Dažādi elektroauto

Olafs Zvejnieks: Eiropa aizliedz iekšdedzes dzinējus. Ar kādām automašīnām pārvietosimies pēc 13 gadiem? 102

Olafs Zvejnieks, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

Atbildēšu uzreiz – neaizliedz gluži no rītdienas. Vēl kādu laiku šādas mašīnas brauks pa Eiropas ceļiem. Taču pilnīgi skaidri ir iezīmēta šo dzinēju ēras beigas Eiropā.

LA
LA.LV
Ziņas
“Šis ir skarbs patiesības mirklis!” Rēvalds par dubultmorāli un izlikšanos Covid-19 pandēmijā 147
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. 95 gadus vecās karalienes Elizabetes II pienākumus pārņēmis mazdēls princis Viljams un viņa sieva Keita Midltone 21
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Hosams Abu Meri mājsēdes laikā spiests apgūt jaunas prasmes: sievai atteikt nevar! 46
15 stundas
Lasīt citas ziņas

14. jūlijā tika pieņemta Eiropas Komisijas tiesību aktu pakete, kas paredz plašus pārkārtojumus ES klimata, enerģētikas, transporta un nodokļu politikā, lai līdz 2030. gadam samazinātu silumnīcefekta gāzu emisijas vismaz par 55% salīdzinājumā ar 1990. gada līmeni.

Tad lūk, šī tiesību aktu pakete nosaka, ka vidējās emisijas jauniem vieglajiem automobiļiem no 2030. gada jāsamazina par 55% un no 2035. gada – par 100%.
CITI ŠOBRĪD LASA

Samazināt ar benzīnu vai dīzeļdegvielu darbināmu iekšdedzes dzinēju emisijas par 100% ir tehniski neiespējami, un no tā arī secinājums – pēc 13 ar pusi gadiem, bet ticamāk, ka vēl agrāk, mašīnu ar iekšdedzes dzinēju Eiropā nopirkt vairs nebūs iespējams un visas pārdotās jaunās vieglās automašīnas būs ar elektriskajiem vai varbūt kāda cita jaunā tipa dzinējiem, piemēram, ūdeņraža.

Turklāt Eiropā arī netiks atļauts reģistrēt jaunus citur pirktos automobiļus, kuru emisija nebūs nulle.

Ņemot vērā automašīnu ekspluatācijas periodus, tas nozīmē arī to, ka ne vēlāk kā ap gadsimta vidu automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem uz Eiropas ceļiem vairs atrodamas nebūs.

Šajā brīdī satriektie auto entuziasti varētu sašutumā iekaukties un kliegt: “Nu kādam gan idiotam jābūt, lai labprātīgi uzkrautu sev uz kakla šādas saistības, lai gan auto ražošanas pasaule un ar auto ekspluatāciju saistītā infrastruktūra nemaz nav gatava šādām pārmaiņām!”

Kaut kādā mērā es varētu pats šiem kaucieniem pievienoties, taču Eiropas Savienība uz to skatās šādi – vecajai, uz naftu un pārējo ogļūdeņražu dedzināšanu balstītajai enerģētikai, transportam un saistīto tehnoloģiju kopai ir pienākušas loģiskas un neizbēgamas beigas gan ekoloģisku, gan arī ekonomisku iemeslu dēļ un šīs beigas pienākušas ne tikai Eiropā, bet visā pasaulē.

Tie, kas pirmie spēs izveidot, attīstīt un ieviest jaunas tehnoloģijas, iegūs izšķirīgas konkurences priekšrocības nākotnes pasaulē. ES līderi vēlas, lai šīs priekšrocības iegūtu Eiropa un tādējādi spētu iesēsties nākotnes pasaules ekonomisko līderu krēslā.

Nevar noliegt, ka zināma loģika šajā domu gājienā ir – piemēram, šobrīd Eiropas vadošā vēja enerģijas izmantotāja un viena no lielākajām vēja ģeneratoru ražotājām pasaulē ir mazā Dānija.

Un mazajai Dānijai tas ir izdevies tāpēc, ka 70. gados, tieši pēc arābu valstu naftas embargo pieteikšanas tām rietumvalstīm, kas atbalstīja Izraēlu “Jom Kipur” karā, pēc kura naftas cena Rietumos pieauga trīs reizes, tika pieņemts stratēģisks lēmums – neļaut tam nekad vairs atkārtoties un attīstīt alternatīvu – vēja enerģētiku.

Un tas arī konsekventi ir darīts jau teju 50 gadus.

Neskatoties uz to, gandrīz visu šo laiku vēja enerģētika ir bijusi dārgāka alternatīva par naftas enerģētiku un situācija mainījusies tikai apmēram iepriekšējās desmitgades vidū.

Ar konsekventu neatlaidību Dānija kļuvusi par šā virziena līderi pasaulē. Kaut ko līdzīgu ES līderi grib paveikt ar visu Eiropas Savienību, un mums tajā visā būs jāpiedalās, gribi vai negribi.

