“Gada auto” pirmajā piknikā diemžēl tikai viens neliels auto – elektriskais “Fiat 500”. Labs auto ne tikai pilsētai. Divi trūkumiņi – 400 km braucienā nācās šo divreiz piebarot. Un cena – nebūs zem 20 000 eiro pat tad, ja valsts par šādu izvēli piemaksās.
“Gada auto” pirmajā piknikā diemžēl tikai viens neliels auto – elektriskais “Fiat 500”. Labs auto ne tikai pilsētai. Divi trūkumiņi – 400 km braucienā nācās šo divreiz piebarot. Un cena – nebūs zem 20 000 eiro pat tad, ja valsts par šādu izvēli piemaksās.
Foto: Raimonds Volonts

Līdz “mazajiem” laikam tik drīz neizaugsim…Kā pietrūkst Latvijas autoparkā? 22

Atis Jansons, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”

“Ieteiktu cilvēkiem sākt gatavoties enerģijas diētai, nodzīt liekos taukus!” Eksperti prognozē nākotni
Raķešu triecienā Ukrainā netālu no Polijas robežas iznīcināts militārais objekts
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
Lasīt citas ziņas

 

“Gada auto” pirmajā grupveida testā, par kuru jau rakstīju pirms nedēļas, bija visai bagāts greznu un ļoti modernu, arī pilnīgi bez dūmiem un kvēpiem braucošu kārumu piedāvājums. Bet nebija gandrīz neviena, kas atbilstu jau krietni sen konkursa žūrijas pieņemtajam pamatprincipam – galveno titulu iegūt te drīkst tikai auto, kas nākamajā gadā var būtiski ietekmēt Latvijas autoparka atjaunošanos.

CITI ŠOBRĪD LASA

Un te nav Arābu Emirāti.

Te ir visai trūcīga zeme, kurā vajadzīgs jauns, bet pēc iespējas lēts auto. Neliels auto. Viegls, tātad ekonomisks. Arī visai ekoloģisks.

Kaut kas tāds kā Eiropas konkursā pērn iebalsotais “Toyota Yaris”. No tā sauktās mazās klases, kas faktiski un praktiski jau labu laiku nemaz nav maza. Tādi mūsu konkursā šogad vēl nav pieteikti (vienīgais izņēmums “Fiat 500-e” plašai popularitātei par dārgu). Un tādu ļoti maz arī jaunu pirkumu tirgus statistikā.

 

Eiropā ceturtdaļa, mums seši procenti

Pagājušā gadsimta beigās, kad žurnālā “Auto” rakstīju par “Peugeot 206” prezentāciju Parīzē, šo praktisko pārvietošanās līdzekļu īpatsvars Eiropā bija vēl lielāks. Itālijā pat 56 procenti. Portugālē – 54, Grieķijā, Spānijā un Francijā – ap 40. “Treknāk” orientētas bija Vācija un Skandināvija. Bet Latvijā – pieci procenti mazuļu…

Jaunā tūkstošgade pie mums šajā jomā iesākās ar mērenu optimismu.

Pirms 2008. gada krīzes pat šķita, ka aicinājums “izaugt līdz mazulim!” (tādu virsrakstu liku, rakstot par 206. lauvēnu) atradis dzirdīgas ausis.

Pievienotajā tabuliņā redzams, ka mazo segmentu tirgus daļa spēja sa­sniegt pat 17 procentus. Un popularitāti ieguva nebūt ne agrāk par gandrīz vienīgajām “ņemamajām” atzītās vācu markas un “Ford”, bet tas pats “Peugeot”, pat “Hyundai”. Un “Škoda”.

Bet… Atbrauca “džipiņi”. Krosoveri. Oficiālajā Auto asociācijas klasifikatorā par apvidus auto sauktie, piepaceltie, smagākie, skatā pamatīgākie, prestiža skalā augstākie auto strauji iekaroja popularitāti. Ne tikai pie mums.

Arī Eiropā tie tagad jau aizņem 40 procentus no tirgus kop­apjoma. Tāpat kā Latvijā. Vien atņēmuši tur šos procentus viņi nav mazajiem (EU kopā tie joprojām ir vairāk par ceturtdaļu) kā pie mums, bet līdzīgās daļās kompaktajai un vidējai un lielajai parasto “vieglo” auto klasēm.

