
“Iegādājos sadzīves tehniku – gada garumā tā plīsa vairākas reizes. Vai man ir tiesības pieprasīt jaunu preci?” Skaidro PTAC 0
TV24 raidījumā kāds skatītājs dalījās savā pieredzē – sadzīves tehnika, kuru viņš iegādājies, gada laikā salūzusi vairākas reizes. Vai šādā situācijā patērētājam ir tiesības pieprasīt jaunu preci? Uz skatītāja jautājumu atbildi sniedza Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Zaiga Liepiņa.
Viņa uzsver – ja prece atkārtoti plīst garantijas laikā, tas var būt pamats tās nomaiņai, taču jāņem vērā bojājuma būtība un konteksts: “Protams, ir jāvērtē tas nodarījums iekārtais, cik liels ir bojājums.”
Parasti tirgotājs vai ražotājs vispirms piedāvā preci salabot, un tikai tad, ja labošana nav iespējama vai nav devusi rezultātu, patērētājam ir tiesības pieprasīt jaunu preci.
Lai gan konkrēts reižu skaits, cik reizes drīkst labot, nav noteikts, ir robeža, kad kļūst skaidrs – prece vienkārši nav lietojama.
Kā piemēru Liepiņa min gadījumu, kad ierīce gada laikā tiek vesta uz remontu piecas reizes. Tas liecina, ka problēma nav atrisināta un pircējam ir tiesības uzstāt uz preces nomaiņu. Svarīgi ir arī zināt, kur tieši vērsties – pie ražotāja vai pie tirgotāja. Liepiņa skaidro, ka praktiski viss notiek caur tirgotāju, jo ražotājs nereti nav sasniedzams.
Cik ilgā laikā tirgotājam jāreaģē – gan jādod atbilde, gan jāveic remonts vai jāapmaina prece? PTAC vadītāja atzīst, ka vienots “samērīgs” termiņš nav noteikts: “Dažādām precēm šis laiks ir dažāds. Nav tāda samērīga laika.”
Ja uzņēmums neatbild, kavē vai nepilda saistības, patērētājam ieteicams vērsties PTAC. Iestāde var gan konsultēt, gan uzrunāt uzņēmumu, lai aizstāvētu patērētāja intereses: “Mēs vienmēr esam gatavi iesaistīties un atbalstīt patērētāju un risināt šos jautājumus. Ja mēs to varam atrisināt ar zvanu un cilvēcisku sarunu, tad tas ir primārais. Ja tas nepalīdz, protams, mēs rakstam arī.”