedēļas pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā Vācijas finanšu ministrs Kristiāns Lindners intervijā “Tageschau” pasludināja: “Valdība neatstās patērētājus vienus ar šo pieaugošo finansiālo nastu.” Sašutuma un pat izsmiekla vilni izraisīja Lindnera sākotnējā nespēja konkrēti noformulēt savu nodomu. Ideja par atlaižu kuponiem degvielas uzpildes stacijās tika ātri atmesta, jo tas degvielas uzpildes stacijām būtu nozīmējis papildu birokrātiju un īslaicīgus mīnusus, kurus visi uzņēmēji nespētu finansēt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vairāki eksperti, tostarp ietekmīgais ekonomists Marsels Fratčers, norādīja, ka šis nodoms pastiprināšot sociālo nevienlīdzību valstī: “Cilvēki ar zemiem ienākumiem bieži neizmanto automašīnas. Viņiem būtu nepieciešams atbalsts pamatvajadzību segšanai, apkurei un pārtikai.” Līdzīgi argumentējot, ar kritiku neskopojās arī zaļie, Lindera koalīcijas partneri, norādot, ka ieguldījumi atvieglojumiem šoferiem esot “nepareizs signāls”. Daudz efektīvāk būtu bijis ierobežot ātrumu uz autobāņiem un samazināt apkures izmaksu nastu.

Taču, neskatoties uz šo kritiku un faktu, ka kopš kara sākuma cenas degvielas uzpildes stacijās ir normalizējušās, valdība par atvieglojumu paketi ir vienojusies. Tā paredz no 1. jūnija uz trim mēnešiem samazināt nodokli degvielai. Tādējādi jau nākamnedēļ dīzeļdegvielas cena varētu samazināties par aptuveni 14 centiem, benzīna – pat par 30 centiem litrā.

Alternatīva automašīnai

Taču valdība ir pieņēmusi arī lēmumu, kas Vācijas iedzīvotājiem un tūristiem piedāvā lētu alternatīvu automašīnas izmantošanai uz nākamajiem trim mēnešiem. Deviņu eiro mēnešbiļete piedāvā iespēju neierobežoti pārvietoties ar pilsētu un reģionālo sabiedrisko transportu visā Vācijā. Tas nozīmē, ka ne tikai ikdienas braucieni uz darbu vai mācību iestādēm, bet arī iekšzemes ceļojumi vasaras mēnešos iedzīvotājiem ir praktiski bezmaksas. Vienīgi ātrvilcienos joprojām jāpērk atsevišķa biļete.

Salīdzinājumam – līdz šim biļete, kas deva iespēju vienu diennakti pārvietoties pa visu Berlīni, maksāja 23 eiro, skolēnu mēnešbiļete Reinas-Nekāras reģionā Bādenē-Virtembergā – 46,70 eiro un studentu semestra biļete Minhenē – 209,60 eiro. Tas izskaidro deviņu eiro biļetes milzīgo popularitāti vēl pirms tās stāšanās spēkā. Kopš 23. maija to ir iespējams iegādāties satiksmes uzņēmumu mājas lapās un biļešu automātos. Vācijas dzelzceļa pārstāvis norādīja, ka tikai viņu uzņēmumā vienā dienā jau ir pārdoti vairāk nekā 200 000 biļešu.

Reklāma
Reklāma

Jāpiebilst, ka visi līdzšinējie vietējo mēnešbiļešu īpašnieki deviņu eiro biļeti saņems automātiski. Pārmaksāto summu attiecīgie uzņēmumi saviem klientiem būs spiesti atmaksāt. Sociālajos medijos izskan aicinājumi visiem iedzīvotājiem, kuriem tas ir kaut kā iespējams, iegādāties šo biļeti, lai dotu valdībai signālu, ka lēts sabiedriskais transports ir tas, ko iedzīvotāji vēlas.

Kas notiks pēc trim mēnešiem?

Arī šim lēmumam, kas tāpat kā degvielas atlaide nodokļu maksātājiem izmaksās miljardus, netrūkst kritiķu. Vācijas dzelzceļa kompānijas “Deutsche Bahn” pārstāvis Ralfs Damde norāda, ka, neskatoties uz principiālo atbalstu deviņu eiro biļetei, uzņēmumu uztrauc gaidāmā satiksmes tīklu pārslodze. Ievērojams pasažieru skaita pieaugums gaidāms Ziemeļu un Baltijas jūras, kā arī Alpu un Konstances ezera virzienos. Tādēļ plānots nākamajos trīs mēnešos uz tūristu iecienītākajām pilsētām mobilizēt papildreisus. Tiesa, uzņēmums vēl nav līdz galam atrisinājis jautājumu, kur tuvāko dienu laikā atrast papildu personālu.

Deviņu eiro biļeti kritiski vērtē arī federālās zemes, kuras līdzfinansē Berlīnes projektu. Bādenes-Virtembergas satiksmes ministrs Vinfrīds Hermans norāda, ka pēc šiem trim vasaras mēnešiem cenas varētu drastiski pieaugt, jo federālajām zemēm trūks ieņēmumu. Turklāt būtu bijis prātīgāk paplašināt sabiedriskā transporta pakalpojumu klāstu cilvēkiem nomaļākās vietās. Šī biļete neko nedod lauku iedzīvotājiem, kur autobusi un vilcieni piestāj reti.

SAISTĪTIE RAKSTI