 

Izšķērdīga jauda

Ne šajā, ne citos testos nav automobiļu ar mazākajiem firmu piedāvātajiem dzinējiem, ar manuālām ātrumkārbām, ar šaurākajiem un vieglākajiem attiecīgajiem auto iespējamajiem riteņiem. Nav, jo auto dīleri ņem (viņiem dod?) vispilnīgāk komplektētus demo auto. Dārgus. Lielai daļai vēlāko lietotāju nevajadzīgi ātrus.

Testā bija “Opel Mokka”. Dārgākā versija – krietni virs 20 tūkstošiem. Bet ir arī “Mokka” par 16 400 eiro jeb līzinga mēneša maksājumu 170 eiro. Daudz pieejamāka plašai publikai.

Bet ar “tikai” 100 zirgspēkiem. Un manuālu kārbu. Kādas šausmas! Kāds vārgulis! Tādu jau nevar ne žūrijai, ne potenciāliem klientiem rādīt!

Jaudas hipnoze ir uzveikusi Eiropu. Arī valstis, kurās tāpat kā pie mums daudz ātrāk par 90 km/h drīkst braukt tikai atsevišķos maršrutos. Vienam vidējam austrietim vēl pirms 12 gadiem pietika ar 67 ZS. Tagad vajag gandrīz simtu. Vācija – 81 ZS toreiz, 110 tagad. Par Latviju tik precīzu datu nav.

Bet – minu – pateicoties jaudīgu Eiropā agrāk lietotu limuzīnu pieplūdumam, vidusmēra latvieša paradumi motoru izvēlē ir vēl treknāki.

Sarunās tā vien dzird nievas par visu, kas vārgāks par pāris simtiem. Un ne tikai skarbu džekiņu sarunās. Te, “Gada auto” žūrijā, arī ir zēni, kuriem to “Kupru” ar 300 + ZS čamdot gluži vai siekalas tek. Man? Velkos ar šo tiešām izcilo spridzekli pa Milzkalnes–Klapkalnciema ceļu aiz kāda sirma “VW”. Spidometrā knapi 90. Garām braukt nedrīkst, jo ir ne tikai limits, bet nepārtraukta desmit kilometrus gara ass līnija… Saprātīgs pirkums?

Trešdien braucu no Usmas pa gandrīz vienmēr visai blīvi piepildīto ceļu Tukums–Rīga. Braucu ar sava personīgā auto trīscilindru 100 ZS. Un pavisam viegli sadzīvoju ar kravas furgonu diktēto un plūsmas vismaz deviņu desmitdaļu pieņemto 88 km/h. Un – ja gribu, varu pazīmēties tādos izlēcienos, kādus te demonstrē spicākie. Ar veciem trīslitru dīzeļiem.

Mans mazais ar trešo robu iet līdz 120. Ar ceturto – 150. Vajag? Man nevajag. Es gribētu pamēģināt šādu braucienu ar 75 vai pat 50 ZS “mazās” klases auto, kādus par cenu, kas tuvojas 10 tūkstošiem, piedāvā ražotāji. Esmu pārliecināts – lēnākais es nebūtu un nevienam pa kājām nemaisītos. Bet nedod dīleri. Un es viņus saprotu – šādu auto kārotāju mums mazāk nekā, piemēram, “Peugeot 508” supersportiskās versijas savaldzināto.

Tomēr – ļoti gribētos, lai “Gada auto” finiša taisnē pretendentiem piebiedrojas vismaz daži, kas bāzes komplektācijās maksā mazāk par 15 tūkstošiem.
SAISTĪTIE RAKSTI