Tātad Eiropa uzskata, ka bez emisiju samazinājuma par 55% nākamajā desmitgadē ES neizdosies līdz 2050. gadam kļūt par pasaulē pirmo klimatneitrālo pasaules daļu un īstenot dzīvē Zaļo kursu.

Kas tad vēl Eiropā iecerēts, lai sasniegtu gan iecerētos mērķus, gan arī virzītos uz nākotnes pasaules tehnoloģisko līderu jomu? Mūsu ikdienu visvairāk varētu skart valstīm noteiktais pienākums publiskajam sektoram katru gadu renovēt 3% ēku – tas vismaz trīskārtīgi pārsniedz pašreizējos ēku renovācijas tempus Eiropā un vēl vairāk pārsniedz šo tempu Latvijā.

Vecās un energoneefektīvās ēkas patērē ap 40% visu energoresursu un rada ap 36% silmnīcefekta gāzu emisiju. Ir skaidrs, ka, renovējot ap 1% ēku gadā, kas ir vidējais rādītājs Eiropā, mērķis līdz 2030. gadam par 60% samazināt ēku emisijas netiks sasniegts, tādēļ nolemts piecirst piešus šim procesam, un tas būs ne mazāk sarežģīti kā atteikšanās no iekšdedzes dzinējiem.

Saskaņā ar “GASO” aprēķiniem, lai sasniegtu šos mērķus, tikai Rīgā vien katru gadu līdz pat 2030. gadam jāatjauno 200 ēkas, un galvenokārt tās ir sliktā tehniskajā stāvoklī esošās padomju laiku daudzstāvenes.

Ņemot vērā, ka visā valstī pēdējo piecu gadu laikā īstenoti vien 508 ēku atjaunošanas projekti, uzdevuma mērogs ir patiešām galvu reibinošs, un nav pat skaidrs, vai paveicams reālajā dzīvē.

Tāpat dažādi ierobežojumi skars kuģu un aviācijas izmantoto degvielu, tātad kuģu un aviosatiksme kļūs prognozējami dārgāka, bet 40% no enerģijas 2030. gadā būs jāiegūst no atjaunojamiem resursiem.

Šis punkts ir vienīgais, kurš neizraisa tūlītējas bažas Latvijā, jo Latvija jau šobrīd šo mērķi ir izpildījusi atšķirībā no ES vidējā rādītāja 18%. Taču bažas rada tas, ka pēc 2030. gada prasības būs vēl augstākas un tad izlāpīties ar padomju laikos būvētajām HES vairs neizdosies.

Tāpat Eiropa plāno desmit gados iestādīt trīs miljardus koku un attīstīt ar mežiem saistīto bioekonomiku, kas varētu kopumā būt laba ziņa Latvijai kā vienai no Eiropas mežainākajām valstīm.

SAISTĪTIE RAKSTI
Ir skaidrs, ka tuvākā desmitgade būs strauju un sarežģītu pārmaiņu laiks, un ES vadība ir apņēmības pilna to īstenot.

Ir tikai viena problēma, kā raksta izdevums “Politico” – sociālo mediju analīze, kas tika paveikta īsi pēc Zaļā kursa pasludināšanas, liecina – ES vadības plāni ir izdiskutēti tikai Briseles kabinetos, nevis sabiedrībā kopumā un, kā būs ar sabiedrības atbalstu šo plānu īstenošanā, līdz galam īsti skaidrs nav.