Firmām šogad jaunumi ir arī šajā segmentā. Lūdzu, parādiet! Varbūt kaut daļa pircēju izaugs līdz racionālai izvēlei.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
“Ieteiktu cilvēkiem sākt gatavoties enerģijas diētai, nodzīt liekos taukus!” Eksperti prognozē nākotni
Raķešu triecienā Ukrainā netālu no Polijas robežas iznīcināts militārais objekts
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
“Potenciāli šeit kaut kas noteikti briest…” Rajevs par jaunumiem Ukrainā
Guntis Kalme: Krievijas sakāve vairs nav aiz kalniem
Lasīt citas ziņas
Oleksijs Rezņikovs: Ukrainai sākas jauns kara posms
Kārlis Streips: Attiecībā uz Somijas lēmumu par iestāšanos NATO man prātā stāv vārds Schadenfreude – priecāties par cita cilvēka nelaimi
Fotogrāfiju izstāde par Ukrainas kara ikdienu pārvietota uz laukumu pretī Krievijas vēstniecībai
Nedēļa iesāksies ar mākoņainām debesīm, bet ievērojami nokrišņi nav gaidāmi
Rīgas dome sper nākamo soli un uzdod Rīgas Pieminekļu aģentūrai veikt nepieciešamās darbības pieminekļa demontāžai
08:56
Fotogrāfiju izstāde par Ukrainas kara ikdienu pārvietota uz laukumu pretī Krievijas vēstniecībai
08:35
Kārlis Streips: Attiecībā uz Somijas lēmumu par iestāšanos NATO man prātā stāv vārds Schadenfreude – priecāties par cita cilvēka nelaimi
08:16
VIDEO. “Objekts Pārdaugavā nav mēms vēstures liecinieks.” Valsts prezidents pauž pārliecību par Uzvaras pieminekļa demontāžu
Saļodzījies ministres krēsls, Ziedojumu straume, Vējainākā Eiropas kultūras galvaspilsēta. Nedēļas notikumu apskats
Guntis Kalme: Krievijas sakāve vairs nav aiz kalniem
Rīgas dome vēršas tiesā pret būvnieku karteļa dalībnieci “Velvi” par 4 miljonu eiro piedziņu
Bijušais Ventspils tranzītbiznesa menedžeris grib izpirkt Bondara parādu “Krājbankas” lietā, vēsta raidījums
Portāls LA.LV šodien piedzīvoja kiberuzbrukumu
FOTO, VIDEO. Mika pārspēja pat “Superbowl” šovu! Soctīklotāji sajūsmā par vienu no spilgtākajiem „popūrijiem” Eirovīzijas vēsturē
Krista Draveniece: Neļķu traktors, Ukrainas māšu himna un kiberuzbrukums
FOTO. Skrējēji ieņem galvaspilsētu: Kā šogad noritējis Rimi Rīgas maratons?
risināt miega traucējumus? Atbild psihiatrs Elmārs Tērauds
Stoltenbergs: NATO paplašināšanās procesā nav gaidāmi šķēršļi
Ilze Roķe: Ukraiņu producents man teica, ka Rīgā ir pārāk liela tolerance pret prokremliski noskaņotiem krievvalodīgajiem
FOTO, VIDEO. Kā teica Reiniks – “diez cik diskobumbas tika izjauktas šī gada tērpu dēļ!” Eirovīzijā šogad gribēja mirdzēt teju katrs
Rada virtuālo asistentu medicīnas iestādēm. Kā tas palīdzēs mūsu ārstiem?
Anda Līce: Jau divdesmit gadus baidot pasauli ar kodolraķetēm, viņš pats līdz smieklīgumam baidās no nāves
Kas patiesībā notika ar Staļinu? Ko vēl mūsdienās slēpj Krievijas noslepenotie dokumenti?
Ķīniešu zinātnieki nosaukuši precīzu laiku, kad uz Zemes beigsies nafta
Arhitekts Andis Sīlis: Latvijas influencere lepni stāsta, ka nav izlasījusi nevienu grāmatu. Par kādām vērtībām var būt runa?
Ščerbatihs: Ienaidnieks ir valdība, jo viņi ir izdarījuši visu, lai mums šeit būtu grūti dzīvot
VIDEO. Andrim Kivičam Latvijā pārtikas cenas šķiet smieklīgas: “Vai tiešām tās ir cēlušās?”
Viens, divi – gatavs! “Ātrās” kanēļmaizītes
Cīņa ar latvāņiem nav bezcerīga
VIDEO. Atbalstot Ukrainu un tās tautu, “Citi zēni” iedziedājuši ukraiņu dziesmas “Stefania” kaverversiju
Planētas sola veiksmi visā, kas attiecas uz attiecībām! Horoskopi no 16. līdz 22.maijam