Šajā publikācijā paustais ir autora viedoklis, kas var nesakrist ar LA.LV redakcijas redzējumu.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
LA
LA.LV
Ziņas
“Šis ir skarbs patiesības mirklis!” Rēvalds par dubultmorāli un izlikšanos Covid-19 pandēmijā 147
20 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. 95 gadus vecās karalienes Elizabetes II pienākumus pārņēmis mazdēls princis Viljams un viņa sieva Keita Midltone 21
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Hosams Abu Meri mājsēdes laikā spiests apgūt jaunas prasmes: sievai atteikt nevar! 46
15 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Vai populārajam mūziķim Laurim Reinikam ir meita? 65
2 dienas
LE
LETA
Ziņas
Deputāti konceptuāli atbalsta būtisku atalgojuma pieaugumu valsts amatpersonām 96
8 stundas
Lasīt citas ziņas
LE
LETA
Ziņas
Deputāti konceptuāli atbalsta būtisku atalgojuma pieaugumu valsts amatpersonām 96
8 stundas
LE
LETA
Ziņas
Algu subsīdijas Covid-19 krīzē skartajiem nevakcinētām personām ies secen 40
5 stundas
LE
LETA
Ziņas
Teju puse jauno gadījumu reģistrēti Rīgā. Kur vēl Latvijā plaša Covid-19 izplatība? 6
7 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Vai tiešām bija jānonāk līdz 3000 gadījumiem dienā, lai sāktu domāt?” Rajevskis komentē pašreizējo kovid situāciju Latvijā 76
13 stundas
GN
Gints Narogs
Ziņas
Olimp/Venta 2002″ hokejisti debijā Kontinentālajā kausā piedzīvoja zaudējumu izšķirošajā spēlē
22:34
LE
LETA
Ziņas
Cipule: Stacionēto Covid-19 pacientu skaita pieauguma dēļ slimniekus var nākties šķirot vēl stingrāk 25
21:58
Inita Šteinberga
Ziņas
Lai nākamgad āboli būtu bez tārpiem un plūmes nepūtu, jāsāk rosīties jau tagad
21:56
LA
LA.LV
Ziņas
Pavļuts uzsācis vakcinēšanās kampaņu, personīgi zvanot senioriem, un aicina to darīt arī citus 200
12 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
VIDEO. Gaidāmi siltuma rekordi! Bricis par laikapstākļiem šonedēļ 7
16 stundas
LE
LETA
Ziņas
Stacionēto Covid-19 pacientu skaits sasniedzis rekordu – slimnīcās ārstējas 1444 cilvēki 49
12 stundas
LE
LETA
Ziņas
Rīgā pie Akmens tilta Daugavā iebraukusi un nogrimusi automašīna 14
11 stundas
LL
LETA, LA.lv
Ziņas
Vairāku pret obligātās vakcinācijas piketu rīkotājs Šlesers saslimis ar kovidu 142
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Mājsēdes laikā sievietes mēģina paslēpties automašīnā un policijai draud ar šautriņu 17
9 stundas
LE
LETA
Ziņas
Pārsvarā gaidāms apmācies laiks. Laika prognoze otrdienai
12 stundas
ĀR
Ārija Rudlapa
Praktiski
Kas darāms dārzā no 25.oktobra līdz 1.novembrim: stāda krūmus un augļukokus, novāc pēdējos sakņaugus 2
13 stundas
LE
LETA
Ziņas
Kariņš: Spēki ārpus valsts kurina savstarpēju nesaprašanos, cenšoties Latvijā izveidot naidīgas nometnes 160
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
Hosams Abu Meri mājsēdes laikā spiests apgūt jaunas prasmes: sievai atteikt nevar! 46
15 stundas
LE
LETA
Ziņas
Asiņaina izrēķināšanās Cēsīs: sieviete nogalina dzīvesbiedru 19
10 stundas
LE
LETA
Ziņas
Vidzemē pa viensētām klaiņojošais lācis, iespējams, tiks likvidēts 73
18 stundas
LE
LETA
Ziņas
Iereibis vīrietis, dusmojoties par Covid-19 ierobežojumiem, mēģina aizdedzināt Ministru kabineta durvis 40
14 stundas
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
FOTO. 95 gadus vecās karalienes Elizabetes II pienākumus pārņēmis mazdēls princis Viljams un viņa sieva Keita Midltone 21
14 stundas
LE
LETA
Ziņas
“Šī vakcīna satur augstāku antigēnu devu.” Zavadska atklāj, kurai vakcīnai ir vislielākā efektivitāte pret Covid-19 101
1 diena
IR
Ilmārs Randers
Ziņas
Sabiedriskā transporta atlaižu haoss mājsēdē, pat satiksmes ministrs iebilst un nesaprot 58
20 stundas
LA
LA.LV
Ziņas
“Šis ir skarbs patiesības mirklis!” Rēvalds par dubultmorāli un izlikšanos Covid-19 pandēmijā 147
20 stundas
LA
LA
Ziņas
“Bagāti ministri nabadzīgā valstī – tas ir neētiski,” Liepnieks par algu palielināšanu valsts amatpersonām 73
1 diena
MZ
Monika Zīle
Ziņas
Monika Zīle: Lai kā arī šobrīd būtu, ne Šlesers, ne Gobzems augstu nepalēksies 44
1 diena
LA
LA.LV
Kokteilis
Vai traģēdiju varēja novērst? Publicētas fotogrāfijas pēc nelaimes ar Boldvinu filmēšanas laukumā 8
1 diena
KO
kokteilis.lv
Kokteilis
VIDEO. Dzejniece Magone Šutoviene šķiras no vīra un nolēmusi mainīt arī uzvārdu – uz pavisam jaunu 55
15 stundas
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
Todien laika apstākļi braukšanai bijuši nejauki. Vai Irēnai bija iespēja izvairīties no sadursmes? 11
1 diena
AD
Artis Drēziņš
Ziņas
“Bērnu svētki sākas ar šāvienu krūtīs.” Kādu sodu piespriedusi tiesa šāvējam Jurijam? 8
1 diena
VB
Vija Beinerte
Stāsti
Vija Beinerte: Kā es uzveicu slepkavu jeb mans Covid-19 pieredzes stāsts 266
1 diena